Merkitys, arvot ja asenteet |
T1 kannustaa ja innostaa oppilasta kemian opiskeluun
Paikallinen tarkennus
Opetuksen rikastamien monin käytännön havaintomenetelmin on tavoitteena. Tällä pyritaan herättämään ja pitämään yllä kiinnostusta ja motivaatiota kemian opiskeluun.
Oppilaiden kanssa käydään keskustelua, että ajattelu on kemiassa ratkaiseva tekijä. (L1)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kokee kemian opiskelun mielekkääksi.
|
|
|
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa kemian osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on kehittää oppilaan työskentelytaitoja siten, että hän kykenee suunnitelmalliseen, pitkäjänteiseen ja tulokselliseen työhön. On tärkeä oppia jakamaan tehtävä tarvittaessa pienempiin osiin. Prosessissa on tärkeää oppia ottamaan vastaan ja myös antamaan palautetta ympärille työskentelyn sujumisesta ja tuloksista. Palaute tulee ymmärtää toimintaa kehittäväksi ja nykytilannetta kuvaavaksi. Myös samat seikat tulee ottaa itsearvioinnin taidon oppimisessa huomioon. Palaute ohjaa myös niihin kohtiin, jotka vaativat vielä lisäharjoitusta ja työtä.
Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa palautetta kemian opetuksessa annetaan rakentavasti riittävän usein (vertaispalaute ja opettajan antama). Pyritään löytämään aina jotain myönteistä sanottavaa toisen tekemästä työstä.
Harjoitellaan työelämässä ja yritteliäisyydessä tarvittavia taitoja kuten suunnitelmallisuus, pitkäjänteisyys ja tavoitteellisuus. Jokainen oppii arvioimaan omat heikkoudet ja vahvuudet sekä parantamaan heikkouksiaan. (L6)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi omaa kemian osaamistaan, asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelee pitkäjänteisesti.
|
|
|
T3 ohjata oppilasta ymmärtämään kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa
Paikallinen tarkennus
Tavoitetta T3 varten pyritään järjestämään mahdollisimman paljon vierailuja erilaisille kemiaan liittyville työpaikoille ja saamaan asiantuntijoita kertomaan koulullemme työstään ja opinnoistaan. Muita ammatteja voidaan käydä läpi esimerkiksi verkkotehtävien avulla, jotta oppilaat saisivat monipuolisen kuvan kemian opiskelu- ja työmahdollisuuksista ja miten se voi kehittää koko yhteiskuntaa globaalistikin.
Pohditaan omien valintojen vaikutusta ympäröivään luontoon kemian kannalta. Vertaillaan eri vaihtoehtojen kestävyyttä ympäristön näkökulmasta. (L7) Lisäksi keskustellaan kemian tarpeesta työelämässä eri ammateissa. (L6)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää kemian osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa.
|
Kemian merkityksen ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista kemian tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elämässä ja yhteiskunnassa.
Oppilas osaa perustella kemian osaamisen merkitystä eri ammateissa sekä jatko-opinnoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista kemian tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elinympäristössä.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä kemian osaamisen merkityksestä eri ammateissa ja jatko-opinnoissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä arkisista tilanteista, joissa tarvitaan kemian tietoja ja taitoja.
Oppilas osaa nimetä ammatteja, joissa tarvitaan kemian osaamista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joidenkin ilmiöiden liittymisen kemiaan sekä kemian osaamisen merkityksen joissakin ammateissa.
|
T4 ohjata oppilasta käyttämään kemian osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioimaan omia valintojaan luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta
Paikallinen tarkennus
Oppitunneilla tavoite on käydä läpi kemian tutkimuksen merkitystä kestävän kehityksen mahdollistajana. Esimerkkinä voi olla esimerkiksi ympäristöterveyden tutkimus Itä-Suomen yliopistossa ja sen lähiympäristössä. Keskitytään myös esimerkiksi kulutustavaroiden tuotannon ympäristövaikutusten tiiviiseen kytkökseen kemiaan. Saatujen perustietojen avulla oppilas osaa hankkia lisätietoja tulevien valintojensa perustaksi. Oppiainerajat ylittävä kytkös voi kulutustottumusten osalta olla yhteiskuntaoppiin ja matematiikkaan. Myös maantieto yhdistyy globaaleihin ympäristöongelmiin, joiden perusteissa tarvitaan myös kemiaa.
Pohditaan omien valintojen vaikutusta omaan terveyteen (L3) ja ympäristövaikutuksiin (L7).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää kemian merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioi omia valintojaan luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
|
Kestävän kehityksen tiedot ja taidot kemian kannalta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee esimerkkien avulla, miten kemiaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas osaa selittää kestävän tulevaisuuden rakentamiseen liittyviä syy-seuraussuhteita ja perustella erilaisia ratkaisuja luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten kemiaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas osaa vertailla erilaisia ratkaisuja luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä tilanteista, joissa kemiaa tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
Oppilas osaa nimetä joitakin hyviä ratkaisuja luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä omista valinnoistaan, joilla on merkitystä luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
|
Tutkimisen taidot |
T6 ohjata oppilasta toteuttamaan kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelemään turvallisesti ja johdonmukaisesti
Paikallinen tarkennus
Työturvallisuuteen perehdytään aina kouluvuoden alussa sekä tapauskohtaisesti kuhunkin työhön liittyen. Kerrataan suojavälineiden käyttö ja sijainti samalla aikaa. Ohjeiden noudattamiseen sekä raportointiin kiinnitetään erityistä huomiota.
Kokeellisessa työskentelyssä on yhteistyötä muun ryhmän kanssa. Lisäksi tarvitaan vuorovaikutusta ja omien näkökantojen ilmaisua ryhmän sisällä ja myös ulospäin. Harjoitellaan myös käytöstapoja. (L2) Lisäksi apuvälineenä käytetään TVT:ä. (L5)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti.
|
Kokeellisen tutkimuksen toteuttaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti, tarvittaessa itsenäisesti, sekä tekee havaintoja ja mittauksia tarkoituksenmukaisesti.
Oppilas osaa toteuttaa yhteistyössä erilaisia tutkimuksia ja tukee muita ryhmän jäseniä tarvittaessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee turvallisesti sekä tekee havaintoja ja mittauksia ohjeiden tai suunnitelman mukaan.
Oppilas työskentelee yhteistyössä muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä havaintoja ja mittauksia suunnitelmaa noudattaen, tarvittaessa ohjatusti.
Oppilas työskentelee turvallisesti muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu kokeelliseen työskentelyyn havainnoimalla tutkimusten toteuttamista työturvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen ja pystyy kertomaan havainnoistaan.
|
T7 ohjata oppilasta käsittelemään, tulkitsemaan ja esittämään omien tutkimustensa tuloksia sekä arvioimaan niitä ja koko tutkimusprosessia
Paikallinen tarkennus
Tulosten käsittelyssä ja esittämisessä käytetään apuna tieto- ja viestintätekniikkaa. Havaintojen ja tulosten oikeellisuuden arvionti ja virhelähteiden tutkiminen ovat kemian opetuksessa tärkeitä. Ne antavat tietoa myös tutkimusprosessin onnistumisesta.
Käytetään apuna TVT:ä tutkimustulosten käsittelyssä ja esittämisessä. (L5)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käsittelee ja analysoi tutkimustensa tuloksia sekä arvioi tutkimusprosessia.
|
Tutkimusten tulosten käsittely, esittäminen ja arviointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää tutkimusten tuloksia kemialle ominaisella tavalla sekä perustelee tehtyjä johtopäätöksiä tukeutumalla tutkimuksissa saatuun aineistoon.
Oppilas osaa arvioida sekä tuloksia että tutkimusprosessia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käsittelee ja esittää tutkimusten tuloksia sekä tekee johtopäätöksiä.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä tulosten oikeellisuuteen ja luotettavuuteen sekä tutkimusprosessin toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käsittelee tutkimuksessa kerättyä tietoa ja esittää tutkimusten tuloksia ohjeiden mukaisesti sekä tekee yksinkertaisia johtopäätöksiä.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä tulosten oikeellisuuteen ja luotettavuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuvailee tehtyä tutkimusta ja sen tuloksia tukeutumalla tutkimuksessa kerättyyn tietoon tai tehtyihin havaintoihin.
|
T9 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen sekä tukea oppilaan oppimista havainnollistavien simulaatioiden avulla
Paikallinen tarkennus
Tavoitellaan tieto- ja viestintätekniikan käyttöä hyväksi laajasti kemian opetuksessa. Internetistä voidaan katsoa esimerkiksi videoita reaktioista, joita koululaboratoriossa ei voida toteuttaa. Oppilaat käyttävät myös oppimisappletteja opetuksen tukena. Ne voivat kuvata esimerkiksi kemiallisen reaktion nopeutta. TVT on luonnonllisesti myös ryhmätöiden apuna sekä oppilastöiden raportoinnissa.
Valikoidaan monipuolisia simulaatioita, jotta TVT:n mahdollisuudet oppimisen apuna tulevat käytetyksi ja herättävät kiinnostuksen omatoimiseen opiskeluun. (L5)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa sekä simulaatioita omassa oppimisessaan.
|
Tieto- ja viestintäteknologian käyttö
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia omatoimisesti tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen.
Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta.
Oppilas osaa tehdä yleistyksiä simulaation avulla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen.
Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen ja esittämiseen ohjeiden mukaisesti.
Oppilas osaa tehdä havaintoja simulaatiosta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen.
Oppilas tutustuu johonkin oppimista tukevaan simulaatioon.
|
Kemian tiedot ja niiden käyttäminen |
T12 ohjata oppilasta käyttämään ja arvioimaan kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisemaan ja perustelemaan erilaisia näkemyksiä kemialle ominaisella tavalla
Paikallinen tarkennus
Pohditaan eri tietolähteiden luotettavuutta. Oppilas oppii käyttämään kemian käsitteistöä ja menettelytapaa ilmaistessaan ja perustellessaan näkemyksiään. Kiinnitetään huomiota erityisesti perusteluiden laatuun.
Tutustuminen erilaisiin tietolähteisiin kehittää monilukutaitoa. (L4) Lisäksi perustelutaito sisältyy alueeseen L2.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää ja arvioi kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisee ja perustelee erilaisia näkemyksiä kemialle ominaisella tavalla.
|
Argumentointitaidot ja tietolähteiden käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja osaa pohtia tietolähteen luotettavuutta.
Oppilas osaa ilmaista ja perustella erilaisia näkökulmia kemialle ominaisella tavalla sekä vertailla keskenään ristiriitaisia näkökulmia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja valitsee yleisesti luotettavina pidettyjä tietolähteitä.
Oppilas osaa ilmaista ja perustella erilaisia näkökulmia kemialle ominaisella tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä.
Oppilas osaa ilmaista erilaisia näkökulmia ja harjoittelee perustelemaan niitä kemialle ominaisella tavalla.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.
Oppilas tunnistaa kemialle ominaisella tavalla perusteltuja näkemyksiä.
|
T14 ohjata oppilasta ymmärtämään perusperiaatteita aineen ominaisuuksista, rakenteesta ja aineiden muutoksista
Paikallinen tarkennus
Tavoite on, että aineen ominaisuuksien, rakenteen ja aineiden muutoksien havainnollistamiseen opitaan käyttämään apuna monia hyödyllisiä malleja, joita löytyy runsaasti paitsi oppikirjoista myös internetistä. Perehdytään tarvittavaan käsitteistöön huolellisesti.
L1 liittyy ajatustyöhön, joka T14 opiskeluun liittyy.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää perusperiaatteita aineen ominaisuuksista, rakenteesta ja aineiden muutoksista.
|
Tiedollisten jatko-opintovalmiuksien saavuttaminen aineen ominaisuuksista, rakenteesta ja aineiden muutoksista
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja aineiden muutosten keskeisiä käsitteitä, ilmiöitä ja malleja tutuissa ja soveltavissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja aineiden muutosten keskeisiä käsitteitä, ilmiöitä ja malleja tutuissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää joitakin aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja aineiden muutosten keskeisiä käsitteitä, ilmiöitä ja malleja tutuissa tilanteissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin aineen ominaisuuksiin, rakenteeseen ja aineiden muutoksiin liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä tutuissa tilanteissa.
|