Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys |
T1 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään terveyden koostuvan eri osa-alueista, hahmottamaan näitä osa-alueita kokonaisvaltaisesti ja ymmärtämään niiden välistä vuorovaikutusta. Oppilas oppii hahmottamaan elämänkulun, kasvun ja kehityksen tunnuspiirteitä ja henkilökohtaisuutta. Oppilaan ymmärrys terveyttä tukevista voimavaroista ja sairauksia ehkäisevistä tekijöistä kehittyy.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppilas tutustuu terveystietoon oppiaineena ja harjoittelee oppiaineelle tyypillisten opiskelumenetelmien ja tietolähteiden käyttöä. Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Häntä rohkaistaan tuomaan esille omaa kokemustietoaan ja pohtimaan sen merkitystä ajattelulleen. Oppilasta harjaannutetaan hakemaan tietoa monipuolisesti sekä tarkastelemaan käsillä olevaa asiaa kriittisesti ja useista näkökulmista. Oppilasta kannustetaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Oppilasta ohjataan havainnoimaan ja arvostamaan elinympäristöään ja sen kulttuuriperintöä ja merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan mielipiteitään rakentavasti sekä asettumaan myös toisen asemaan ja kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä. Oppilasta ohjataan hyviin tapoihin ja ymmärtämään niiden merkitystä. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Erityistä huomiota kiinnitetään unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin ja liikkumisen ja monipuolisen ravinnon sekä päihteettömyyden merkitykseen. Oppilaat saavat valmiuksia suojata yksityisyyttään ja henkilökohtaisia rajoja.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen
Oppilas harjoittelee osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja (neuvottelutaidot, sovittelu ja ristiriitojen ratkaiseminen) sekä arvioi sääntöjen ja sopimusten merkitystä hyvinvoinnin ja turvallisuuden kannalta. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan näkemyksiään rakentavasti ja etsimään ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa. Oppilas tutustuu kestävän kehityksen näkökulmiin omassa elämässään. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja selittää niiden välisiä syy-seuraussuhteita sekä eritellä, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan.
Oppilas osaa eritellä elämänkulun eri vaiheet sekä arvioida terveyden merkitystä elämän voimavarana elämänkulun eri vaiheissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja näiden välistä yhteyttä esimerkkien avulla sekä kuvata esimerkkien avulla, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan.
Oppilas osaa kuvata elämänkulun vaiheita, erityisesti nuoruuden kehitystä, ja kuvata esimerkkien avulla terveyden, kasvun ja kehityksen merkitystä elämän voimavarana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla terveyden osa-alueita ja niiden välistä yhteyttä sekä antaa esimerkin, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan.
Oppilas osaa kuvata jotakin elämänkulun vaihetta sekä nimetä nuoruuden kasvun ja kehityksen piirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksittäisen terveyden osa-alueen.
Oppilas osaa nimetä yksittäisen elämänkulun vaiheen.
|
T2 ohjata oppilasta kehittämään valmiuksiaan tunne- ja vuorovaikutustaidoissa ja kykyä toimia erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kehittämään tunne- ja vuorovaikutustaitojaan. Kiinnitetään huomiota itsensä arvostamisen tärkeyteen, tuetaan oppilaan omien vuorovaikutustaitojen kehittämistä, etsitään yhdessä erilaisia tunteiden ilmaisun ja säätelyn keinoja sekä pohditaan ja harjoitellaan ristiriitojen rakentavaa käsittelyä.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Oppilasta ohjataan havainnoimaan ja arvostamaan elinympäristöään ja sen kulttuuriperintöä ja merkitystä yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvoinnille. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan mielipiteitään rakentavasti sekä asettumaan myös toisen asemaan ja kohtaamaan arvostavasti muita ihmisiä. Oppilasta ohjataan hyviin tapoihin ja ymmärtämään niiden merkitystä. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä.
L3 Itsestä huolehtimisen taidot
Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti. Oppilaat saavat valmiuksia suojata yksityisyyttään ja henkilökohtaisia rajoja.
L4 Monilukutaito
Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.). Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja kriittisesti ja analyyttisesti niitä lukemaan sekä tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen
Oppilas harjoittelee osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja (neuvottelutaidot, sovittelu ja ristiriitojen ratkaiseminen) sekä arvioi sääntöjen ja sopimusten merkitystä hyvinvoinnin ja turvallisuuden kannalta. Oppilas harjoittelee ilmaisemaan näkemyksiään rakentavasti ja etsimään ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä erilaisia keinoja ristiriita- ja kriisitilanteiden käsittelyyn.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa luokitella erilaisia tunteita, analysoida niiden taustatekijöitä sekä esitellä keinoja käyttäytymisen ja vuorovaikutuksen säätelyyn.
Oppilas osaa luokitella ristiriitatilanteiden syitä ja esitellä perusteltuja keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata perustunteiden lisäksi muita tunteita sekä antaa esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta ja käyttäytymisen säätelystä.
Oppilas osaa kuvata keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä perustunteet sekä antaa joitakin esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta.
Oppilas osaa nimetä keinoja ristiriitatilanteiden selvittämiseen ja stressin ja kriisien käsittelyyn.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä perustunteita ja tietää, että ne vaikuttavat käyttäytymiseen.
Oppilas osaa nimetä ristiriitatilanteita sekä stressin ja kriisien piirteitä.
|
T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä
Paikallinen tarkennus
Oppilas pohtii yhdessä ja erikseen omia arvojaan ja asenteitaan ja niiden merkitystä hyvinvoinnille. Oppilas saa käsityksen identiteetin ja minäkuvan rakentumisestä sekä tukea oman itsetuntemuksensa kehittymiseen.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppilasta ohjataan pohtimaan itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyviä ilmiöitä vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Häntä rohkaistaan tuomaan esille omaa kokemustietoaan ja pohtimaan sen merkitystä ajattelulleen. Oppilaan eettisen ajattelun kehittymistä tuetaan pohtien oikeaa ja väärää, hyvää elämää, hyveitä. Pohditaan opiskelun sekä omien ajattelu- ja työskentelytapojen merkitystä tulevaisuudelle.
L3 Itsestä huolehtimisen taidot
Oppilaiden itsenäistymistä tuetaan yhteistyössä kotien kanssa. Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan.
L4 Monilukutaito
Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.). Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja kriittisesti ja analyyttisesti niitä lukemaan sekä tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Oppilas opettelee työn suunnittelua, pitkäjänteistä työskentelyä ja työn arviointia itsenäisesti ja yhdessä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään itsetuntemustaan ja säätelemään käyttäytymistään ja oppimistaan.
|
|
|
Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy |
T 6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä omassa elinympäristössään ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin toimintatapoihin. Tuetaan oppilaan kehittymistä tiedon hankkijana erilaisia tietolähteitä kriittisesti hyödyntäen.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Oppilasta ohjataan lukemaan ympäristönsä kulttuurisia viestejä, tuntemaan ja arvostamaan elinympäristöään. Mediaympäristöä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon tuottajana analysoidaan ja sen vaikutuksia opitaan arvioimaan.
L3 Itsestä huolehtimisen taidot
Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin toimintatapoihin. Erityistä huomiota kiinnitetään unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin ja liikkumisen ja monipuolisen ravinnon sekä päihteettömyyden merkitykseen. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti.
L5 Tieto - ja viestintäteknologinen osaaminen
Oppilas harjoittelee tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvän tiedon hankinnan, käsittelyn ja tuottamisen välineenä. Oppilas tutustuu erilaisiin verkkoympäristöihin, sovelluksiin ja verkostoihin. Oppilas arvioi tieto- ja viestintäteknologian hyötyjä ja haasteita terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmasta.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Oppilas opettelee työn suunnittelua, pitkäjänteistä työskentelyä ja työn arviointia itsenäisesti ja yhdessä.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen
Oppilaat arvioivat median mahdollisuuksia ja haasteita vaikuttamiskanavana. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle. Oppilaat saavat valmiuksia sekä omien että yhteisön ja yhteiskunnan toimintatapojen ja -rakenteiden arviointiin ja muuttamiseen kestävää hyvinvointia edistäviksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hakemaan ja käyttämään terveyteen ja sairauteen liittyvää tietoa sekä oppii toimimaan tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa monipuolisesti eri tietolähteistä, muodostaa hakusanoja ja rajata tiedonhakua sekä käyttää tietoa asianmukaisesti.
Oppilas osaa arvioida erilaisia toimintatapoja itsehoidossa, avun hakemisessa ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa erilaisista lähteistä ja käyttää sitä pääosin asianmukaisesti.
Oppilas osaa kuvata asianmukaisia toimintatapoja itsehoidossa, avun hakemisessa ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa muutamista lähteistä sekä käyttää tietoa paikoitellen asianmukaisesti.
Oppilas osaa nimetä toimintatapoja itsehoitoon, avun hakemiseen ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin liittyen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa ohjatusti.
Oppilas osaa nimetä jonkin toimintatavan liittyen itsehoitoon, avun hakemiseen sekä terveyttä ja turvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin.
|
T7 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tunnistamaan omia terveyteen liittyviä tottumuksiaan ja valintojaan ja syitä niiden taustalla. Rohkaistaan oppilasta löytämään omaa terveyttä tukevia voimavaroja ja sairauksia ehkäiseviä tekijöitä sekä tunnistamaan huolenpidon, perheen ja läheisten merkitys hyvinvoinnille.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Oppilasta ohjataan havainnoimaan kulttuurisia erityispiirteitä ja toimimaan joustavasti erilaisissa ympäristöissä. Mediaympäristöä analysoidaan ja sen vaikutuksia opitaan arvioimaan. Oppilas oppii ymmärtämään hyvien tapojen merkityksen ja kohtaamaan toista arvostavasti. Oppilas kehittää omia vuorovaikutustaitojaan. Oppilasta kannustetaan tuomaan rohkeasti esille omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä.
L3 Itsestä huolehtimisen taidot
Oppilaita kannustetaan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia. Oppilaita ohjataan tunnistaman omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä ja haittaavia tekijöitä ja harjaantumaan terveyttä, hyvinvointia ja turvallisuutta edistäviin valintoihin. Erityistä huomiota kiinnitetään unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin ja liikkumisen ja monipuolisen ravinnon sekä päihteettömyyden merkitykseen. Oppilaita ohjataan kehittämään tunnetaitojaan ja sosiaalisia taitojaan. Oppilas opettelee arvioimaan ympäristön riskejä ja haittoja ja toimimaan vaaratilanteissa tarkoituksenmukaisesti.
L4 Monilukutaito
Oppilas tutustuu monipuolisesti terveystiedon tietolähteisiin (kirjoitetut tekstit, kuvat, symbolit, kaaviot, tilastot yms.) ja tiedon tuottamisen välineisiin. Oppilas oppii etsimään erilaisia tietolähteitä ja tunnistamaan eron tieteellisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden välillä
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen
Oppilas kehittää osallistumisen ja vaikuttamisen taitojaan. Oppilaat arvioivat median mahdollisuuksia ja haasteita vaikuttamiskanavana. Oppilaat kehittävät ymmärrystään kestävän kehityksen näkökulmiin sekä omassa elämässä että koko yhteiskunnassa. Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja lähiympäristölle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä sekä oppii pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja.
|
|
|
Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri |
T 11 ohjata oppilasta ymmärtämään ja arvioimaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistamaan niiden merkitystä itselle sekä muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kriittisesti tarkastelemaan oman elinpiirin terveyskäsityksiä ja tunnistamaan niiden vaikutus omaan ajatteluun ja toimintaan. Oppilas pohtii kriittisesti myös terveysmarkkinoinnin vaikuttamisen keinoja ja sen luotettavuutta. Oppilas oppii hahmottamaan omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppilasta ohjataan huomaamaan ja havainnoimaan omassa elinpiirissä esiintyviä käsityksiä terveyteen, itsetuntemukseen ja omaan hyvinvointiin liittyvistä ilmiöistä ja pohtimaan niitten merkitystä omaan ajatteluun. Oppilaita rohkaistaan tuomaan esiin myös omaa kokemustietoaan ja soveltamaan koulutyön ulkopuolella opittuja taitoja. Oppilasta rohkaistaan luovaan ajatteluun sekä tuottamaan ideoita ja tietoa itsenäisesti ja yhdessä terveystiedon ja hyvinvoinnin näkökulmasta. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omat oppimis- ja opiskelustrategiansa ja ymmärtämään terveyden ja hvyinvoinnin merkitys oppimiselle.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Oppilasta ohjataan havainnoimaan omassa elinympäristössään vaikuttavia terveyskäsityksiä ja niiden merkityksiä omalle ja yhteisön hyvinvoinnille. Oppilasta kannustetaan tuomaan esille ja perustelemaan omia näkemyksiä sekä kuuntelemaan ja arvostamaan toisten näkemyksiä. Myös mediaympäristöä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon ja asenteiden tuottajana ja vaikuttajana analysoidaan.
L3 Itsestä huolehtimisen taidot
Oppilas kehittää ymmärrystään hyvinvointia ja terveyttä edistävien ja sitä haittaavien tekijöiden sekä turvallisuuden merkityksestä ja opettelee hakemaan ja arvioimaan niihin liittyvää tietoa. Oppilas oppii kantamaan vastuuta omasta ja yhteisestä työstä sekä omien tunnetaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittämisestä.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän kehityksen rakentaminen
Pohditaan erilaisia vaikuttamisen mahdollisuuksia ja tapoja terveyskäsitysten näkökulmasta. Oppilaat harjoittelevat ilmaisemaan myös omia näkemyksiään rakentavasti. Oppilaat saavat valmiuksia sekä omien että yhteisön terveyteen liittyvien toimintatapojen ja -rakenteiden arviointiin ja muuttamiseen kestävää hyvinvointia ja terveyttä edistäviksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistaa niiden merkitystä itselle sekä oppii muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä arvioida niiden merkitystä omille terveyskäsityksille.
Oppilas osaa analysoida omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida asianmukaisten esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä kuvata, mikä on niiden merkitys omille terveyskäsityksille.
Oppilas osaa kuvata omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä tunnistaa niiden vaikutuksen omiin terveyskäsityksiin.
Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvata esimerkin avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä.
Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevan tekijän.
|