Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Päättötodistuksessa mainitaan oppilaan saaneen opinto-ohjausta ja tutustuneen työelämään. Oppilaanohjauksessa oppilaan arviointi perustuu oppilaan itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä.

Oppilas oppii arvioimaan omia valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan pohtiessaan niitä yhdessä opettajan ja opinto-ohjaajan kanssa. Oppilas oppii myös arvioimaan oman ohjaustarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilas tunnistaa arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta omiin valintoihin ja päätöksiin.

Oppilas oppii arvioimaan tiedonhankinta-, tieto- ja viestintätekniikan taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa, sekä taitoaan arvioida eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilas tiedostaa erilaisten itsearviointimenetelmien ja välineiden taustat tunnistaen niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Oppilas oppii löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä osaa hakea tarvitsemiaan ohjauspalveluita.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus ja aktiivinen toiminta
T1 auttaa oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys vuosiluokkien 7-9 toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä, kehittää oppilaan valmiutta toimia kyseisessä ympäristössä ja erilaisissa ryhmissä sekä tukea oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen opiskelustaan ja tekemistään valinnoista
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat kokevat yhteenkuuluvaisuuden tunnetta uudessa ryhmässään ja pystyvät luomaan myönteisen yhteishengen ryhmäänsä. Tavoitteena on, että oppilaat saavat käsityksen yläkoulun toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä. Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta opiskeluun liittyvien tavoitteiden asettamisesta, työn suunnittelusta ja oman työskentelyprosessin ja etenemisen arvioinnista. Heitä ohjataan tunnistamaan omat oppimis- ja opiskelustrategiansa sekä huomioimaan omat terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät seikat opiskelun sujumisessa. L3 Oppilaita ohjataan ottamaan vastuuta itsestä ja toisista sekä arjen sujumisesta. Kiinnitetään huomiota terveyttä ja hyvinvointia edistäviin ja haittaaviin tekijöihin, erityisesti unen, levon, tasapainoisen päivärytmin, liikkumisen ja monipuolisen ravinnon merkitykseen. L7 Oppilaita ohjataan ymmärtämään omien vaintojen ja tekojen merkitys itselle.
Oppimaan oppimisen taidot
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas tunnistaa omat opiskelustrategiansa ja vahvuutensa oppijana sekä pystyy näkemään mitä opiskelutaitoja hänen tulisi vahvistaa. Tavoitteena on sen hahmottaminen, miten opiskelu muuttuu seitsemännelle luokalle tultaessa, ja minkälaisia opiskelustrategioita kannattaa käyttää uusien oppiaineiden opiskelussa ja jo opiskeltujen aineiden vaikeustason noustessa. Harjoitellaan opiskelutavoitteiden asettamista ja edistymisen arviointia. L1 Oppilaita ohjataan tunnistamaan omat oppimis- ja opiskelustrategiansa ja kehittämään niitä tietosesti.
Elinikäinen oppiminen
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaalle syntyy motivaatio oppimiseen ja osaamisensa arvioimiseen. Tavoitteena on, että oppilas oppii tuntemaan omat vahvuutensa ja kehittymisen kohteensa ja osaa hyödyntää omia taitojaan ja vahvuuksiaan sekä opiskelussa että vuorovaikutuksessa toisten kanssa. L1 Oppilaiden aktiivista roolia oppimisprosessissa vahvistetaan. Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta opiskeluun liittyvien tavoitteiden asttamisesta, työn suunnittelusta ja oman työskentelyprosessin ja etenmisen arvioinnista.
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas tiedostaa mitkä kaikki asiat vaikuttavat hänen valintojensa taustalla. Tavoitteena on, että oppilas tunnistaa omat kykynsä, edellytyksensä ja kiinnostuksen kohteensa ja osaa suunnata omaa toimintaansa sen mukaisesti. L3 Oppilaita ohjataan ja kannustetaan ottamaan vastuuta itsestään.
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas harjoittelee asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään suunnitelmia tavoitteiden saavuttamiseksi ja arvioimaan niiden toteutumista. L1 Oppilaiden aktiivista roolia omassa elämässään vahvistetaan ja heitä kannustetaan ottamaan siitä vastuuta. L3 Oppilaita ohjataan ja kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omaa hyvinvointia edistäviä tekijöitä.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas tutustuu eri ammattialoihin ja löytää itselleen sopivia vaihtoehtoja. L5 Oppilaat saavat valmiuksia käyttää tieto-ja viestintäteknologiaa etsiessään tietoa eri ammattialoista. L6 Opetuksessa edistetään oppilaiden kiinnostusta ja myönteistä asennetta työtä ja työelämää kohtaan ja vahvistetaan siihen liittyvää tietopohjaa. Oppilaalle annetaan kokemuksia erilaisista ammattialoista ja näin autetaan häntä muodostamaan kuvaa eri työtehtävissä tarvittavasta osaamisesta.

Sisällöt

S1 Oppiminen ja opiskelu

Opetussuunnitelman perusteet

Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • kouluyhteisössä toimiminen
  • oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu
  • omien opiskelutavoitteiden asettaminen
  • itsenäisen toiminnan kehittymisen arviointi
  • tavoitteiden toteutumisen arviointi
  • vastuunottaminen omasta oppimisesta, valintojen tekemisestä sekä opintojen etenemisestä
S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • itsetuntemus
  • itsearviointi
  • motivaatio
  • yleiset elämässä tarvittavat taidot
  • oppilaan taidot
  • sosiaaliset verkostot
S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • toimiminen erilaisissa ympäristöissä
  • opiskelussa tarvittavat taidot
  • vuorovaikutus- ja viestintätaidot
S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • eri ammattialoihin tutustuminen
  • työn hakemisen harjoittelu
  • TET-päivä
  • työelämän tasa-arvokysymykset
S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnitteluun orientoituminen
  • Suomen koulutusjärjestelmään tutustuminen
ePerusteet