Biologia

Opetussuunnitelman perusteet

Biologian opetuksessa kannustava ja rakentava palaute eli formatiivinen arviointi tukee opintojen aikana oppilaiden motivaation rakentumista, tutkimustaitojen kehittymistä sekä auttaa jokaista löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin biologian tavoitteisiin. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti omassa lähiympäristössä ja soveltamaan käytännössä oppimaansa biologista tietoa. Biologian summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaan tiedolliseen osaamiseen että biologisiin taitoihin erilaisissa oppimistilanteissa ja -ympäristöissä. Opettaja seuraa oppilaan taitoa tehdä havaintoja, kerätä, käsitellä, tulkita, arvioida ja esittää erilaisia aineistoja. Lisäksi arvioidaan oppilaan taitoa käyttää biologialle ominaista välineistöä, tieto- ja viestintäteknologiaa sekä taitoa toteuttaa pienimuotoisia kokeita ja tutkimuksia koulussa ja sen ulkopuolella. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on osaltaan kehittää jokaisen oppilaan työskentelytaitoja.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona biologian opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut biologian oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt biologian tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on biologian tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan biologian oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy biologian päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Biologiassa oppilaan osaaminen kehittyy yleensä eri tavoitealueilla oppimäärän päättövaiheeseen saakka. Oppilaan työskentelyn ohjaamisella biologiassa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista työskentelyn aikana. Biologiassa kussakin kriteerikuvauksessa ilmaistaan myös alemman arvosanan osaaminen.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7

T1 Oppilas ymmärtää erilaisten ekosysteemien rakennetta ja toimintaa. Oppilas tunnistaa eri ekosysteemien keskeisiä lajeja.

T3 Oppilas ymmärtää erilaisten elinympäristöjen merkityksen luonnon monimuotoisuudelle.

T6 Oppilas havainnoi lähiympäristön tilaa ja muutoksia sekä tuntee kestävän elämäntavan merkityksen. Oppilas perehtyy Suomen kansallispuistoihin, niiden suojeluun ja virkistyskäyttöön sekä jokamiehenoikeuksiin ja velvollisuuksiin.

T7 Oppilas hallitsee biologialle ominaisia peruskäsitteitä sekä tutkimus- ja tiedonhallintamenetelmiä.

T8 Oppilas käyttää turvallisesti biologian tutkimusvälineistöä ja työskentelee annettujen ohjeiden mukaan niin luokkatilassa kuin maastossa.

T9 Oppilas tunnistaa eri metsätyyppien tyyppikasveja ja tekee kasvikokoelman annettujen ohjeiden mukaan. Oppilas toteuttaa kasvatuskokeen.

T10 Oppilas tunnistaa eri metsätyyppien tyyppikasveja ja tekee koulun lähimaastossa pienimuotoisia maastotöitä (esimerkiksi kasvillisuusruutu) sekä havainnoi lähiympäristölle tyypillisiä lintulajeja.

T11 Oppilas soveltaa biologian tietoja ja taitoja niin omassa arjessa kuin yhteiskunnassa. Oppilas osallistuu lähiluonnon vaalimisprojektiin.

T12 Oppilas vahvistaa omaa luontosuhdettaan ja ympäristötietoisuuttaan.

T13 Oppilas kuvailee biologian tietojen ja taitojen yhteyksiä ihmiseen ja ympäristöön liittyviin vastuukysymyksiin sekä pohtii eettisesti kestäviä valintoja.

T14 Oppilas antaa esimerkkejä siitä, miten voidaan toimia kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.

Vuosiluokka 8

T2 Oppilas ymmärtää eliöiden rakenteita ja elintoimintoja sekä eliöiden jaon omiin kuntiinsa.

T3 Oppilas tunnistaa eri eliölajeja ja tietää, millaisissa elinympäristöissä eri eliölajit elävät ja mitä luonnon monimuotoisuus tarkoittaa.

T4 Oppilas tietää, että perimä ja ympäristö yhdessä vaikuttavat eliöiden yksilönkehityksessä ja evoluutiossa. Oppilas ymmärtää, että elämä maapallolla on kehittynyt nykyisen kaltaiseksi pitkän ajan kuluessa evoluution tuloksena.

T8 Oppilas osaa käyttää biologian tutkimusvälineitä ja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia.

T12 Oppilas antaa esimerkkejä mahdollisuuksista toimia luonnossa kestävällä tavalla.

Vuosiluokka 9

T5 Oppilas kuvaa pääpiirteittäin ihmiselimistön perusrakenteita, elintoimintoja sekä tietää ihmisen kasvun ja kehittymisen pääperiaatteet.

T7 Oppilas toteuttaa pienimuotoisia testejä liittyen ihmisen elintoimintoihin sekä esittää ja arvioi luonnontieteellisiä käsityksiä ja päätelmiä.

T8 Oppilas tekee ihmisen elintoimintoja koskevia pienimuotoisia testejä.

T11 Oppilas kykenee käyttämään biologisia tietoja ja taitoja omassa arjessa ja yhteiskunnassa. Oppilas osaa perustella näkemyksiään biologisen tietämyksen pohjalta.

T13 Oppilas kuvailee biologian tietojen ja taitojen yhteyksiä ihmiseen ja ympäristöön. Oppilas pohtii eettisesti kestäviä valintoja.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Biologinen tieto ja ymmärrys
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen kehitystä ja elimistön perustoimintoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään ihmiskehon toimintaa ja syvennetään tietämystä ihmisen rakenteesta, elintoiminnoista ja säätelyjärjestelmistä. Oppilasta opastetaan ymmärtämään ympäristön monimuotoisuuden ja puhtauden vaikutus ihmisten hyvinvointiin. Oppilasta ohjataan tutustumaan siihen, miten perimä ja ympäristö yhdessä vaikuttavat ihmisen ominaisuuksiin. Ohjataan oppilasta tekemään projektityö valitsemastaan aiheesta ja esittämään se. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ihmiselimistön rakenteen ja toiminnan hahmottaminen Oppilas kuvaa pääpiirteittäin ihmiselimistön perusrakenteita, elintoimintoja sekä tietää ihmisen kasvun ja kehittymisen pääperiaatteet.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen yksilönkehityksen ja kasvun vaiheet. Oppilas oppii elimistön perustoiminnot.
Ihmiselimistön rakenteen ja toiminnan hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa nimetä ja kuvailla ihmisen elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä ja selittää, kuinka ne muodostavat toiminnallisia kokonaisuuksia. Oppilas selittää perustellen ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä ihmisen elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja ja säätelyjärjestelmiä. Oppilas kertoo ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisiä elintoimintoja. Oppilas kuvailee ihmisen kasvun ja kehittymisen keskeisiä vaiheita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä ihmisen keskeisimpiä elimiä ja elimistöjä. Oppilas kuvailee keskeisimpien elimistöjen tehtäviä.

Biologiset taidot
T7 ohjata oppilasta kehittämään luonnontieteellistä ajattelutaitoa sekä syy- ja seuraussuhteiden ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tutustumaan luonnontieteellisen tutkimuksen tekemiseen suunnittelemalla ja toteuttamalla pienimuotoisia kokeita ja testejä liittyen ihmisen elintoimintoihin. Työskentelyssä korostuvat tutkimuksen suunnittelu, toteutus ja havainnointi. Kokeiden ja testien yhteydessä ohjataan oppilasta tekemään luonnontieteellisiä kysymyksiä, hypoteeseja ja johtopäätelmiä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Luonnontieteellinen ajattelutaito Oppilas toteuttaa pienimuotoisia testejä liittyen ihmisen elintoimintoihin sekä esittää ja arvioi luonnontieteellisiä käsityksiä ja päätelmiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii biologiaan liittyviä syy- ja seuraussuhteita.
Luonnontieteellinen ajattelutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti. Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin jäsennellysti biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas esittää mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä selittää ja perustelee luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää biologisia käsitteitä tarkoituksenmukaisesti. Oppilas esittää oppimansa asian omin sanoin biologialle ominaisella tavalla sekä valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas esittää joitakin mielekkäitä kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä sekä kertoo luonnontieteellisiä syy-seuraussuhteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää biologisia peruskäsitteitä. Oppilas esittää oppimansa biologisen ilmiön omin sanoin ja valitsee sopivan tavan tiedon esittämiseen. Oppilas asettaa yksinkertaisia kysymyksiä luonnosta ja luonnonilmiöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää joitakin biologian peruskäsitteitä ja liittää niitä annettuihin biologian ilmiöihin. Oppilas kertoo oppimastaan biologisesta ilmiöstä yksinkertaisesti omin sanoin.

T8 opastaa oppilasta käyttämään biologian tutkimusvälineistöä ja tieto- ja viestintäteknologiaa
Paikallinen tarkennus
Opastetaan oppilasta tutustumaan biologialle tunnusomaisiin tutkimus- ja mittausvälineisiin ihmistä koskevien pienimuotoisten tutkimusten yhteydessä (esimerkiksi ihmisen kuuloalueen tutkiminen). Opastetaan oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Biologisen tutkimusvälineistön ja teknologian käyttö Oppilas tekee ihmisen elintoimintoja koskevia pienimuotoisia testejä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään biologista tutkimusvälineistöä. Oppilas oppii hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa ja erilaisia tietolähteitä biologian opiskelussa.
Biologisen tutkimusvälineistön, teknologian ja tiedon käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa työskennellä itsenäisesti ja tavoitteellisesti laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ja arvioi eri biologian tutkimusvälineistön soveltuvuutta työskentelyyn. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä arvioi tietolähteiden luotettavuutta ja soveltuvuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti biologian tutkimusvälineistöä. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä sekä valitsee joitakin luotettavia tietolähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa ja maastossa ohjatusti. Oppilas käyttää biologian tutkimusvälineistöä ohjeen mukaan. Oppilas hakee biologista tietoa muutamasta erilaisesta tietolähteestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opetukseen laboratoriossa ja maastossa. Oppilas käyttää joitakin biologian tutkimusvälineitä ohjattuna. Oppilas hakee biologista tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.

T11 kannustaa oppilasta soveltamaan biologian tietoja ja taitoja omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta pohdimaan, miten biologisia tietoja ja taitoja voi hyödyntää omassa arjessa ja yhteiskunnassa. Kannustetaan oppilasta perustelemaan näkemyksiä biologisen tietämyksen pohjalta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Biologisten tietojen ja taitojen soveltaminen arjessa Oppilas kykenee käyttämään biologisia tietoja ja taitoja omassa arjessa ja yhteiskunnassa. Oppilas osaa perustella näkemyksiään biologisen tietämyksen pohjalta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii antamaan esimerkkejä siitä, kuinka biologisia tietoja ja taitoja voidaan hyödyntää omassa elämässä sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.
Biologisten tietojen ja taitojen soveltaminen arjessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia ja perustella, miten biologisia tietoja voi soveltaa omassa elämässään sekä yhteiskunnallisessa keskustelussa ja päätöksenteossa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa ja antaa esimerkkejä, miten biologisia tietoja ja taitoja voi soveltaa omassa elämässä ja yhteiskunnallisessa keskustelussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa biologisen tiedon pohjalta esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä siitä, miten omat valinnat vaikuttavat terveyteen ja ympäristöön.

Biologian asenne- ja arvotavoitteet
T13 ohjata oppilasta tekemään eettisesti perusteltuja valintoja
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta hyödyntämään biologian tietoja ja taitoja ihmiseen ja ympäristöön liittyvien vastuukysymysten arvioinnissa. Kannustetaan oppilasta esittämään perusteluja eettisesti kestäville valinnoille. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Eettisten kysymysten pohdinta Oppilas kuvailee biologian tietojen ja taitojen yhteyksiä ihmiseen ja ympäristöön. Oppilas pohtii eettisesti kestäviä valintoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekemään eettisesti perusteltuja valintoja.

Sisällöt

S1 Biologinen tutkimus

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että biologisen tutkimuksen vaiheet tulevat oppilaan oman toiminnan kautta tutuiksi.

S2 Tutkimusretkiä luontoon ja lähiympäristöön

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valittaessa painotetaan vastuullista luonnossa liikkumista, lajintuntemusta sekä metsän ja muiden ekosysteemien tutkimista ja vertailua. Maastotyöskentelyssä havainnoidaan ja arvioidaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä ihmisen vaikutusta niihin.

S3 Ekosysteemin perusrakenne ja toiminta

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt painottuvat suomalaisen metsäekosysteemin rakenteeseen ja toimintaan sekä ihmisen toiminnan vaikutuksiin niissä. Lisäksi käsitellään perustietoja vesi-, suo-, tunturi- ja kaupunkiekosysteemeistä. Tutustutaan lajien ekologiaan ja niiden välisiin vuorovaikutussuhteisiin. Opetukseen sisältyy eliökokoelman koostaminen. Sisältöjä valittaessa painotetaan ekosysteemien monimuotoisuuden tärkeyttä.

S4 Mitä elämä on?

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä keskitytään tutkimaan elämän perusilmiöitä biologialle tyypillisin tutkimusmenetelmin. Opetukseen sisällytetään kasvien kasvatusta. Eliökunnan rakenteeseen ja monimuotoisuuteen perehdytään vertailemalla eliöiden rakenteita, elintoimintoja ja elinympäristöjä. Tutustutaan perinnöllisyyden ja evoluution perusteisiin. Tarkastellaan bioteknologian mahdollisuuksia ja haasteita.

S5 Ihminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä keskitytään tutkimaan ihmiskehon toimintaa ja syvennetään tietämystä ihmisen rakenteesta, elintoiminnoista ja säätelyjärjestelmistä. Tarkastellaan kasvuun, kehitykseen ja terveyteen vaikuttavien biologisten tekijöiden perusteita. Tutustutaan, miten perimä ja ympäristö vaikuttavat ihmisen eri ominaisuuksien kehittymiseen.

S6 Kohti kestävää tulevaisuutta

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt liittyvät luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen, ilmastonmuutokseen, luonnonvarojen kestävään käyttöön ja muutoksiin lähiympäristössä. Pohditaan luonnonvarojen kestävän käytön ekologisia, sosiaalisia, taloudellisia ja eettisiä periaatteita, kestävää ravinnontuotantoa sekä eläinten hyvinvointia. Käsitellään biotalouden ja ekosysteemipalveluiden mahdollisuuksia kestävän tulevaisuuden kannalta. Tutustutaan luonnonsuojelun tavoitteisiin, keinoihin ja saavutuksiin.

ePerusteet