Terveystieto

Opetussuunnitelman perusteet

Terveystiedon arvioinnin kohteena on terveysosaamisen eri osa-alueiden arviointi. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on tukea oppimista ja kannustaa oppilaita kehittämään terveysosaamistaan sekä soveltamaan sitä arjessa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti, opetuksen eri vaiheissa ja osaamisalueen ominaispiirteet huomioon ottaen. Oppimisen tukena käytetään myös itsearviointia ja vertaispalautetta. Terveystiedossa on erityisen tärkeätä huolehtia siitä, että arviointi ei kohdistu oppilaan arvoihin, asenteisiin, terveyskäyttäytymiseen, sosiaalisuuteen, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Eettistä pohdintaa ja itsetuntemusta koskevissa tavoitteissa kiinnitetään huomiota siihen, miten oppilas pohtii ja perustelee käsiteltävää aihetta terveyden näkökulmasta, tiedonalan käsitteitä ja erilaisia lähteitä käyttäen.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona terveystiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut terveystiedon oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt terveystiedon tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on terveystiedon tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan terveystiedon oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy terveystiedon päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Oppilaan ohjaamisella terveystiedossa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi on oppilasta rohkaisevaa ja kannustavaa Arvioinnissa otetaan huomioon erilaisten työtapojen myötä syntyneet tuotokset. Arvioinnin kohteena ei ole vain lopullinen tuotos, vaan koko oppimisprosessi.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys
T1 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään terveyden koostuvan eri osa-alueista, hahmottamaan näitä osa-alueita kokonaisvaltaisesti ja ymmärtämään niiden välistä vuorovaikutusta. Oppilas oppii hahmottamaan elämänkulun, kasvun ja kehityksen tunnuspiirteitä ja henkilökohtaisuutta. Oppilaan ymmärrys terveyttä tukevista voimavaroista ja sairauksia ehkäisevistä tekijöistä kehittyy. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilas tutustuu terveystietoon oppiaineena ja harjoittelee oppiaineelle tyypillisten opiskelumenetelmien ja tietolähteiden käyttöä. Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Häntä rohkaistaan tuomaan esille omaa kokemustietoaan ja pohtimaan sen merkitystä ajattelulleen. Oppilasta harjaannutetaan hakemaan tietoa monipuolisesti sekä tarkastelemaan käsillä olevaa asiaa kriittisesti ja useista näkökulmista. Oppilasta kannustetaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilasta ohjataan havainnoimaan ja arvostamaan elinympäristöään ja sen kulttuuriperintöä ja merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan mielipiteitään rakentavasti sekä asettumaan myös toisen asemaan ja kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä. Oppilasta ohjataan hyviin tapoihin ja ymmärtämään niiden merkitystä. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Erityistä huomiota kiinnitetään unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin ja liikkumisen ja monipuolisen ravinnon sekä päihteettömyyden merkitykseen. Oppilaat saavat valmiuksia suojata yksityisyyttään ja henkilökohtaisia rajoja. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen Oppilas harjoittelee osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja (neuvottelutaidot, sovittelu ja ristiriitojen ratkaiseminen) sekä arvioi sääntöjen ja sopimusten merkitystä hyvinvoinnin ja turvallisuuden kannalta. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan näkemyksiään rakentavasti ja etsimään ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa. Oppilas tutustuu kestävän kehityksen näkökulmiin omassa elämässään. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja selittää niiden välisiä syy-seuraussuhteita sekä eritellä, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa eritellä elämänkulun eri vaiheet sekä arvioida terveyden merkitystä elämän voimavarana elämänkulun eri vaiheissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja näiden välistä yhteyttä esimerkkien avulla sekä kuvata esimerkkien avulla, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa kuvata elämänkulun vaiheita, erityisesti nuoruuden kehitystä, ja kuvata esimerkkien avulla terveyden, kasvun ja kehityksen merkitystä elämän voimavarana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla terveyden osa-alueita ja niiden välistä yhteyttä sekä antaa esimerkin, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa kuvata jotakin elämänkulun vaihetta sekä nimetä nuoruuden kasvun ja kehityksen piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksittäisen terveyden osa-alueen. Oppilas osaa nimetä yksittäisen elämänkulun vaiheen.

T2 ohjata oppilasta kehittämään valmiuksiaan tunne- ja vuorovaikutustaidoissa ja kykyä toimia erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kehittämään tunne- ja vuorovaikutustaitojaan. Kiinnitetään huomiota itsensä arvostamisen tärkeyteen, tuetaan oppilaan omien vuorovaikutustaitojen kehittämistä, etsitään yhdessä erilaisia tunteiden ilmaisun ja säätelyn keinoja sekä pohditaan ja harjoitellaan ristiriitojen rakentavaa käsittelyä. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilasta ohjataan havainnoimaan ja arvostamaan elinympäristöään ja sen kulttuuriperintöä ja merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan mielipiteitään rakentavasti sekä asettumaan myös toisen asemaan ja kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä. Oppilasta ohjataan hyviin tapoihin ja ymmärtämään niiden merkitystä. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti. Oppilaat saavat valmiuksia suojata yksityisyyttään ja henkilökohtaisia rajoja. L4 Monilukutaito Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.). Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja kriittisesti ja analyyttisesti niitä lukemaan sekä tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen Oppilas harjoittelee osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja (neuvottelutaidot, sovittelu ja ristiriitojen ratkaiseminen) sekä arvioi sääntöjen ja sopimusten merkitystä hyvinvoinnin ja turvallisuuden kannalta. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan näkemyksiään rakentavasti ja etsimään ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä erilaisia keinoja ristiriita- ja kriisitilanteiden käsittelyyn.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa luokitella erilaisia tunteita, analysoida niiden taustatekijöitä sekä esitellä keinoja käyttäytymisen ja vuorovaikutuksen säätelyyn. Oppilas osaa luokitella ristiriitatilanteiden syitä ja esitellä perusteltuja keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata perustunteiden lisäksi muita tunteita sekä antaa esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta ja käyttäytymisen säätelystä. Oppilas osaa kuvata keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä perustunteet sekä antaa joitakin esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta. Oppilas osaa nimetä keinoja ristiriitatilanteiden selvittämiseen ja stressin ja kriisien käsittelyyn.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä perustunteita ja tietää, että ne vaikuttavat käyttäytymiseen. Oppilas osaa nimetä ristiriitatilanteita sekä stressin ja kriisien piirteitä.

T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas pohtii yhdessä ja erikseen omia arvojaan ja asenteitaan ja niiden merkitystä hyvinvoinnille. Oppilas saa käsityksen identiteetin ja minäkuvan rakentumisestä sekä tukea oman itsetuntemuksensa kehittymiseen. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Häntä rohkaistaan tuomaan esille omaa kokemustietoaan ja pohtimaan sen merkitystä ajattelulleen. Oppilaan eettisen ajattelun kehittymistä tuetaan pohtien oikeaa ja väärää, hyvää elämää, hyveitä. Pohditaan opiskelun sekä omien ajattelu- ja työskentelytapojen merkitystä tulevaisuudelle. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilaiden itsenäistymistä tuetaan yhteistyössä kotien kanssa. Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. L4 Monilukutaito Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.). Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja kriittisesti ja analyyttisesti niitä lukemaan sekä tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilas opettelee työn suunnittelua, pitkäjänteistä työskentelyä ja työn arviointia itsenäisesti ja yhdessä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään itsetuntemustaan ja säätelemään käyttäytymistään ja oppimistaan.
Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
T 6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä omassa elinympäristössään ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin toimintatapoihin. Tuetaan oppilaan kehittymistä tiedon hankkijana erilaisia tietolähteitä kriittisesti hyödyntäen. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilasta ohjataan lukemaan ympäristönsä kulttuurisia viestejä, tuntemaan ja arvostamaan elinympäristöään. Mediaympäristöä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon tuottajana analysoidaan ja sen vaikutuksia opitaan arvioimaan. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin toimintatapoihin. Erityistä huomiota kiinnitetään unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin ja liikkumisen ja monipuolisen ravinnon sekä päihteettömyyden merkitykseen. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti. L5 Tieto - ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilas harjoittelee tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvän tiedon hankinnan, käsittelyn ja tuottamisen välineenä. Oppilas tutustuu erilaisiin verkkoympäristöihin, sovelluksiin ja verkostoihin. Oppilas arvioi tieto- ja viestintäteknologian hyötyjä ja haasteita terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilas opettelee työn suunnittelua, pitkäjänteistä työskentelyä ja työn arviointia itsenäisesti ja yhdessä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen Oppilaat arvioivat median mahdollisuuksia ja haasteita vaikuttamiskanavana. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle. Oppilaat saavat valmiuksia sekä omien että yhteisön ja yhteiskunnan toimintatapojen ja -rakenteiden arviointiin ja muuttamiseen kestävää hyvinvointia edistäviksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hakemaan ja käyttämään terveyteen ja sairauteen liittyvää tietoa sekä oppii toimimaan tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa monipuolisesti eri tietolähteistä, muodostaa hakusanoja ja rajata tiedonhakua sekä käyttää tietoa asianmukaisesti. Oppilas osaa arvioida erilaisia toimintatapoja itsehoidossa, avun hakemisessa ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa erilaisista lähteistä ja käyttää sitä pääosin asianmukaisesti. Oppilas osaa kuvata asianmukaisia toimintatapoja itsehoidossa, avun hakemisessa ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa muutamista lähteistä sekä käyttää tietoa paikoitellen asianmukaisesti. Oppilas osaa nimetä toimintatapoja itsehoitoon, avun hakemiseen ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin liittyen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa ohjatusti. Oppilas osaa nimetä jonkin toimintatavan liittyen itsehoitoon, avun hakemiseen sekä terveyttä ja turvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin.

T7 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tunnistamaan omia terveyteen liittyviä tottumuksiaan ja valintojaan ja syitä niiden taustalla. Rohkaistaan oppilasta löytämään omaa terveyttä tukevia voimavaroja ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä sekä tunnistamaan huolenpidon, perheen ja läheisten merkitys hyvinvoinnille. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilasta ohjataan havainnoimaan kulttuurisia erityispiirteitä ja toimimaan joustavasti erilaisissa ympäristöissä. Mediaympäristöä analysoidaan ja sen vaikutuksia opitaan arvioimaan. Oppilas oppii ymmärtämään hyvien tapojen merkityksen ja kohtaamaan toista arvostavasti. Oppilas kehittää omia vuorovaikutustaitojaan. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan tunnistaman omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin valintoihin. Erityistä huomiota kiinnitetään unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin ja liikkumisen ja monipuolisen ravinnon sekä päihteettömyyden merkitykseen. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti. L4 Monilukutaito Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.) ja tiedon tuottamisen välineisiin. Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen Oppilas kehittää osallistumisen ja vaikuttamisen taitojaan. Oppilaat arvioivat median mahdollisuuksia ja haasteita vaikuttamiskanavana. Oppilaat kehittävät ymmärrystään kestävän kehityksen näkökulmiin sekä omassa elämässä että koko yhteiskunnassa. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä sekä oppii pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja.
Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri
T 11 ohjata oppilasta ymmärtämään ja arvioimaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistamaan niiden merkitystä itselle sekä muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kriittisesti tarkastelemaan oman elinpiirin terveyskäsityksiä ja tunnistamaan niiden vaikutus omaan ajatteluun ja toimintaan. Oppilas pohtii kriittisesti myös terveysmarkkinoinnin vaikuttamisen keinoja ja sen luotettavuutta. Oppilas oppii hahmottamaan omaa oppimistaan tukevia tekijöitä. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilasta ohjataan huomaamaan ja havainnoimaan omassa elinpiirissä esiintyviä käsityksiä terveyteen, itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyvistä ilmiöistä ja pohtimaan niitten merkitystä omaan ajatteluun. Oppilaita rohkaistaan tuomaan esiin myös omaa kokemustietoaan ja soveltamaan koulutyön ulkopuolella opittuja taitoja. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omat oppimis- ja opiskelustrategiansa ja ymmärtämään terveyden ja hvyinvoinnin merkitys oppimiselle. L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilasta ohjataan havainnoimaan omassa elinympäristössään vaikuttavia terveyskäsityksiä ja niiden merkityksiä omalle ja yhteisön hyvinvoinnille. Oppilasta kannustetaan tuomaan esille ja perustelemaan omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä. Myös mediaympäristöä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon ja asenteiden tuottajana ja vaikuttajana analysoidaan. L3 Itsestä huolehtimisen taidot Oppilas kehittää ymmärrystään hyvinvointia ja terveyttä edistävien ja sitä haittaavien tekijöiden sekä turvallisuuden merkityksestä ja opettelee hakemaan ja arvioimaan niihin liittyvää tietoa. Oppilas oppii kantamaan vastuuta omasta ja yhteisestä työstä sekä omien tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittämisestä. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen Pohditaan erilaisia vaikuttamisen mahdollisuuksia ja tapoja terveyskäsitysten näkökulmasta. Oppilaat harjoittelevat ilmaisemaan myös omia näkemyksiään rakentavasti. Oppilaat saavat valmiuksia sekä omien että yhteisön terveyteen liittyvien toimintatapojen ja -rakenteiden arviointiin ja muuttamiseen kestävää hyvinvointia ja terveyttä edistäviksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistaa niiden merkitystä itselle sekä oppii muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä arvioida niiden merkitystä omille terveyskäsityksille. Oppilas osaa analysoida omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida asianmukaisten esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä kuvata, mikä on niiden merkitys omille terveyskäsityksille. Oppilas osaa kuvata omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä tunnistaa niiden vaikutuksen omiin terveyskäsityksiin. Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvata esimerkin avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä. Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevan tekijän.

Sisällöt

S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä painotetaan terveyden eri osa-alueiden kokonaisvaltaista hahmottamista terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn näkökulmasta. Opetuksessa käsitellään elämänkulun sekä kasvun ja kehityksen yleisiä tunnuspiirteitä, monimuotoisuutta ja henkilökohtaisuutta. Kasvun ja kehityksen sisällöissä painottuvat identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen rakentuminen, seksuaalinen kehittyminen, huolenpidon sekä perheen ja läheisten merkitys, mielen hyvinvointi ja itsensä arvostaminen sekä turvataidot. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen sisällöissä kiinnitetään huomiota vuorovaikutustilanteissa toimimiseen, tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn. Lisäksi perehdytään ristiriitojen, ongelmatilanteiden, stressin ja kriisien rakentavaan käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • terveyden eri osa-alueiden kokonaisvaltainen hahmottaminen
  • identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen rakentuminen
  • elämänkulun ja kasvun ja kehityksen yleiset tunnuspiirteet, monimuotoisuus ja henkilökohtaisuus
  • seksuaalinen kehittyminen
  • huolenpidon, perheen ja läheisten merkitys hyvinvoinnille
  • itsensä arvostaminen
  • vuorovaikutustilanteissa toimiminen, tunteiden ilmaisu ja säätely
  • ristiriitojen, ongelmatilanteiden rakentava käsittely
  • turvataidot
S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan syventäen tietoa ja ymmärrystä terveyttä tukevista voimavaroista ja sairauksia ehkäisevistä tekijöistä. Terveyteen liittyvistä tottumuksista käsitellään arkirytmi, uni, ravitsemus ja liikunta. Sisällöissä perehdytään seksuaalisuuteen, seksuaaliterveyden eri osa-alueisiin ja seksuaalisen kehityksen monimuotoisuuteen. Terveyden voimavaroista tarkastellaan mielenterveyttä, hyvinvointia tukevia ympäristöjä ja yhteisöjä sekä mielekästä vapaa-ajan toimintaa. Lisäksi käsitellään turvallisuustaitoja ja -valmiuksia, ensiaputaitoja, itsehoitoa sekä tuen ja avun hakemista. Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon myös ajankohtaisia terveysilmiöitä sekä tarkastellaan terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta.

Terveyden vaaratekijöistä nostetaan esiin liikkumattomuus ja passiivinen elämäntapa, ravitsemuksen ja nukkumisen ongelmat, kiusaaminen ja stressi. Sisällöissä otetaan huomioon nuoren mielen pahoinvointi, riippuvuudet sekä päihteet ja niiden käytön ehkäisy. Sairauksien ehkäisyyn liittyvistä sisällöistä valitaan keskeiset ja ajankohtaiset tartuntataudit sekä kansantaudit ja tapaturmat.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • terveyttä tukevat voimavarat ja sairauksia ehkäisevät tekijät
  • terveyteen liittyvät tottumukset, erityisesti arkirytmin, unen, ravitsemuksen ja liikunnan merkitys
  • seksuaalisuus, seksuaaliterveyden eri osa-alueet ja seksuaalisen kehityksen monimuotoisuus
  • terveyden vaaratekijät, kuten liikkumattomuus, passiivinen elämäntapa, ravitsemuksen ja nukkumisen ongelmat ja kiusaaminen
  • keskeiset tartuntataudit, kansantaudit ja tapaturmat
S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä otetaan esille opiskelu-, työ- ja toimintakyky nuoruudessa. Kestävää elämäntapaa tarkastellessa otetaan huomioon sosiaalinen kestävyys ja vastuullinen kuluttaminen. Elinympäristön terveysvaikutuksia käsiteltäessä nostetaan esille keskeisiä terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn keinoja, terveyspalvelut, kansalaistoiminta ja ympäristön terveysriskit.

Tietolähteitä, erilaisia terveysmarkkinoinnin ja vaikuttamisen keinoja tarkastellaan erityisesti tiedon luotettavuuden ja terveysvaikutusten näkökulmasta. Terveyden edistämisen sisällöissä otetaan huomioon kulttuurin terveyttä edistävä merkitys ja kulttuurinen herkkyys, kestävä elämäntapa, kansalaisten yhdenvertaisuus ja osallisuus sekä ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Sisältöjä käsiteltäessä otetaan huomioon eri näkökulmia kuten lapsuus ja lasten oikeudet, vanhuus, vammaisuus tai pitkäaikaissairaus.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • opiskelu-, työ- ja toimintakyky nuoruudessa
  • elinympäristön terveysvaikutuksia
  • keskeiset terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisemisen keinot
  • terveyspalvelut
  • erilaiset tietolähteet
  • terveysmarkkinoinnin ja vaikuttamisen keinoja erityisesti tiedon luotettavuuden ja terveysvaikutusten näkökulmasta
  • elinpiirin ja kulttuurin terveyttä edistävä merkitys
  • ihmisten yhdenvertaisuus, osallisuus ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta
ePerusteet