Betydelse, värderingar och attityder |
M1 uppmuntra och inspirera eleven att studera fysik
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M1 uppmuntra och inspirera eleven att studera fysik | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljs från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna lokala livsmiljön begrundas särskilt med tanke på hälsa och säkerhet. Innehåll som anknyter till fysikaliska fenomen och tekniska tillämpningar väljs särskilt med tanke på samhällets funktion och utveckling. Eleverna får kännedom om olika utbildnings-stigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik. Granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar övergår man till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekter på kroppens rörelse. | K1 | | Används inte som grund för bedömningen. Eleven handleds att reflektera över sina upplevelser som en del av självbedömningen. |
Mål för elevens lärande
Eleven upplever studierna i fysik meningsfulla.
|
|
|
M2 handleda och uppmuntra eleven att analysera sina kunskaper i fysik, att ställa upp mål för sitt arbete och att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M2 vägleda och uppmuntra eleven att analysera sina kunskaper i fysik, att ställa upp mål för sitt arbete och att arbeta långsiktigt | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljs från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna lokala livsmiljön begrundas särskilt med tanke på hälsa och säkerhet. Innehåll som anknyter till fysikaliska fenomen och tekniska tillämpningar väljs särskilt med tanke på samhällets funktion och utveckling. Eleverna får kännedom om olika utbildnings-stigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik. Granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar övergår man till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekter på kroppens rörelse. | K1, K6 | | Används inte som grund för bedömningen. Eleven handleds att reflektera över sina upplevelser som en del av självbedömningen. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar sina egna kunskaper i fysik, lägger upp mål för sitt arbete och arbetar långsiktigt
|
|
|
M3 vägleda eleven att förstå betydelsen av att kunna fysik i sitt eget liv, i livsmiljön och i samhället
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M3 vägleda eleven att förstå betydelsen av att kunna fysik i sitt eget liv, i livsmiljön och i samhället | Naturvetenskaplig forskning: Innehållet väljs från olika områden och teman som är föremål för elevernas intresse. Innehållet väljs så att fenomen i det egna livet och den egna lokala livsmiljön begrundas särskilt med tanke på hälsa och säkerhet. Innehåll som anknyter till fysikaliska fenomen och tekniska tillämpningar väljs särskilt med tanke på samhällets funktion och utveckling. Eleverna får kännedom om olika utbildnings-stigar och yrken där man behöver kunskaper i fysik. Granska nyheter som förknippas med fysik, aktuella fenomen, tillämpningar och modern forskning. Innehållet anknyter till olika slag av växelverkan och rörelsetillstånd. Från växelverkan mellan två kroppar övergår man till krafter som påverkar en enskild kropp och deras effekter på kroppens rörelse. | K6, K7 | Förmåga att bedöma betydelsen av fysik | Eleven kan med hjälp av exempel beskriva situationer, där man behöver kunskaper och färdigheter i fysik. Eleven kan beskriva betydelsen av att kunna fysik i olika yrken och i fortsatta studier. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vilken betydelse kunskaper i fysik har i det egna livet, i livsmiljön och i samhället.
|
Förmåga att förstå betydelsen av fysik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i fysik som vi har nytta av i det egna livet och i samhället. Eleven kan motivera vilken betydelse kunskaper i fysik har inom olika yrken och i fortsatta studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar med hjälp av exempel vilka kunskaper och färdigheter i fysik som vi har nytta av i den egna livsmiljön. Eleven kan ge exempel på betydelsen av att kunna fysik inom olika yrken och i fortsatta studier.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på vardagliga situationer där man behöver kunskaper och färdigheter i fysik.
Eleven kan nämna yrken, i vilka man behöver kunskap i fysik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att vissa fenomen hör ihop med fysik och betydelsen av att kunna fysik i vissa yrken.
|
M4 handleda eleven att använda sina fysikkunskaper för att bygga en hållbar framtid samt att bedöma sina val med tanke på en hållbar användning av energiresurser
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M4 handleda eleven att använda sina fysikkunskaper för att bygga en hållbar framtid samt att bedöma sina val med tanke på en hållbar användning av energiresurser | | K3, K7 | Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling ur fysikens perspektiv | Eleven kan med hjälp av exempel beskriva på vilket sätt kunskaper i fysik behövs för att bygga en hållbar framtid. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av fysik för att bygga en hållbar framtid samt utvärderar sina egna val med tanke på en hållbar användning av energiresurser.
|
Kunskaper och färdigheter i hållbar utveckling ur fysikens perspektiv
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar med hjälp av exempel hur fysik används för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan förklara samband mellan orsak och verkan i anknytning till att bygga en hållbar framtid samt kan motivera olika lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva på vilket sätt kunskaper i fysik behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan beskriva olika lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna situationer där fysik behövs för att bygga en hållbar framtid. Eleven kan nämna några goda lösningar med tanke på hållbar användning av energiresurser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på egna val som har betydelse med tanke på hållbar användning av energiresurser.
|
Forskningsfärdigheter |
M5 uppmuntra eleven att formulera frågor kring de fenomen som granskas och att vidareutveckla frågorna till utgångspunkter för undersökningar och annan aktivitet
Lokal precisering
Mål för undervisning Forskningsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M5 uppmuntra eleven att formulera frågor kring de fenomen som granskas och att vidareutveckla frågorna till utgångspunkter för undersökningar och annan aktivitet | Alla centrala innehållsområden med tyngdpunkt på växelverkan och rörelse. Centrala begrepp: - likformig och accelererad rörelse - kraft - Newtons lagar - densitet - tryck - lyftkraft - arbete - energiformer och särskilt omvandlingar - enkla maskiner - effekt och verkningsgrad - introduktion till ellära | K1, K7 | Förmåga att formulera frågor samt planera undersökningar och annan aktivitet | Eleven kan formulera frågor kring det fenomen som granskas. Eleven kan precisera frågor som utgångspunkt för en undersökning eller annan aktivitet, till exempel genom att avgränsa variabler. |
Mål för elevens lärande
Eleven formulerar forskningsfrågor kring fenomen som granskas.
|
Förmåga att formulera frågor samt planera undersökningar och annan aktivitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven formulerar motiverade frågor kring de fenomen som ska granskas genom att stöda sig på tidigare inhämtade kunskaper om fenomenen. Eleven utvecklar frågor som utgångspunkter för undersökningar eller annan aktivitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven formulerar preciserade frågor för att undersöka de fenomen som ska granskas till exempel genom att avgränsa variabler.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven formulerar enkla frågor i anknytning till det ämnesområde som granskas och som kan utvecklas till utgångspunkter för undersökningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen fenomen i anknytning till vilka man kan utveckla undersökningsfrågor.
|
M6 handleda eleven att genomföra experimentella undersökningar i samarbete med andra och att arbeta på ett säkert och konsekvent sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Forskningsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M6 handleda eleven att genomföra experimentella undersökningar i samarbete med andra och att arbeta på ett säkert och konsekvent sätt | Alla centrala innehållsområden med tyngdpunkt på växelverkan och rörelse. Centrala begrepp: - likformig och accelererad rörelse - kraft - Newtons lagar - densitet - tryck - lyftkraft - arbete - energiformer och särskilt omvandlingar - enkla maskiner - effekt och verkningsgrad - introduktion till ellära | K2, K5 | Förmåga att genomföra en experimentell undersökning | Eleven kan arbeta på ett säkert sätt och göra observationer och mätningar enligt anvisningarna eller planen. Eleven kan i samarbete med andra genomföra olika undersökningar. |
Mål för elevens lärande
Eleven genomför experimentella undersökningar tillsammans med andra.
Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt.
|
Förmåga att genomföra en experimentell undersökning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar på ett säkert och konsekvent sätt, vid behov självständigt, samt gör observationer och mätningar på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan genomföra olika undersökningar i samarbete med andra och stöder vid behov de övriga gruppmedlemmarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar på ett säkert sätt och gör observationer och mätningar enligt anvisningar eller en plan. Eleven samarbetar med de andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra observationer och mätningar enligt en plan, vid behov under handledning. Eleven arbetar på ett säkert sätt tillsammans med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i experimentellt arbete genom att observera genomförandet av undersökningarna med hänsyn till säkerhetsaspekterna samt klarar av att berätta om sina observationer.
|
M7 vägleda eleven att behandla, tolka och presentera egna undersökningsresultat samt utvärdera dem och hela undersökningsprocessen
Lokal precisering
Mål för undervisning Forskningsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M7 vägleda eleven att behandla, tolka och presentera egna undersökningsresultat samt utvärdera dem och hela undersökningsprocessen | Alla centrala innehållsområden med tyngdpunkt på växelverkan och rörelse. Centrala begrepp: - likformig och accelererad rörelse - kraft - Newtons lagar - densitet - tryck - lyftkraft - arbete - energiformer och särskilt omvandlingar - enkla maskiner - effekt och verkningsgrad - introduktion till ellära | K2, K5 | Förmåga att behandla, presentera och utvärdera undersökningsresultat | Eleven kan behandla, tolka och presentera undersökningsresultat. Eleven kan med handledning bedöma hur korrekta och pålitliga resultaten är och beskriva hur undersökningsprocessen fungerade. |
Mål för elevens lärande
Eleven behandlar och analyserar resultaten av undersökningarna och utvärderar undersökningsprocessen.
|
Förmåga att behandla, presentera och utvärdera undersökningsresultat
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven behandlar, tolkar och presenterar undersökningsresultat på ett för fysiken typiskt sätt, samt motiverar slutsatserna genom att stöda sig på det material som tagits fram i undersökningarna. Eleven kan utvärdera både resultaten och undersökningsprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven behandlar och presenterar undersökningsresultat samt drar slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar hur korrekta och pålitliga resultaten är och på hur undersökningsprocessen fungerar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven behandlar den information som sammanställts i undersökningen och presenterar undersökningsresultaten enligt anvisningar samt drar enkla slutsatser. Eleven kan ge exempel på faktorer som påverkar resultatens korrekthet och tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver den utförda undersökningen och dess resultat genom att stöda sig på den sammanställda informationen eller på observationerna i undersökningen.
|
M8 vägleda eleven att förstå betydelsen av tekniska tillämpningar och hur de fungerar samt inspirera eleven att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa enkla tekniska lösningar tillsammans med andra
Lokal precisering
Mål för undervisning Forskningsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M8 vägleda eleven att förstå betydelsen av tekniska tillämpningar och hur de fungerar samt inspirera eleven att vara med och skapa, planera, utveckla och tillämpa enkla tekniska lösningar tillsammans med andra | Alla centrala innehållsområden med tyngdpunkt på växelverkan och rörelse. Centrala begrepp: - likformig och accelererad rörelse - kraft - Newtons lagar - densitet - tryck - lyftkraft - arbete - energiformer och särskilt omvandlingar - enkla maskiner - effekt och verkningsgrad - introduktion till ellära | K2, K3, K5 | Tekniska kunskaper och förmåga att samarbeta med teknisk problemlösning | Eleven kan beskriva några tekniska tillämpningar och hur de fungerar. Eleven kan samarbeta för att skapa, planera, utveckla och tillämpa en teknisk lösning. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår betydelsen av tekniska tillämpningar och principerna för hur de fungerar. Eleven utvecklar och tillämpar enkla tekniska lösningar i samarbete med andra.
|
Teknologiska kunskaper och förmåga att samarbeta kring teknologisk problemlösning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beskriver tillämpningar inom teknik där fysik används och förklarar principerna för hur de fungerar samt motiverar deras betydelse för samhället. Eleven är aktiv då man söker idéer, planerar, utvecklar och tillämpar en teknisk lösning både självständigt och konstruktivt i samarbete med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva tekniska tillämpningar där fysik använts och förklara principerna för hur de fungerar. Eleven arbetar i samarbete med andra för att söka idéer till samt planera, utveckla och tillämpa en teknisk lösning i vilken fysik använts.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur fysik tillämpas inom teknologin och beskriva hur dessa tillämpningar används. Eleven deltar med idéer och planer för teknologisk problemlösning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förstår betydelsen av tekniska tillämpningar i sitt eget liv och kan nämna några exempel bland dem där man använt fysik.
|
M9 vägleda eleven attanvända informations- och kommunikationsteknik för att söka, behandla och presentera information och mätresultat samt stödja elevens lärande med hjälp av åskådliga simuleringar
Lokal precisering
Mål för undervisning Forskningsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M9 vägleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka, behandla och presentera information och mätresultat samt stödja elevens lärande med hjälp av åskådliga simuleringar | Alla centrala innehållsområden med tyngdpunkt på växelverkan och rörelse. Centrala begrepp: - likformig och accelererad rörelse - kraft - Newtons lagar - densitet - tryck - lyftkraft - arbete - energiformer och särskilt omvandlingar - enkla maskiner - effekt och verkningsgrad - introduktion till ellära | K5 | Förmåga att använda digitala verktyg | Eleven kan använda digitala verktyg för att söka, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser utgående från en simulering. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder digitala verktyg samt simuleringar i sitt eget lärande.
|
Förmåga att använda digitala verktyg
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer självständigt för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering. Eleven kan göra generaliseringar med hjälp av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder digitala verktyg eller applikationer för att hämta, behandla och presentera information och mätresultat. Eleven kan göra observationer och dra slutsatser av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder digitala verktyg för att hämta och presentera information utgående från anvisningarna. Eleven kan göra observationer av en simulering.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder under handledning digitala verktyg för att skaffa information. Eleven bekantar sig med någon simulering som stöder lärandet.
|
Kunskaper i fysik och användning av dem |
M10 vägleda eleven att använda fysikaliska begrepp på ett exakt sätt och att forma sina begreppsstrukturer i enlighet med uppfattningar som utgår från naturvetenskapliga teorier
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M10 vägleda eleven att använda fysikaliska begrepp på ett exakt sätt och att forma sina begreppsstrukturer i enlighet med uppfattningar som utgår från natur-vetenskapliga teorier | Alla centrala innehållsområden | K1 | Förmåga att använda och strukturera begrepp | Eleven kan beskriva och förklara fenomen med hjälp av centrala fysikaliska begrepp. Eleven kan koppla samman de egenskaper och storheter som kännetecknar ett fenomen. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder fysikaliska begrepp exakt och tillämpar naturvetenskapliga teorier i sitt tänkande.
|
Förmåga att använda och strukturera begrepp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp exakt. Eleven kan kombinera egenskaper och storheter som beskriver egenskaperna i anknytning till fenomen
till en begreppsstruktur
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp. Eleven kan kombinera ett fenomen med tillhörande egenskaper och med storheter som beskriver egenskaperna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda fysikens centrala begrepp.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förklarar fenomen i fysiken genom att använda några fysikaliska begrepp.
|
M11 lära eleven att använda olika modeller för att beskriva och förklara fenomen samt att göra prognoser
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M11 lära eleven att använda olika modeller för att beskriva och förklara fenomen samt att göra prognoser | Alla centrala innehållsområden | K1 | Förmåga att använda modeller | Eleven kan använda enkla modeller och göra prognoser samt övar sig att formulera enkla modeller utgående från mätresultat. Eleven kan beskriva modellen och reflektera över dess begränsningar eller brister. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder olika modeller då hen undersöker fenomen.
|
Förmåga att använda modeller
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder modeller och gör utgående från dem upp prognoser och kan skapa enkla modeller utgående från mätresultat. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten samt modellens begränsningar eller brister.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder enkla modeller och gör utgående från dem upp prognoser och kan förklara hur modellen är skapad utgående från mätresultat. Eleven kan bedöma modellens relation till verkligheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder enkla modeller i beskrivning av fenomen och uppgörande av prognoser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge några exempel på modeller som använts i beskrivningen av fenomen.
|
M12 handleda eleven att använda och kritiskt bedöma olika informationskällor och att uttrycka och motivera olika åsikter på ett för fysiken typiskt sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M12 handleda eleven att använda och kritiskt bedöma olika informationskällor och att uttrycka och motivera olika åsikter på ett för fysiken typiskt sätt | Alla centrala innehållsområden | K2, K4 | Förmåga att argumentera och använda informationskällor | Eleven kan söka information från olika informationskällor och välja ut några tillförlitliga informationskällor. Eleven kan uttrycka och motivera olika åsikter på ett för fysiken typiskt sätt. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder och bedömer kritiskt olika informationskällor samt uttrycker och motiverar olika åsikter på ett för fysiken typiskt sätt.
|
Förmåga att argumentera och använda informationskällor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker information ur olika informationskällor och kan reflektera över informationskällans tillförlitlighet. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för fysiken typiskt sätt samt jämföra motstridiga synvinklar med varandra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven söker information ur olika informationskällor och väljer informationskällor som anses vara tillförlitliga. Eleven kan uttrycka och motivera olika synvinklar på ett för fysiken typiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker information ur olika informationskällor. Eleven kan uttrycka olika synvinklar och övar sig att motivera dem på ett för fysiken typiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker under handledning information ur olika informationskällor.
Eleven känner till synpunkter som motiveras på ett för fysiken typiskt sätt.
|
M13 vägleda eleven att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M13 vägleda eleven att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap | Alla centrala innehållsområden | K1, K4 | Förmåga att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär | Eleven kan med hjälp av fysikaliska exempel beskriva den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan med hjälp av exempel beskriva vetenskapliga sätt att producera kunskap. |
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling samt vetenskapliga sätt att producera kunskap.
|
Förmåga att uppfatta den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och sätt på vilka kunskap produceras
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till fysik förklara och motivera den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling.
Eleven kan förklara och motivera vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel i anknytning till fysik beskriva den naturvetenskapliga kunskapens karaktär och utveckling. Eleven kan beskriva vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur naturvetenskaplig kunskap utvecklas och på vetenskapliga sätt att producera kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till att experimentellt arbete är det sätt på vilket man inom fysik producerar naturvetenskaplig kunskap.
|
M14 vägleda eleven att nå tillräckliga teoretiska kunskaper för fortsatta studier i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M14 vägleda eleven att nå tillräckliga teoretiska kunskaper för fortsatta studier i fråga om rörelse, kraft och mekanisk energi. | Alla centrala innehållsområden | K1 | Hur eleven nått teoretiska kunskaper för fortsatta studier | Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse och eventuellt elektricitet. |
Mål för elevens lärande
Eleven når tillräckliga teoretiska kunskaper för fortsatta studier i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet.
|
Hur eleven nått teoretiska kunskaper i fråga om växelverkan och rörelse samt elektricitet för fortsatta studier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan i bekanta och tillämpningsbara situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan i bekanta situationer använda centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i bekanta situationer använda några centrala begrepp, objekt, fenomen, egenskaper, storheter, modeller och lagar i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner i bekanta situationer till några begrepp, fenomen och storheter i anknytning till växelverkan och rörelse samt elektricitet.
|
M15 handleda eleven att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i fysik inom mångvetenskapliga lärområden samt erbjuda eleven möjligheter att lära sig hur fysik tillämpas i olika situationer, till exempel i naturen, i näringslivet, i organisationer eller i vetenskapliga samfund
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskaper i fysik och användning av dem | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M15 handleda eleven att tillämpa sina kunskaper och färdigheter i fysik inom mång-vetenskapliga lär-områden samt erbjuda eleven möjligheter att lära sig hur fysik tillämpas i olika situationer, till exempel i naturen, i näringslivet, i organisationer eller i vetenskapliga samfund | | K6 | | Används inte som grund för bedömningen. Eleven handleds att reflektera över sina upplevelser som en del av självbedömningen. |
Mål för elevens lärande
Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i fysik i olika situationer.
|
|
|