Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi musiikissa on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. 

Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat opintojen aikaista ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä. 

Musiikin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää perusteissa määriteltyjä musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 musiikin opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen musiikin opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Musiikin 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat kokevat itsensä osaksi ryhmää ja uskaltavat toimia ryhmän jäsenenä omana itsenään. Tämä edellyttää myönteisen yhteishengen luomista ja ylläpitämistä. Rohkaistaan oppilaita aktiivisesti rakentamaan myönteistä ilmapiiriä luokkaan ja ohjataan heitä sekä antamaan että vastaanottamaan myönteistä palautetta musiikillisesta toiminnasta. Tavoitteena on, että jokainen ryhmän jäsen aktiivisesti osallistuisi yhteismusisointiin omalla taitotasollaan ja ottaa huomioon ryhmän muut jäsenet yhteismusisoinnissa. L2 Oppilasta kannustetaan ilmaisemaan mielipiteitään ja tuntemuksiaan ja perustelemaan niitä. Heitä ohjataan antamaan positiivista palautetta toisilleen ja ottamaan sitä itse vastaan. L6 Oppilas harjoittelee ryhmässä toimimista ja ymmärtää sen taidon tärkeyden tulevaisuuden työelämässään. Oppilaat oppivat vastavuoroisuutta, neuvottelutaitoja ja ponnistelua yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi toimiessaan ryhmän jäsenenä yhteisissä työskentelytilanteissa. L7 Oppilaat saavat tilaisuuksia harjoitella yhteistyötä yhteismusisoinnissa sekä toimiessaan muuten ryhmän jäsenenä. Osallistuminen yhteiseen toimintaan lisää yhteisöllisyyden kokemusta. Kokemukset yhdenvertaisuudesta, osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä rakentavat luottamusta, joka vaikuttaa siihen, että uskaltaa toimia omana itsenään ryhmässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin rakentavasti huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin huomioiden muut ryhmän jäsenet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musisointiin ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan musisoivan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on motivoida oppilaat musisoimaan ryhmän jäsenenä omalla taitotasollaan ohjaten heitä tarvittaessa luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen. Tavoitteena on, että oppilaat osaavat soittaa useita yksinkertaisia melodioita nokkahuilulla. Tavoitteena on vahvistaa yksinkertaisten melodioiden soittoa kellopeleillä. Oppilaat osaavat käyttää intervalleja säestäessään kanteleilla ja kellopeleillä. Tavoitteena on, että oppilaiden oma taitotaso kohoaa musisoidessa ryhmän jäsenenä ja että oppilas ottaa musisoidessaan huomioon muun musiikillisen kokonaisuuden. L2 Oppilaille avataan mahdollisuus kokea ja tulkita musiikkia. Oppilaita kannustetaan käyttämään musiikkia itsensä ilmaisuun ja nauttimaan ilmaisun ilosta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekäkeho-, rytmi-, melodia- ja sointusoitinten soittotaitojaanmusisoivan ryhmän jäsenenä.
Äänenkäyttö, laulaminen ja soittaminen ryhmän jäsenenä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää äänenkäyttöään ja keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan sekä osallistuu yhteislauluun ja -soittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittamista. Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä ja osallistuu yhteislauluun. Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee äänenkäytön ja soittamisen mahdollisuuksia yksilöllisen ohjauksen avulla.

T3 kannustaa oppilasta keholliseen musiikin, kuvien, tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on vahvistaa oppilaiden taitoa liikkua musiikin mukaan ja käyttämään kehoaan musiikilliseen ilmaisuun. Rohkaistaan oppilaita ilmaisemaan myös erilaisia tunnetiloja liikkuen. Harjoitellaan myös kuvien tulkintaa ja tarinoiden kerrontaa kehollisesti. Tavoitteena on, että oppilaat oppivat antamaan positiivista palautetta toistensa kehollisesta ilmaisusta. L1 Musiikillisten oivallusten tekeminen ja syy-seuraussuhteiden löytäminen. Musiikillinen liike tiedonrakentumisen välineenä. L2 Oppilaille avataan mahdollisuus kokea ja tulkita musiikkia. Oppilaita kannustetaan käyttämään musiikkia itsensä ilmaisuun ja nauttimaan ilmaisun ilosta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia ja taiteen maailmaa musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Musiikkiliikunta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan.

T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun sekä ohjata häntä jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan siitä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas oppii erilaisten kuuntelutapojen kautta erottelemaan ja jäsentämään kuulemaansa sekä jakamaan kokemuksensa toisille. Tavoitteena on kehittää oppilaiden ilmaisutaitoja ja kuvittelukykyä monipuolisesti. Tavoitteena on, että oppilas oppii löytämään yhtäläisyyksiä ja eroja erilaisia ääniympäristöjä havainnoidessaan. Oppilasta ohjataan rakentamaan yhteyksiä kuvataiteeseen elämyksellisen kuuntelun kautta. L2 Oppilaille avataan mahdollisuus kokea ja tulkita musiikkia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun.
Musiikin kuuntelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja keskustelee havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja esittää kuulemastaan huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikillisia kokemuksiaan ja musiikillisen maailman esteettistä, kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat oppivat tarkastelemaan kuulemaansa ja erottamaan sieltä erilaisia elementtejä. Tavoitteena on, että oppilaat oppivat tunnistamaan eri tyylilajeja ja eri tyylilajien eroja ja yhtäläisyyksiä. Tavoitteena on tutustua suomalaisen musiikkikulttuurin lisäksi pohjoismaiseen musiikkikulttuuriin. L2 Oppilaille annetaan mahdollisuus kokea ja tulkita taidetta ja musiikkikulttuuria.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikillisia kokemuksiaan sekä musiikillisen maailman monimuotoisuutta.
Musiikin merkitysten havainnointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää perusteltuja näkemyksiä ja osallistuu keskusteluun musiikillisista havainnoista sekä musiikin esteettisiä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kertoo ja esittää näkemyksiä musiikillisista havainnoistaan sekä musiikin esteettisistä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo musiikillisista havainnoistaan sekä tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

T7 ohjata oppilasta ymmärtämään musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas vahvistaa osaamistaan melodia- ja rytmisoitinten soittamiseen nuottikuvasta. Oppilas yhdistää nuottien nimen ja nuottikuvan toisiinsa. Oppilas toteuttaa musiikin peruskäsitteitä ja merkintätapoja omassa musisoinnissa. L4 Musiikin käsitteisiin ja kieleen tutustuminen ja niiden avulla kommunikointi. Musiikin käyttö mielikuvien välineenä vertaillen ja kuvaillen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.
Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa opiskeltuja musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoidessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja ja osaa musisoida niiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia hyvinvointiin sekä huolehtimaan musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas oppii toimimaan vastuullisena ryhmän jäsenänä kuunnellen muita ja sovittaen oman laulunsa ja soittonsa osaksi soivaa ryhmää. Oppilas osaa käyttää soittimia asianmukaisesti ja pitää ne järjestyksessä sekä keskittymään ohjeiden kuunteluun. Oppilas osaa rauhoittua ja rentoutua musiikin parissa. Oppilas ymmärtää kuulonhuollon merkityksen sekä musiikintunneilla että vapaa-aikana. L3 Oppimisympäristön siisteydestä, viihtyisyydestä ja turvallisuudesta huolehtiminen. Sääntöjen ja sopimusten ymmärtäminen musisointitilanteissa. Soitto- ja lauluergonomiasta huolehtiminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta. Hän tunnistaa musiikin ja ääniympäristön vaikutuksia mielialaan ja hyvinvointiin.
Soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö. Lisäksi oppilasta ohjataan pohtimaan ääneen ja musiikkiin liittyviä kokemuksiaan, mutta tätä ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti ja huolehtia musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti käyttäessään laitteita ja soittimia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa kulloinkin annettavia turvallisuusohjeita käyttäessään laitteita ja soittimia.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T9 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistumaan tavoitteiden asettamiseen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas asettaa tavoitteita itselleen tai ryhmälleen, harjoittelee ja lopulta arvioi edistymistään esimerkiksi koulusoittimien soittamisessa. Esitetään harjoiteltu esitys joko pienelle yleisöllä esimerkiksi aamunavauksessa tai isolle yleisölle esimerkiksi juhlissa. L1 Musiikillisten oivallusten tekeminen. Musiikillinen kokeilu tiedonrakentumisen välineenä. Epävarmuuden ja keskeneräisyyden sieto musiikin tekemisessä. Onnistumisen kokemusten mahdollistaminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistuu tavoitteiden asettamiseen musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa tavoitteita musiikilliselle osaamiselleen ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä osallistuu tavoitteiden asettamiseen ja edistymisen arviointiin yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä harjoittelee tavoitteiden asettamista ja edistymisen arviointia yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota musisoivan ryhmän jäsenenä toimimiseen. Luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista, liikkumista sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien perussoittotekniikoita harjoitellaan yhteismusisoinnissa. Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • ryhmän jäsenenä toimiminen
  • luonteva äänenkäyttö ja laulaminen
  • liikkuminen
  • kehorytmit
  • rytmisoittimet
  • nokkahuilut
  • kanteleet
S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikkikäsitteiden rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka hahmottamiskyvyn kehittämiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteitä nimetään ja käytetään vakiintuneita tai omia symboleita kuvaamaan musiikillisia tapahtumia. Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään huomiota myös tulkintaan ja musiikin ilmaisullisiin keinoihin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • peruskäsitteiden (taso, kesto, voima, väri) ymmärtämisen syventäminen
  • rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka käsitteiden ymmärtäminen
  • käytetään musiikin ilmaisullisia keinoja omassa musisoinnissa
S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja musiikista ja musiikin tekemisestä eri ympäristöissä koulussa ja koulun ulkopuolella. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin ja omiin yhteisöihin sekä pohditaan musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • musiikillinen kokeminen ja sen jakaminen toisille
  • musiikin yhteys kuvataiteeseen
  • musiikin merkitys oppilaiden omissa yhteisöissä
  • musiikin merkitys eri tilanteissa
S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen avartamiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa lastenmusiikkia, eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia. Musisointitilanteissa syntyneet oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset sisältyvät myös ohjelmistoon.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • lastenmusiikki
  • kansanmusiikki
  • oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset
  • vuodenkiertoon liittyvä musiikki
  • oppilaiden omista taustoista nousevat eri kulttuurien musiikit
ePerusteet