Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 utveckla elevens förmåga att reflektera över företeelser och värderingar som anknyter till målspråkets ställning samt ge eleven beredskap att utveckla sin förmåga att agera i mångkulturella miljöer
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M1 utveckla elevens förmåga att reflektera över värderingar om och företeelser i ryskan och dess status samt att stärka elevens färdigheter att utveckla sin förmåga att agera i mångkulturella miljöer | Att utveckla förståelse för fler- och parallellspråkigheten i världen Att undersöka kulturen och livsstilen i de länder eller områden där ryska talas Att använda sådana språkvetenskapliga begrepp som hjälper eleverna att studera ryska och att jämföra olika språk Vid behov tas upp information om ryskan centrala varianter | K1, K2 | Förståelse för frågor som gäller språklig status och förmåga att agera i mångkulturella miljöer | Eleven kan beskriva språkets status, varianter och värderingar. Eleven kan i stora drag beskriva var språket talas och några särdrag i kultur, kommunikation och levnadssätt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna värderingar som anknyter till målspråkets ställning och varianter. Eleven lär sig om ländernas kulturer och levnadssätt inom språkområdet. Eleven lär sig att utveckla sin förmåga att agera i mångkulturella miljöer.
|
Förståelse för frågor som anknyter till målspråkets ställning och varianter och förmåga att agera i mångkulturella miljöer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över företeelser som anknyter till målspråkets ställning i världen.
Eleven kan jämföra och reflektera över ländernas kulturer och levnadssätt inom språkområdet.
Eleven kan jämföra och reflektera över kulturella drag i kommunikationen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om målspråkets ställning i världen.
Eleven kan jämföra ländernas kulturer och levnadssätt i språkområdet.
Eleven kan berätta om kulturella drag i kommunikationen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta var målspråket talas och att det talas på olika sätt.
Eleven kan beskriva ländernas kulturer och levnadssätt i språkområdet.
Eleven kan nämna kulturella drag som anknyter till kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några länder där målspråket talas.
Eleven kan berätta något om ländernas kulturer och levnadssätt inom språkområdet.
|
M2 uppmuntra eleven att på målspråket hitta intressanta innehåll och sammanhang som vidgar elevens världsbild
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M2 uppmuntra eleven att på ryska hitta intressanta innehåll och sammanhang vilka vidgar bilden av den globaliserade världen | Att utveckla förståelse för fler- och parallellspråkigheten i världen Att undersöka kulturen och livsstilen i de länder eller områden där ryska talas Att använda sådana språkvetenskapliga begrepp som hjälper eleverna att studera ryska och att jämföra olika språk Vid behov tas upp information om ryskan centrala varianter | K1, K2 | Förmåga att med hjälp av ryska utveckla sina världsmedborgerliga färdigheter | Eleven kan nämna några innehåll och sammanhang där målspråket kan användas och som främjar hens lärande. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta målspråkliga innehåll och sammanhang som vidgar elevens världsbild.
|
Förmåga att med hjälp av målspråket utveckla sina världsmedborgerliga färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över hur hen kan utnyttja målspråkliga innehåll och sammanhang för att främja det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra målspråkliga innehåll och sammanhang som främjar hens lärande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna målspråkliga innehåll och sammanhang, som främjar hens lärande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på några innehåll och sammanhang där målspråket kan användas.
|
M3 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i målspråket och sätt att i olika språk uttrycka samma saker samt att använda sig av språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M3 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i ryskan och sätt att i olika språk uttrycka samma saker samt att använda sig av språkvetenskapliga begrepp som stöd för lärandet | Att utveckla förståelse för fler- och parallellspråkigheten i världen Att undersöka kulturen och livsstilen i de länder eller områden där ryska talas Att använda sådana språkvetenskapliga begrepp som hjälper eleverna att studera ryska och att jämföra olika språk Vid behov tas upp information om ryskan centrala varianter | K1, K4 | Språklig medvetenhet | Eleven kan utgående från sina observationer dra slutsatser om ryskans regelbundenheter och tillämpa dessa. Eleven kan nämna hur några saker uttrycks på ryska och i något annat språk. Eleven känner till de språkvetenskapliga begrepp som behandlats i undervisningen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att lägga märke till regelbundenheter i målspråket och göra jämförelser mellan målspråket och andra språk. Eleven lär sig att använda språkvetenskapliga begrepp i målspråket som stöd för sitt lärande.
|
Språklig förmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan dra slutsatser om målspråkets regelbundenheter och tillämpa dem.
Eleven kan jämföra hur samma sak uttrycks i målspråket och i något annat språk.
Eleven känner till språkvetenskapliga begrepp i målspråket och kan använda dem för att utveckla sina språkkunskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan dra slutsatser om målspråkets regelbundenheter.
Eleven kan berätta hur samma sak uttrycks i målspråket och i något annat språk.
Eleven kan berätta om målspråkets centrala språkvetenskapliga begrepp och använda dem för att utveckla sina språkkunskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan dra några slutsatser om regelbundenheter i målspråket.
Eleven kan ge några exempel på hur samma sak uttrycks i målspråket och i något annat språk.
Eleven kan ge några exempel på språkvetenskapliga begrepp och använda dem för att utveckla sina språkkunskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra iakttagelser om några regelbundenheter i målspråket.
|
Färdigheter för språkstudier |
M4 uppmuntra eleven att ställa upp mål, att utnyttja mångsidiga sätt för att lära sig målspråket och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra samt att handleda eleven att delta på ett uppbyggande sätt i kommunikation där det viktigaste är att man når fram med sitt budskap
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M4 uppmuntra eleven att sätta upp mål, att utnyttja mångsidiga sätt för att lära sig ryska och att utvärdera sitt lärande med hjälp av både självbedömning och kamratbedömning samt att handleda eleven att delta i en uppbyggande kommunikation i vilken det viktigaste är att man når fram med sitt budskap | Att vidareutveckla färdigheterna för språkstudier Att öva sig att använda mångsidiga läromedel på olika sätt, att använda ordlistor, uppfatta helheter, gruppera, söka information. | K1, K3 | Förmåga att sätta upp mål, reflektera över lärandet och samarbeta | Eleven bidrar i gemensamma kommunikationssituationer. Eleven kan sätta egna mål och utvärdera sina lärstrategier. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ställa upp mål för sina språkstudier och lär sig att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta de mest effektiva för hens eget lärande. Eleven lär sig olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
|
Förmåga att ställa upp mål, att utnyttja studiestrategier, att reflektera över sitt lärande samt förmåga att bilda sig en uppfattning om olika sätt att delta i kommunikation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda mångsidiga och för hen själv passande sätt att lära sig målspråket.
Eleven kan jämföra och reflektera över olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig målspråket.
Eleven kan jämföra olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig språk.
Eleven kan beskriva några sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk.
Eleven kan ge några exempel på olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
|
M5 stödja elevens egen aktivitet och förmåga att kreativt tillämpa sina språkkunskaper samt utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M5 stödja elevens egen aktivitet och förmåga att kreativt tillämpa sina språkkunskaper samt utveckla sina färdigheter för livslångt språklärande | Att vidareutveckla färdigheterna för språkstudier Att öva sig att använda mångsidiga läromedel på olika sätt, att använda ordlistor, uppfatta helheter, gruppera, söka information. | K1 | Förmåga att utveckla färdigheterna för livslångt lärande | Eleven kan reflektera hur hen kan öva sina kunskaper i ryska utanför skolan. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tillämpa sina språkkunskaper samt utveckla sina färdigheter självständigt även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att utnyttja de språkliga intryck som hen får i den omgivande världen. Eleven utvecklar tilltro till sig själv som språkinlärare.
|
Förmåga att utveckla färdigheterna för kontinuerligt språklärande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra och reflektera över olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva möjligheter att utveckla sina kunskaper i målspråket även efter avslutad skolgång.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge några exempel på möjligheter att utveckla sina kunskaper i målspråket.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M6 uppmuntra eleven att öva sig i att delta i många olika slag av vardagliga kommunikationssituationer samt ta initiativ i dem
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M6 uppmuntra eleven att öva sig i att aktivt delta i olika slag av vardagliga kommunikations-situationer | Agera på ryska i olika sociala sammanhang eller gemenskaper Att iaktta och träna olika kommunikationssituationer med hjälp av medier. Varierande och aktuella teman. | K4 | Förmåga att kommunicera i olika situationer | Eleven kan kommunicera och delta i vardagliga kommunikationssituationer. Eleven kan ta initiativ i en kommunikationssituation. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta initiativ i vardagliga kommunikationssituationer.
|
Kommunikationsförmåga i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2/B1.1: Eleven reder sig relativt obehindrat i många vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan ta initiativ i många olika kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.2: Eleven reder sig relativt bra i olika vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan i allt högre grad ta initiativ i en kommunikationssituation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.2: Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner.
|
M7 handleda eleven att vara aktiv i kommunikationssituationer och att fördjupa sin förmåga att på målspråket använda olika kommunikationsformer, stående uttryck, omskrivningar, utfyllnader och andra kompensationsstrategier
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M7 handleda eleven att vara aktiv i kommunikations-situationer och att öva sig att på ryska använda olika kommunikationsformer, stående uttryck, omskrivningar, utfyllnader och andra kompensationsstrategier | Agera på ryska i olika sociala sammanhang eller gemenskaper Att iaktta och träna olika kommunikationssituationer med hjälp av medier. Varierande och aktuella teman. | K4, K6 | Förmåga att använda kommunikationsstrategier | Eleven kan med stöd använda sig av olika kompensationsstrategier för att kunna delta i kommunikationssituationer |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att vara aktiv i kommunikationssituationer. Eleven lär sig att utnyttja kommunikationsstrategier.
|
Användning av kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2/B1.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation, kan be om precisering av nyckelord och försäkra sig om att samtalspartnern har förstått budskapet.
Eleven kan sporadiskt omskriva eller byta ut obekanta ord eller omformulera sitt budskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.2: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation och använder vid behov standarduttryck för att be om precisering av nyckelord.
Eleven måste då och då be samtalspartnern upprepa eller förtydliga. Använder t.ex. ett närliggande eller allmännare begrepp när hen inte vet det exakta begreppet (hund/djur eller hus/stuga).
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation och använder mer sällan non-verbala uttryck.
Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga och kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation.
Eleven behöver mycket hjälpmedel.
Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare.
|
M8 handleda eleven att i kommunikation som berör åsikter och ställningstaganden fästa uppmärksamhet vid kulturellt lämpligt språkbruk
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M8 hjälpa eleven att i kommunikations-situationer gällande åsikter fästa uppmärksamhet vid kulturellt lämpligt språkbruk | Agera på ryska i olika sociala sammanhang eller gemenskaper Att iaktta och träna olika kommunikations-situationer med hjälp av medier. Varierande och aktuella teman. | K2 | Kulturellt lämpligt språkbruk | Eleven kan använda språket på ett enkelt sätt för centrala ändamål. Eleven kan uttrycka sig artigt på ryska. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda målspråket på ett kulturellt lämpligt sätt i kommunikation.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2/B1.1: Eleven kan använda språket för olika ändamål.
Eleven kan diskutera artigt med hjälp av vanliga uttryck och grundläggande kommunikationsrutiner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan använda språket på ett enkelt sätt för centrala ändamål, till exempel för att utbyta information eller uttrycka sin åsikt eller ståndpunkt på ett sakligt sätt.
Eleven kan diskutera artigt med hjälp av vanliga uttryck och grundläggande kommunikationsrutiner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer och kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M9 erbjuda eleven möjligheter att tolka olika slags texter för informationssökning, även tydliga faktatexter och att uppmuntra hen att i tolkandet använda sig av slutledningsförmåga och förståelse av texternas centrala innehåll
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M9 erbjuda eleven möjligheter att tolka olika slags texter för informationssökning och öva förståelse av texternas centrala innehåll | Att lära sig ordförråd och strukturer i samband med olika typer av texter som t.ex. berättande och beskrivande texter | K4 | Förmåga att tolka texter | Eleven kan i mycket stora drag följa med ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en diskussion, förstår det väsentliga i en text/tal som innehåller bekanta ord. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka muntliga och skriftliga texter. Eleven lär sig strategier för att förstå texter.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2/B1.1: Eleven kan följa med huvudtanken i ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en pågående diskussion och förstår det väsentliga i en allmänspråklig text eller långsamt tal som innehåller bekanta ord.
Eleven kan härleda betydelsen av obekanta ord utgående från kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan i mycket stora drag följa med ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en pågående diskussion och förstår det väsentliga i en allmänspråklig text eller långsamt tal som innehåller bekanta ord.
Eleven kan härleda obekanta ords betydelse utgående från kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal.
Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd.
Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.2: Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M10 erbjuda eleven möjligheter att producera tal och skrift som berör en tilltagande mängd temaområden och med beaktande av centrala strukturer och grundregler för uttal
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M10 erbjuda eleven möjligheter att producera tal och skrift som berör en tilltagande mängd temaområden och med beaktande av centrala strukturer och grundregler för uttal | Producera muntliga och skriftliga texter utgående från bekanta och aktuella teman. Befästa de strukturer i språket som behandlats i åk 7. Nya strukturer: Rörelseverb. Böjningen av adjektiv i olika kasus i singular. Ordningstal. | K5, K6 | Förmåga att producera texter | Eleverna kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen. Eleven använder ett lätt förutsägbart ordförråd och grundläggande strukturerna som tagits upp i undervisningen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig på olika sätt muntligt och skriftligt genom att använda målspråkets centrala ordförråd och centrala strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan räkna upp och beskriva (för sin ålder typiska) saker som anknyter till vardagen med hjälp av vanliga ord, några idiomatiska uttryck samt grundläggande och ibland också lite svårare strukturer.
Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen.
Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer.
Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer.
Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden och uttalar inövade uttryck begripligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck.
Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några enskilda ord och uttryck.
|