Främmande språk, B1-lärokurs

Grunderna för läroplanen

Bedömningen ska vara mångsidig och ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. Med hjälp av uppmuntrande och handledande respons som anknyter till formativ bedömning hjälper man eleverna att bli medvetna om sina egna färdigheter och att utveckla dem. Eleverna ska uppmuntras att tillämpa sina kunskaper i olika kommunikationssituationer. Lärandet ska bedömas på flera olika sätt, också genom självvärdering och kamratrespons. Den summativa bedömningen ska grunda sig på hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen som ställts upp i den lokala läroplanen för B1-lärokursen i främmande språk.

Bedömningen av växande språkkunskap ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den. Som verktyg vid bedömningen kan man även använda till exempel den Europeiska språkportföljen.

Bedömningen ska vara mångsidig så att elever som har inlärningssvårigheter i språket, eller som på något annat sätt har ett annorlunda språkligt utgångsläge, ges olika möjligheter att visa sitt kunnande.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i B1-lärokursen i främmande språk avslutas i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i B1-lärokursen i främmande språk då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i B1-lärokursen i främmande språk som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för B1-lärokursen i främmande språk. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för B1-lärokursen i främmande språk och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i B1-lärokursen i främmande språk och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I vitsordet 9 som gäller målen för undervisningen (M5-M9) och som anknyter till växande språkkunskap i B1-lärokursen i främmande språk har två kunskapsnivåer A1.3 och A2.1 kombinerats till en mellannivå A1.3/A2.1. Kunskapsnivåerna finns i den Europeiska referensramen och i den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den.

Mål

Mål
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet
M1 (årskurs 7) handleda eleven att förstå målspråkets ställning och betydelse som ett språk i världen och att lägga märke till och känna igen målspråket i olika sammanhang och miljöer samt lägga märke till målspråkets länder, deras kulturer och språkliga miljöer och att ge eleven beredskap att utveckla sina interkulturella färdigheter
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Kulturell mångfald och språkmedvetenhet 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M1 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i målspråket och sätt att i olika språk uttrycka samma saker 

Att se regelbundenheter i språket. 

Att förstå engelskans betydelse som världsspråk. 

K1 

Språklig medvetenhet 

Eleven kan beskriva likheter och olikheter mellan engelska och andra språk samt beskriva några språkvetenskapliga begrepp 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå målspråkets ställning och betydelse som ett språk i världen. Eleven lär sig att lägga märke till och känna igen målspråket i olika sammanhang och miljöer. Eleven lär sig om målspråkets länder, kultur och språkliga miljöer. Eleven lär sig att utveckla sina interkulturella färdigheter.
M2 (årskurs 7) stödja utvecklingen av elevens språkliga nyfikenhet och härledningsförmåga, handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i målspråket, hur samma saker uttrycks på andra språk samt att använda språkvetenskapliga begrepp till stöd för sitt lärande och att dra nytta av andra språk i studierna i målspråket.
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Kulturell mångfald och språkmedvetenhet 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M2 hjälpa eleven att uppfatta engelskans status och utbredning i världen 

Att se regelbundenheter i språket. 

Att förstå engelskans betydelse som världsspråk. 

K2, K4 

Förståelse för frågor som gäller språklig status och förmåga att agera i mångkulturella miljöer 

Eleven känner till engelskans utbredning och ställning i världen. Eleven känner till kulturer där engelskan används och kommunikationens kulturella drag. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin språkliga härledningsförmåga. Eleven lär sig att upptäcka regelbundenheter i målspråket, jämföra målspråket med andra språk och använda språkvetenskapliga begrepp till stöd för sitt lärande. Eleven lär sig dra nytta av andra språk i sina studier i målspråket.
Färdigheter för språkstudier
M3 (årskurs 7) handleda eleven att ta ansvar och ställa upp mål för sina studier i målspråket och att pröva många olika sätt för att lära sig målspråket även tillsammans med andra samt uppmuntra eleven att mångsidigt använda och utveckla sina färdigheter i målspråket, även med hjälp av digitala verktyg.
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Färdigheter för språkstudier 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M3 uppmuntra eleven att ställa upp mål, att utnyttja mångsidiga sätt för att lära sig målspråket och att utvärdera sitt lärande med hjälp av både självbedömning och kamratbedömning  

Att ställa upp mål för språkinlärningen och utvärdera sina kunskaper även med hjälp av kamratbedömning. 

Att mångsidigt träna användningen av språket i och även utanför skolan. 

K1, K3 

Förmåga att ställa upp mål, reflektera över lärandet och samarbeta 

Eleven kan ställa upp ett mål för sin inlärning och kan utvärdera sina språkkunskaper och använda sig av kamratbedömning. Eleven beskriver olika sätt att delta i kommunikation. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar och ställa upp mål för sina studier i målspråket. Eleven lär sig att använda för honom eller henne lämpliga sätt att lära sig målspråket och lär sig att mångsidigt använda och utveckla sina färdigheter i målspråket, även med hjälp av digitala verktyg.
M4 (årskurs 7) uppmuntra eleven att se kunskaper i målspråket som en viktig del av kontinuerligt lärande och utökade personliga språkresurser samt uppmuntra eleven att hitta och utnyttja sammanhang och miljöer för målspråket
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Färdigheter för språkstudier 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M4 uppmuntra och handleda eleven att lägga märke till möjligheterna att använda målspråket i sitt eget liv och att modigt använda språket i olika situationer i och utanför skolan 

Att ställa upp mål för språkinlärningen och utvärdera sina kunskaper även med hjälp av kamratbedömning. 

Att mångsidigt träna användningen av språket i och även utanför skolan. 

K3, K4 

Förmåga att utveckla färdigheterna för livslångt lärande 

Eleven vågar använda sig av sina språkkunskaper också i några situationer utanför skolan. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå betydelsen av kunskaper i målspråket som en del av kontinuerligt lärande och de egna språkresurserna. Eleven lär sig att förstå betydelsen av kunskaper i målspråket även i framtiden. Eleven lär sig att hitta och utnyttja sammanhang och miljöer för målspråket.
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera
M5 (årskurs 7) erbjuda eleven tillfällen att öva sig i muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika kommunikationskanaler
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M5-M7 ge eleven tillfällen att träna muntlig och skriftlig kommunikation och använda språkliga kommunikationsstrategier samt användningen av artigt språkbruk 

Bemärk att M5-M7 innehåller samma mål, centrala innehåll, kompentenser, föremål för bedömning och kunskapskrav.

Att tillsammans med eleverna välja ett aktuellt och intressant tema. 

Att mångsidigt träna användningen av språket både muntligt och skriftligt. 

Att träna användningen av kommunikationsstrategier och ett artigt språkbruk. 

K2, K4, K6 

Förmåga att kommunicera i olika situationer. 

Förmåga att använda kommunikationsstrategier. 

Kulturellt lämpligt språkbruk 

Eleven kan med stöd delta i en diskussion kring ett bekant tema  

Eleven kan använda sig av kommunikationsstrategier och reagera med minimal respons. 

Eleven känner till några artighetsfraser. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikationssituationer.
M6 (årskurs 7) stödja eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M5-M7 ge eleven tillfällen att träna muntlig och skriftlig kommunikation och använda språkliga kommunikationsstrategier samt användningen av artigt språkbruk 

Bemärk att M5-M7 innehåller samma mål, centrala innehåll, kompentenser, föremål för bedömning och kunskapskrav.

Att tillsammans med eleverna välja ett aktuellt och intressant tema. 

Att mångsidigt träna användningen av språket både muntligt och skriftligt. 

Att träna användningen av kommunikationsstrategier och ett artigt språkbruk. 

K2, K4, K6 

Förmåga att kommunicera i olika situationer. 

Förmåga att använda kommunikationsstrategier. 

Kulturellt lämpligt språkbruk 

Eleven kan med stöd delta i en diskussion kring ett bekant tema  

Eleven kan använda sig av kommunikationsstrategier och reagera med minimal respons. 

Eleven känner till några artighetsfraser. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika språkliga kommunikationsstrategier.
M7 (årskurs 7) hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M5-M7 ge eleven tillfällen att träna muntlig och skriftlig kommunikation och använda språkliga kommunikationsstrategier samt användningen av artigt språkbruk 

Bemärk att M5-M7 innehåller samma mål, centrala innehåll, kompentenser, föremål för bedömning och kunskapskrav.

Att tillsammans med eleverna välja ett aktuellt och intressant tema. 

Att mångsidigt träna användningen av språket både muntligt och skriftligt. 

Att träna användningen av kommunikationsstrategier och ett artigt språkbruk. 

K2, K4, K6 

Förmåga att kommunicera i olika situationer. 

Förmåga att använda kommunikationsstrategier. 

Kulturellt lämpligt språkbruk 

Eleven kan med stöd delta i en diskussion kring ett bekant tema  

Eleven kan använda sig av kommunikationsstrategier och reagera med minimal respons. 

Eleven känner till några artighetsfraser. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika artighetsfraser.
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter
M8 (årskurs 7) uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta talade och skrivna texter
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M8 uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta muntliga och skriftliga texter 

Öva läs- och hörförståelse. 

K4 

Förmåga att tolka texter. 

Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck.  

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka talade och skrivna texter.
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter
M9 (årskurs 7) erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig på att kort tala och skriva om olika ämnen och i detta sammanhang även fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M9 ge eleven många möjligheter att öva sig i att tala och skriva i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal 

Att lära sig ordförråd och ändamålsenliga strukturer i samband med olika typer av teman. 

Att träna uttal. 

K2, K4, K5 

Förmåga att producera texter. 

Eleven kan de genomgångna strukturerna och orden. 

Eleven uttalar de flesta inövade begrepp begripligt. 

Kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meningar.  

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda målspråkets centrala ordförråd och strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt.

Innehåll

Inget innehåll har definierats för läroämnet.

eGrunder