Terveystieto

Opetussuunnitelman perusteet

Terveystiedon arvioinnin kohteena on terveysosaamisen eri osa-alueiden arviointi. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on tukea oppimista ja kannustaa oppilaita kehittämään terveysosaamistaan sekä soveltamaan sitä arjessa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti, opetuksen eri vaiheissa ja osaamisalueen ominaispiirteet huomioon ottaen. Oppimisen tukena käytetään myös itsearviointia ja vertaispalautetta. Terveystiedossa on erityisen tärkeätä huolehtia siitä, että arviointi ei kohdistu oppilaan arvoihin, asenteisiin, terveyskäyttäytymiseen, sosiaalisuuteen, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Eettistä pohdintaa ja itsetuntemusta koskevissa tavoitteissa kiinnitetään huomiota siihen, miten oppilas pohtii ja perustelee käsiteltävää aihetta terveyden näkökulmasta, tiedonalan käsitteitä ja erilaisia lähteitä käyttäen.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona terveystiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut terveystiedon oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt terveystiedon tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on terveystiedon tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan terveystiedon oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy terveystiedon päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Oppilaan ohjaamisella terveystiedossa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas nimeää terveyden eri osa-alueet ja kuvaa niiden välisiä eroja ja vuorovaikutusta. Oppilas kuvaa esimerkein, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas nimeää elämänkulun eri vaiheet ja esittelee murrosiän muutoksia terveyden eri osa-alueilla. Oppilas ymmärtää ja soveltaa oppimiaan tietoja sekä kuvaa, mitä terveyden voimavaralähtöisyydellä tarkoitetaan.

T2 Oppilas nimeää useita tunteita ja antaa esimerkkejä tunteiden säätelyn ja hallinnan keinoista arkielämän eri tilanteissa. Oppilas selittää, miten erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa tulisi toimia.

T4 Oppilas erittelee yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä esimerkkien avulla. Oppilas soveltaa oppimiaan tietoja siitä, miten erilaisissa vuorovaikutustilanteissa tulisi toimia.

T5 Oppilas nimeää useita terveyttä ylläpitäviä ja vaarantavia tekijöitä sekä kuvaa näiden välisiä syy-seuraussuhteita. Oppilas nimeää päihteiden haitallisia terveysvaikutuksia sekä riippuvuuksia ja niiden haitallisia terveysvaikutuksia yksilön ja yhteisön kannalta. Oppilas käyttää keskeisiä käsitteitä, jotka liittyvät arjen terveysvalintoihin ja soveltaa oppimiaan käsitteitä ja tietoja oman terveyden ylläpitämiseen.

T11 Oppilas tunnistaa omia terveyteen liittyviä valintojaan ja pohtii, miten oma kulttuuritausta, lähiyhteisö ja media vaikuttavat terveystottumuksiin sekä opiskelu- ja työskentelytapoihin.

Vuosiluokka 8:

T1 Oppilas nimeää seksuaalisuuteen liittyvät käsitteet asianmukaisesti sekä kuvaa seksuaalisen kehityksen vaiheet osana kasvua. Oppilas kuvaa seksuaaliterveyden perusteita.

T5 Oppilas ymmärtää, mitä terveyden kokonaisvaltaisuudella tarkoitetaan, ja osaa soveltaa terveyden eri ulottuvuuksien merkitystä terveystaitojen kehittymisessä. Oppilas nimeää päihteiden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia terveysvaikutuksia sekä soveltaa tietojaan kokonaisvaltaisen terveellisen elämän rakentumisen kannalta. Oppilas käyttää päihteisiin ja riippuvuuksiin liittyviä käsitteitä monipuolisesti. Oppilas nimeää keskeisimpiä ravitsemuskäsitteitä asianmukaisesti sekä ymmärtää, miten ja mitkä ravitsemukseen liittyvät asiat edistävät fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä.

T8 Oppilas kuvaa ja arvioi terveystottumuksien ja elämäntapojen vaikutusta terveyteen. Oppilas soveltaa ja arvioi niiden vaikutusta terveyteen ja sairauteen liittyvien ilmiöiden muodostumiseen sekä arvioi valintojen eettisiä kysymyksiä. Lisäksi oppilas arvioi eri tiedonlähteiden luotettavuutta ja käyttää luotettavia tiedonlähteitä osana terveystiedon opiskeluaan.

T12 Oppilas tunnistaa ja löytää luotettavia terveysviestinnän tietolähteitä ja käyttää niitä osana terveystiedon oppimistaan. Oppilas nimeää oikeuksia, vastuita ja velvollisuuksiaan 8. luokan terveystiedon sisältöjen suhteen. Oppilas erittelee omien valintojen ja elämäntapojen seurauksia omaan ja lähiyhteisön terveyteen.

Vuosiluokka 9:

T6 Oppilas hakee terveyteen ja sairauksiin liittyvää tietoa luotettavista tietolähteistä ja käyttää sitä asianmukaisesti. Oppilas kuvaa toimintamalleja sairauksien ennaltaehkäisyssä ja itsehoidossa sekä ensiavun antamisessa ja hakemisessa. Oppilas nimeää lisäksi ja kuvaa keskeisimpien tartuntatautien, kansantautien sekä tapaturmien ennaltaehkäisyä ja hoitoa.

T9 Oppilas kuvaa elinympäristön aiheuttamia suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen. Oppilas soveltaa tietojaan terveellisen elinympäristön rakentumisessa ja suunnittelussa.

T10 Oppilas laatii opiskelu-, toiminta- ja työkykyä ylläpitäviä ja edistäviä suunnitelmia. Oppilas tietää oman alueensa terveyspalveluita ja missä tilanteissa niitä voi käyttää.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
T 6 tukea oppilaan kehittymistä terveyteen ja sairauteen liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä sekä edistää valmiuksia toimia tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta tuetaan kehittämään taitojaan terveyteen ja sairauksiin liittyvän tiedon hankkijana ja käyttäjänä luotettavista tietolähteistä, kuten tieteellisistä terveysjulkaisuista. Terveyteen ja sairauksiin liittyvissä sisällöissä painotetaan ajankohtaisia tartuntatauteja, kansansairauksia ja tapaturmia sekä niiden ehkäisyyn liittyviä asioita. Oppilasta ohjataan kehittämään omia tietojaan ja taitojaan oman terveydentilan seurannassa ja hoidossa sekä ensiavun antamisessa tai avun hankkimisessa kiireetöntä tai kiireellistä apua tarvittavissa tilanteissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Terveyteen, turvallisuuteen ja sairauteen liittyvien tietojen ja taitojen soveltaminen Oppilas hakee terveyteen ja sairauksiin liittyvää tietoa luotettavista tietolähteistä ja käyttää sitä asianmukaisesti. Oppilas kuvaa toimintamalleja sairauksien ennaltaehkäisyssä ja itsehoidossa sekä ensiavun antamisessa ja hakemisessa. Lisäksi oppilas nimeää ja kuvaa keskeisimpien tartuntatautien, kansantautien sekä tapaturmien ennaltaehkäisyä ja hoitoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hakemaan ja käyttämään terveyteen ja sairauteen liittyvää tietoa sekä oppii toimimaan tarkoituksenmukaisesti terveyteen, turvallisuuteen ja sairauksiin liittyvissä tilanteissa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa monipuolisesti eri tietolähteistä, muodostaa hakusanoja ja rajata tiedonhakua sekä käyttää tietoa asianmukaisesti. Oppilas osaa arvioida erilaisia toimintatapoja itsehoidossa, avun hakemisessa ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa erilaisista lähteistä ja käyttää sitä pääosin asianmukaisesti. Oppilas osaa kuvata asianmukaisia toimintatapoja itsehoidossa, avun hakemisessa ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantavissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa muutamista lähteistä sekä käyttää tietoa paikoitellen asianmukaisesti. Oppilas osaa nimetä toimintatapoja itsehoitoon, avun hakemiseen ja terveyttä ja turvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin liittyen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa hakea terveyteen liittyvää tietoa ohjatusti. Oppilas osaa nimetä jonkin toimintatavan liittyen itsehoitoon, avun hakemiseen sekä terveyttä ja turvallisuutta vaarantaviin tilanteisiin.

Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri
T 9 ohjata oppilasta ymmärtämään ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin, ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään elinympäristön eri tekijöiden vaikutuksia terveyteen. Oppilasta ohjataan tunnistamaan elinympäristön turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä (suorat ja epäsuorat ympäristövaikutukset sekä ympäristöriskit) sekä sitä, millä tavalla ihminen itse voi vaikuttaa terveellisen ympäristön rakentumiseen. Elinympäristön lisäksi oppilasta ohjataan tunnistamaan turvallisen ja luotettavan viestintäteknologian merkitystä ja käyttöä osana terveellistä elämäntapaa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilas kuvaa elinympäristön aiheuttamia suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen. Oppilas soveltaa tietojaan terveellisen elinympäristön rakentumisessa ja suunnittelussa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan ympäristön, yhteisöjen, kulttuurin, ja tieto- ja viestintäteknologian merkitystä terveydelle ja hyvinvoinnille.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida elinympäristön aiheuttamia keskeisiä suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen sekä arvioida yhteisöjen, kulttuurin ja tvt:n yhteyksiä terveyteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida elinympäristön aiheuttamia keskeisiä suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen sekä selittää yhteisöjen, kulttuurin ja tvt:n yhteyksiä terveyteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata elinympäristön aiheuttamia vaikutuksia terveyteen sekä antaa esimerkkejä yhteisöjen, kulttuurin tai tvt:n yhteyksistä terveyteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä elinympäristön aiheuttamia vaikutuksia terveyteen sekä yhteisöjen, kulttuurin tai tvt:n yhteyksiä terveyteen.

T 10 ohjata oppilasta luomaan perustaa opiskelu-, toiminta- ja työkyvylle ja sen ylläpitämiselle sekä kuvaamaan terveyspalvelujen asianmukaista käyttöä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan luomaan terveyttä ylläpitäviä ja edistäviä suunnitelmia opiskelu-, toiminta- ja työkyvyn ylläpitämiselle. Oppilasta ohjataan tekemään suunnitelmia oman arjen ja koulutyön yhteensovittamiseksi siten, että se ei muodostu terveyttä vaarantavaksi tekijäksi. Oppilasta ohjataan lisäksi tekemään valintoja omien terveystottumusten suhteen, jotta vältyttäisiin sairauksilta. Oppilasta ohjataan lisäksi oman alueen terveyspalveluiden ja kansalaistoiminnan käyttöön ja hyödyntämiseen osana terveellistä elinympäristöä ja elämäntapoja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Työkyvyn edistämisen keinojen hahmottaminen Oppilas laatii opiskelu-, toiminta- ja työkykyä ylläpitäviä ja edistäviä suunnitelmia. Oppilas tietää oman alueen terveyspalveluita ja missä tilanteissa niitä voi käyttää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii luomaan perustaa opiskelu-, toiminta- ja työkyvylle ja sen ylläpitämiselle sekä oppii kuvaamaan terveyspalvelujen asianmukaista käyttöä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa ja arvioida tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn, esimerkiksi laatimalla niitä tukevan perustellun suunnitelman. Oppilas osaa kuvata ja arvioida yhteiskunnan erilaisia terveyspalveluja ja miten niitä voi hyödyntää asianmukaisesti eri tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa soveltaa tietoa tekijöistä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn, esimerkiksi laatimalla niitä tukevan suunnitelman. Oppilas osaa kuvata yhteiskunnan erilaisia terveyspalveluja ja antaa esimerkkejä siitä, miten niitä voi hyödyntää eri tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn. Oppilas osaa kuvata oman koulun ja kunnan terveyspalveluja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä tekijöitä, jotka vaikuttavat opiskelu-, toiminta- ja työkykyyn. Oppilas osaa nimetä oman koulun ja kunnan terveyspalveluja.

Sisällöt

S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä painotetaan terveyden eri osa-alueiden kokonaisvaltaista hahmottamista terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn näkökulmasta. Opetuksessa käsitellään elämänkulun sekä kasvun ja kehityksen yleisiä tunnuspiirteitä, monimuotoisuutta ja henkilökohtaisuutta. Kasvun ja kehityksen sisällöissä painottuvat identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen rakentuminen, seksuaalinen kehittyminen, huolenpidon sekä perheen ja läheisten merkitys, mielen hyvinvointi ja itsensä arvostaminen sekä turvataidot. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen sisällöissä kiinnitetään huomiota vuorovaikutustilanteissa toimimiseen, tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn. Lisäksi perehdytään ristiriitojen, ongelmatilanteiden, stressin ja kriisien rakentavaan käsittelyyn.

S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan syventäen tietoa ja ymmärrystä terveyttä tukevista voimavaroista ja sairauksia ehkäisevistä tekijöistä. Terveyteen liittyvistä tottumuksista käsitellään arkirytmi, uni, ravitsemus ja liikunta. Sisällöissä perehdytään seksuaalisuuteen, seksuaaliterveyden eri osa-alueisiin ja seksuaalisen kehityksen monimuotoisuuteen. Terveyden voimavaroista tarkastellaan mielenterveyttä, hyvinvointia tukevia ympäristöjä ja yhteisöjä sekä mielekästä vapaa-ajan toimintaa. Lisäksi käsitellään turvallisuustaitoja ja -valmiuksia, ensiaputaitoja, itsehoitoa sekä tuen ja avun hakemista. Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon myös ajankohtaisia terveysilmiöitä sekä tarkastellaan terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta.

Terveyden vaaratekijöistä nostetaan esiin liikkumattomuus ja passiivinen elämäntapa, ravitsemuksen ja nukkumisen ongelmat, kiusaaminen ja stressi. Sisällöissä otetaan huomioon nuoren mielen pahoinvointi, riippuvuudet sekä päihteet ja niiden käytön ehkäisy. Sairauksien ehkäisyyn liittyvistä sisällöistä valitaan keskeiset ja ajankohtaiset tartuntataudit sekä kansantaudit ja tapaturmat.

S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä otetaan esille opiskelu-, työ- ja toimintakyky nuoruudessa. Kestävää elämäntapaa tarkastellessa otetaan huomioon sosiaalinen kestävyys ja vastuullinen kuluttaminen. Elinympäristön terveysvaikutuksia käsiteltäessä nostetaan esille keskeisiä terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn keinoja, terveyspalvelut, kansalaistoiminta ja ympäristön terveysriskit.

Tietolähteitä, erilaisia terveysmarkkinoinnin ja vaikuttamisen keinoja tarkastellaan erityisesti tiedon luotettavuuden ja terveysvaikutusten näkökulmasta. Terveyden edistämisen sisällöissä otetaan huomioon kulttuurin terveyttä edistävä merkitys ja kulttuurinen herkkyys, kestävä elämäntapa, kansalaisten yhdenvertaisuus ja osallisuus sekä ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Sisältöjä käsiteltäessä otetaan huomioon eri näkökulmia kuten lapsuus ja lasten oikeudet, vanhuus, vammaisuus tai pitkäaikaissairaus.

ePerusteet