Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 hjälpa eleven att bilda sig en uppfattning om relationen mellan det nya språket och språk hen studerat tidigare, bekanta sig med området där målspråket talas och några centrala drag i levnadssätten samt stödja utvecklingen av elevens språkliga slutledningsförmåga, nyfikenhet och flerspråkighet
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M1 hjälpa eleven att uppfatta förhållandet mellan det nya språket och språk hen studerat tidigare, bekanta sig med området där språket talas och några centrala drag i livsstilen samt stödja utvecklingen av elevens språkliga slutledningsförmåga, nyfikenhet och flerspråkighet | Eleven bekantar sig med karakteristiska drag i franskan och jämför dessa med tidigare språkkunskap. - Likheter mellan franska och jämförelser med andra språk eleverna kan. Eleven bekantar sig med franskans utbredning samt kulturella sedvänjor och andra företeelser. - Språkfamiljen - Högtider i det franska språkområdet - Frankrikes historia med fokus på betydelsen för språkets utbredning Eleverna diskuterar eventuella förutfattade meningar om språket. | K1, K2, K4 | Kännedom om målspråkets status, språkspecifika särdrag och utbredning | Eleven kan beskriva några av målspråkets eller språkområdets kulturella och andra företeelser. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna målspråkets ställning i relation till andra språk. Eleven lär känna målspråkets språkområde samt dess kulturer och levnadssätt. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga och sin flerspråkighet.
|
Kännedom om målspråkets relation till andra språk samt språkområdets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem. Språklig förmåga och flerspråkighet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra och reflektera över målspråkets relation till andra språk.
Eleven kan utnyttja målspråkets mest centrala särdrag i sitt lärande.
Eleven kan jämföra målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta var målspråket talas och jämföra målspråkets relation till andra språk.
Eleven kan beskriva målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta var målspråket talas samt ge några exempel på målspråkets relation till andra språk.
Eleven kan berätta om målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta var målspråket talas.
Eleven kan ge några exempel på målspråkets kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
|
Färdigheter för språkstudier |
M2 uppmuntra eleven att se kunskaperna i målspråket som en del av det kontinuerliga lärandet och breddade språkresurser, handleda eleven att hitta sätt att lära sig språk som bäst lämpar sig för hen själv och hens ålder samt uppmuntra hen att använda även begränsade språkfärdigheter utanför lektionerna
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M2 uppmuntra eleven att se språkstudierna som en del av det livslånga lärandet och utökade språkresurser, handleda eleven att hitta metoder att lära sig språk som bäst lämpar sig för hen själv och för åldersgruppen och uppmuntra hen att använda även begränsade språkfärdigheter utanför lektionerna | Eleverna undersöker tillsammans vad som bäst stödjer lärandet av franska och vad man kan använda språket till. Eleverna ställer upp egna mål och lär sig att ge och ta emot respons. - Självbedömning t.ex. med hjälp av europeiska språkportfolion - studieteknik - franska låneord i närsamhället - Hur fungera på franska också med begränsade språkkunskaper | K3 | Förmåga att sätta upp mål, reflektera över lärandet och samarbeta | Eleven kan utvärdera de egna målen och lärstrategierna. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta möjligheter att använda målspråket även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta sätt som är mest effektiva för hen själv.
|
Förmåga att utveckla färdigheterna och studiestrategierna för kontinuerligt språklärande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta hur hen kan utnyttja sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Eleven kan använda mångsidiga och för hen själv passande sätt att lära sig målspråket.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta för vilka ändamål hen kan använda sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Eleven kan använda de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig målspråket.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om möjligheter att använda sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig målspråket.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge några exempel på möjligheter att använda målspråket.
Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M3 erbjuda eleven tillfällen att öva sig i muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika medier
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M3 erbjuda eleven tillfällen att öva sig i muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika medier | Att öva olika rutinmässiga kommunikationssituationer genom att välja ämnesområden som intresserar eleverna Att öva målspråkets rytm, intonation och andra särdrag i uttalet och att öva uttal. Att öva sig lyssna och tala på franska genom olika teman som behandlas i undervisningen Att vid behov också öva sig i att använda ett mer formellt språkbruk. - Skriftliga och muntliga presentationer, Internet, sociala media, TV, filmer, radio - Gester och kroppsspråk - Övningar i simulerade kommunikationssituationer - Hälsningsfraser och hälsningskultur (hövlighetsform) | K4 | Förmåga att kommunicera i olika situationer | Eleven reder sig i några rutinmässiga kommunikationssituationer med hjälp av stöd av sin samtalspartner. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att agera i olika muntliga och skriftliga kommunikationssituationer.
|
Kommunikationsförmåga i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.
|
M4 stödja eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M4 handleda eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier | Att öva olika rutinmässiga kommunikationssituationer genom att välja ämnesområden som intresserar eleverna Att öva målspråkets rytm, intonation och andra särdrag i uttalet och att öva uttal. Att öva sig lyssna och tala på franska genom olika teman som behandlas i undervisningen Att vid behov också öva sig i att använda ett mer formellt språkbruk. - Skriftliga och muntliga presentationer, Internet, sociala media, TV, filmer, radio - Gester och kroppsspråk - Övningar i simulerade kommunikationssituationer - Hälsningsfraser och hälsningskultur (hövlighetsform) | K4 | Förmåga att använda kommunikationsstrategier | Eleven deltar i kommunikation men behöver hjälpmedel. Kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (t.ex. genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons. Måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utnyttja språkliga kommunikationsstrategier i kommunikationssituationer.
|
Användning av kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation.
Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck.
Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel.
Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (t.ex. genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation.
Eleven behöver mycket hjälpmedel.
Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet).
Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper. Kan uttrycka om hen har förstått.
|
M5 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M5 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som kan användas i och som hör till artigt språkbruk | Att öva olika rutinmässiga kommunikationssituationer genom att välja ämnesområden som intresserar eleverna Att öva målspråkets rytm, intonation och andra särdrag i uttalet och att öva uttal. Att öva sig lyssna och tala på franska genom olika teman som behandlas i undervisningen Att vid behov också öva sig i att använda ett mer formellt språkbruk. - Skriftliga och muntliga presentationer, Internet, sociala media, TV, filmer, radio - Gester och kroppsspråk - Övningar i simulerade kommunikationssituationer - Hälsningsfraser och hälsningskultur (hövlighetsform) | K4, K6 | Kulturellt lämpligt språkbruk | Eleven känner till vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda för målspråket och språkområdets kultur typiska artighetsfraser.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer.
Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M6 uppmuntra eleven att tolka för hens ålder lämpliga och för hen själv intressanta muntliga och skriftliga texter
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M6 uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta muntliga och skriftliga texter | Att öva sig att läsa på franska med hjälp av enkla meningar och korta fraser. Att öva sig att känna igen franskans fonetiska tecken Att tolka och förstå olika autentiska texter Olika texter: serier, litteratur, texter på internet, musiktexter, tidtabeller, reklam etc. | K4 | Förmåga att tolka texter | Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka olika muntliga och skriftliga texter.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal.
Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd.
Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Kan plocka ut enkel information hen behöver ur en kort text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck.
Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M7 erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig i att tala och skriva kortfattat i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 Kunskapsnivå A1.2 | M7 ge eleven många möjligheter att öva sig i att tala och skriva i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll | Att öva sig att skriva och tala på franska Att öva sig att producera de skrivtecken som behövs. Muntliga övningar kan inkludera uttalsövningar, högläsning och rollspel Strukturer som tas upp: - Substantiv; genus, numerus - Bestämd och obestämd artikel - Verb; presens av regelbundna er-verb och av de vanligaste oregelbundna verben (avoir,être, aller,faire) - Vanliga adjektiv, böjning och placering - Pronomen; personliga, possessiva (singularis) - Siffror (0–100) - Vanliga prepositioner - Annat; nekande sats, frågesatser, genitiv | K5 | Förmåga att producera texter | Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda språkets centrala ordförråd och strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer.
Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden.
Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd be-rätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.1/A1.2: Eleven kan under handledning berätta om några bekanta och för hen viktiga saker med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd.
Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck.
Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck.
Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några enskilda ord och uttryck.
|