Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi musiikissa on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. 

Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat opintojen aikaista ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä. 

Musiikin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää perusteissa määriteltyjä musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 musiikin opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen musiikin opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Musiikin 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat kokevat itsensä osaksi ryhmää ja toimivat luontevasti ryhmän jäsenenä omana itsenään. Rohkaistaan oppilaita aktiivisesti ylläpitämään luokan myönteistä ilmapiiriä, jotta tavoite mahdollistuisi. Tavoitteena on, että oppilaat oma-aloitteisesti ja luontevasti antavat ja vastaanottavat myönteistä palautetta musiikillisesta toiminnasta. Tavoitteena on, että jokainen ryhmän jäsen aktiivisesti osallistuu yhteismusisointiin omalla taitotasollaan ja ottaa huomioon ryhmän muut jäsenet yhteismusisoinnissa. L2 Oppilasta kannustetaan ilmaisemaan mielipiteitään ja tuntemuksiaan ja perustelemaan niitä. Heitä ohjataan antamaan aktiivisesti positiivista palautetta toisilleen ja ottamaan sitä itse vastaan. L6 Oppilas syventää ryhmässä toimimisen taitojaan ja ymmärtää sen taidon tärkeyden tulevaisuuden työelämässään. Oppilaat oppivat vastavuoroisuutta, neuvottelutaitoja ja ponnistelua yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi toimiessaan ryhmän jäsenenä yhteisissä työskentelytilanteissa. L7 Oppilaat saavat tilaisuuksia harjoitella yhteistyötä yhteismusisoinnissa sekä toimiessaan muuten ryhmän jäsenenä. Osallistuminen yhteiseen toimintaan lisää yhteisöllisyyden kokemusta. Kokemukset yhdenvertaisuudesta, osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä rakentavat luottamusta, joka vaikuttaa siihen, että uskaltaa toimia omana itsenään ryhmässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin rakentavasti huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin huomioiden muut ryhmän jäsenet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musisointiin ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan musisoivan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ylläpitää oppilaiden motivaatiota musisoida ryhmän jäsenenä omalla taitotasollaan. Ohjataan oppilaita tarkkailemaan omaa äänenkäyttöään ja siinä tapahtuvia muutoksia murrosikä huomioon ottaen. Tavoitteena on, että oppilaat oppivat soittamaan nokkahuilulla ikätasolle sopivia melodioita. Tutustutaan kitaraan ja harjoitellaan muutama perussointu. Oppimisen edistyessä tavoitteena on soittaa kitaralla yksinkertaisia kappaleita. Tavoitteena on, että oppilaiden oma taitotaso kohoaa musisoidessa ryhmän jäsenänä ja että oppilas ottaa musisoidessaan huomioon muun musiikillisen kokonaisuuden. L2 Oppilaille avataan mahdollisuus kokea ja tulkita musiikkia. Oppilaita kannustetaan käyttämään musiikkia itsensä ilmaisuun ja nauttimaan ilmaisun ilosta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekäkeho-, rytmi-, melodia- ja sointusoitinten soittotaitojaanmusisoivan ryhmän jäsenenä.
Äänenkäyttö, laulaminen ja soittaminen ryhmän jäsenenä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää äänenkäyttöään ja keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan sekä osallistuu yhteislauluun ja -soittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittamista. Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä ja osallistuu yhteislauluun. Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee äänenkäytön ja soittamisen mahdollisuuksia yksilöllisen ohjauksen avulla.

T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun sekä ohjata häntä jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan siitä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas oppii erilaisten kuuntelutapojen kautta erottelemaan ja jäsentämään kuulemaansa sekä jakamaan kokemuksensa monipuolisesti erilaisia keinoja käyttäen toisille. Tavoitteena on kehittää oppilaiden ilmaisutaitoja ja kuvittelukykyä monipuolisesti. Tavoitteena on, että oppilas oppii löytämään yhtäläisyyksiä ja eroja erilaisia ääniympäristöjä havainnoidessaan. Oppilasta ohjataan rakentamaan yhteyksiä muiden oppiaineiden välillä. L2 Oppilaille mahdollistetaan musiikin kokemista ja tulkintaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun.
Musiikin kuuntelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja keskustelee havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja esittää kuulemastaan huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T5 rohkaista oppilasta improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kannustaa oppilaita tekemään pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia. Oppilaita ohjataan hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa kokonaisuuksien tekemisessä. L1 Musiikillisten oivallusten tekeminen. Musiikillinen kokeilu tiedonrakentumisen välineenä. Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto musiikin tekemisessä. Onnistumisen kokemusten mahdollistaminen. L2 Oppilaille avataan mahdollisuus kokea ja tulkita musiikkia. Oppilaita kannustetaan käyttämään musiikkia itsensä ilmaisuun ja nauttimaan ilmaisun ilosta. L5 Teknologian hyödyntäminen musiikillisen keksinnän välineenä. L6 Sisukkuuteen kannustaminen ja pitkäjänteisen työskentelyn harjoitteleminen. Pienimuotoisten tavoitteiden asettaminen ja niiden toteutumisen arviointi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin äänillä leikkien, kokeillen ja improvisoiden sekä säveltäen tai työskentelemällä taiteidenvälisesti. Hän käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä.
Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä luovan tuottamisen prosessissa. Oppilas osaa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T7 ohjata oppilasta ymmärtämään musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas osaa soittaa nokkahuilulla melodioita nuottikuvan perusteella. Tavoitteena on, että oppilas osaa nuottien nimet ja osaa piirtää nuotit viivastolle oikein. Oppilas toteuttaa musiikin peruskäsitteitä ja merkintätapoja omassa musisoinnissa. L4 Musiikin käsitteisiin ja kieleen tutustuminen ja niiden avulla kommunikointi. Musiikin käyttö mielikuvien välineenä vertaillen ja kuvaillen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.
Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa opiskeltuja musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoidessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja ja osaa musisoida niiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia hyvinvointiin sekä huolehtimaan musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas vahvistaa osaamistaan toimiessaan vastuullisena ryhmän jäsenänä kuunnellen muita ja sovittaen oman laulunsa ja soittonsa osaksi soivaa ryhmää. Oppilas osaa käyttää soittimia asianmukaisesti ja pitää ne järjestyksessä sekä keskittyä ohjeiden kuunteluun. Oppilas osaa rauhoittua ja rentoutua musiikin parissa. Oppilas ymmärtää kuulonhuollon merkityksen sekä musiikintunneilla että vapaa-aikana. L3 Oppimisympäristön siisteydestä, viihtyisyydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen. Sääntöjen ja sopimusten ymmärtäminen musisointitilanteissa. Soitto- ja lauluergonomiasta huolehtiminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta. Hän tunnistaa musiikin ja ääniympäristön vaikutuksia mielialaan ja hyvinvointiin.
Soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö. Lisäksi oppilasta ohjataan pohtimaan ääneen ja musiikkiin liittyviä kokemuksiaan, mutta tätä ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti ja huolehtia musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti käyttäessään laitteita ja soittimia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa kulloinkin annettavia turvallisuusohjeita käyttäessään laitteita ja soittimia.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T9 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistumaan tavoitteiden asettamiseen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas vahvistaa osaamistaan tavoitteiden asettamisessa, harjoittelussa ja edistymisensä arvioinnissa.. Esitetään harjoiteltu esitys joko pienelle yleisöllä esimerkiksi aamunavauksessa tai isolle yleisölle esimerkiksi juhlissa. L1 Musiikillisten oivallusten tekeminen. Musiikillinen kokeilu tiedonrakentumisen välineenä. Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto musiikin tekemisessä. Onnistumisen kokemusten mahdollistaminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistuu tavoitteiden asettamiseen musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa tavoitteita musiikilliselle osaamiselleen ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä osallistuu tavoitteiden asettamiseen ja edistymisen arviointiin yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä harjoittelee tavoitteiden asettamista ja edistymisen arviointia yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota musisoivan ryhmän jäsenenä toimimiseen. Luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista, liikkumista sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien perussoittotekniikoita harjoitellaan yhteismusisoinnissa. Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ryhmän jäsenenä toimiminen
  • luonteva äänenkäyttö ja laulaminen
  • liikkuminen
  • kehorytmit
  • nokkahuilut
  • kitarat
  • kosketinsoittimet
S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikkikäsitteiden rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka hahmottamiskyvyn kehittämiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteitä nimetään ja käytetään vakiintuneita tai omia symboleita kuvaamaan musiikillisia tapahtumia. Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään huomiota myös tulkintaan ja musiikin ilmaisullisiin keinoihin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • peruskäsitteiden (taso, kesto, voima, väri) syventäminen
  • rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka käsitteiden syventäminen
  • musiikin ilmaisulliset keinot luontevana osana musisointia
S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja musiikista ja musiikin tekemisestä eri ympäristöissä koulussa ja koulun ulkopuolella. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin ja omiin yhteisöihin sekä pohditaan musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • musiikillinen kokeminen ja sen monipuolinen jakaminen toisille
  • musiikin yhteys muihin oppiaineisiin
  • musiikin merkitys eri aikoina
  • musiikin merkitys omissa yhteisöissä
S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen avartamiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa lastenmusiikkia, eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia. Musisointitilanteissa syntyneet oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset sisältyvät myös ohjelmistoon.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • taidemusiikki
  • populaarimusiikki
  • kansanmusiikki
  • oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset
  • eri kulttuurien musiikki
ePerusteet