Terveystieto

Opetussuunnitelman perusteet

Terveystiedon arvioinnin kohteena on terveysosaamisen eri osa-alueiden arviointi. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on tukea oppimista ja kannustaa oppilaita kehittämään terveysosaamistaan sekä soveltamaan sitä arjessa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti, opetuksen eri vaiheissa ja osaamisalueen ominaispiirteet huomioon ottaen. Oppimisen tukena käytetään myös itsearviointia ja vertaispalautetta. Terveystiedossa on erityisen tärkeätä huolehtia siitä, että arviointi ei kohdistu oppilaan arvoihin, asenteisiin, terveyskäyttäytymiseen, sosiaalisuuteen, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Eettistä pohdintaa ja itsetuntemusta koskevissa tavoitteissa kiinnitetään huomiota siihen, miten oppilas pohtii ja perustelee käsiteltävää aihetta terveyden näkökulmasta, tiedonalan käsitteitä ja erilaisia lähteitä käyttäen.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona terveystiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut terveystiedon oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt terveystiedon tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on terveystiedon tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan terveystiedon oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy terveystiedon päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Oppilaan ohjaamisella terveystiedossa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas nimeää terveyden eri osa-alueet ja kuvaa niiden välisiä eroja ja vuorovaikutusta. Oppilas kuvaa esimerkein, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas nimeää elämänkulun eri vaiheet ja esittelee murrosiän muutoksia terveyden eri osa-alueilla. Oppilas ymmärtää ja soveltaa oppimiaan tietoja sekä kuvaa, mitä terveyden voimavaralähtöisyydellä tarkoitetaan.

T2 Oppilas nimeää useita tunteita ja antaa esimerkkejä tunteiden säätelyn ja hallinnan keinoista arkielämän eri tilanteissa. Oppilas selittää, miten erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa tulisi toimia.

T4 Oppilas erittelee yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä esimerkkien avulla. Oppilas soveltaa oppimiaan tietoja siitä, miten erilaisissa vuorovaikutustilanteissa tulisi toimia.

T5 Oppilas nimeää useita terveyttä ylläpitäviä ja vaarantavia tekijöitä sekä kuvaa näiden välisiä syy-seuraussuhteita. Oppilas nimeää päihteiden haitallisia terveysvaikutuksia sekä riippuvuuksia ja niiden haitallisia terveysvaikutuksia yksilön ja yhteisön kannalta. Oppilas käyttää keskeisiä käsitteitä, jotka liittyvät arjen terveysvalintoihin ja soveltaa oppimiaan käsitteitä ja tietoja oman terveyden ylläpitämiseen.

T11 Oppilas tunnistaa omia terveyteen liittyviä valintojaan ja pohtii, miten oma kulttuuritausta, lähiyhteisö ja media vaikuttavat terveystottumuksiin sekä opiskelu- ja työskentelytapoihin.

Vuosiluokka 8:

T1 Oppilas nimeää seksuaalisuuteen liittyvät käsitteet asianmukaisesti sekä kuvaa seksuaalisen kehityksen vaiheet osana kasvua. Oppilas kuvaa seksuaaliterveyden perusteita.

T5 Oppilas ymmärtää, mitä terveyden kokonaisvaltaisuudella tarkoitetaan, ja osaa soveltaa terveyden eri ulottuvuuksien merkitystä terveystaitojen kehittymisessä. Oppilas nimeää päihteiden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia terveysvaikutuksia sekä soveltaa tietojaan kokonaisvaltaisen terveellisen elämän rakentumisen kannalta. Oppilas käyttää päihteisiin ja riippuvuuksiin liittyviä käsitteitä monipuolisesti. Oppilas nimeää keskeisimpiä ravitsemuskäsitteitä asianmukaisesti sekä ymmärtää, miten ja mitkä ravitsemukseen liittyvät asiat edistävät fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä.

T8 Oppilas kuvaa ja arvioi terveystottumuksien ja elämäntapojen vaikutusta terveyteen. Oppilas soveltaa ja arvioi niiden vaikutusta terveyteen ja sairauteen liittyvien ilmiöiden muodostumiseen sekä arvioi valintojen eettisiä kysymyksiä. Lisäksi oppilas arvioi eri tiedonlähteiden luotettavuutta ja käyttää luotettavia tiedonlähteitä osana terveystiedon opiskeluaan.

T12 Oppilas tunnistaa ja löytää luotettavia terveysviestinnän tietolähteitä ja käyttää niitä osana terveystiedon oppimistaan. Oppilas nimeää oikeuksia, vastuita ja velvollisuuksiaan 8. luokan terveystiedon sisältöjen suhteen. Oppilas erittelee omien valintojen ja elämäntapojen seurauksia omaan ja lähiyhteisön terveyteen.

Vuosiluokka 9:

T6 Oppilas hakee terveyteen ja sairauksiin liittyvää tietoa luotettavista tietolähteistä ja käyttää sitä asianmukaisesti. Oppilas kuvaa toimintamalleja sairauksien ennaltaehkäisyssä ja itsehoidossa sekä ensiavun antamisessa ja hakemisessa. Oppilas nimeää lisäksi ja kuvaa keskeisimpien tartuntatautien, kansantautien sekä tapaturmien ennaltaehkäisyä ja hoitoa.

T9 Oppilas kuvaa elinympäristön aiheuttamia suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen. Oppilas soveltaa tietojaan terveellisen elinympäristön rakentumisessa ja suunnittelussa.

T10 Oppilas laatii opiskelu-, toiminta- ja työkykyä ylläpitäviä ja edistäviä suunnitelmia. Oppilas tietää oman alueensa terveyspalveluita ja missä tilanteissa niitä voi käyttää.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys
T1 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään seksuaalisuus osana fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä sekä ymmärtämään seksuaalisuus ja seksuaalinen kehitys osana kasvua. Oppilasta ohjataan lisäksi ymmärtämään seksuaalisuus voimavarana. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Terveyteen liittyvät käsitykset Oppilas nimeää seksuaalisuuteen liittyvät käsitteet asianmukaisesti sekä kuvaa seksuaalisen kehityksen vaiheet osana kasvua. Oppilas kuvaa seksuaaliterveyden perusteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja selittää niiden välisiä syy-seuraussuhteita sekä eritellä, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa eritellä elämänkulun eri vaiheet sekä arvioida terveyden merkitystä elämän voimavarana elämänkulun eri vaiheissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja näiden välistä yhteyttä esimerkkien avulla sekä kuvata esimerkkien avulla, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa kuvata elämänkulun vaiheita, erityisesti nuoruuden kehitystä, ja kuvata esimerkkien avulla terveyden, kasvun ja kehityksen merkitystä elämän voimavarana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla terveyden osa-alueita ja niiden välistä yhteyttä sekä antaa esimerkin, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa kuvata jotakin elämänkulun vaihetta sekä nimetä nuoruuden kasvun ja kehityksen piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksittäisen terveyden osa-alueen. Oppilas osaa nimetä yksittäisen elämänkulun vaiheen.

Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
T5 ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan syventämään ymmärrystään kokonaisvaltaisesta terveydestä ja sitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä. Oppilasta ohjataan soveltamaan kokonaisvaltaista terveyttä osaksi terveystaitojaan. Terveyttä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä oppilaalla on tavoitteena syventää ymmärrystä ravitsemuksesta, seksuaaliterveydestä ja päihteistä. Oppilasta tuetaan myös käyttämään ravitsemukseen, riippuvuuteen ja päihteisiin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Terveyteen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen ja terveyteen liittyvien käsitteiden käyttäminen Oppilas ymmärtää, mitä terveyden kokonaisvaltaisuudella tarkoitetaan, ja osaa soveltaa terveyden eri ulottuvuuksien merkitystä terveystaitojen kehittymisessä. Oppilas nimeää päihteiden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia terveysvaikutuksia sekä soveltaa tietojaan kokonaisvaltaisen terveellisen elämän rakentumiseen. Oppilas käyttää päihteisiin ja riippuvuuksiin liittyviä käsitteitä monipuolisesti. Oppilas nimeää keskeisimpiä ravitsemuskäsitteitä asianmukaisesti sekä ymmärtää, miten ja mitkä ravitsemukseen liittyvät asiat edistävät fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä vahvistavia ja vaarantavia tekijöitä ja mekanismeja sekä oppii käyttämään niihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida ja arvioida terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä selittää näiden välisiä syy-seuraussuhteita. Oppilas osaa käyttää terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä kuvata näiden välisiä yhteyksiä. Oppilas osaa käyttää terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä pääosin asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä näiden välisiä yhteyksiä pääpiirteissään. Oppilas osaa käyttää joitakin terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä. Oppilas osaa käyttää ohjatusti joitakin terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä.

T7 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tottumuksiaan, valintojaan ja niiden perusteluja sekä rohkaista oppilasta pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu ja vaikuttaa oman tulevaisuutensa suunnitteluun terveyden näkökulmasta arvioimalla omia valintojaan ja tutustumalla luotettaviin tietolähteisiin sekä mahdollisesti kolmannen sektorin palveluun. Tavoite voidaan toteuttaa esim. projektimuotoisesti, eikä sitä käytetä arvioinnin kohteena.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja arvioimaan omia terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä tekijöitä sekä oppii pohtimaan oman terveyden kannalta merkityksellisiä voimavaroja.
T 8 ohjata oppilasta tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä, niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä. Terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä tarkastellaan 8. luokan eri sisältökokonaisuuksien yhteydessä, jolloin oppilasta ohjataan tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveystottumusten rakentumista ja vaikutusta ilmiöiden syntyyn. Oppilasta ohjataan arvioimaan omien elämäntapojen seurauksia ja eettisyyttä osana terveyteen ja sairauksiin liittyviä ilmiöitä. Lisäksi oppilasta ohjataan tunnistamaan eri ilmiöihin liittyvien arvojen ja normien muodostumista ja tiedon luotettavuutta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Terveyteen ja sairauteen liittyvien ilmiöiden tarkastelu ja terveyteen liittyvän tiedon luotettavuuden arvioiminen Oppilas kuvaa ja arvioi terveystottumuksien ja elämäntapojen vaikutusta terveyteen. Oppilas soveltaa ja arvioi niiden vaikutusta terveyteen ja sairauteen liittyvien ilmiöiden muodostumiseen sekä arvioi valintojen eettisiä kysymyksiä. Lisäksi oppilas arvioi eri tiedonlähteiden luotettavuutta ja käyttää luotettavia tiedonlähteitä osana terveystiedon opiskeluaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan ja tarkastelemaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyviä ilmiöitä sekä niihin liittyviä arvoja ja normeja sekä oppii arvioimaan tiedon luotettavuutta ja merkitystä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä ja selittää perustellen terveystottumuksiin liittyvien ilmiöiden muodostumista. Oppilas osaa analysoida elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä sekä arvioida perustellen elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksia. Oppilas osaa arvioida terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta ja käytettävyyttä eri näkökulmista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä ja selittää terveystottumuksiin liittyvien ilmiöiden muodostumista. Oppilas osaa kuvata elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja analysoida elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksia. Oppilas osaa arvioida terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta usean tiedon luotettavuutta kuvaavan tekijän pohjalta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja antaa esimerkkejä elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksista. Oppilas osaa arvioida ohjatusti terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta muutamien tiedon luotettavuutta kuvaavien tekijöiden pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä terveystottumusten omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä elämäntapoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä ja antaa esimerkin elämäntapoihin liittyvien valintojen seurauksista. Oppilas osaa nimetä jonkin terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta kuvaavan tekijän.

Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri
T 12 tukea oppilaan valmiuksia arvioida kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää sekä eritellä yksilön oikeuksia, vastuita ja vaikuttamiskeinoja terveyttä ja turvallisuutta koskevissa asioissa omassa oppimisympäristössä ja lähiyhteisöissä.
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan arvioimaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää ja tietolähteitä mm. terveysmainonnan vaikuttamisen keinoja tarkastelemalla. Oppilasta ohjataan tunnistamaan ja erittelemään omassa oppimisympäristössään ja lähiyhteisössään omia oikeuksiaan, vastuitaan ja vaikuttamiskeinojaan. Oikeuksien ja vaikuttamiskeinojen suhteen oppilasta ohjataan ymmärtämään omat valinnat mm. päihteiden käytön ja seksuaalisuuteen liittyvien sisältöjen osalta. Oppilasta ohjataan vastuulliseen kuluttamiseen, mm. tekemään vastuullisia ruokavalintoja. Oppilasta ohjataan tunnistamaan omien valintojen ja elämäntavan vaikutus omaan ja lähiyhteisön terveyteen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Terveyteen liittyvän viestinnän arviointi sekä terveyteen ja turvallisuuteen vaikuttavien keinojen tunteminen Oppilas tunnistaa ja löytää luotettavia terveysviestinnän tietolähteitä ja käyttää niitä osana terveystiedon oppimistaan. Oppilas nimeää oikeuksia, vastuita ja velvollisuuksiaan 8. luokan terveystiedon sisältöjen suhteen. Oppilas erittelee omien valintojen ja elämäntapojen seurauksia omaan ja lähiyhteisön terveyteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan kriittisesti terveyteen ja sairauteen liittyvää viestintää sekä oppii tarkastelemaan yksilön oikeuksia, vastuita ja vaikuttamiskeinoja terveyttä ja turvallisuutta koskevissa asioissa omassa oppimisympäristössä ja lähiyhteisöissä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida terveyteen liittyvän viestinnän vaikutuskeinoja ja luotettavuutta. Oppilas osaa arvioida ja perustella elämäntapojen seurauksia toisille ihmisille, yhteiskunnalle ja ympäristön terveydelle ja turvallisuudelle. Oppilas osaa arvioida ja perustella keinoja, joilla lähiyhteisöjen ja ympäristön terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida terveyteen liittyvän viestinnän vaikutuskeinoja ja luotettavuutta. Oppilas osaa analysoida elämäntapojen seurauksia toisille ihmisille, yhteiskunnalle ja ympäristön terveydelle ja turvallisuudelle. Oppilas osaa analysoida keinoja, joilla terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa lähiyhteisöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa analysoida ohjatusti terveyteen liittyvän viestinnän vaikutuskeinoja ja luotettavuutta. Oppilas osaa kuvata elämäntapojen seurauksia toisille ihmisille, yhteiskunnalle tai ympäristön terveydelle ja turvallisuudelle. Oppilas osaa kuvata keinoja, miten terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa lähiyhteisössä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksittäisen terveysviestinnän vaikutuskeinon tai luotettavuuteen vaikuttavan tekijän. Oppilas osaa nimetä jonkin elämäntapojen seurauksen yhteiskunnalle tai ympäristön terveydelle tai turvallisuudelle. Oppilas osaa nimetä jonkin keinon, miten terveyteen ja turvallisuuteen voidaan vaikuttaa lähiyhteisössä.

Sisällöt

S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä painotetaan terveyden eri osa-alueiden kokonaisvaltaista hahmottamista terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn näkökulmasta. Opetuksessa käsitellään elämänkulun sekä kasvun ja kehityksen yleisiä tunnuspiirteitä, monimuotoisuutta ja henkilökohtaisuutta. Kasvun ja kehityksen sisällöissä painottuvat identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen rakentuminen, seksuaalinen kehittyminen, huolenpidon sekä perheen ja läheisten merkitys, mielen hyvinvointi ja itsensä arvostaminen sekä turvataidot. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen sisällöissä kiinnitetään huomiota vuorovaikutustilanteissa toimimiseen, tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn. Lisäksi perehdytään ristiriitojen, ongelmatilanteiden, stressin ja kriisien rakentavaan käsittelyyn.

S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan syventäen tietoa ja ymmärrystä terveyttä tukevista voimavaroista ja sairauksia ehkäisevistä tekijöistä. Terveyteen liittyvistä tottumuksista käsitellään arkirytmi, uni, ravitsemus ja liikunta. Sisällöissä perehdytään seksuaalisuuteen, seksuaaliterveyden eri osa-alueisiin ja seksuaalisen kehityksen monimuotoisuuteen. Terveyden voimavaroista tarkastellaan mielenterveyttä, hyvinvointia tukevia ympäristöjä ja yhteisöjä sekä mielekästä vapaa-ajan toimintaa. Lisäksi käsitellään turvallisuustaitoja ja -valmiuksia, ensiaputaitoja, itsehoitoa sekä tuen ja avun hakemista. Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon myös ajankohtaisia terveysilmiöitä sekä tarkastellaan terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta.

Terveyden vaaratekijöistä nostetaan esiin liikkumattomuus ja passiivinen elämäntapa, ravitsemuksen ja nukkumisen ongelmat, kiusaaminen ja stressi. Sisällöissä otetaan huomioon nuoren mielen pahoinvointi, riippuvuudet sekä päihteet ja niiden käytön ehkäisy. Sairauksien ehkäisyyn liittyvistä sisällöistä valitaan keskeiset ja ajankohtaiset tartuntataudit sekä kansantaudit ja tapaturmat.

S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä otetaan esille opiskelu-, työ- ja toimintakyky nuoruudessa. Kestävää elämäntapaa tarkastellessa otetaan huomioon sosiaalinen kestävyys ja vastuullinen kuluttaminen. Elinympäristön terveysvaikutuksia käsiteltäessä nostetaan esille keskeisiä terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn keinoja, terveyspalvelut, kansalaistoiminta ja ympäristön terveysriskit.

Tietolähteitä, erilaisia terveysmarkkinoinnin ja vaikuttamisen keinoja tarkastellaan erityisesti tiedon luotettavuuden ja terveysvaikutusten näkökulmasta. Terveyden edistämisen sisällöissä otetaan huomioon kulttuurin terveyttä edistävä merkitys ja kulttuurinen herkkyys, kestävä elämäntapa, kansalaisten yhdenvertaisuus ja osallisuus sekä ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Sisältöjä käsiteltäessä otetaan huomioon eri näkökulmia kuten lapsuus ja lasten oikeudet, vanhuus, vammaisuus tai pitkäaikaissairaus.

ePerusteet