Oppilaanohjaus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.

Tavoitteet

Tavoite
Itsetuntemus
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja edellytyksiään jatko-opintoja ajatellen. Oppilasta autetaan ymmärtämään oman toimintansa vaikutukset sekä itseensä että ympäröiviin ihmisiin.
Tavoitteiden asettaminen
T5 ohjata oppilaita asettamaan sekä pitkän että lyhyen aikavälin tavoitteita, tekemään niitä koskevia suunnitelmia sekä arvioimaan niiden toteutumista
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta ottamaan vastuuta omasta opiskelustaan ja suoriutumisestaan sekä seuraamaan opintojensa kulkua sähköisen viestinnän (Wilma) avulla. Oppilasta autetaan ymmärtämään oman toiminnan vaikutus nykyhetkeen sekä tavoitteiden saavuttamiseen. Oppilasta kannustetaan hankkimaan tietoa koulutuksesta ja työelämästä sekä pohtimaan niihin liittyviä kysymyksiä eri näkökulmista.
Työelämään suuntautuva oppiminen
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua erilaisiin ammatteihin ja työelämään. Oppilas saa kokemuksia, jotka auttavat oivaltamaan työn ja yritteliäisyyden merkityksen, yrittäjyyden mahdollisuudet sekä oman vastuun yhteiskunnan jäsenenä. Oppilasta rohkaistaan oman opiskelunsa ja oppimisympäristön suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Oppilasta kannustetaan seuraamaan ajankohtaista, koulutusta ja työlämää koskevaa uutisointia sekä arvioimaan tiedotusvälineiden roolia vaikuttamiskanavana ja ennakkokäsitysten muokkaajana.
T7 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista, vuorovaikutus- ja viestintätaitoja sekä itselleen sopivia ammattialoja ja vahvistamaan valmiuksia hakea tietoa vaadittavan osaamisen hankkimisesta perusopetuksen jälkeen
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii tuntemaan Suomen elinkeinoelämän erikoispiirteitä ja keskeisiä toimialoja. Oppilasta kannustetaan tutustumaan eri ammattialoihin, pohtimaan niissä tarvittavaa osaamista sekä omaa soveltuvuutta eri aloille. Oppilasta ohjataan tutustumaan työelämään ja harjoittelemaan työelämässä tarvittavia taitoja. Oppilaalle korostetaan vuorovaikutustaitojen ja kielitaidon merkitystä. Oppilasta tutustutetaan yrittäjyyteen sekä siihen liittyvien riskien arviointiin. Oppilasta ohjataan hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnan, käsittelyn ja tuottamisen välineenä. Oppilas arvioi tieto- ja viestintäteknologian hyötyjä ja haasteita oppilaanohjauksen ja oman urasuunnittelun näkökulmasta.
Koulutus- ja työelämätiedon hyödyntäminen omassa urasuunnittelussa
T8 antaa oppilaalle ja huoltajalle tietoa Suomen koulutusjärjestelmän pääpiirteistä ja sen mahdollisuuksista, tukea oppilaan taitoa etsiä koulutus- ja työelämätietoa sekä Suomesta että ulkomailta
Paikallinen tarkennus
Oppilas perehdytetään syvemmin Suomen koulutusjärjestelmän rakenteeseen ja eri jatko-opintomahdollisuuksiin peruskoulun jälkeen. Oppilasta harjaannutetaan edelleen oppilaanohjauksen tietolähteiden käytössä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oppilasta ohjataan tarkastelemaan kriittisesti eri tietolähteitä, esimerkiksi tunnistamaan ero virallisesti tuotetun tiedon ja muiden tietolähteiden, esimerkiksi mainonnan, välillä. Oppilasta kannustetaan seuraamaan ajankohtaista koulutusta ja työelämää koskevaa uutisointia.
T9 ohjata oppilasta käyttämään monikanavaisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluja sekä arvioimaan eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta urasuunnittelun näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttämään sujuvasti oppilaanohjauksen eri tietolähteitä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oppilasta tutustutetaan hakupalvelujen ja tietokantojen tapaan toimia ja tuottaa tietoa. Oppilasta tuetaan tunnistamaan ammatillisia kiinnostuksen kohteitaan sekä tekemään jatko-opintovalintansa perustellusti omista lähtökohdistaan ja tiedostamaan perinteisten roolimallien vaikutukset. Oppilasta rohkaistaan suhtautumaan uusiin mahdollisuuksiin avoimesti ja toimimaan muutostilanteissa joustavasti ja luovasti. Oppilasta ohjataan tarttumaan asioihin aloitteellisesti, etsimään vaihtoehtoja ja hakemaan apua ohjausalan ammattilaiselta.
Monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
T10 tukea oppilaan taitoja tunnistaa kulttuuritaustansa sekä kykyä toimia kulttuurienvälisissä kohtaamisissa ja yhteistyötilanteissa, opastaa oppilasta hankkimaan ja omaksumaan tietoa opiskelu- ja työskentelymahdollisuuksista monikansallisissa työympäristöissä sekä ulkomailla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan näkemään kulttuurinen moninaisuus myönteisenä voimavarana ja toimimaan luontevasti monikulttuurisessa ympäristössä. Oppilasta kannustetaan hankkimaan tietoa myös muiden maiden koulutusjärjestelmistä ja mahdollisuuksista opiskella ja työskennellä ulkomailla. Oppilasta rohkaistaan hyödyntämään kielitaitoaan ja sosiaalisen kanssakäymisen taitojaan kulttuurien välisissä kohtaamisissa.

Sisällöt

S2 Itsetuntemus ja elinikäinen urasuunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.

S3 Opiskelussa ja työelämässä tarvittavat taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.

S4 Työelämään tutustuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen. Työelämätaitoja harjoitellaan erityisesti työelämään tutustumisjaksoilla (TET), joista saatua kokemusta, tietoa ja palautetta hyödynnetään eri oppiaineiden opiskelussa sekä tulevaisuuden suunnitelmia tehtäessä. Huomiota kiinnitetään työelämän tasa-arvokysymyksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Suomalais-venäläisessä koulussa työelämään tutustumisenjaksot sijoittuvat 8. ja 9.luokille.

S5 Jatko-opinnot ja niihin hakeutuminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.

ePerusteet