Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus
Musisoinnissa harjoitellaan ryhmän jäsenenä toimimista rohkaisten oppilaita huomaamaan omia ja toisten vahvuuksia sekä antamaan ja ottamaan vastaan positiivista palautetta. Oppilaat harjoittelevat hyväksymään omia ja toisten virheitä musisoinnissa ja kannustavat jokaista yrittämään parhaansa. Tämä vahvistaa myönteisen yhteishengen ylläpitämistä opettajan esimerkin avulla ja rakentaa oppilaan myönteistä minäkuvaa. (L2) Oppilaita ohjataan musiikin tunneilla toimimiseen ja vuorovaikutukseen. Oppilaita rohkaistaan vuorovaikutukseen ja itsensä ilmaisuun vähäiselläkin kielitaidolla tai musiikillisilla valmiuksilla. Tutustumme lasten- ja kansanmusiikkikulttuuriin sekä osallistumme erilaisiin ikätasolle sopiviin Kuopion musiikkitapahtumiin mahdollisuuksien mukaan. (L7) Oppilailla on mahdollisuus osallistua musiikintuntien suunnitteluun ja yhteiseen musisointiin. Harjoittelemme musiikillisen ryhmän jäsenyyttä olemalla sekä toimijan että kuuntelijan roolissa. Kestävän tulevaisuuden näkökulmasta käsittelemme välineitä oikeaoppisesti ja pidämme niistä hyvää huolta toiset huomioon ottaen.
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaiden äänenkäyttö kehittyy ja he käyttävät omaa ääntänsä luontevasti, rohkeasti ja terveellisesti sekä laulaen että puhuen. Äänenkäyttöä harjoitellaan leikkien, tarinoiden ja laulujen kautta, jotta motivaatio oppimiseen säilyy. Tavoitteena on, että oppilaat laulavat ja soittavat rohkeasti ryhmän jäsenenä omilla taidoillaan musisoinnista iloiten. Tavoitteena on oppilaiden laulu- ja soittotaitojen kehittyminen. (L1) Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilaat oppivat tekemään musiikillisia oivalluksia ja löytämään syy- ja seuraussuhteita. Musiikkia käytetään tiedonrakentumisen välineenä musiikillisten kokeilujen kautta. Musiikin tekemisessä ja harjoittelussa opitaan sietämään keskeneräisyyttä ja epävarmuutta. Laulaminen ja soittaminen ryhmässä luo runsaasti mahdollisuuksia onnistumisen kokemuksiin. (L2) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Musiikin tunneilla ohjataan vuorovaikutukseen ja yhdessä toimimiseen. Oppilaita ohjataan vuorovaikutukseen vähäiselläkin kielitaidolla tai musiikillisilla valmiuksilla. (L4) Monilukutaito Tutustumme musiikin käsitteisiin ja kieleen sekä kommunikoimme niiden avulla. Käytämme musiikkia myös mielikuvien välineenä
T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaiden taidot havainnoida ja huomioida aktiivisesti ympärillään olevaa ääniympäristöä vahvistuvat. Oppilaita kannustetaan kuuntelemaan musiikkia ja ääntä tarkasti sekä erottelemaan sieltä tuttuja elementtejä hahmottaen sitä kautta opiskeltuja musiikkikäsitteitä. Oppilaita rohkaistaan liikkumalla ilmaisemaan kuulemaansa ääntä ja musiikkia. Oppilaita tuetaan heidän jakaessaan kokemaansa äänimaailmaa toisille ja sitä kautta jäsentämään oppimaansa. (L1) Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilaat oppivat tekemään musiikillisia oivalluksia ja löytämään syy- ja seuraussuhteita. Musiikkia käytetään tiedonrakentumisen välineenä musiikillisten kokeilujen kautta. Musiikin tekemisessä ja harjoittelussa opitaan sietämään keskeneräisyyttä ja epävarmuutta. (L4) Monilukutaito Tutustumme musiikin käsitteisiin ja kieleen ja kommunikoimme niiden avulla. Käytämme musiikkia myös mielikuvien välineenä.
T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ylläpitää ryhmän myönteistä ilmapiiriä, jotta jokainen oppilas uskaltaa toteuttaa omia musiikillisia ideoitaan ja improvisointeja. Positiivisen palautteen merkitystä korostetaan ja sen antamista ja vastaanottamista harjoitellaan. Oppilaiden suunnittelemat kokonaisuudet esitetään joko ryhmän kesken tai suuremmalle yleisölle esimerkiksi koulun juhlia hyödyntäen. Oppilaiden omia tuotoksia hyödynnetään myös ohjelmiston osana. L(5) Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaat tallentavat omia tuotoksiaan ja palaavat niihin myöhemmin. Oppilaat käyttävät teknologisia keinoja tuotosten tekemiseen. L(6) Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilaat harjoittelevat pitkäjänteisyyttä työskentelyssään. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen tavoitteita ja työskentelemään niiden saavuttamiseksi.
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaiden erilaiset musiikilliset kulttuuriperinteet tulevat tutuiksi ja oppilaat kokevat ne myönteisenä rikkautena. Tavoitteena on tutustua esimerkiksi romanikulttuurin musiikkiin tai afrikkalaiseen musiikkiperinteeseen suomalaisen lasten ja kansanmusiikkiperinteen rinnalla, mikäli ryhmässä on oppilaita näistä kulttuureista. Tavoitteena on syventää oppilaille kokemuksia musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta ja rohkaista heitä nauttimaan siitä. (L2) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Musiikin tunneilla ohjataan vuorovaikutukseen ja yhdessä toimimiseen. Oppilaita ohjataan vuorovaikutukseen vähäiselläkin kielitaidolla tai musiikillisilla valmiuksilla. Oppilaita rohkaistaan jakamaan oman kulttuurinsa musiikkia toisille. (L4) Monilukutaito Tutustumme musiikin käsitteisiin ja kieleen ja kommunikoimme niiden avulla. Käytämme musiikkia myös mielikuvien välineenä.
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat syventävät tietoisuuttaan musiikin kielestä ja merkityksestä. Oppilaat kiinnittävät huomiota nuotteihin, aika-arvoihin ja muihin merkintätapoihin ja perusperiaatteisiin musisoidessaan yksin ja ryhmän jäsenenä. Tavoitteena on, että oppilaat ymmärtävät merkintätapojen ja peruskäsitteiden yhteyden soivaan musiikkiin, ääniympäristöjen havainnointiin ja musisointiin ja hyödyntävät niitä. (L4) Monilukutaito Tutustumme musiikin käsitteisiin ja kieleen ja kommunikoimme niiden avulla. Käytämme musiikkia myös mielikuvien välineenä.
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas ymmärtää oman toimintansa seuraukset ja kantaa vastuuta omalta osaltaan yhteisistä välineistä. Vastuullisuus näyttäytyy myös toisten oppilaiden kohtaamisessa ja heidän musisointiinsa reagoinnissa. Vastuullinen toimija kannustaa ja rohkaisee toisia heidän taidoistaan riippumatta. (L7) Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilailla on mahdollisuus osallistua musiikintuntien suunnitteluun ja yhteiseen musisointiin. Harjoittelemme musiikillisen ryhmän jäsenyyttä olemalla sekä toimijan että kuuntelijan roolissa. Kestävän tulevaisuuden näkökulmasta käsittelemme välineitä oikeaoppisesti ja pidämme niistä hyvää huolta toiset huomioon ottaen.
Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat kokevat harjoittelemisen palkitsevuuden ja epäonnistumisten muuttumisen onnistumisiksi harjoittelun kautta. Tavoitteena on syventää oppilaiden ymmärrystä toiston ja harjoittelun yhteyden musiikillisten taitojen oppimiseen. Tavoitteena on että oppilaat oivaltavat, että harjoittelemiselle asetetun tavoitteen ja musiikillisen keksimisen välillä on ero. (L1) Ajattelut ja oppimaan oppiminen Oppilaat tekevät musiikillisia oivalluksia ja löytävät syy- ja seuraussuhteita. Musiikkia käytetään tiedonrakentumisen välineenä musiikillisten kokeilujen kautta. Musiikin tekemisessä ja harjoittelussa opitaan sietämään keskeneräisyyttä ja epävarmuutta. Laulaminen ja soittaminen ryhmässä luo runsaasti mahdollisuuksia onnistumisen kokemuksiin. (L6) Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilaat harjoittelevat pitkäjänteisyyttä työskentelyssään. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen tavoitteita ja työskentelemään niiden saavuttamiseksi.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ryhmän jäsenenä toimimisen taitojen vahvistaminen
  • myönteisen yhteishengen ylläpitäminen
  • musiikillisen ilmaisun ja keksimisen syventäminen
  • soitintuntemuksen laajentaminen
S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • peruskäsitteiden kertaaminen (taso, kesto, voima, väri)
  • peruskäsitteiden perusperiaatteet
  • tauko
  • rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia
S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ääniympäristöt ja niiden elementit
  • oppilaiden omat kokemukset
  • muiden taidelajien yhteys musiikkiin
  • oppilaiden omat kulttuurit ja yhteisöt
S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • laulut
  • leikit
  • lorut
  • liikunta
  • soitto ja kuuntelutehtävät
  • luova toiminta
  • oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet
  • oppilaiden oman kulttuurin musiikki
  • lasten musiikki
ePerusteet