Finska, modersmålsinriktad finska, A-lärokurs

Grunderna för läroplanen

Bedömningen ska vara mångsidig och ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. Med hjälp av uppmuntrande och handledande respons som anknyter till formativ bedömning hjälper man eleverna att bli medvetna om sina egna färdigheter och att utveckla dem. Eleverna ska uppmuntras att tillämpa sina kunskaper i olika kommunikationssituationer. Lärandet ska bedömas på flera olika sätt, också genom självvärdering och kamratrespons. Den summativa bedömningen ska grunda sig på hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen som ställts upp i den lokala läroplanen för A-lärokursen i modersmålsinriktad finska.

Bedömningen av växande språkkunskap ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den. Som verktyg vid bedömningen kan man även använda till exempel den Europeiska språkportföljen.

Bedömningen ska vara mångsidig så att elever som har inlärningssvårigheter i språket, eller som på något annat sätt har ett annorlunda språkligt utgångsläge, ges olika möjligheter att visa sitt kunnande.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska avslutas i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för A-lärokursen i modersmålsinriktad finska. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för A-lärokursen i modersmålsinriktad finska och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I vitsordet 9 som gäller målen för undervisningen (M6-M10) och som anknyter till växande språkkunskap i A-lärokursen i modersmålsinriktad finska har två kunskapsnivåer B1.2 och B2.1 kombinerats till en mellannivå B1.2/B2.1. Kunskapsnivåerna finns i den Europeiska referensramen och i den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet
M2 uppmuntra eleven att upptäcka möjligheter att mångsidigt använda finska i olika sammanhang och miljöer
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Kulturell mångfald och språkmedvetenhet 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 

M2 uppmuntra eleven att upptäcka möjligheter att använda finska i olika grupper och sammanhang 

Välja innehåll och arbetssätt som uppmuntrar eleverna att öka sin kunskap om och använda och dela med sig av sina kunskaper i det finska språket.   

K2 

Förmåga att använda sig av sina språkkunskaper 

Eleven kan berätta om sammanhang och miljöer där hen kan använda finska för att främja det egna lärandet. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin förmåga att mångsidigt använda finska i olika sammanhang och miljöer.
Förmåga att mångsidigt använda sig av sina språkkunskaper för att utveckla sina världsmedborgerliga färdigheter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över hur hen ändamålsenligt kan använda finska i olika sammanhang och miljöer för att främja det egna lärandet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra olika sammanhang och miljöer där hen kan använda finska för att främja det egna lärandet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om sammanhang och miljöer där hen kan använda finska för att främja det egna lärandet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på några sammanhang och miljöer där hen kan använda finska.

M3 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i finska språket, på vilket sätt man i olika språk uttrycker samma saker samt att använda sig av språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Kulturell mångfald och språkmedvetenhet 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 

M3 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i finska språket, på vilket sätt man i olika språk uttrycker samma saker samt att använda sig av språkvetenskapliga begrepp som stöd för lärandet 

Jämföra språk och iaktta olika dialekter och varianter av talad och skriven finska.  

Använda centrala språkvetenskapliga begrepp som hör ihop med verbböjning i tempus, modus, infinitiv och aktiv samt passiv samt terminologi som hör ihop med vanliga skrivregler.  

K2, K4 

Språklig medvetenhet 

Eleven kan dra slutsatser om finskans regelbundenheter i jämförelse med andra språk. Eleven känner till de vanligaste språkvetenskapliga begreppen i finska. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ge akt på regelbundenheter i finska språket och likheter och olikheter i jämförelse med andra språk. Eleven lär sig att använda språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande.
Språklig förmåga

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan dra slutsatser om finskans regelbundenheter, tillämpa dem samt jämföra olika sätt att uttrycka samma saker i olika språk. Eleven känner till och kan använda centrala språkvetenskapliga begrepp i finska.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan dra slutsatser om finskans regelbundenheter och jämföra olika sätt att uttrycka samma saker i olika språk. Eleven känner till centrala språkvetenskapliga begrepp i finska.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan dra slutsatser om finskans regelbundenheter i jämförelse med andra språk. Eleven känner till de vanligaste språkvetenskapliga begreppen i finska.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan göra iakttagelser om regelbundenheter och känner till några språkvetenskapliga begrepp i finska.

Färdigheter för språkstudier
M4 uppmuntra eleven att ställa upp mål, att utnyttja mångsidiga sätt för att lära sig finska och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra samt handleda eleven att delta på ett uppbyggande sätt i kommunikation
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Färdigheter för språkstudier 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 

M4 uppmuntra eleven att sätta upp mål, att utnyttja mångsidiga sätt för att lära sig finska och att utvärdera sitt lärande med hjälp av både själv-bedömning och kamratbedömning samt att handleda eleven att delta i en uppbyggande kommunikation i vilken det viktigaste är att man når fram med sitt budskap 

Sätta upp mål för och reflektera över sitt lärande.  

Tillämpa mångsidiga arbets- och bedömningssätt.  

Ge och ta emot respons på ett konstruktivt sätt.  

K1, K3, K7 

Förmåga att sätta upp mål, reflektera över lärandet och samarbeta 

Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan beskriva olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ställa upp mål för sina språkstudier och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta de mest effektiva för hens eget lärande.
Förmåga att ställa upp mål, att utnyttja studiestrategier och att reflektera över sitt lärande samt förmåga att bilda sig en uppfattning om olika sätt att delta i kommunikation

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan mångsidigt utnyttja varierande och för hen själv passande sätt att lära sig språk. Eleven kan jämföra och reflektera över olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utnyttja de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan jämföra olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig språk. Eleven kan beskriva olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig språk. Eleven kan ge några exempel på olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.

M5 stödja elevens egen aktivitet och förmåga att kreativt tillämpa sina språkfärdigheter och utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Färdigheter för språkstudier 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 

M5 stödja elevens egen aktivitet och förmåga att kreativt tillämpa sina språkkunskaper samt utveckla sina färdigheter för livslångt språklärande 

Tillämpa sådana arbetssätt som utnyttjar läromedel mångsidigt och som främjar samarbete och meningsfull och kreativ språkanvändning i vardagen. 

K1 

Förmåga att utveckla färdigheterna för livslångt lärande 

Eleven kan beskriva olika möjligheter att utveckla sina färdigheter i finska. Eleven kan använda sina kunskaper i finska i olika situationer. 

 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tillämpa sina språkkunskaper i olika situationer samt utveckla sina färdigheter självständigt även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att utnyttja de språkliga intryck som finns i hens omgivning. Eleven utvecklar tilltro till sig själv som språkinlärare.
Förmåga att utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över och jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina färdigheter i finska även efter avslutad skolgång. Eleven kan målmedvetet tillämpa sina kunskaper enligt situation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra olika möjligheter att tillämpa och utveckla sina färdigheter i finska även efter avslutad skolgång. Eleven kan mångsidigt tillämpa sina kunskaper i finska i olika situationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva olika möjligheter att utveckla sina färdigheter i finska även avslutad skolgång. Eleven kan använda sina kunskaper i finska i olika situationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda sina färdigheter i finska i några situationer och ge exempel på hur hen kan utveckla de egna färdigheterna.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera
M6 uppmuntra eleven att delta i olika, kommunikationssituationer, vilkas teman också kan vara relativt krävande
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 

M6 uppmuntra eleven att vara aktiv i olika, kommunikationssituationer, vilkas teman också kan vara relativt krävande 

Bekanta sig med och få ta del av olika slags kommunikationssituationer i och utanför skolan. 

Utnyttja olika slags medier och digitala verktyg.  

K4 

Förmåga att kommunicera i olika situationer 

Eleven kan relativt obehindrat kommunicera, delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter också i vissa mer krävande kommunikationssituationer. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikationssituationer.
Kommunikationsförmåga i olika situationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan kommunicera relativt obehindrat också i nya och mer krävande situationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan relativt obehindrat delta i kommunikation också i vissa mera krävande situationer som till exempel då man informerar om en aktuell händelse.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan relativt obehindrat kommunicera, delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter i vardagliga kommunikationssituationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.

M7 handleda eleven att öva sig i att föra ordet, att ta initiativ i muntlig eller skriftlig kommunikation och att förhandla om betydelser
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 

M7 handleda eleven att öva sig i att föra ordet, att aktivt gå in och ta del i muntlig eller skriftlig kommunikation och att förhandla om betydelser 

Diskutera och hålla muntliga anföranden i olika sammansättningar och med hjälp av olika medier och metoder, t.ex. genom drama och spel.  

Föra talan i grupper av olika storlekar.  

Våga föra fram sin åsikt och ta initiativ i för eleven relevanta ärenden, t.ex. i diskussioner i olika lärmiljöer.  

Öva sig i att använda idiomatiska uttryck och jämföra uttryck i olika språk. 

K2 

Förmåga att använda kommunikationsstrategier 

Eleven kan diskutera och göra sig förstådd också i mera krävande kommunikations-situationer. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta initiativ i kommunikationssituationer. Eleven lär sig att använda olika kompensationsstrategier och omformulera sitt budskap.
Användning av kommunikationsstrategier

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan uttrycka sin åsikt och diskutera betydelsen också där mer krävande ämnen behandlas. Eleven kan diskutera betydelsen också av komplicerade uttryck och begrepp. Eleven kan naturligt rätta till missförstånd och korrigera sitt språk.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan ta initiativ och använda lämpliga uttryck i en kommunikationssituation där ett bekant ämne behandlas. Eleven kan relativt naturligt rätta till missförstånd. Eleven kan diskutera betydelsen också av mera komplicerade uttryck.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan i någon mån ta initiativ i olika skeden av en kommunikationssituation och försäkra sig om att samtalspartnern har förstått budskapet. Eleven kan omskriva eller byta ut obekanta ord eller omformulera sitt budskap. Eleven kan diskutera betydelsen av obekanta uttryck.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck. Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga. Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.

M8 handleda eleven att i kommunikationen fästa uppmärksamhet vid hur formell situationen är, att öva sig i att använda olika slags texter (t.ex. bloggar, intervjuer) och att i sin kommunikation bli förtrogen med kraven på kulturell växelverkan
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 

M8 handleda eleven att i kommunikationen fästa uppmärksamhet vid hur formell situationen är, att öva sig i att använda olika slags texter (t.ex. bloggar, intervjuer) och att i sin kommunikation bli förtrogen med kraven på kulturell växelverkan 

Träna lämpligt muntligt och skriftligt språkbruk i offentliga sammanhang (t.ex. i sociala medier) och fästa uppmärksamhet vid skillnader mellan talad och skriven finska.  

Utnyttja olika lärmiljöer, medier och digitala verktyg. 

K4, K6 

Kulturellt lämpligt språkbruk 

Eleven kan anpassa sitt språkbruk både i skriftlig och i muntlig kommunikation. 

Eleven visar att hen behärskar de viktigaste artighetskutymerna. 

Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till några viktiga kulturellt betingade aspekter. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att anpassa sin kommunikation enligt situation. Eleven lär sig att känna igen kulturella drag i kommunikation.
Kulturellt lämpligt språkbruk

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan för olika ändamål använda ett språk som inte är för familjärt men inte heller för formellt. Eleven kan ta hänsyn till sin samtalspartner och till de krav som olika situationer ställer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan för olika ändamål använda ett språk som inte är för familjärt men inte heller för formellt. Eleven känner till de viktigaste artighetskutymerna och följer dem. Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till viktiga kulturellt betingade aspekter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven visar att hen behärskar de viktigaste artighetskutymerna. Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till några viktiga kulturellt betingade aspekter.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter
M9 erbjuda eleven och tillsammans med hen söka mångsidiga och betydelsefulla texter vilka kräver slutledningsförmåga och textförståelsestrategier
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M9 erbjuda eleven och tillsammans med hen söka mångsidiga och betydelsefulla texter vilka kräver slutlednings-förmåga och textförståelse-strategier 

Tillsammans välja intressanta texter.  

Både ensam och tillsammans med andra presentera, diskutera kring, tolka och sammanfatta texter och finskspråkig litteratur ur olika genrer.  

Söka information och bedöma tillförlitligheten.  

K4 

Förmåga att tolka texter 

Eleven förstår det väsentliga och vissa detaljer i allmänspråkligt tal eller i skriven text. 

Eleven förstår tal eller skriven text som bygger på gemensam erfarenhet eller allmän kunskap. Eleven urskiljer även utan förberedelse det centrala innehållet, nyckelord och viktiga detaljer.  

Eleven klarar också i någon mån av texter som förutsätter slutledning. 

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter och att tillämpa olika strategier för att tolka dem.
Förmåga att tolka texter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven förstår muntlig och skriven text som är mera invecklad till språk och innehåll samt klarar av texter som förutsätter slutledning. Eleven kan följa med komplicerad argumentation samt redogöra för det centrala innehållet i olika texter. Eleven förstår en stor del av en pågående diskussion i omgivningen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven förstår tydligt tal som innehåller fakta om bekanta eller ganska allmänna ämnen och klarar också i någon mån av texter som förutsätter slutledning. Eleven förstår det väsentliga och de viktigaste detaljerna i en pågående mera omfattande formell eller informell diskussion i omgivningen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven förstår det väsentliga och vissa detaljer i tydligt och relativt långsamt allmänspråkligt tal eller i lättfattlig skriven text. Eleven förstår tal eller skriven text som bygger på gemensam erfarenhet eller allmän kunskap. Eleven urskiljer även utan förberedelse det centrala innehållet, nyckelord och viktiga detaljer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd. Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter
M10 handleda eleven att producera, tolka och dela texter vars tema också kan vara något mer krävande och att i sammanhanget fästa uppmärksamhet vid texternas mångsidighet och användandet samt behärskningen av varierande strukturer
Lokal precisering

Mål för undervisning 

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter 

Centralt innehåll 

Kompetens  

Föremål för bedömningen 

Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 

M10 handleda eleven att producera, tolka och dela texter vars tema också kan vara något mer krävande och att i sammanhanget fästa uppmärksamhet vid texternas mångsidighet (föredrag, insändare, fiktiva berättelser) och användandet samt behärskningen av varierande strukturer 

Med hjälp av olika medier och digitala verktyg producera och dela med sig jämförande texter och andra produkter, t.ex. film, musik, och drama, om aktuella och för eleverna intressanta ämnen.   

Lära sig nya ord och uttryck samt några vanliga idiom.  

Befästa verbböjningen i tempus, aktiv och passiv. Lära sig modus och infinitiv.  

Följa vanliga skrivregler. 

K3, K4, K5 

Förmåga att producera texter 

Eleven kan berätta om vanliga konkreta ämnen genom att till exempel beskriva, specificera och jämföra.  Eleven uttrycker sig relativt obehindrat. Eleven kan skriva personliga och mera allmänna meddelanden och uttrycka sina tankar också om en del fiktiva ämnen. Eleven använder sig av ett relativt omfattande ordförråd och olika strukturer samt en del allmänna fraser och idiom.

Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt i olika sammanhang och för olika ändamål genom att använda centralt ordförråd och centrala strukturer.
Förmåga att producera texter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
KUnskapsnivå B1.2/B2.1: Eleven kan med rätt mångsidiga strukturer och ett omfattande ordförråd uttrycka sig klart och exakt om olika ämnen som hör till det egna erfarenhetsområdet. Eleven kan uttrycka sina tankar också om fiktiva ämnen. Eleven kan delta också i mer formella diskussioner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.2: Eleven kan berätta om vanliga konkreta ämnen genom att beskriva, specificera och jämföra. Eleven uttrycker sig relativt obehindrat. Eleven kan skriva personliga och mera allmänna meddelanden och uttrycka sina tankar också om en del fiktiva ämnen. Eleven använder sig av ett relativt omfattande ordförråd, vanliga idiom, olika strukturer och även komplicerade meningar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan redogöra för det väsentliga och även för vissa detaljer angående vardagliga ämnen, verkliga eller fiktiva, som intresserar hen. Eleven använder sig av ett relativt omfattande ordförråd och olika strukturer samt en del allmänna fraser och idiom.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen. Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer.

Innehåll

I1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhet

Grunderna för läroplanen

Att ta reda på vad som avses med individens språkliga rättigheter. Att i undervisningen välja sådant innehåll och sådana arbetssätt som uppmuntrar eleverna att bekanta sig med och öka sin kunskap om olika finska kulturella företeelser. Att använda sådana språkvetenskapliga begrepp som hjälper eleverna i språkstudierna, att jämföra olika språk och att notera att det finns olika dialekter och varianter av talad och skriven finska.

I2 Färdigheter för språkstudier

Grunderna för läroplanen

Att vidareutveckla färdigheterna för språkstudier. Att öva sig att använda läromedel på ett mångsidigt sätt, att använda ordlistor, uppfatta helheter, gruppera, söka information och bedöma hur tillförlitlig informationen är.

I3 Växande språkkunskap: förmåga att kommunicera, förmåga att tolka texter, förmåga att producera texter

Grunderna för läroplanen

Att välja innehåll tillsammans utifrån aktualitet och med målet att eleverna ska utveckla och fördjupa sin kunskap i finska i olika sammanhang också utanför skolan. Att tillsammans välja ämnen som intresserar eleverna. Att lära sig ordförråd och strukturer i samband med olika slags texter. Att öva sig att uttrycka sig både muntligt och skriftligt och att kommunicera i olika situationer med hjälp av olika medier.

eGrunder