Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Käsityön oppimisen ja osaamisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Oppilaat saavat monipuolista palautetta edistymisestään ja osaamisestaan. Formatiivisella arvioinnilla tuetaan laaja-alaisen käsityötaidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia mahdollisuuksia osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojensa hallitsemiseen. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja heille tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itsearviointia ja saada vertaispalautetta. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Summatiivinen arviointi perustuu kokonaiseen käsityön prosessiin, sen tavoitteisiin ja kriteereihin. Eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona käsityön opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut käsityön oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt käsityön oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on käsityön oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan käsityön oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy käsityön oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa käsityön alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Käsityön oppimisen arviointi sisältää tuotteen tai teoksen ja koko prosessin arvioinnin. Myös opettajan arvioinnin sekä oppilaiden itse- ja vertaisarvioinnin kohteena on koko käsityöprosessi. Arviointia tukee prosessin dokumentointi näkyvään muotoon esimerkiksi tekstien, kuvien, videoiden sekä niiden yhdistelmien välittämänä. Onnistumisen kokemusta tukee motivoiva ja kehittävä palaute opettajalta ja muilta ryhmän jäseniltä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa suunnitella omaa työskentelyään ja edetä tavoitteellisesti suunnitelman ohjaamana. Oppilas osaa tehdä valintoja käsityöprosessin eri vaiheissa ja perustella niitä. Oppilas soveltaa aikaisemmin opittua ja kokeilee rohkeasti myös uusia tarkoituksenmukaisia ratkaisuja omassa työssään. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) Oppilasta rohkaistaan luovaan toimintaan ja ilmaisemaan itseään monipuolisesti.Oppilaita kannustetaan edistämään toiminnallaan esteettisyyttä ja nauttimaan sen eri ilmenemismuodoista. Kulttuurien monimuotoisuutta käytetään rikastuttamaan opetusta kaikissa käsityöprosessin vaiheissa. Oman elinympäristön ja kulttuuriperinnön tunteminen ja arvostaminen ohjaa oppilasta osallistumaan toiminallisesti esineellisen kulttuuriperinnön uudistamiseen. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) Oppilaan itsenäistymistä tuetaan ja häntä kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä ja toisista sekä omasta tai yhteisöllisestä työskentelystä. Oppilaan mahdollisuuksia osallistua oman koulutyönsä ja oppimisympäristönsä suunnitteluun lisätään ja häntä ohjataan harjaantumaan hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin toimintatapoihin. Oppilaat oppivat ennakoimaan ja välttämään vaaratilanteita ja toimimaan kestävästi ja vastuullisesti. Oppilaita ohjataan tarkastelemaan kulutustottumuksiaan ja valintojaan kestävän tulevaisuuden näkökulmasta ja toimimaan kriittisinä ja vastuullisina kuluttajina.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan työskentelyään. Oppilas oppii toimimaan yritteliäästi ja luovasti ideoidessaan, tutkiessaan ja kokeillessaan erilaisia asioita.
Työskentely ja tuottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee itsenäisesti työskentelyään. Oppilas työskentelee yritteliäästi ja oma-aloitteisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee työskentelyään ja osaa tehdä valintoja ja etsiä työhönsä omia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee työtään annettujen ohjeiden mukaan. Oppilas pyrkii työskentelemään yritteliäästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee omaa työtään annetun ohjeen ja esimerkin pohjalta. Oppilas osaa tehdä tietyn työvaiheen konkreettisesti ohjattuna.

T2 ohjata oppilasta asettamaan käsityöhön omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita sekä toteuttamaan niiden perusteella kokonainen käsityöprosessi ja arvioimaan oppimistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja dokumentoida sen tieto- ja viestintäteknologiaa hyväksi käyttäen. Oppilas osaa asettaa itselleen tavoitteita ja arvioida oppimistaan ja työskentelyään realistisesti käsityöprosessin aikana. Oppilas osaa työskennellä itse tehdyn suunnitelman ohjaamana tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti. Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1) Käsityössä oppilailla on aktiivinen rooli oppimisprosessin suunnittelussa. Häntä rohkaistaan asettamaan oppimiselleen tavoitteita, suunnittelemaan työnsä ja työskentelynsä etenemistä. Prosessin päätteeksi oppilas arvioi sekä lopputuloksen että työskentelynsä onnistumista. Opettajan tehtävänä on kannustaa oppilasta luottamaan itseensä, näkemyksiinsä sekä rohkaista oppilasta soveltamaan sekä aikaisemminoppimaansa että koulun ulkopuolella oppimiaan käsityötaitoja koulutyössä. Oppilaan omat havainnot, ideat ja kokeilut, kuvittelukyky, uuden oivaltaminen, ennakkoluuloton luovien ratkaisujen etsiminen ja vaihtoehtojen näkeminen ovat käsityössä keskeisessä asemassa. Käsityötunneilla itsenäiset ja yhteiset ongelmanratkaisutehtävät kehittävät oppilaan ajatteluntaitoja, syventävät eettistä ja esteettistä ajattelua sekä lisäävät oppilaan kykyä argumentoida ja perustella näkemyksiään. Käsityö on luonteeltaan kokeilevaa ja toiminnallista, tätä ominaisuutta voidaan hyödyntää myös oppiainerajat ylittävässä työskentelyssä. Oppilasta autetaan ottamaan selvää käsityöalan jatko-opintomahdollisuuksista ja huomioimaan perustellusti omat taipumuksensa valintoja tehdessään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii asettamaan omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita. Oppilas oppii toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin. Oppilas oppii pohtimaan työskentelyään kokonaisessa käsityöprosessissa.
Kokonaisen käsityöprosessin toteuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa itsenäisesti oppimisen ja työskentelyn tavoitteita. Oppilas etenee johdonmukaisesti ja pohtii käsityöprosessiaan analyyttisesti ja realistisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa oppimiselle ja työskentelylle tavoitteita, työskentelee käsityöprosessin mukaisesti ja pohtii realistisesti käsityöprosessiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa oppimisen ja työskentelyn tavoitteita ohjatusti. Oppilas etenee käsityöprosessissa vaihe vaiheelta ohjeiden mukaan. Oppilas pohtii käsityöprosessiaan annettujen vaihtoehtojen pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas asettaa opettajan avulla konkreettisen työskentelyyn liittyvän oppimisen tavoitteen. Oppilas työskentelee vaihe kerrallaan ja pohtii käsityöprosessiaan ohjatusti.

T3 opastaa oppilasta tutustumaan ja käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoituksenmukaisia työtapoja sekä kehittämään innovaatioita
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa hyödyntää aikaisemmin oppimaansa ja kokeilla uusia ratkaisuja ja tätä kautta valita monipuolisesti tarkoituksenmukaisia materiaaleja. Oppilas tuntee ja osaa valita ja käyttää monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön eri työvälineitä, koneita ja laitteita. Oppilas oaa työskennellä suunnitelmallisesti ja pitkäjanteisesti valmistaakseen laadukkaita ja toimivia tuotteita tai teoksia. Oppilas osaa ottaa työssään huomioon myös ekologiset ja esteettiset näkökulmat. Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) Opetuksessa vahvistetaan oppilaiden tietopohjaa ja kiinnostusta sekä myönteistä asennetta työntekoa kohtaan. Oppilaita opetetaan tunnistamaan lähialueen elinkeinoelämän erityispiirteiden ja keskeisten toimialojen yhteys opiskeluun sekä tulevaisuuteen. Toiminnallisissa opiskelutilanteissa opitaan suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja, tekemään johtopäätöksiä ja löytämään uusia ratkaisuja olosuhteiden muuttuessa. Samalla opitaan tarttumaan tehtäviin aloitteellisesti, ennakoimaan työskentelyn mahdollisia vaikeuksia, arvioimaan ja ottamaan hallittuja riskejä, kohtaamaan myös epäonnistumisia ja pettymyksiä sekä viemään tehtävä pitkäjänteisesti päätökseen. Oppilaita rohkaistaan tunnistamaan ja kehittämään omia taipumuksiaan, vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan sekä tekemään opintoihin ja työhön liittyvät valintansa perustellusti ja omista lähtökohdistaan, perinteisten sukupuoliroolien ja muiden roolimallien vaikutukset tiedostaen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä sekä oppii valitsemaan tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja käsityön työtapoja. Oppilas on kekseliäs työskentelyssään.
Työvälineiden käyttö, valmistusmenetelmien ja käsityön työtapojen tarkoituksenmukainen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi eri työvälineiden ja valmistusmenetelmien käyttö- kelpoisuutta käsityöprosessissa. Oppilas soveltaa materiaaleihin ja työtapoihin liittyvää osaamistaan kekseliäästi, kokeilevasti ja tarkoituksenmu- kaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja valmistusmenetelmiä sekä osaa käyttää niitä kekseliäästi valmistaessaan suunnittelemiaan tuotteita tai teoksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää erilaisten käsityön työtapojen ja materiaalien merkityksen käsityöprosessissa ja valitsee niistä ohjatusti työskentelyynsä soveltuvat. Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu molempien käsityön työtapojen opetukseen. Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja tarvittaessa konkreettisesti ohjattuna.

T4 ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa käyttää käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja asianmukaisesti. Oppilas vahvistaa omaa itseilmaisuaan ja osaa ilmaista ajatuksensa ja ideansa selkeästi. Oppilas osaa työskennellään itse tehdyn suunnitelman ohjaamana tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti ja huomioida eetiset, ekologiset ja toimivuuden näkökulmat. Monilukutaito (L4) Oppilasta ohjataan monilukutaidon syventämiseen laajentamalla tekstien kirjoa yhteistyössä eri oppiaineiden kanssa. Oppilaita ohjataan kehittämään kuvanlukutaitoa käyttämällä erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä ja esittämisen tapoja esimerkiksi suunnitelmien ja käsityöprosessin dokumentoinnissa. Tiedon tuottamisen, tulkinnan ja välittämisen taitoja harjoitellaan käsityölle ominaisilla tavoilla sekä oppiaineiden yhteistyönä. Vahvistetaan kulttuurista lukutaitoa ja ympäristölukutaitoa.Tarkastellaan myös työelämään liittyviä tekstejä. Kuluttaja- ja talousosaamista kehitetään käsityön aihepiirejä monipuolisesti käsittelevien tekstien sekä niiden käyttöyhteyksiin tutustumalla. Medialukutaitoa voidaan syventää myös työskentelemällä eri medioiden parissa käsityön aihepiireihin liittyen. Oppilaat harjaantuvat kaikkien aistialueiden ja tietämisen tapojen monipuoliseen hyödyntämiseen oppimisessa. Oppilaita kannustetaan ilmaisemaan näkemyksiään ja ideoitaan monipuoiisen viestinnän ja vaikuttamisen keinojan avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas oppii ilmaisemaan itseään visuaalisesti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.
Visuaalinen, materiaalinen ja esitysteknologinen ilmaisu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee ideansa monipuolisesti ja luovasti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää käsityön keskeisiä käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi esitysteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita ohjeen mukaan. Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja jotain muuta tapaa käyttämällä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa erilaisia käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita. Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna kuvallisesti joitain havaintojaan ja ajatuksiaan.

T5 ohjata oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja reagoimaan työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas perehtyy työturvallisuuteen ja oppii arvioimaan ja välttämään työskentelyn vaaroja ja riskejä. Oppilas osaa työskennellä turvallisesti. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) Oppilaan itsenäistymistä tuetaan ja häntä kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä ja toisista sekä omasta tai yhteisöllisestä työskentelystä. Oppilaan mahdollisuuksia osallistua oman koulutyönsä ja oppimisympäristönsä suunnitteluun lisätään ja häntä ohjataan harjaantumaan hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin toimintatapoihin. Oppilaat oppivat ennakoimaan ja välttämään vaaratilanteita ja toimimaan kestävästi ja vastuullisesti. Oppilaita ohjataan tarkastelemaan kulutustottumuksiaan ja valintojaan kestävän tulevaisuuden näkökulmasta ja toimimaan kriittisinä ja vastuullisina kuluttajina. Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) Opitaan suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja, tekemään johtopäätöksiä ja löytämään uusia ratkaisuja olosuhteiden muuttuessa. Samalla opitaan tarttumaan tehtäviin aloitteellisesti, ennakoimaan työskentelyn mahdollisia vaikeuksia, arvioimaan ja ottamaan hallittuja riskejä, kohtaamaan myös epäonnistumisia ja pettymyksiä sekä viemään tehtävä pitkäjänteisesti päätökseen. Oppilaita rohkaistaan tunnistamaan ja kehittämään omia taipumuksiaan, vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan sekä tekemään opintoihin ja työhön liittyvät valintansa perustellusti ja omista lähtökohdistaan, perinteisten sukupuoliroolien ja muiden roolimallien vaikutukset tiedostaen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan, arvioimaan ja ennakoimaan erilaisia riskitilanteita ja reagoi tarvittaessa niihin. Oppilas oppii toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa.
Turvallinen työskentely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi ja ennakoi työskentelyn vaaroja ja riskejä osana käsityöprosessia. Oppilas työskentelee turvallisesti ja toimillaan edistää oppimisympäristön turvallisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida työskentelyn vaaroja ja riskejä sekä toimii turvallisesti käsityöprosessissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin keskeisiä työturvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja noudattaa annettuja työturvallisuusohjeita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa käsityöprosessissa annettuja työturvallisuusohjeita konkreettisesti ohjattuna.

T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa käyttää itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa käsityöprosessin eri vaiheissa sekä sen dokumentoinnissa tieto- ja viestintäteknologiaa. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5) Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään käsityöprosessin eri vaiheissa ja tavoitteena on luoda oppilaille mahdollisuuksia käyttää tvt-laitteita tutkivan ja luovan työskentelyn yksilöllisissä ja yhteisöllisissä tehtävissä. Oppilaan työskentelyn ja arvioinnin dokumentoinnin välineenä käytetään joustavasti erilaisia tietoteknisiä välineitä ja viestinnän kanavia. Oppilaita ohjataan monipuoliseen ja kriittiseen tiedonhankintaan ja tuottamiseen. Opetuksessa käytetään mahdollisuuksien mukaan yhteisöllisiä palveluita ja koetaan yhteistyön ja vuorovaikutuksen merkitys oppimiselle, tutkivalle työskentelylle ja uuden luomiselle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa. Oppilas oppii yhteisöllistä tiedon tuottamista ja jakamista.
Tieto- ja viestintätekniset taidot sekä yhteisöllinen työskentely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti käsityöprosessin eri vaiheissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää käsityöprosessin suunnittelussa, valmistamisessa ja dokumentoinnissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa tieto- ja viestintäteknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää annetun ohjeen mukaan tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa yksin tai yhdessä toisten kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää konkreettisesti ohjattuna tieto- ja viestintäteknologiaa omassa tai yhteisessä käsityöprosessissa.

T7 ohjata oppilasta tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitys omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu yrittäjämäiseen oppimiseen ja yrittäjyyteen käsityön näkökulmasta. Oppilas pohtii kädentaitojan ja käsityöosaamisen merkitystä itselleen. Oppilas pohtii kädentaitojen ja käsityön merkitystä työ- ja arkielämässä ja yhteiskunnassa. Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) Opetuksessa vahvistetaan oppilaiden tietopohjaa ja kiinnostusta sekä myönteistä asennetta työntekoa kohtaan. Oppilaita opetetaan tunnistamaan lähialueen elinkeinoelämän erityispiirteiden ja keskeisten toimialojen yhteys opiskeluun sekä tulevaisuuteen. Toiminnallisissa opiskelutilanteissa opitaan suunnittelemaan työprosesseja, asettamaan hypoteeseja, kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja, tekemään johtopäätöksiä ja löytämään uusia ratkaisuja olosuhteiden muuttuessa. Samalla opitaan tarttumaan tehtäviin aloitteellisesti, ennakoimaan työskentelyn mahdollisia vaikeuksia, arvioimaan ja ottamaan hallittuja riskejä, kohtaamaan myös epäonnistumisia ja pettymyksiä sekä viemään tehtävä pitkäjänteisesti päätökseen. Oppilaita rohkaistaan tunnistamaan ja kehittämään omia taipumuksiaan, vahvuuksiaan ja kiinnostuksen kohteitaan sekä tekemään opintoihin ja työhön liittyvät valintansa perustellusti ja omista lähtökohdistaan, perinteisten sukupuoliroolien ja muiden roolimallien vaikutukset tiedostaen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella eri näkökulmista käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitystä omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä sekä muussa työelämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pohtia käsityön ja kädentaitojen merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa esimerkkien avulla kuvailla käsityön merkityksen arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opettajan ohjaamana käsityön ja kädentaitojen merkityksen pohdintaan.

T8 ohjata oppilaita taloudelliseen ajatteluun ja kehittämään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa
Paikallinen tarkennus
Oppilas pohtii käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä. Oppilas tiedostaa käsityön ja tuotteiden erilaisia merkityksiä yksilön, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta ja osaa perustella käsityöprosessiissaan tekemiään valintoja ja ratkaisuja näistänäkökulmista. Oppilas harjoittelee osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) Oppilaat harjoittelevat ilmaisemaan omia näkemyksensä rakentavasti, etsimään ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa sekä pohtimaan erilaisten toimintatapojen oikeutusta eri näkökulmista. Oppilaita ohjataan ymmärtämään omien valintojen ja tekojen merkitys itselle sekä lähiyhteisölle, yhteiskunnalle ja luonnolle. Oppilaiden kanssa pohditaan menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden välisiä yhteyksiä ja erilaisia tulevaisuusvaihtoehtoja. Oppilaat savat valmiuksia sekä omien että yhteisön ja yhteiskunnan toimintatapojen ja -rakenteiden arviointiin ja muuttamiseen kestävää hyvinvointia edistäviksi. Oppilaille muodostuu näkemys siitä, miksiopiskelu ja osallistuminen ovat tärkeitä, mitä kestäväelämäntapa merkitsee ja miten koulussa hankittua osaamista voi käyttää kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ajattelemaan taloudellisesti. Oppilas oppii tekemään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa.
Perusteltujen valintojen tekeminen ja kestävän elämäntavan huomioiminen käsityöprosessissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee taloudellisia valintoja ja ymmärtää laadukkaan työn merkityksen. Oppilas osaa arvioida ja perustella käsityöprosessiin ja kestävään elämäntapaan liittyviä valintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään. Oppilas osaa arvioida käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa osittain itsenäisesti tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään. Oppilas ymmärtää käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää käsityömateriaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.

Sisällöt

S1 Innovointi

Opetussuunnitelman perusteet

Ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä luovasti ja kekseliäästi käyttäen käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja. Toteutetaan suunnitelmat itseilmaisua vahvistaen. Tehdään käsityöprosessin itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ratkaistaan erilaisia tuotesuunnittelutehtäviä itsenäisesti ja/tai yhteisöllisesti
  • käytetään käsityön käsitteistöä, merkkejä ja symboleja asianmukaisesti
  • vahvistetaan itseilmaisua
  • tehdään käsityöprosessin itse-ja vertaisarviointia prosessin edetessä
  • tiedostetaan aiemmin opitun merkitys ja opitaan soveltamaan sitä
S2 Muotoilu

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja teknologiseen kehitykseen sekä hyödynnetään paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • perehdytään asumisen, liikkumisen ja pukeutumisen yhteiskunnalliseen, kulttuuriseen ja teknologiseen kehitykseen
  • hyödynnetään paikallisuutta ja eri kulttuurien perinteitä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta suunnittelussa, muotoilussa ja toteutuksessa
S3 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan erilaisia tapoja muokata, yhdistää ja käsitellä materiaaleja sekä käytetään luovasti ja rohkeasti erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmistustekniikoita. Käytetään sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • harjoitellaan luovasti materiaalien muokkaamista, yhdistämistä ja käsittelyä ja sovelletaan aikaisemmin opittua rohkeasti
  • käytetään erilaisia perinteisiä ja uusia materiaaleja ja valmistustekniikoita luovasti ja soveltaen aikaisemmin opittua
  • käytetään sulautettuja järjestelmiä käsityöhön eli sovelletaan ohjelmointia suunnitelmiin ja valmistettaviin tuotteisiin.
S4 Dokumentointi ja arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin tuotteiden suunnittelu- ja valmistusprosessissa. Analysoidaan tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä. Kokonainen käsityöprosessi dokumentoidaan hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • tutustutaan eri menetelmiin ja niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin suunnittelu-ja valmistusprosessissa
  • dokumentoidaan kokonainen käsityöprosessi hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa
  • arvioidaan käsityöprosessia koko prosessin ajan itse- ja vertaisarviointia myös hyödyntäen
  • analysoidaan tuotteiden muotoilua ja käytettävyyttä
  • käytetään käsityön käsitteistöä asianmukaisesti
S5 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan erilaisia laadukkaita ja toimivia, ekologisesti ja eettisesti kestäviä tuotteita tai teoksia. Käytetään käsityön tekemiseen tarvittavia työvälineitä, koneita ja laitteita monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • valmistetaan laadukkaita ja toimivia tuotteita tai teoksia
  • huomioidaan tuotteissa ja teoksissa myös ekologisuus ja eettisyys
  • käytetään monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön eri työvälineitä, koneita ja laitteita ja hyödynnetään ja sovelletaan aikaisemmin opittua
  • työskennellään itse tehdyn suunnitelman ohjaamana tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti
  • kiinnitetäänhuomiota myös työergonomiaan
S6 Työturvallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään työturvallisuuteen ja kartoitetaan ja arvioidaan työn vaaroja sekä riskejä osana käsityöprosessia. Työskennellään turvallisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • perehdytään työturvallisuuteen
  • huomioidaan ja arvioidaan työn vaaroja ja riskejä osana työprosessia
  • työskennellään turvallisesti
  • pyritään välttämään vaaroja ja riskejä omassa työskentelyssä sekähuomioidaan koko ryhmän ja oppimisympäristön työturvallisuus
S7 Yrittäjämäinen oppiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan yrittäjämäiseen oppimiseen, yrittäjyyteen ja järjestöyhteistyöhön havainnollisesti, virtuaalisesti, opintokäynneillä tai yritysvierailuilla. Huomioidaan käsityöosaamisen merkitys työelämälle. Hyödynnetään kulttuurilaitosten tarjontaa ideoinnin lähteenä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • tutustutaan yrittäjämäiseen oppimiseen
  • tutustutaan yrittäjyyteen ja järjestöyhteistyöhön havainnollisesti, virtuaalisesti, opintokäynneillä tai yritysvierailuilla
  • pohditaan käsityöosamisen merkitystä työelämälle
  • hyödynnetään kulttuurilaitosten tarjontaa ideoinnin lähteenä
S8 Tiedostaminen ja osallistuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan käsityön ja tuotteiden erilaisia merkityksiä yksilön, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta. Pohditaan käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä arjessa. Harjoitellaan käsityöllä osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • tutkitaan käsityön ja tuotteiden erilaisia merkityksiä yksilön, yhteiskunnan ja ympäristön näkökulmasta
  • pohditaan käsityötä hyvinvoinnin ja kestävän kehityksen edistäjänä
  • harjoitellaan osallistumista, vaikuttamista ja viestimistä
  • oppilaat osallistuvat materiaalien valintaan ja hankintaan ja pohtivat niiden merkitystä kestävän kehityksen näkökulmasta
ePerusteet