Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M2 uppmuntra eleven att upptäcka möjligheter att mångsidigt använda finska i olika sammanhang och miljöer
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M2 uppmuntra eleven att upptäcka möjligheter att använda finska i olika grupper och sammanhang | Välja innehåll och arbetssätt som uppmuntrar eleverna att öka sin kunskap om och använda och dela med sig av sina kunskaper i det finska språket. | K2 | Förmåga att använda sig av sina språkkunskaper | Eleven kan berätta om sammanhang och miljöer där hen kan använda finska för att främja det egna lärandet. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin förmåga att mångsidigt använda finska i olika sammanhang och miljöer.
|
Förmåga att mångsidigt använda sig av sina språkkunskaper för att utveckla sina världsmedborgerliga färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över hur hen ändamålsenligt kan använda finska i olika sammanhang och miljöer för att främja det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra olika sammanhang och miljöer där hen kan använda finska för att främja det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om sammanhang och miljöer där hen kan använda finska för att främja det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på några sammanhang och miljöer där hen kan använda finska.
|
M3 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i finska språket, på vilket sätt man i olika språk uttrycker samma saker samt att använda sig av språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M3 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i finska språket, på vilket sätt man i olika språk uttrycker samma saker samt att använda sig av språkvetenskapliga begrepp som stöd för lärandet | Jämföra språk och iaktta olika dialekter och varianter av talad och skriven finska. Använda centrala språkvetenskapliga begrepp som hör ihop med verbböjning i tempus, modus, infinitiv och aktiv samt passiv samt terminologi som hör ihop med vanliga skrivregler. | K2, K4 | Språklig medvetenhet | Eleven kan dra slutsatser om finskans regelbundenheter i jämförelse med andra språk. Eleven känner till de vanligaste språkvetenskapliga begreppen i finska. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ge akt på regelbundenheter i finska språket och likheter och olikheter i jämförelse med andra språk. Eleven lär sig att använda språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande.
|
Språklig förmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan dra slutsatser om finskans regelbundenheter, tillämpa dem samt jämföra olika sätt att uttrycka samma saker i olika språk. Eleven känner till och kan använda centrala språkvetenskapliga begrepp i finska.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan dra slutsatser om finskans regelbundenheter och jämföra olika sätt att uttrycka samma saker i olika språk. Eleven känner till centrala språkvetenskapliga begrepp i finska.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan dra slutsatser om finskans regelbundenheter i jämförelse med andra språk. Eleven känner till de vanligaste språkvetenskapliga begreppen i finska.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra iakttagelser om regelbundenheter och känner till några språkvetenskapliga begrepp i finska.
|
Färdigheter för språkstudier |
M4 uppmuntra eleven att ställa upp mål, att utnyttja mångsidiga sätt för att lära sig finska och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra samt handleda eleven att delta på ett uppbyggande sätt i kommunikation
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M4 uppmuntra eleven att sätta upp mål, att utnyttja mångsidiga sätt för att lära sig finska och att utvärdera sitt lärande med hjälp av både själv-bedömning och kamratbedömning samt att handleda eleven att delta i en uppbyggande kommunikation i vilken det viktigaste är att man når fram med sitt budskap | Sätta upp mål för och reflektera över sitt lärande. Tillämpa mångsidiga arbets- och bedömningssätt. Ge och ta emot respons på ett konstruktivt sätt. | K1, K3, K7 | Förmåga att sätta upp mål, reflektera över lärandet och samarbeta | Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan beskriva olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ställa upp mål för sina språkstudier och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta de mest effektiva för hens eget lärande.
|
Förmåga att ställa upp mål, att utnyttja studiestrategier och att reflektera över sitt lärande samt förmåga att bilda sig en uppfattning om olika sätt att delta i kommunikation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan mångsidigt utnyttja varierande och för hen själv passande sätt att lära sig språk. Eleven kan jämföra och reflektera över olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utnyttja de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan jämföra olika sätt att delta uppbyggande i
kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan beskriva olika sätt att delta uppbyggande
i kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk.
Eleven kan ge några exempel på olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
|
M5 stödja elevens egen aktivitet och förmåga att kreativt tillämpa sina språkfärdigheter och utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M5 stödja elevens egen aktivitet och förmåga att kreativt tillämpa sina språkkunskaper samt utveckla sina färdigheter för livslångt språklärande | Tillämpa sådana arbetssätt som utnyttjar läromedel mångsidigt och som främjar samarbete och meningsfull och kreativ språkanvändning i vardagen. | K1 | Förmåga att utveckla färdigheterna för livslångt lärande | Eleven kan beskriva olika möjligheter att utveckla sina färdigheter i finska. Eleven kan använda sina kunskaper i finska i olika situationer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tillämpa sina språkkunskaper i olika situationer samt utveckla sina färdigheter självständigt även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att utnyttja de språkliga intryck som finns i hens omgivning. Eleven utvecklar tilltro till sig själv som språkinlärare.
|
Förmåga att utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över och jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina färdigheter i finska även efter avslutad skolgång. Eleven kan målmedvetet tillämpa sina kunskaper enligt situation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina färdigheter i finska även efter avslutad skolgång. Eleven kan mångsidigt tillämpa sina kunskaper i finska i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva olika möjligheter att utveckla sina färdigheter i finska även avslutad skolgång. Eleven kan använda sina kunskaper i finska i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter i finska i några situationer och ge exempel på hur hen kan utveckla de egna färdigheterna.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M6 uppmuntra eleven att delta i olika, kommunikationssituationer, vilkas teman också kan vara relativt krävande
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M6 uppmuntra eleven att vara aktiv i olika, kommunikationssituationer, vilkas teman också kan vara relativt krävande | Bekanta sig med och få ta del av olika slags kommunikationssituationer i och utanför skolan. Utnyttja olika slags medier och digitala verktyg. | K4 | Förmåga att kommunicera i olika situationer | Eleven kan relativt obehindrat kommunicera, delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter också i vissa mer krävande kommunikationssituationer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikationssituationer.
|
Kommunikationsförmåga i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan kommunicera relativt obehindrat också i nya och mer krävande situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan relativt obehindrat delta i kommunikation också i vissa mera krävande situationer som till exempel då man informerar om en aktuell händelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan relativt obehindrat kommunicera,
delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter i vardagliga
kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar
eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
|
M7 handleda eleven att öva sig i att föra ordet, att ta initiativ i muntlig eller skriftlig kommunikation och att förhandla om betydelser
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M7 handleda eleven att öva sig i att föra ordet, att aktivt gå in och ta del i muntlig eller skriftlig kommunikation och att förhandla om betydelser | Diskutera och hålla muntliga anföranden i olika sammansättningar och med hjälp av olika medier och metoder, t.ex. genom drama och spel. Föra talan i grupper av olika storlekar. Våga föra fram sin åsikt och ta initiativ i för eleven relevanta ärenden, t.ex. i diskussioner i olika lärmiljöer. Öva sig i att använda idiomatiska uttryck och jämföra uttryck i olika språk. | K2 | Förmåga att använda kommunikationsstrategier | Eleven kan diskutera och göra sig förstådd också i mera krävande kommunikations-situationer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta initiativ i kommunikationssituationer. Eleven lär sig att använda olika kompensationsstrategier och omformulera sitt budskap.
|
Användning av kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan uttrycka sin åsikt och diskutera betydelsen också där mer krävande ämnen behandlas. Eleven kan diskutera betydelsen också av komplicerade uttryck och begrepp. Eleven kan naturligt rätta till missförstånd och korrigera sitt språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan ta initiativ och använda lämpliga uttryck i en kommunikationssituation där ett bekant ämne behandlas. Eleven kan relativt naturligt rätta till missförstånd. Eleven kan diskutera betydelsen också av mera komplicerade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan i någon mån ta initiativ i olika skeden av en kommunikationssituation och försäkra sig om att samtalspartnern har förstått budskapet. Eleven kan omskriva eller byta ut obekanta ord eller omformulera sitt budskap. Eleven kan diskutera betydelsen av obekanta uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck. Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
|
M8 handleda eleven att i kommunikationen fästa uppmärksamhet vid hur formell situationen är, att öva sig i att använda olika slags texter (t.ex. bloggar, intervjuer) och att i sin kommunikation bli förtrogen med kraven på kulturell växelverkan
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M8 handleda eleven att i kommunikationen fästa uppmärksamhet vid hur formell situationen är, att öva sig i att använda olika slags texter (t.ex. bloggar, intervjuer) och att i sin kommunikation bli förtrogen med kraven på kulturell växelverkan | Träna lämpligt muntligt och skriftligt språkbruk i offentliga sammanhang (t.ex. i sociala medier) och fästa uppmärksamhet vid skillnader mellan talad och skriven finska. Utnyttja olika lärmiljöer, medier och digitala verktyg. | K4, K6 | Kulturellt lämpligt språkbruk | Eleven kan anpassa sitt språkbruk både i skriftlig och i muntlig kommunikation. Eleven visar att hen behärskar de viktigaste artighetskutymerna. Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till några viktiga kulturellt betingade aspekter. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att anpassa sin kommunikation enligt situation.
Eleven lär sig att känna igen kulturella drag i kommunikation.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan för olika ändamål använda ett språk som inte är för familjärt men inte heller för formellt. Eleven kan ta hänsyn till sin samtalspartner och till de krav som olika situationer ställer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan för olika ändamål använda ett språk som inte är för familjärt men inte heller för formellt. Eleven känner till de viktigaste artighetskutymerna och följer dem. Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till viktiga kulturellt betingade aspekter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven visar att hen behärskar de viktigaste artighetskutymerna. Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till några viktiga kulturellt betingade aspekter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M9 erbjuda eleven och tillsammans med hen söka mångsidiga och betydelsefulla texter vilka kräver slutledningsförmåga och textförståelsestrategier
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M9 erbjuda eleven och tillsammans med hen söka mångsidiga och betydelsefulla texter vilka kräver slutlednings-förmåga och textförståelse-strategier | Tillsammans välja intressanta texter. Både ensam och tillsammans med andra presentera, diskutera kring, tolka och sammanfatta texter och finskspråkig litteratur ur olika genrer. Söka information och bedöma tillförlitligheten. | K4 | Förmåga att tolka texter | Eleven förstår det väsentliga och vissa detaljer i allmänspråkligt tal eller i skriven text. Eleven förstår tal eller skriven text som bygger på gemensam erfarenhet eller allmän kunskap. Eleven urskiljer även utan förberedelse det centrala innehållet, nyckelord och viktiga detaljer. Eleven klarar också i någon mån av texter som förutsätter slutledning. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter och att tillämpa olika strategier för att tolka dem.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven förstår muntlig och skriven text som är mera invecklad till språk och innehåll samt klarar av texter som förutsätter slutledning.
Eleven kan följa med komplicerad argumentation samt redogöra för det centrala innehållet i olika texter.
Eleven förstår en stor del av en pågående diskussion i omgivningen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven förstår tydligt tal som innehåller fakta om bekanta eller ganska allmänna ämnen och klarar också i någon mån av texter som förutsätter slutledning. Eleven förstår det väsentliga och de viktigaste detaljerna i en pågående mera omfattande formell eller informell diskussion i omgivningen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven förstår det väsentliga och vissa detaljer i tydligt och relativt långsamt allmänspråkligt tal eller i lättfattlig skriven text. Eleven förstår tal eller skriven text som bygger på gemensam erfarenhet eller allmän kunskap. Eleven urskiljer även utan förberedelse det centrala innehållet, nyckelord och viktiga detaljer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd. Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M10 handleda eleven att producera, tolka och dela texter vars tema också kan vara något mer krävande och att i sammanhanget fästa uppmärksamhet vid texternas mångsidighet och användandet samt behärskningen av varierande strukturer
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M10 handleda eleven att producera, tolka och dela texter vars tema också kan vara något mer krävande och att i sammanhanget fästa uppmärksamhet vid texternas mångsidighet (föredrag, insändare, fiktiva berättelser) och användandet samt behärskningen av varierande strukturer | Med hjälp av olika medier och digitala verktyg producera och dela med sig jämförande texter och andra produkter, t.ex. film, musik, och drama, om aktuella och för eleverna intressanta ämnen. Lära sig nya ord och uttryck samt några vanliga idiom. Befästa verbböjningen i tempus, aktiv och passiv. Lära sig modus och infinitiv. Följa vanliga skrivregler. | K3, K4, K5 | Förmåga att producera texter | Eleven kan berätta om vanliga konkreta ämnen genom att till exempel beskriva, specificera och jämföra. Eleven uttrycker sig relativt obehindrat. Eleven kan skriva personliga och mera allmänna meddelanden och uttrycka sina tankar också om en del fiktiva ämnen. Eleven använder sig av ett relativt omfattande ordförråd och olika strukturer samt en del allmänna fraser och idiom. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt i olika sammanhang och för olika ändamål genom att använda centralt ordförråd och centrala strukturer.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
KUnskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan med rätt mångsidiga strukturer och ett omfattande ordförråd uttrycka sig klart och exakt om olika ämnen som hör till det egna erfarenhetsområdet. Eleven kan uttrycka sina tankar också om fiktiva ämnen. Eleven kan delta också i mer formella diskussioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan berätta om vanliga konkreta ämnen genom att beskriva, specificera och jämföra. Eleven uttrycker sig relativt obehindrat. Eleven kan skriva personliga och mera allmänna meddelanden och uttrycka sina tankar också om en del fiktiva ämnen. Eleven använder sig av ett relativt omfattande ordförråd, vanliga idiom, olika strukturer och även komplicerade meningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan redogöra för det väsentliga och även för vissa detaljer angående vardagliga ämnen, verkliga eller fiktiva, som intresserar hen. Eleven använder sig av ett relativt omfattande ordförråd och olika strukturer samt en del allmänna fraser och idiom.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen.
Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer.
|