Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta historiasta tiedonalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on tuottaa oppilaalle kokemuksia ja elämyksiä, joiden pohjalta hän voi tutustua lisää omiin juurinsa ja selkityttää minäkuvaansa ja identiteettiään.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu: Omien juurien ja oman kulttuurin historian ymmärtäminen luo pohjaa myös muiden kulttuurien ymmärtämiselle ja arvostamiselle. Oppilaita kannustetaan pohtimaan oman taustansa merkitystä ja paikkaansa sukupolvien ketjussa. Tämä ohjaa oppilaita myös tunnistamaan, miten eri kulttuurit, uskonnot ja katsomukset vaikuttavat yhteiskunnassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu historiasta tiedonalana ja sen merkityksestä identiteetille.
|
|
|
Tiedon hankkiminen menneisyydestä |
T2 aktivoida oppilasta hankkimaan historiallista tietoa sekä arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta
Paikallinen tarkennus
Oppilaita pyritään vastuuttamaan ja valtuuttamaan tiedon etsijöinä ja pohtimaan, kuinka moninaista historian lähdeaineisto voi olla. Tietotulva yhteiskunnassa on tärkeää pystyä arvioimaan kriittisesti erilaisten lähteiden luotettavuutta ja osata etsiä tarkoitukseen soveltuvaa lähdeaineistoa.
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: tvt-välineistöä voidaan käyttää tiedonhakuun ja erilaisten lähdeaineistojen vertailuun. Tällöin oppilas itse on aktiivinen toimija ja pääsee tekemään luovaa tutkimus- ja tutkintatyötä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hankkimaan historiallista tietoa ja arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta sekä ymmärtämään, että historiallista tietoa voi tulkita eri tavoin.
|
Historiatiedon hankkiminen ja lähteiden tulkinnallisuuden ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisia lähteitä ja erottaa tutkittavaan ilmiöön liittyvät lähteet muista lähteistä.
Oppilas selittää, miten samoista lähteistä voi teh-dä erilaisia tulkintoja, ja arvioi tulkintojen mahdollisia puutteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä erottelee vähemmän ja enemmän luotettavia lähteitä ja tulkintoja toisistaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä tunnistaa lähteiden luotettavuudessa ja esi-tetyissä tulkinnoissa eroja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas löytää ohjatusti historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää informaatiota hänelle annetusta lähteestä.
Oppilas tunnistaa opettajan ohjaamana, että samasta ilmiöstä tai lähteestä esiintyy erilaisia tulkintoja.
|
T3 auttaa oppilasta ymmärtämään, että historiallista tietoa voidaan tulkita eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan rohkesti tuottamaan omia tulkintoja erilaisistä lähteistä ja vertailemaan erilaisia tulkintoja keskenään. Näin he huomaavat, että samastakin lähteestä voidaan tehdä erilaisia tulkintoja.
L4 Monilukutaito: Samaa lähdeaineistoa voidaan tulkita eri tavoin. Tulkitsemista tarvitaan myös hahmotettaessa ympäröivää maailmaa ja itseä osana sitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hankkimaan historiallista tietoa ja arvioimaan tiedonlähteiden luotettavuutta sekä ymmärtämään, että historiallista tietoa voi tulkita eri tavoin.
|
Historiatiedon hankkiminen ja lähteiden tulkinnallisuuden ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisia lähteitä-ja erottaa tutkittavaan ilmiöön liittyvät lähteet muista lähteistä.
Oppilas selittää, miten samoista lähteistä voi tehdä erilaisia tulkintoja, ja arvioi tulkintojen mahdollisia puutteita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä erottelee vähemmän ja enemmän luotettavia lähteitä ja tulkintoja toisistaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hankkii historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää tietoa erilaisista lähteistä sekä tunnistaa lähteiden luotettavuudessa ja esitetyissä tulkinnoissa eroja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas löytää ohjatusti historian tapahtumaan tai ilmiöön liittyvää informaatiota hänelle annetusta lähteestä.
Oppilas tunnistaa opettajan ohjaamana, että samasta ilmiöstä tai lähteestä esiintyy erilaisia tulkintoja.
|
Historian ilmiöiden ymmärtäminen |
T4 vahvistaa oppilaan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on auttaa oppilasta hahmottamaan historian kulkua kokonaisuutena ja pilkkomaan siitä myös eri tapahtumista koostuvaa jatkumoa erilaisten käsitteiden ymmärtämisen ja merkityksen kautta.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen: Asioiden jäsentelytaidot on tärkeitä ajattelun ja oppimaan oppimisen välineitä, jotka luovat petustaa kaikelle oppimisellle. Tätä vahvitaa myös oppilaiden systemaattisen ajattelun kehittymistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä.
|
Kronologian ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas jäsentää historiallisten tapahtumien, ilmiöiden ja ajanjaksojen aikajärjestyksen ja ajallisia yhteyksiä.
Oppilas käyttää aikaan liittyviä käsitteitä ja erittelee historian keskeisiin ajanjaksoihin liittyviä tapahtumia, henkilöitä ja ilmiöitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää menneisyyteen liittyviä keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja kuvaa tarkasteltavana olevalle historialliselle ajanjaksolle ominaisia piir-teitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas muistaa menneisyyteen liittyviä keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja antaa joitain esimerkkejä tarkasteltavana olevalle historialliselle ajanjaksolle ominaisista piirteistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa historian keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja pystyy opettajan ohjaamana suhteuttamaan ne ajallisesti toisiinsa.
|
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toimintaan ja päätöksentekoon vaikuttaneita tekijöitä erilaisissa historiallisissa tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on auttaa oppilasta ymmärtämään ihmisen toiminnan tavoitteita eri näkökulmista. Oppilasta ohjataan huomaamaan, että ihmisten toimintaa ovat ohjannaat erilaiset motiivit.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen: Oppilaat pystyvät huomaamaan, kuinka merkityksellistä ja tärkeää osallistuminen yhteiskunnan jäsenenä on, ja mitä vaikutuksia omalla toiminnalla on tulevaisuuden näkökulmasta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään ihmisen toimintaa ja päätöksentekoon vaikuttaneita tekijöitä erilaisissa historiallisissa tilanteissa.
|
Historiallinen empatia
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan, arvioi
hänen toimintansa motiiveja sekä tarkastelee sitä, miten hänen sosiaalinen tai yhteiskunnallinen asemansa tai historiallinen konteksti vaikuttavat hänen toimintaansa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tulkitsee ihmisten toimin-nan tarkoituspe-riä ja erittelee, miten ihmisten sosiaalinen ja yhteiskunnallinen asema tai historiallinen konteksti vaikuttavat hänen toimintaansa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, miten ihmisten sosiaalinen ja yhteiskunnallinen asema vaikuttavat heidän tekojensa motiiveihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että ihmisillä on ollut erilaisia motiiveja toiminnalleen.
|
T6 auttaa oppilasta arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan esittämään syitä erilaisille historiallisille tapahtumille ja huomaamaan, mitkä ovat merkittäviä tekijöitä eri ilmöille.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen: historian oppimisen luonteeseen kuuluva omien päätelmien tekeminen ja asioiden yhdistely kuuluu olennaisena osana ajattelun kehittymistä ja oppimaan oppimista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille sekä analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta.
|
Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen historiassa sekä muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erottelee historiallisia tapahtumia tai ilmiöitä selittävät keskeiset tekijät vähemmän tärkeistä ja analysoi historiallisten tapahtumien syitä ja seurauksia (kuten välittömien ja pitkäkestoisten syiden merkitystä).
Oppilas arvioi, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen samoin tai toisin kuin nykyään ja miten tapahtuman tai ilmiön seuraukset vaikuttivat eri lailla eri asemassa oleviin ihmisiin ja ihmisryhmiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin.
Oppilas ymmärtää, että historiallisilla tapahtumilla ja ilmiöillä on erilaisia syitä ja seurauksia, ja antaa niistä esimerkkejä.
Oppilas erittelee, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin tai samoin kuin nykyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin.
Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia historiallisille tapahtumille ja ilmiöille.
Oppilas selittää yksilöllisesti ohjeistettuna, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin kuin nykyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa menneisyydestä asioita, jotka ovat muuttuneet tai pysyneet muuttumattomina.
Oppilas nimeää muutokselle tai muuttumattomuudelle jonkin yksittäisen syyn.
|