Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilaita ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kuvataiteen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kuvataiteen oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt kuvataiteen oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy kuvataiteen oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kuvataiteen päättöarvioinnin kriteereissä alemman arvosanan kriteerissä kuvattu osaaminen kumuloituu ylemmän arvosanan kriteerissä edellytettyyn osaamisen tasoon. Oppilaan työskentelyä arvioidaan osana oppilaan osoittamaa osaamisen tasoa suhteessa kaikkiin oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin. Kuvataiteessa oppilaan osaamista kehitetään kaikissa opetuksen tavoitealueissa oppimäärän päättymiseen saakka.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan, taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan tekemään monipuolisia havaintoja monin eri aistein ja havaintovälinein luonnonympäristöstä, rakennetusta ympäristöstä, taiteesta sekä mediasta ja uusista kuvakulttuureista sekä eri aikakausien ja kulttuurien taiteesta. Huomioidaan oppilaiden laajeneva elinpiiri ja median merkityksen ja vaikutuksen kasvu yhteiskunnassa ja globaalissa maailmassa. Oppilas tuntee taiteelle ominaisia toimintatapoja, taiteen eri lajeja sekä erilaisia käsityksiä taiteesta. Pohditaan kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaiden taiteen, kulttuurin ja mediaympäristön tuntemus syvenee. Oppilaat tuntevat paikallista kulttuuriperintöä ja siihen liittyviä arvoja, osaavat peilata sitä nykytrendeihin ja osallistuvat sen muovaamiseen ja eteenpäin välittämiseen. He oppivat tunnistamaan myös perinteisen taidemaailman instituutioiden ulkopuolelle jääviä visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. Oppilaat osaavat tunnistaa ja tulkita ympäristönsä kulttuurisia viestejä, sekä taiteen ja kulttuurin eri ilmenemismuotoja tiedostaen niiden merkityksen yksilön ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilaat tuntevat suuren osan tärkeimmistä kuopiolaisista taide- ja kulttuurilaitoksista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää kuvallisen tuottamisen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää useita kuvallisen tuottamisen menetelmiä ja eri aisteja tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen tuottamisen menetelmiä tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja yksilöllisesti ohjeistettuna.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä perustelemaan näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan syventämään omakohtaista suhdettaan kuvataiteeseen ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin. Rohkaistaan oppilasta keskustelemaan omasta kuvakulttuurista ja sen merkityksestä eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä. Ohjataan oppilasta havaitsemaan ja pohtimaan omia kuvakulttuureja uudistavia ilmiöitä. Keskustelussa huomioidaan oppilaan laajeneva elinpiiri ja median jatkuvasti kasvava merkitys yhteiskunnassa ja globaalissa maailmassa. Ohjataan oppilasta sanallistamaan havaintojaan ja ajatteluaan sekä perustelemaan omia mielipiteitään. Ohjataan oppilasta käyttämään kuvataiteelle ominaista käsitteistöä. L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaiden taiteen, kulttuurin ja mediaympäristön tuntemus syvenee. Oppilaat tuntevat paikallista kulttuuriperintöä ja siihen liittyviä arvoja, osaavat peilata sitä nykytrendeihin ja osallistuvat sen muovaamiseen ja eteenpäin välittämiseen. He oppivat tunnistamaan myös perinteisen taidemaailman instituutioiden ulkopuolelle jääviä visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. Oppilaat osaavat tunnistaa ja tulkita ympäristönsä kulttuurisia viestejä, sekä taiteen ja kulttuurin eri ilmenemismuotoja tiedostaen niiden merkityksen yksilön ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilaat tuntevat suuren osan tärkeimmistä kuopiolaisista taide- ja kulttuurilaitoksista. Oppilaat oppivat ilmaisemaan mielipiteensä rakentavasti ja toimimaan osaamistaan soveltaen monenlaisisas vuorovaikutustilanteissa. Oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja kohtaamaan arvostavasti muita ihmisia sekä noudattamaan hyviä tapoja. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaita ohjataan oma-aloitteiseen ja monipuoliseen tiedon hankintaan ja tuottamiseen sekä tietolähteiden monipuoliseen ja kriittiseen käyttöön tutkivan ja luovan työskentelyn pohjana. Oppilaat oppivat käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita sekä ymmärtämään niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa. Oppilaat osaavat rakentaa tietoa yhdessä toistensa ja muiden toimijoiden kanssa. Oppilaat ovat lähdekriittisiä ja osaavat arvioida omaa ja muiden tapaa toimia ja tuottaa tietoa. Oppilaat harjaantuvat yhteisöllisen tiedon luomisessa ja sosiaalisen median hyödyntämisessä. Oppilaat ymmärtävät yhteistyön ja vuorovaikutuksen merkityksen oppimiselle, tutkivalle työskentelylle ja uuden luomiselle. Oppilaat harjaantuvat valitsemaan, käyttämään ja arvioimaan erilaisia viestintäkanavia ja -tyylejä tarkoituksenmukaisesti. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja tieto- ja viestintätekniikan alueelta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoista ja ajatuksista perustellen näkemyksiään.
Havaintojen ja ajatusten sanallinen pohdinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu keskusteluihin näkemyksiään selkeästi perustellen ja muiden puheenvuoroja rakentavasti tulkiten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti keskusteluihin ja perustelee ajatuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteiseen keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas sanallistaa suullisesti tai kirjallisesti opettajalle jonkin havaintonsa.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Oppilas kehittää taitoaan ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen. Rohkaistaan oppilasta käyttämään ilmaisussaan monipuolisesti erilaisia välineitä ja yhdistelemään ja soveltamaan aikaisemmin oppimaansa. Rohkaistaan oppilasta laajentamaan ja avartamaan omaa ilmaisutapaansa ja asettamaan määrätietoisesti tavoitteita toiminnalleen. L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaat oppivat käyttämään monipuolisesti erilaisia ilmaisutapoja havaintojen, tunteiden, näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen. Oppilaita rohkaistaan kokeiluihin sekä nauttimaan sekä omasta että toisten tekemisen ja ilmaisun ilosta. Oppilaille luodaan innostavia tilaisuuksia harjaannuttaa kekseliäisyyttä, ilmaisutaitoja ja kädentaitoja. Oppilaat oppivat myös monipuolisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä hyvää käytöstä. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan monipuolisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta syventämään kuvan tekemisen taitojaan käyttäen monipuolisesti soveltaen erilaisia materiaaleja ja tekniikoita kuvailmaisussa. Ohjataan oppilasta kokeilemaan sekä yhdistelemään rohkeasti ja luovasti eri tekniikoita ja materiaaleja sekä kehittämään mahdollisesti täysin uusia tapoja. Hyödynnetään myös teknologisia ilmaisukeinoja. Ohjataan oppilasta löytämään hänelle ominaisin ja luontevin ilmaisutapa mutta kannustetaan häntä kokeilemaan ennakkoluulottomasti myös täysin uusia tapoja. Oppilasta ohjataan asettamaan selkeitä tavoitteita oman kuvallisen ilmaisunsa kehittämiseksi. Kannustetaan oppilasta pitkäjänteiseen työskentelyyn. Oppilas tuntee taiteelle ominaisia toimintatapoja ja osaa huolehtia välineistä ja tarvikkeista ja osaa asettaa määrätietoisesti tavoitteita toiminnalleen. Oppilasta ohjataan etsimään vaikutteita omaan ilmaisuun myös ympäristön kuvakulttuurista ja taiteen maailmasta. Huomioidaan oppilaiden laajeneva elinpiiri ja medioiden kasvava merkitys yhteiskunnassa ja globaalissa maailmassa. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilaat oppivat ottamaan vastuuta itsestä, toisista ja arjen sujumisesta. Heidät osallistetaan koulutyön ja oppimisympäristön suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä yhteisten sääntöjen laadintaan. He kantavat vastuuta oppimisympäristön siisteydestä, työvälineistä, työturvallisuudesta ja ilmapiiristä. Oppilas hallitsee ajankäytön periaatteita, hyvää käytöstä sekä muita oman ja yhteiseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen vaikuttavia toimintatapoja. Oppilas kehittää teknologian turvallista ja toisia kunnioittavaa käyttöä. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilas oppii ottamaan vastuun omasta tekemisestään. Oppilaita rohkaistaan avoimeen, joustavaan ja luovaan toimintaan uusia mahdollisuuksia tai muutostilanteita kohdatessa. He oppivat tunnistamaan omien vahvuuksiaan ja taipumuksiaan sekä kehittämään niitä. Oppilaita kannustetaan pitkäjänteiseen työskentelyyn ja sisukkuuteen työn loppuun saattamisessa sekä oman ja toisten työn arvostamiseen. Oppilaat saavat tilaisuuksia harjoitella monipuolisia työelämätaitoja kuten verkostoitumista ja projektityöskentelyä. He oppivat hallitsemaan työprosessia, johon kuuluu suunnittelu, kokeileminen, uudet ratkaisut, johtopäätökset ja arviointi. Oppilaita ohjataan suuntaamaan ajatuksiaan tulevaisuuteen, jatko-opintoihin ja uravalintaan. Heille tarjotaan mahdollisuuksia tutustua visuaalisen alan ammatteihin, ammattilaisiin ja paikallisiin yrittäjiin ja yrityksiin. harjoitellaan myös työelämässä tarvittavaa asianmukaista käyttäytymistä ja yhteistyötaitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään kuvailmaisun taitojaan.
Kuvailmaisun taitojen syventäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tavoitteellisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta käyttämään tutkivaa lähestymistapaa työskennellen sekä itsenäisesti että ryhmässä. Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin yhteistyössä muun opetuksen tai koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa, esim. museot, kuvataidekoulut, taiteilijat ym. visuaalisen alan ammattilaiset. Oppilas tuntee taiteelle ominaisia toimintatapoja. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilaiden visuaalisen ongelmanratkaisun taidot vahvistuvat. Oppilaat osaavat asettaa tavoitteita omalle sekä ryhmän työskentelylle. Oppilaat osaavat soveltaa eri oppiaineiden tunneilla saamaansa tietoa kuvallisessa työskentelyssään. Oppilaat rakentavat tietoa oman päättelyn, uusien ideoiden sekä useamman eri lähteen perusteella. Oppilaita kannustetaan yhdistelemään näkökulmia ennakkoluulottomasti ja mahdollistetaan uuden oivaltaminen. Oppilas oppii tunnistamaan omat oppimis- ja opiskelustrategiansa ja kehittämään niitä tietoisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tutkivaa lähestymistapaa ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
Tutkivan lähestymistavan ja ongelmanratkaisutaitojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tavoitteellisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa työskentelyssään.

T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee käyttämään ja soveltamaan erilaisia kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan mielipiteitään. Opitaan tiedostamaan erilaisia kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen tapoja oppilaan ympäristön kuvakulttuurissa ja taiteen maailmassa sekä erityisesti mediakulttuurissa ja virtuaalimaailmassa. Oppilasta ohjataan kriittiseen ajatteluun ja tuetaan medialukutaidon kehittymistä. Oppilas tuntee taiteelle ominaisia toimintatapoja ja kuvallisen viestinnän keinoja eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaidon syventämiseen. Oppilaat harjoittelevat tiedon tuottamisen, tulkinnan ja välittämisen taitoja eri kuvataiteen ilmaisulle ominaisilla tavoilla ja yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa. Oppilasta rohkaistaan käyttämään monilukutaitoaan vaikuttamiseen ja osallistumiseen omassa lähiympäristössään, mediassa ja yhteiskunnassa. Oppilaita ohjataan kehittämään kuvanlukutaitoa käyttämällä erilaisia kuvantulkinnan menetelmiä ja esittämisen tapoja. Medialukutaitoa syvennetään osallistumalla ja työskentelemällä eri medioiden parissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja.
Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu ja vaikuttaa ympäristöön soveltamalla kuvallisen viestinnän keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee mielipiteitään itselleen merkityksellisistä asioista kuvallisen viestinnän keinoin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen viestinnän keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja kokeilee kuvallisen viestinnän mahdollisuuksia.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tutustumaan kuvallisiin, sanallisiin ja muihin kuvatullkinnan menetelmiin. Ohjataan oppilasta tarkastelemaan esim. sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Ohjataan oppilasta pohtimaan sitä, kuinka ympäristön kuvakulttuurit vaikuttavat omaan kuvakulttuuriin ja omaan tapaan tarkastella ja tulkita kuvia. Opetellaan lukemaan ja tulkitsemaan ympäristön visuaalisia viestejä eri menetelmin. Tarkastellaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotettua kuvataidetta. Ohjataan oppilasta tiedostamaan, mitkä elementit vaikuttavat taideteosten tulkintaan. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaidon syventämiseen. Oppilaan kuvanlukutaitoa syvennetään käyttämällä erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä ja esittämisen tapoja sekä haastamalla yhä haastavampien tekstien tulkintaan esimerkiksi tutustumalla käsitetaiteeseen. Oppilaat harjoittelevat tiedon tuottamisen, tulkinnan ja välittämisen taitoja eri kuvataiteen ilmaisulle ominaisilla tavoilla ja yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa. Oppilasta rohkaistaan käyttämään monilukutaitoaan vaikuttamiseen ja osallistumiseen omassa lähiympäristössään, mediassa ja yhteiskunnassa. Oppilaita ohjataan kehittämään kuvanlukutaitoa käyttämällä erilaisia kuvantulkinnan menetelmiä ja esittämisen tapoja. Medialukutaitoa syvennetään osallistumalla ja työskentelemällä eri medioiden parissa. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaita ohjataan oma-aloitteiseen ja monipuoliseen tiedon hankintaan ja tuottamiseen sekä tietolähteiden monipuoliseen ja kriittiseen käyttöön tutkivan ja luovan työskentelyn pohjana. Oppilaat oppivat käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita sekä ymmärtämään niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa. Oppilaat osaavat rakentaa tietoa yhdessä toistensa ja muiden toimijoiden kanssa. Oppilaat ovat lähdekriittisiä ja osaavat arvioida omaa ja muiden tapaa toimia ja tuottaa tietoa. Oppilaat harjaantuvat yhteisöllisen tiedon luomisessa ja sosiaalisen median hyödyntämisessä. Oppilaat ymmärtävät yhteistyön ja vuorovaikutuksen merkityksen oppimiselle, tutkivalle työskentelylle ja uuden luomiselle. Oppilaat harjaantuvat valitsemaan, käyttämään ja arvioimaan erilaisia viestintäkanavia ja -tyylejä tarkoituksenmukaisesti. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja tieto- ja viestintätekniikan alueelta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä ja käyttää niistä joitakin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää.

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista
Paikallinen tarkennus
Pohditaan eri kuvakulttuurien ja taiteen merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan. Kannustetaan oppilasta keskustelemaan omista tulkinnoistaan ja kokemuksistaa ja ohjataan oppilasta ymmärtämään taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitys hänen nykyelämässään ja koko nykyisen yhteiskunnan rakentumisessa. Tutustutaan erilaisiin taidekäsityksiin sekä tutustutaan taideteoksiin ja taidesuuntauksiin, joilla on ollut suuri merkitys kansallisen identiteetin muodostumisessa ja vahvistumisessa, esim. kultakausi ja kansallisromantiikka. Työskentelyn lähtökohdaksi voidaan ottaa oppilaille merkityksellisiä taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin teoksia, tuotteita ja ilmiöitä. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaat tunnistavat omaa kulttuuri-identiteettiään ja he suhtautuvat kunnioittavasti muihin ihmisiin ja elinympäristöönsä. Oppilaat tuntevat paikallista kulttuuriperintöä ja siihen liittyviä arvoja, sekä osallistuvat sen muovaamiseen ja eteenpäin välittämiseen. Oppilaat osaavat tunnistaa ja tulkita ympäristönsä kulttuurisia viestejä, sekä taiteen ja kulttuurin eri ilmenemismuotoja tiedostaen niiden merkityksen yksilön ja yhteisöjen hyvinvoinnille.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin erilaisia merkityksiä.
Visuaalisen kulttuurin merkityksen tarkasteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee näkemyksiään visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu tulkinnoillaan keskusteluun visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee joitakin visuaalisen kulttuurin merkityksiä sekä tutustuu niistä käytävään keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisen kulttuurin merkityksen.

T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta kokeilemaan ja soveltamaan rohkeasti ja luovasti erilaisia kuvailmaisun tapoja eri aikakausien ja eri kulttuurien tyyleillä ja tekniikoilla. Vertaillaan omaa kuvakulttuuria ja omia ilmaisukeinoja eri aikojen ja kultturien tapoihin. Etsitään yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia ja pohditaan syitä niille. Tarkastellaan eri aikojen ja kulttuurien aiheita, tekniikoita ja ilmaisutapoja. Sovelletaan aiheita monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin. L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaat osaavat tunnistaa ja tulkita kulttuurisia viestejä, sekä taiteen ja kulttuurin eri ilmenemismuotoja. Oppilaat oppivat käyttämään monipuolisesti erilaisia ilmaisutapoja omassa kuvallisessa tuopttamisessaan. Oppilaat oppivat tunnistamaan tyylipiirteitä eri aikakausien kuva- ja rakennustaiteesta. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaita ohjataan oma-aloitteiseen ja monipuoliseen tiedon hankintaan ja tuottamiseen sekä tietolähteiden monipuoliseen ja kriittiseen käyttöön tutkivan ja luovan työskentelyn pohjana. Oppilaat oppivat käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita sekä ymmärtämään niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa. Oppilaat osaavat rakentaa tietoa yhdessä toistensa ja muiden toimijoiden kanssa. Oppilaat ovat lähdekriittisiä ja osaavat arvioida omaa ja muiden tapaa toimia ja tuottaa tietoa. Oppilaat harjaantuvat yhteisöllisen tiedon luomisessa ja sosiaalisen median hyödyntämisessä. Oppilaat ymmärtävät yhteistyön ja vuorovaikutuksen merkityksen oppimiselle, tutkivalle työskentelylle ja uuden luomiselle. Oppilaat harjaantuvat valitsemaan, käyttämään ja arvioimaan erilaisia viestintäkanavia ja -tyylejä tarkoituksenmukaisesti. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja tieto- ja viestintätekniikan alueelta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ja soveltamaan kulttuurisia kuvailmaisun tapoja.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tutustuu ohjatusti kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin tiettyä kulttuurista kuvailmaisun tapaa.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas tiedostaa taiteessa ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevää arvomaailmaa ja harjoittelee ilmaisemaan omia näkemyksiään siitä. Ohjataan oppilasta löytämään omassa kuvakulttuurissa ilmeneviä arvoja. Ohjataan oppilasta havaitsemaan esim. median voimakas vaikutus. Rohkaistaan oppilasta ottamaan kantaa ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin arvoihin. Ohjataan oppilasta etsimään ja löytämään arvoja taideteoksista. Pohditaan, miten eri aikakausien ja eri kulttuurien arvot näkyvät taiteessa. Ohjataan oppilasta ymmärtämään muita kulttuureja ja erilaisia arvomaailmoja taiteen kautta. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilaat ymmärtävät teknologian toimintaperiaatteita, monimuotoisuutta ja merkitystä omassa elämässä, kouluyhteisössä ja yhteiskunnassa. Tutustuessaan mediakulttuurin ja muotoilun sisältöihin oppilaat oppivat toimimaan kriittisenä ja vastuullisena kuluttajana. He saavat välineitä tarkastella omia kulutustottumuksiaan kestävän tulevaisuuden näkökulmasta ja suhtautua mainosviestintään analyyttisesti. Oppilaat oppivat käsittelemään yhdessä toisten kanssa ristiriitaisten tunteiden ja ajatusten kohtaamista ja hallintaa. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan monilukutaidon syventämiseen käyttämällä erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä ja esittämisen tapoja. Oppilaat harjoittelevat analyyttistä, kriittistä, katsomuksellista, kulttuurista ja ympäristölukutaitoa. Oppilaat oppivat hyödyntämään monipuolisesti kaikkia aistialueita oppimisessa. Oppilaat harjoittelevat tiedon tuottamisen, tulkinnan ja välittämisen taitoja eri kuvataiteen ilmaisulle ominaisilla tavoilla ja yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa. Oppilasta rohkaistaan käyttämään monilukutaitoaan vaikuttamiseen ja osallistumiseen omassa lähiympäristössään, mediassa ja yhteiskunnassa. Oppilaita ohjataan kehittämään kuvanlukutaitoa käyttämällä erilaisia kuvantulkinnan menetelmiä ja esittämisen tapoja. Medialukutaitoa syvennetään osallistumalla ja työskentelemällä eri medioiden parissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii esittämään näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Kannan ottaminen visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa kantaa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää ja pohtii visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisessa kulttuurissa ilmenevän arvon.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuurisen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia. Oppilas havaitsee ja ymmärtää kulttuurisen moninaisuuden omassa lähiympäristössä ja sen eri kuvakulttuureissa. Kannustetaan oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus taideteoksia tarkasteltaessa ja valintoja omassa työskentelyssä tehdessä. Oppilas tunnistaa eri kuvakulttuureista erilaisia kuvailmaisun toimintatapoja ja kulttuurista moninaisuuutta. Kiinnitetään näissä huomiota sisältöhin ja toimintatapoihin, joissa on huomioitu kestävä kehitys. Pohditaan myös laadun ja käytettävien materiaalien merkitystä kestävässä kehityksessä. Kannustetaan ja ohjataan oppilasta valitsemaan ja käyttämään kierrätysmateriaaleja sekä huoltamaan välineitä hyvin. Ohjataan oppilasta myös käyttämään materiaaleja säästeliäästi ja vähentämään hävikkiä. Oppilas tiedostaa erilaisia kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen tapoja ja mahdollisuuksia oppilaan ympäristön kuvakulttuurissa ja taiteen maailmassa sekä erityisesti mediakulttuurissa ja virtuaalimaailmassa. Oppilasta ohjataan kriittiseen ajatteluun ja tuetaan medialukutaidon kehittymistä. Oppilas tuntee taiteelle ominaisia toimintatapoja ja kuvallisen viestinnän keinoja eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Vahvistetaan ja syvennetään oppilaan kiinnostusta yhteisiä ja yhteiskunnallisia asioita kohtaan ja harjoitellaan ajattelemaan ja toimimaan kestävää tulevaisuutta rakentaen. Opitaan huomaamaan vaikuttamisen mahdollisuuksia ja oppimaan vaikuttamisen tapoja omassa elämässä. Oppilaat tutustuvat yhä monipuolisempiin vaikuttamisen ja osallistumisen tapoihin omassa yhteisössä, Suomessa ja globaalisti. Taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin mahdollisuudet vaikuttamisen välineenä käyvät heille tutuksi. Oppilaita kannustetaan ilmaisemaan näkemyksensä rakentavasti, etsimään ratkaisuja yhdessä sekä pohtimaan erilaisten toimintatapojen oikeutusta eri näkökulmista. Oppilaan kanssa tarkastellaan kestävään kehitykseen, rauhaan ja tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä ja pohditaan omien valintojen ja tekojen vaikutusta paitsi itselle, myös lähiyhteisölle, yhteiskunnalle ja luonnolle. Oppilaat harjoittelevat käytännön tekoja, joilla voivat itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta omassa elämässä. Opetus tarjoaa mahdollisuuden luovuuteen ja uusien kestävän tulevaisuuden innovaatioiden ja ideoiden kehittelyyn.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä vaikuttamaan kuvien avulla.
Omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä sekä vaikuttaa kuvien avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon erilaisia kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • oppilaiden tekemät kuvat ja kuvakulttuurit, joihin he osallistuvat omaehtoisesti
  • oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavia ilmiöitä
  • omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta
  • oppilaille merkitykselliset taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin teokset, tuotteet ja ilmiöt
S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • erilaiset ympäristöt, esineet, mediakulttuuri ja virtuaalimaailmat
  • rakennettu ja luonnon ympäristö
  • media
  • erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitys sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista
S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotettu kuvataide
  • erilaiset taidekäsitykset ja taiteen ilmiöt taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista
  • kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.
ePerusteet