Kotitalous

Opetussuunnitelman perusteet

Kotitaloudessa oppimisen arviointi on monimuotoista, ohjaavaa ja kannustavaa. Oppilaat saavat palautetta taidostaan toimia eri asiayhteyksissä ja toteuttaa kotitalouden tehtäviä. Ajattelua tuetaan ohjaamalla oppilaita pohtimaan tapaansa hahmottaa ja käsitellä omaa ympäristöä. Huomiota kiinnitetään myös kotitalouden käsitteiden hahmottamiseen ja sisältöjen omaksumiseen. Opetuksessa huolehditaan siitä, että jokainen oppilas ja hänen huoltajansa ovat tietoisia tavoitteista, arviointiperusteista ja päättöarvioinnin kriteereistä. Osaamista arvioidaan monipuolisilla arviointimenetelmillä. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kotitalouden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kotitalouden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt kotitalouden oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on kotitalouden oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan kotitalouden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy kotitalouden oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kotitalouden oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kohteet ovat käytännön toimintataitoja, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä tiedonhallintataitoja. Oppilaan osaaminen rakentuu ja taidot tulevat näkyväksi kotitalouden tavoitteisiin liittyvien keskeisten sisältöalueiden kautta.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi kotitaloudessa on monipuolista, kannustavaa ja antaa riittävästi tietoa opinnoissa etenemisestä sekä harjaannuttaa oppilaan itsearviointitaitoa. Pääpaino arvioinnissa on oppilaan käytännön työskentelyn seuranta ja sen arviointi. Palautetta ja pieniä arviointikeskusteluja käydään vuoden varrella tarpeen mukaan.

Käytännön työn arviointia täydentää teoriapuolen opinnot. Niiden tavoitteiden saavuttamista arvioidaan lähinnä kirjallisilla kokeilla.

Oppilas osallistuu arviointiin itsearvioinnilla sekä antamalla vertaispalutetta oman ryhmän muille oppijoille. Se voi olla kirjallista tai opettajan kanssa käytävä arviointikeskustelu tai näiden yhdistelmä. On tärkeää, että arviointiperiaatteet ja tavoitteet käydään läpi oppilaiden kanssa lukuvuoden alussa.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Käytännön toimintataidot
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan, organisoimaan ja arvioimaan työtä ja toimintaa
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu suunnittelemaan työskentelyään yksin sekä ryhmässä, lukemaan ja hyödyntämään ohjeita sekä asettamaan tavoitteita toiminnalleen ja työskentelemään niiden saavuttamiseksi. Oppilas harjoittelee ajankäytön arviointia ja hallintaa. Oppilas kehittyy itsearvioinnin ja vertaispalautteen antamisessa. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3 Oppilaiden itsenäistymistä ja vastuun ottamista itsestä, toisista ja arjen sujumisesta tuetaan. Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan huomaamaan hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin toimintatapoihin. Kaikessa toiminnassa huomioidaan oman toiminnan vaikutus muuhun ympäristöön. Oppilas harjoittelee kantamaan vastuuta ja jakamaan sitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan työn tekemisen, tekemään työtehtävän ja tarkastelemaan omaa työtään ja toimintaansa.
Työn suunnittelu ja toteuttaminen sekä oman toiminnan tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee ja työskentelee itsenäisesti sekä perustelee omaa työskentelyään ja toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee ja työskentelee työvaiheittain annettuja ohjeita soveltaen sekä kuvailee omaa osaamistaan oman työskentelyn tarkastelun avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee, organisoi ja kuvailee omaa työtänsä ja toimintaansa työvaiheittain annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin työprosessiin kuuluvia työtehtäviä. Oppilas tarvitsee paljon ohjausta ja apua työn suunnittelemisessa ja toteuttamisessa.

T2 ohjata oppilasta harjoittelemaan kotitalouden hallinnassa tarvittavia kädentaitoja sekä kannustaa luovuuteen ja estetiikan huomioimiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tärkeimmät ruoanvalmistuksen- ja leivonnan työmenetelmät ja välineet sekä asumiseen ja yhdessä elämiseen ja puhtaanapitoon liittyvät keskeiset taidot. Oppilasta kannustetaan luovuuteen ja hän harjaantuu havainnoimaan ja ottamaan huomioon myös ravintoon ja asumiseen liittyvät esteettiset näkökulmat. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L2 Rohkaistaan ja tuetaan oppilaita itsensä monipuoliseen ilmaisuun ja luovuuteen. Oppilaita kannustetaan nauttimaan esteettisyydestä ja edistämään sitä omalla toiminnallaan. Kannustetaan oppilaita tuomaan esille omia toimintatapojaan, perustelemaan niitä ja kokeilemaan rohkeasti uusia taitoja ja tapoja. Hyviin käytöstapoihin ja vuorovaikutustaitoihin kiinnitetään huomiota. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3 Oppilaiden itsenäistymistä ja vastuun ottamista itsestä, toisista ja arjen sujumisesta tuetaan. Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan huomaamaan hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin toimintatapoihin. Kaikessa toiminnassa huomioidaan oman toiminnan vaikutus muuhun ympäristöön. Oppilas harjoittelee kantamaan vastuuta ja jakamaan sitä. Kotitalousopetuksessa korostuu kädentaitojen harjoittelu kaikilla sisältöalueilla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kotitalouden kädentaitoja ja kokeilee erilaisia työtapoja. Hän oppii ottamaan huomioon toiminnassaan luovuuden ja estetiikan.
Kädentaidot kotitalouden perustehtävien toteuttamisessa, luovuus ja estetiikka

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää luovasti ja perustellen erilaisia kädentaitoja ja työtapoja kotitalouden tehtävissä. Oppilas perustelee luovuuden ja estetiikan merkitystä ja ottaa nämä huomioon osana kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suoriutuu itsenäisesti ja soveltaa tavallisimpia työtapoja kädentaitoja edellyttävissä kotitalouden tehtävissä. Oppilas ottaa huomioon yksittäisiä esteettisiä näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suoriutuu annetuista kädentaitoja edellyttävistä työtehtävistä. Oppilas tietää, että työtehtäviä voi toteuttaa luovasti monella tavalla ja että estetiikalla on merkitystä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suoriutuu ohjatusti kädentaitoja edellyttävistä yksittäisistä työtehtävistä.

T3 ohjata ja rohkaista oppilasta valitsemaan ja käyttämään hyvinvointia edistävästi ja kestävän kulutuksen mukaisesti materiaaleja, työvälineitä, laitteita sekä tieto- ja viestintäteknologiaa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan terveyttä ja hyvinvointia edistäviä aterioita myös taloudelliset ja ekologiset seikat huomioiden. Oppilas tutustuu ravitsemussuosituksiin ja ruokaturvallisuuteen ja pohtii omia valintojaan ja tiedostaa perusteluja niiden taustalla. Oppilas kehittää myös asumisen taitojaan sekä asumisen ympäristö- ja kustannustietoisuuttaan. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3 Ohjataan oppilasta tunnistamaan omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia, turvallisuutta ja kestävää kehitystä ylläpitäviin ja edistäviin toimintatapoihin. Oppilaita ohjataan tarkastelemaan kulutustottumuksiaan ja valintojaan kestävän tulevaisuuden ja taloudellisuuden näkökulmista. Oppilaan edellytyksiä oman talouden suunnitteluun ja omasta taloudesta huolehtimiseen vahvistetaan. Harjoitellaan käyttämään kotitalouksissa tarvittavia teknologisia laitteita. Monilukutaito L4 Harjoitellaan erilaisten tekstien ja merkintöjen, kotitalouteen liittyvien symbolien ja työohjeiden lukemista, tulkitsemista, ymmärtämistä ja soveltamista. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L5 Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään opetuksessa monipuolisesti. Oppilasta kannustetaan ja ohjataan tieto- ja viestintätekniikan oma-aloitteeseen hyödyntämiseen, turvalliseen ja eettiseen käyttöön sekä monipuoliseen tiedon hankintaan ja tuottamiseen. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen L7 Oppilaiden itsetuntoa, oma-aloitteisuutta ja rohkaistumista vastuulliseen toimintaan tuetaan. Oppilaat harjaantuvat ilmaisemaan näkemyksensä rakentavasti, etsimään ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja muille sekä ympäristölle. Oppilaat saavat valmiuksia kotitaouteen liittyvien toimintatapojen- ja rakenteiden arviointiin ja muuttamiseen kestävää hyvinvointia edistäväksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan ja käyttämään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä ja teknologiaa kestävää elämäntapaa edistävästi.
Valintojen tekeminen ja niiden perustelut toiminnassa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee, käyttää ja perustelee kestävää elämäntapaa tukevia raaka-aineita, työvälineitä, materiaaleja tai teknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa kestävän elämäntavan tietoja ja taitoja käyttäessään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valitsee ja käyttää raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee valitsemaan ja käyttämään annettuja materiaaleja tai työvälineitä yksilöllisesti ohjattuna.

T4 ohjata oppilasta suunnittelemaan ajankäyttöään ja työn etenemistä sekä ylläpitämään järjestystä oppimistehtävien aikana
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tulkitsemaan, ymmärtämään ja noudattamaan ruoanvalmistus- ja leivontaohjeita, puhtaanapitoon ja tekstiilihuoltoon liittyviä ohjeita sekä erilaisia asumiseen ja kotitalouteen liittyvien välineiden ja laitteiden käyttöön liittyviä ohjeita. Oppilas harjaantuu myös suunnittelemaan ja hallitsemaan näihin liittyvää ajankäyttöään. Oppilas oppii hallitsemään työn etenemistä sekä ylläpitämään järjestystä työskentelyn ja tehtävien aikana. Ajattelu ja oppimaan oppiminen L1 Vahvistetaan oppilaiden aktiivista roolia oppimisprosessissa ja luodaan edellytyksiä oppimista tukeville myönteisille kokemuksille ja tunteille, onnistumisen kokemuksille. Oppilaita kannustetaan vastuunottoon omien tavoitteiden asettamisessa sekä työn suunnittelussa. Oppimisessa hyödynnetään oppilaan omia vahvuuksia ja aikaisempia kokemuksia ja kannustetaan luottamaan itseensä ja näkemyksiinsä, perustelemaan ajatuksiaan ja soveltamaan myös koulutyön ulkopuolella opittuja taitoja. Ohjataan ja tuetaan oppilasta omien päätelmien ja mielipiteiden luomiseen sekä oman toiminnan reflektointiin. Harjoitellaan toimimista ryhmässä, suunnittelemaan ja aikatauluttamaan käytännön toimintataitoja sekä toimimaan järjestyksen mukaisesti. Työelämätaidot ja yrittäjyys L6 Harjoitellaan työskentelemään itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa sekä toimimaan järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti. Toiminnallisuus oppitunneilla tukee oppilaiden harjaantumista prosessien suunnitteluun, hypoteesien asetteluun, vaihtoehtojen kokeilemiseen ja johtopäätösten tekemiseen ja olosuhteiden muuttuessa uusien ratkaisujen löytämiseen. Oppilaan oma-aloitteisuus ja toimeen tarttuminen kehittyvät, hän oppii ennakoimaan ja kohtaamaan työskentelyn mahdollisia haasteita ja viemään työn sisukkaasti loppuun.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan omaa toimintaansa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja annettuun tehtävään. Hän oppii huolehtimaan työtehtävien ja työympäristön järjestyksestä oppimisympäristössään.
Ajanhallinta ja järjestyksen ylläpitäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti sekä osaa perustella ajankäyttöään, työtehtävien ja työympäristön järjestyksen merkitystä ja toimintojen etenemistä osana oppimisympäristöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas etenee ohjeiden mukaisesti vaiheittain ja ylläpitää työtehtävien ja työympäristön järjestystä. Oppilas suunnittelee ja ennakoi ajankäyttöään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ylläpitää työtehtävien järjestystä annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaan erillisissä työvaiheissa. Oppilas tarvitsee ohjausta työympäristön järjestyksen ylläpitämisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii aikataulussa ja ylläpitää tehtävien sekä työympäristön järjestystä ohjattuna.

T5 ohjata ja motivoida oppilasta toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti sekä ohjata kiinnittämään oppilaan huomiota käytettävissä oleviin voimavaroihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii työskentelemään asianmukaisesti, huomioiden ruokaturvallisuuden ja kehittäen tietojaan ruokaketjusta ja elintarviketuntemuksestaan. Oppilas omaksuu hygieeniset ja turvalliset työskentelytavat ja osaa ottaa huomioon myös taloudelliset ja ekologiset sekä eettiset näkökohdat työskentelyssään ja valinnoissaan. Oppilas oppii havaitsemaan ja huomioimaan myös tasapuolisen voimavarojen käytön ja vastuunoton perheen yhteisessä arjessa. Oppilas tutustuu myös erilaisiin asumiseen ja kotitalouteen liittyviin palveluihin. Oppilasta ohjataan kiinnittämään huomiota hyvään työergonomiaan. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3 Ohjataan oppilasta tunnistamaan omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia, turvallisuutta ja kestävää kehitystä ylläpitäviin ja edistäviin toimintatapoihin. Oppilaita ohjataan tarkastelemaan kulutustottumuksiaan ja valintojaan kestävän tulevaisuuden ja taloudellisuuden näkökulmista. Opetuksessa korostetaan hygieenisyyden, turvallisuuden ja ergonomian näkökulmasta kestäviä toimintatapoja ja harjoitellaan niitä käytännössä. Harjoitellaan tunnistamaan käytössä olevia voimavaroja ja käyttämään niitä taloudellisesti ja tasapuolisesti. Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen L5 Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään opetuksessa monipuolisesti. Oppilasta kannustetaan ja ohjataan tieto- ja viestintätekniikan oma-aloitteeseen hyödyntämiseen, turvalliseen ja eettiseen käyttöön sekä monipuoliseen tiedon hankintaan ja tuottamiseen. Harjoitellaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa turvallisesti ja luontevana osana kotitalouden toimintaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti kotitalouden toimintaympäristöissä ottaen huomioon käytettävissä olevat aineelliset voimavarat.
Turvallisuus ja voimavarojen kannalta kestävä toiminta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee toimintaansa turvallisuuden, hygieenisyyden, ergonomian tai kustannusten ja energiankäytön näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee ohjeiden mukaisesti hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti tai kustannusten ja energiankäytön kannalta tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee hygieenisesti ja turvallisesti annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii hygieenisesti ja turvallisesti ohjattuna.

Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua ja rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii ryhmässä toimimista, työn ja vastuun jakamista sekä kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisissa yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa. Oppilas saa itsetuntoa vahvistavia osaamisen ja onnistumisen kokemuksia ja oppii tunnistamaan omia vahvuuksiaan sekä näkemään realistisesti myös omia kehittymistarpeitaan. Ajattelu ja oppimaan oppiminen L1 Vahvistetaan oppilaiden aktiivista roolia oppimisprosessissa ja luodaan edellytyksiä oppimista tukeville myönteisille kokemuksille ja tunteille, onnistumisen kokemuksille. Oppilaita kannustetaan vastuunottoon omien tavoitteiden asettamisessa sekä työn suunnittelussa. Oppimisessa hyödynnetään oppilaan omia vahvuuksia ja aikaisempia kokemuksia ja kannustetaan luottamaan itseensä ja näkemyksiinsä, perustelemaan ajatuksiaan ja soveltamaan myös koulutyön ulkopuolella opittuja taitoja. Ohjataan ja tuetaan oppilasta omien päätelmien ja mielipiteiden luomiseen sekä oman toiminnan reflektointiin. Harjoitellaan toimimista ryhmässä, suunnittelemaan ja aikatauluttamaan käytännön toimintataitoja sekä toimimaan järjestyksen mukaisesti. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L2 Rohkaistaan ja tuetaan oppilaita itsensä monipuoliseen ilmaisuun. Kannustetaan oppilaita tuomaan esille omia toimintatapojaan, perustelemaan niitä ja kokeilemaan rohkeasti uusia taitoja ja tapoja. Hyviin käytöstapoihin ja vuorovaikutustaitoihin kiinnitetään huomiota. Harjoitellaan kannustavan vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään. Oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja kasvatetaan kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä. Rohkaistaan oppilaita tuomaan esiin omaa kulttuuritaustaa sekä opetellaan kunnioittamaan erilaisia mielipiteitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kohtaamaan, kuuntelemaan, keskustelemaan ja argumentoimaan vertaisryhmässä.
Kuuntelu, keskustelu ja argumentointi yhteisessä suunnittelussa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas on aktiivinen keskusteluissa ja ottaa eri näkökulmat huomioon sekä perustelee omat näkemyksensä rakentavasti. Oppilas kannustaa toisia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee eri näkökulmia ja ilmaisee rakentavasti omia näkemyksiään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu keskusteluun, pyrkii kuuntelemaan ja tuo esille omia näkökulmia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti tai kysymysten tukemana keskusteluun yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

T7 aktivoida oppilasta tunnistamaan arjen rakentumista ja kulttuurisesti monimuotoisia toimintaympäristöjä sekä kotitalouksien perinteitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii huomioimaan ja arvioimaan kodin arkirutiineja. Oppilas tutustuu erilaisiin kotien ruoka- ja tapakulttuureihin ja perinteisiin ja kodin juhliin sekä harjoittelee erilaisia ruokailutilanteita. Oppilas hahmottaa yhdessä elämisen pelisääntöjä ja tapoja, sekä erilaisia perherakenteita sekä ymmärtää hyvien tapojen merkityksen vuorovaikutuksessa. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L2 Rohkaistaan ja tuetaan oppilaita itsensä monipuoliseen ilmaisuun. Hyviin käytöstapoihin ja vuorovaikutustaitoihin kiinnitetään huomiota. Harjoitellaan kannustavan vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään. Oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja kasvatetaan kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä. Rohkaistaan oppilaita tuomaan esiin omaa kulttuuritaustaa sekä opetellaan kunnioittamaan erilaisia mielipiteitä.Tuodaan esiin kulttuurin vaikutus arjen toiminnassa ja huomioidaan opetuksessa oppilaiden erilaiset kotikulttuurit ja -taustat. Rohkaistaan oppilaita keskustelemaan erilaisista kulttuureista ja tuomaan esiin omaan kulttuuriin kuuluvia tapoja. Käydään läpi suomalaisia sekä kansainvälisiä tapa-, juhla- ja ruokakulttuureja. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3 Oppilaiden itsenäistymistä tuetaan yhteistyössä kotien kanssa. Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä, toisista ja arjen sujumisesta. Opetellaan arjen hallinnan perustaitoja ja niiden sovelluksia erilaisissa kulttuuriympäristöissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, miten arki erilaisissa kotitalouksissa rakentuu ja ajallisesti järjestäytyy. Hän oppii kohtaamaan hyväksyvästi kotien kulttuurista monimuotoisuutta.
Arjen rakentumisen sekä kotitalouksien erilaisuuden hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee kotitalouksien arjen rakentumista ja erilaisten kotikulttuurien ajankäyttöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas määrittelee arjen rakentumista ja kotitalouksien arkirutiineja erilaisissa kotikulttuureissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee arkirutiineja, arjen rakentumista, kotitalouksien perinteitä ja erilaisia kotikulttuureita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää arkirutiineja sekä tunnistaa erilaisia kotikulttuureita.

T8 ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii työskentelemään sekä itsenäisesti että osana ryhmää. Oppilas kykenee tasapuoliseen työnjakoon ja sen yhdessä suunnittelemiseen ja sopimiseen. Oppilas osaa suunnitella ajankäyttöään myös ryhmän jäsenenä ja sopia vastuullisesti tehtävien jaosta sekä osallistua rakentavasti yhteiseen päätöksentekoon. Työelämätaidot ja yrittäjyys L6 Harjoitellaan työskentelemään itsenäisesti ja yhdessä toisten kanssa sekä toimimaan järjestelmällisesti ja pitkäjänteisesti. Toiminnallisuus oppitunneilla tukee oppilaiden harjaantumista prosessien suunnitteluun, hypoteesien asetteluun, vaihtoehtojen kokeilemiseen ja johtopäätösten tekemiseen ja olosuhteiden muuttuessa uusien ratkaisujen löytämiseen. Oppilaan oma-aloitteisuus ja toimeen tarttuminen kehittyvät, hän oppii ennakoimaan ja kohtaamaan työskentelyn mahdollisia haasteita ja viemään työn sisukkaasti loppuun. Harjoitellaan työelämässä tarvittavia itseohjautuvan työskentelyn taitoja, tiimityötaitoja ja projektinhallintataitoja. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentuminen L7 Oppilaiden itsetuntoa, oma-aloitteisuutta ja rohkaistumista vastuulliseen toimintaan tuetaan. Oppilaat harjaantuvat ilmaisemaan näkemyksensä rakentavasti, etsimään ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa. Yhdessä työskennellessä opitaan neuvottelemista, sovittelemista ja ristiriitojen ratkaisemista. Harjoitellaan ilmaisemaan omia näkemyksiä ja ratkaisemaan ongelmia yhdessä muiden kanssa. Ryhmässä toimiminen tukee oppilaan osallisuuden sekä kuulluksi ja arvostetuksi tulemisen kokemuksia ja auttaa näkemään vaikuttamisen mahdollisuuksia ja oppimaan vaikuttamisen tapoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii työskentelemään itsenäisesti sekä osana ryhmää ja yhteistä työtehtävää. Hän oppii sopimaan työtehtävien jakamista.
Voimavarojen käyttäminen ja yhteisten sopimusten tekemisen oppiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii itsenäisesti ja tasapuolisesti sekä toimii ryhmässä yhteistyökykyisesti ja vastuullisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yksin ja ryhmässä sekä pyrkii toimimaan rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen. Oppilas tietää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa omasta työstään ja osallistuu ryhmän toimintaan yhdessä sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee yksilöllisesti ohjattuna itsenäistä työskentelyä ja osallistuu ryhmän toimintaan satunnaisesti.

T9 kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee vuorovaikutustaitojaan ja oppii huomioimaan hyvien tapojen merkityksen ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Oppilas oppii havainnoimaan ja arvioimaan oman käytöksensä merkitystä osana ryhmän toimintaa. Harjoitellaan erilaisiin ruokailutilanteisiin liittyviä hyviä käytöstapoja. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L2 Hyviin käytöstapoihin ja vuorovaikutustaitoihin kiinnitetään huomiota. Harjoitellaan kannustavan vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja ilmaista itseään ja näkemyksiään. Harjoitellaan vuorovaikutusta ja hyvien tapojen noudattamista erilaisissa tilanteissa ja ohjataan oppilasta perustelemaan omia kannanottojaan. Otetaan huomioon oppilaiden erilaiset kulttuuriset lähtökohdat ja sovitetaan yhteen erilaisista kulttuureista tulevia toimintatapoja. Työelämätaidot ja yrittäjyys L6 Harjoitellaan myös työelämässä tarvittavaa asianmukaista käyttäytymistä ja vuorovaikutusta ja hyvien tapojen noudattamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan asioita, jotka liittyvät huomaavaiseen kohteluun, tapakulttuuriin ja vuorovaikutustilanteissa toimimiseen.
Toisten oppilaiden huomaavainen kohtelu ja tapakulttuuriin mukainen käytännön toiminta oppitunnin vuorovaikutustilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa perustella tapakulttuuria ja toisten ihmisten huomaavaista kohtelua sekä niihin liittyviä käytännön toimintatapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia tapakulttuuria noudattaen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää tapakulttuuriin ja toisten huomaavaiseen kohteluun liittyviä asioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tietää, että tapakulttuuri vaikuttaa vuorovaikutustilanteisiin.

Tiedonhallintataidot
T10 kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan käyttämään monipuolisesti kotitalouden eri sisältöalueisiin liittyviä tietolähteitä ja arvioimaan niitä kriittisesti. Oppilas harjaantuu tulkitsemaan kotitalouteen liittyvää tietoa ja arvioimaan tiedon luotettavuutta. Oppilasta harjaannutetaan pohtimaan vastuullisuutta päätöksenteossaan ja ajankohtaisen tiedon hankintaa päätöksien taustalla. Oppilas tuntee ruoka- ja ravintoaineryhmät ja niiden ominaisuuksia. Oppilas osaa tulkita pakkausmerkintöjä. Ajattelu ja oppimaan oppiminen L1 Käytetään monipuolisia tiedonhankintamenetelmiä ja ohjataan oppilaita tarkastelemaan tietoa kriittisesti. Kannustetaan oppilasta omien päätelmien ja mielipiteiden muodostamiseen. Oppilaita rohkaistaan käyttämään kuvittelukykyään uuden oivaltamiseen ja luomiseen, sekä rakentamaan uutta tietoa ja näkemystä. Oppilaiden omia ideoita tuetaan. Ajattelun taitoja kehitetään luomalla tilaisuuksia itsenäiseen ja yhteiseen ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn ja johtopäätösten tekemiseen. Oppilas harjaantuu myös käyttämään aihepiireihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti. Monilukutaito L4 Oppilas tutustuu monipuolisesti kotitalouden tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.). Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja kriittisesti ja analyyttisesti niitä lukemaan sekä tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hakemaan ja vertailemaan tietoa sekä tunnistamaan kotitalouteen liittyviä luotettavia tietolähteitä valintojensa perustana.
Tietojen hankinta ja käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee kotitalouteen liittyviä tietoja eri tietolähteistä. Oppilas arvioi tiedon ja lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä ja valitsee tehtävään sopivat lähteet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tietää, mistä ja miten kotitalouteen liittyviä tietoja voidaan hakea. Oppilas arvioi tietojen käytettävyyttä ja lähteiden luotettavuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa itselleen tutuista ja annetuista lähteistä ja käyttää niitä toiminnassaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa annetuista lähteistä yksilöllisesti ohjattuna. Tietojen hyödyntäminen ja tulkitseminen on vähäistä.

T11 harjaannuttaa oppilasta lukemaan, tulkitsemaan ja arvioimaan toimintaohjeita sekä merkkejä ja symboleja, jotka käsittelevät kotitaloutta ja lähiympäristöä
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii lukemaan ja tulkitsemaan kotitalouteen liittyviä erilaisia ohjeita: ruoanvalmistus- ja leivontaohjeita sekä erilaisten kotitalouslaitteiden ja välineiden käyttöohjeita ja varoituksia. Oppilas tunnistaa ja ymmärtää myös erilaisten kotitalouteen liittyvien merkkien ja symbolien merkityksiä esimerkiksi kotitaloudessa käytettävien materiaalien ja aineiden, kuten pesuaineiden, pakkausselosteissa. Monilukutaito L4 Oppilas tutustuu monipuolisesti kotitalouden erilaisiin toimintaohjeisiin ja kotitaloutta ja lähiympäristöä käsitteleviin symboleihin ja merkkeihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii lukemaan ja tulkitsemaan kotitalouteen ja lähiympäristöön liittyviä ohjeita, merkkejä ja symboleja sekä toimimaan niiden mukaisesti.
Toimintaohjeiden, merkkien ja symbolien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee kotitalouden toimintaohjeiden, merkkien ja symboleiden käyttöä eri toiminnoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa toiminnassaan kotitalouden toimintaohjeita, merkkejä ja symboleita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, nimeää, luokittelee ja käyttää kotitalouden toimintaohjeita ja merkkejä annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää yksittäisiä toimintaohjeita ja merkkejä.

T12 ohjata oppilasta, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Oppilas kykenee soveltamaan kotitalouden tietojaan ja taitojaan eri ympäristöissä kuten esimerkiksi koulun monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tai soveltavissa kotitehtävissä. Oppilas osaa käyttää kotitalouden käsitteitä asianmukaisesti. Oppilas hahmottaa erilaisia kotitalouden palveluita ja niiden merkitystä arjessa. Ajattelu ja oppimaan oppiminen L1 Oppiainerajat ylittävä, kokeileva, tutkiva ja toiminnallinen työskentely kannustaa oppilaita rohkeasti kokeilemaan erilaisia toimintatapoja ja soveltamaan opittua arjen käytäntöihin. Oppimisessa hyödynnetään myös oppilaiden omia vahvuuksia ja aikaisempia kokemuksia. Oppilaiden omia ideoita tuetaan. Ajattelun taitoja kehitetään luomalla tilaisuuksia itsenäiseen ja yhteiseen ongelmanratkaisuun, argumentointiin, päättelyyn ja johtopäätösten tekemiseen. Oppilas harjaantuu myös käyttämään aihepiireihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan tietoja ja taitoja, tunnistamaan palveluita sekä osoittamaan luovuutta erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä.
Käsitteiden käyttäminen, tietojen ja taitojen soveltaminen sekä luovat ratkaisut tilanteissa, kotitalouden palveluiden tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa perustellen ja luovasti kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan. Oppilas arvioi erilaisia kotitalouden palveluita ja perustelee niiden merkitystä ja mahdollisuuksia arkielämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan. Oppilas kuvailee erilaisia kotitalouden palveluita ja niiden käyttöä arkielämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan sekä kuvailee yksittäisiä kotitalouden palveluita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää joitakin kotitalouden käsitteitä, tietoja ja taitoja sekä yksittäisiä palveluita.

T13 ohjata oppilasta kestävään elämäntapaan kiinnittämällä oppilaan huomiota ympäristö- ja kustannustietoisuuteen osana arjen valintoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee kotitaloustunneilla resurssien taloudellista käyttöä ja oppii kiinnittämään huomiota kotitalouden rahankäytön suunnitelmallisuuteen ja kustannustietoisuuteen. Oppilas ymmärtää kotitalouden vastuullisuuden myös ympäristön ja kestävän kehityksen kannalta kaikissa arjen valinnoissa, hän ymmärtää esimerkiksi kierrätyksen ja jätteiden lajittelun periaatteet. Oppilas osaa soveltaa näitä periaatteita omassa arjen päätöksenteossa ja toiminnassa. Oppilas kiinnittää huomiota myös median ja vertaisryhmien vaikutuksiin omissa kulutusvalinnoissaan. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentuminen (L7) Oppilaita ohjataan ymmärtämään omien valintojen ja tekojen merkitys itselle sekä lähiyhteisölle, yhteiskunnalle ja luonnolle. Oppilaat saavat valmiuksia sekä omien, että yhteisön toimintatapojen ja -rakenteiden arviointiin ja muuttamiseen kestävää hyvinvointia edistäviksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tulkitsemaan kiertotalouteen liittyviä asioita ja toimintoja sekä ympäristöä ja taloutta kuormittavia kotitalouden toimintoja.
Ympäristö- ja talousteot toiminnassa ja päätöksenteossa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa johdonmukaisesti sekä perustellen niiden merkitystä kestävän ja vastuullisen elämäntavan ja kuluttamisen kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee yksittäisiä arjen ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tietää, miten ympäristökuormaa voidaan vähentää sekä millaisia ympäristö- ja taloustekoja voidaan tehdä kotitalouksissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas luettelee joitakin ympäristöön ja rahankäyttöön liittyviä kotitalouden toimintoja.

Sisällöt

S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat ruoanvalmistus- ja leivontataitojen kehittymistä. Aterioiden suunnittelu, toteutus ja erilaiset ruokailutilanteet tähtäävät ruokaan ja syömiseen liittyvien valintojen ja tottumusten pohtimiseen ravitsemussuositusten, ruokaturvallisuuden, ruokaketjun, elintarviketuntemuksen, taloudellisuuden, eettisyyden ja ruokaan liittyvän luotettavan tiedon näkökulmasta. Opetussisältöihin kuuluvat ruoka- ja tapakulttuuri osana identiteettiä sekä kodin juhlia.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ruoanvalmistus- ja leivontataitojen kehittäminen
  • aterioiden suunnittelu ja toteutus
  • erilaiset ruokailutilanteet
  • ruokaan ja syömiseen liittyvät valinnat ja tottumukset
  • ravitsemussuositukset ja ruokaturvallisuus
  • ruokaketju, elintarviketuntemus
  • taloudellisuus ja eettisyys
  • ruokaan liittyvä tieto ja sen luotettavuuden arviointi
  • ruoka- ja tapakulttuuri osana identiteettiä
  • kodin juhlat
S2 Asuminen ja yhdessä eläminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat yhdessä elämisen, asumistaitojen ja asumisen ympäristö- ja kustannustietoisuuden kehittymistä. Puhtaanapito samoin kuin tekstiilien ja materiaalien hoito tarkoituksenmukaisine aineineen, laitteineen, välineineen ja työtapoineen tähtäävät arjessa tarvittavien taitojen kehittymiseen. Sisältöjen avulla perehdytään hyviin tapoihin, tasapuoliseen voimavarojen käyttöön ja vastuunottoon perheessä. Sisällöt johdattavat arvioimaan asumiseen ja kotitalouteen liittyviä palveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • asumistaidot, yhdessä eläminen
  • asumisen ympäristö- ja kustannustietoisuuden kehittyminen
  • puhtaanapito, tekstiilien ja materiaalien hoito ja näihin liittyvät välineet ja aineet
  • hyvät tavat
  • tasapuolinen voimavarojen käyttö ja vastuunotto perheessä
  • asumiseen ja kotitalouteen liittyvät palvelut
  • Sisältöaluetta S2 on kemiaan liittyen mahdollista yhdistää esimerkiksi puhdistusaineiden ja muiden kodin kemikaalien kemian tiedoilla. Ńiillä on sekä terveys- että ympäristövaikutuksia.
S3 Kuluttaja- ja talousosaaminen kodissa

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne ohjaavat oppilaita asioimaan sekä tuntemaan vastuitaan ja oikeuksiaan valintoja ja sopimuksia tekevinä kuluttajina. Sisällöt johdattavat median- ja teknologian käyttöön arjen työvälineenä ja kannustavat pohtimaan vertaisryhmän ja median vaikutusta omiin kulutusvalintoihin. Sisällöt harjaannuttavat vastuulliseen päätöksentekoon ja ajankohtaisen tiedon hankintaan sekä evästävät tunnistamaan kotitalouksien rahankäyttöön liittyviä tilanteita ja ongelmia.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • kuluttajan vastuut ja oikeudet
  • median ja teknologian käyttö arjen työvälineenä
  • median ja vertaisryhmän vaikutukset omiin kulutusvalintoihin
  • vastuullinen päätöksenteko ja ajankohtaisen tiedon hankinta
  • kotitalouksien rahankäyttö
  • Sisältöön S3 on luontevaa yhdistää matematiikkaa ja äidinkieltä. Matematiikassa on mahdollista yhdistää esimerkiksi rahankäyttöön ja luotolla ostoon eli velkaantumiseen liittyviä teemoja. Äidinkielestä soveltuu tähän sisältöalueeseen liitettäväksi esimerkiksi mainontaan liittyvät asiat.
ePerusteet