Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilasta ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa havainnoidaan oppilaan edistymistä kuvien tuottamisen, vastaanottamisen ja tulkitsemisen taitojen kehittämisessä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä kehittää ja arvioida oppilaan osaamista kaikissa opetuksen tavoitealueissa jokaisella vuosiluokalla.

Kuvataiteen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Oppilaan työskentelyn arviointi sisältyy vuosiluokilla 3–6 kuvataiteen lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan.  Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä kuvataiteen valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 kuvataiteen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen kuvataiteen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.  Kuvataiteen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereissä alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja monin eri aistein ympäristöstä ja sen kuvista käyttämällä erilaisia kuvallisia välineitä. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Oppilas osaa tehdä havaintoja luonnonympäristöstä, rakennetusta ympäristöstä sekä mediasta sekä eri aikakausien ja kulttuurien taiteesta. Oppilas pohtii omien kuvakulttuurien merkitystä osallistumiselleen eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä. Tarkastellaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavia, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamia kuvia ja visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. Oppilas pohtii laajenevaa elinpiiriään ja medioiden merkitystä ja vaikutusta yhteiskunnassa. Oppilas tuntee taiteelle ominaisia toimintapoja, taiteen eri lajeja sekä tutustuu erilaisiin käsityksiin taiteesta. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilaiden ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja vahvistetaan pohdiskelutehtävin sekä uteliaisuutta, mielikuvitusta, kekseliäisyyttä ja toiminnallisuutta hyödyntävin ja edistävin työskentelytavoin. Vahvistetaan oppilaiden taitoa asettaa kysymyksiä ja hakea niihin vastauksia sekä itsenäisesti että yhdessä toisten kanssa. Rohkaistaan uusien näkökulmien etsimiseen ja oivalluksien tekemiseen sekä harjaannutaan asioiden kriittiseen tarkasteluun. Oppilaat oppivat kuulemaan toisten näkemyksiä ja samalla pohtimaan omaa sisäistä tietoaan. Oppilaan tiedonkäsitys laajenee ja häntä kannustetaan käyttämään monipuolisesti ja kriittisesti erilaisia tietolähteitä. Toiminta tukee mielikuvituksen käyttämistä ja luovuutta. Oppilaan oppiminen tehdään näkyväksi ja oppilaat tulevat tietoisiksi omista vahvuuksistaan ja kehitystarpeistaan. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan kehittämään monilukutaitoaan yhä moninaisempien kuvien, esineiden, rakennusten ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotojen tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua kehitetään. Oppilaat oppivat havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöä ja huomaamaan, että kuvilla on erilaisia tavoitteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii kuvailemaan omasta kuvakulttuurista, ympäristön kuvakulttuureista ja taiteen maailmasta tekemiään havaintoja ja ajatuksia ja keskustelemaan niistä toisten kanssa. Rohkaistaan oppilasta keskustelemaan omasta kuvakulttuurista ja sen suhteesta muihin kuvakulttuureihin. Pohditaan oman kuvakultturin merkitystä eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä. Keskustelussa huomioidaan oppilaan laajeneva elinpiiri ja medioiden jatkuvasti kasvava merkitys yhteiskunnassa. Keskustellaan eri aikakausien ja kulttuurien taideteosten herättämistä ajatuksista ja näkemyksistä. Kehitetään omien näkemysten perustelemista. L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaat oppivat tuntemaan ja arvostamaan kulttuurisia juuriaan ja pohtimaan oman taustansa merkitystä ja paikkaansa sukupolvien jatkumossa. Tutustutaan kouluyhteisön ja kotiseudun kulttuuriin ennen ja nyt sekä kulttuuriympäristöön ja sen muutokseen ja moninaisuuteen. Oppilaita ohjataan tuntemaan ja arvostamaan kulttuuriperintöä ja osallistumaan uuden kulttuurin luomiseen. Heille avataan mahdollisuuksia kokea ja tulkita taidetta ja kulttuuria. Analysoidaan ja tunnistetaan myös mediakulttuurin vaikutuksia. Oppilaat oppivat myös monipuolisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä hyvää käytöstä. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen. Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun. Oppilas osaa perustella näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa. Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti. Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
Paikallinen tarkennus
Oppilas kehittää taitojaan ajatuksiensa ja havaintojensa kuvallisessa ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttävässä ilmaisussa. Kannustetaan oppilasta laajentamaan ja avartamaan rohkeasti omaa ilmaisutapaansa. Rohkaistaan oppilasta käyttämään ilmaisussaan monipuolisesti erilaisia välineitä ja yhdistelemään ja soveltamaan aikaisemmin oppimaansa. Myös taideteosten herättämiä havaintoja ja ajatuksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaat oppivat käyttämään monipuolisesti erilaisia ilmaisutapoja havaintojen, tunteiden, näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen. Oppilaita rohkaistaan kokeiluihin ja nauttimaan sekä omasta että toisten tekemisen ja ilmaisun ilosta. Oppilaille luodaan innostavia tilaisuuksia harjaannuttaa kekseliäisyyttä, ilmaisutaitoja ja kädentaitoja. Oppilaat oppivat monipuolisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä hyvää käytöstä. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla. Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Ohjataan ja kannustetaan oppilasta kehittämään kuvan tekemisen taitojaan käyttäen monipuolisesti soveltaen erilaisia materiaaleja ja tekniikoita kuvailmaisussa. Ohjataan oppilasta kokeilemaan sekä yhdistelemään rohkeasti ja luovasti eri tekniikoita ja materiaaleja ja soveltamaan aikaisemmin oppimaansa. Hyödynnetään myös teknologisia ilmaisukeinoja. Ohjataan oppilasta löytämään hänelle ominaisin ja luontevin ilmaisutapa. Oppilas tuntee taiteelle ominaisia toimintatapoja ja osaa huolehtia välineistä ja tarvikkeista. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilas hallitsee ajankäytön periaatteita, hyvää käytöstä sekä muita oman ja yhteiseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen vaikuttavia toimintatapoja. Yhteisiä materiaaleja ja työvälineitä käyttäessään oppilas oppii ymmärtämään yhteisten sääntöjen merkitystä ja osallistumaan yhteisten sääntöjen ja toimintatapojen kehittämiseen. Oppilas oppii teknologian turvallista ja toisia kunnioittavaa käyttöä. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilas oppii ottamaan vastuun omasta tekemisestään. Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan vahvuuksiaan ja kiinnostumaan erilaisista asioista. Oppilaita rohkaistaan oma-aloitteisuuteen ja luovien vaihtoehtojen kokeiluun. Oppilaita kannustetaan pitkäjänteiseen työskentelyyn ja sisukkuuteen työn loppuun saattamisessa sekä oman ja toisten työn arvostamiseen. Oppilaita rohkaistaan tuomaan vapaa-ajalla oppimiaan taitoja koulutyöhön ja opettamaan niitä toisille oppilaille. Oppilaat tutustuvat visuaalisen alan harrastusmahdollisuuksiin ja ammatteihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan. Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan. Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä. Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa asettaa tavoitteita oman kuvallisen ilmaisunsa kehittämiseksi. Kannustetaan oppilasta pitkäjänteiseen työskentelyyn. Oppilas osaa työskennellä sekä yksin että ryhmässä. Oppilas harjaantuu arvioimaan tavoitteiden saavuttamista sekä keskustelemaan omista ja toisten kuvallisista prosesseista. Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin yhteistyössä muun opetuksen tai koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa, esim. museot, kuvataidekoulut, taiteilijat ym. visuaalisen alan ammattilaiset. Perehdytään taiteelle ominaisiin toimintatapoihin ja käytetään taideteoksia kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Ohjataan oppilasta löytämään taideteoksesta sille asetettuja tavoitteita ja pohtimaan miten teoksen tekijä on työlleen asetetut tavoitteet saavuttanut. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilaiden visuaalisen ongelmanratkaisun taidot vahvistuvat ja taideoppimisen työskentelyprosessi on tuttu. Oppilas tiedostaa omaa oppimistaan ja vahvuuksiaan ja kehitystarpeitaan. Opetuksessa on paljon vertaisoppimisen paikkoja. Oppilas suunnittelee työtään, asettaa tavoitteita sekä arvioi työskentelyn edistymistä. Oppilaita autetaan hahmottamaan opintoihinsa liittyviä tavoitteita ja valintoja ja kannustetaan keskustelemaan niistä myös huoltajien kanssa. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilas hallitsee ajankäytön periaatteita, hyvää käytöstä sekä muita oman ja yhteiseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen vaikuttavia toimintatapoja. Yhteisiä materiaaleja ja työvälineitä käyttäessään oppilas ymmärtää yhteisten sääntöjen merkitystä ja osallistuu yhteisten sääntöjen ja toimintatapojen kehittämiseen. Oppilas oppii teknologian turvallista ja toisia kunnioittavaa käyttöä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.

T6 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan erilaisiin kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen tapoihin oppilaan omassa kuvakulttuurissa, ympäristön kuvakulttuurissa ja taiteen maailmassa. Kannustetaan oppilasta käyttämään erilaisia kuvallisen vaikuttamisen keinoja myös omassa ilmaisussaan ja mielipiteiden ilmaisussa. Opitaan tiedostamaan erilaisia kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen tapoja oppilaan ympäristön kuvakulttuurissa erityisesti mediakulttuurissa ja virtuaalimaailmassa. Oppilasta ohjataan kriittiseen ajatteluun ja tuetaan medialukutaidon kehittymistä. L4 Monilukutaito Oppilas kehittää monilukutaitoaan yhä moninaisempien kuvien, esineiden, rakennusten ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotojen tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua harjoitellaan. Oppilaita ohjataan havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöä ja huomaamaan, että kuvilla on erilaisia tavoitteita. Monilukutaitoa vahvistetaan tarkastelemalla erilaisia kuvia ja tekstejä tekijän, katsojan sekä käyttöyhteyksien ja -tilanteiden näkökulmasta. Oppilaat tunnistavat eri medioiden luomaa ja välittämää kuvaa todellisuudesta. Oppilaiden kriittistä lukutaitoa vahvistetaan oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä ja ikäkaudelle tärkeiden kokemusten kautta. Oppilaat harjaantuvat käyttämään monipuolisia tiedon lähteitä kuten suullisia, audiovisuaalisia, painettuja ja sähköisiä lähteitä sekä haku- ja kirjastopalveluita. Oppimisympäristöjen ja työtapojen valinnoissa ohjataan oppilaita omakohtaiseen työskentelyyn eri medioiden parissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti erilaisia vaikuttamisen keinoja kuvissaan. Oppilas ilmaisee näkemyksiään kuvissaan ja osallistuu niillä keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee ja käyttää joitakin vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin vaikuttamisen keinoa kuvissaan.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta tarkastelemaan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tarkastelemaan sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Oppilas pohtii sitä, kuinka ympäristön kuvakulttuurit vaikuttavat omaan kuvakulttuuriin ja omaan tapaan tarkastella kuvia. Opetellaan pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta. Ohjataan oppilasta löytämään mm. median käyttämistä kuvista kuvamanipulaatioita ja kuvankäsittelyä. Tarkastellaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotettua kuvataidetta ja ohjataan oppilasta tiedostamaan, mitkä elementit vaikuttavat taideteosten tulkintaan. L4 Monilukutaito Oppilas kehittää monilukutaitoaan yhä moninaisempien kuvien, esineiden, rakennusten ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotojen tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua harjoitellaan. Oppilaita ohjataan havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöä ja huomaamaan, että kuvilla on erilaisia tavoitteita. Monilukutaitoa vahvistetaan tarkastelemalla erilaisia kuvia ja tekstejä tekijän, katsojan sekä käyttöyhteyksien ja -tilanteiden näkökulmasta. Oppilaat tunnistavat eri medioiden luomaa ja välittämää kuvaa todellisuudesta. Oppilaiden kriittistä lukutaitoa vahvistetaan oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä ja ikäkaudelle tärkeiden kokemusten kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee monipuolisesti erilaisia kuvia. Hän oppii pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta.
Kuvien tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella monipuolisesti sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa perustellen näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tarkastella sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee erilaisia kuvia ja huomioi ohjatusti niiden lähtökohtia ja yhteyksiä. Oppilas ilmaisee näkemyksiään todellisuuden ja fiktion suhteesta joissakin kuvissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tarkastelee ohjatusti kuvia sekä pohtii todellisuuden ja fiktion suhdetta jossakin kuvassa.

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pohtimaan historiallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusta kuviin
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tarkastelemaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria eri näkökulmista. Pohditaan sitä, kuinka ympäristön kuvakulttuurit vaikuttavat omaan kuvakulttuuriin, esim. sarjakuvat, mainokset, kauneusihanteet, tunnetut logot. Ohjataan oppilasta tiedostamaan, että jokainen tulkitsee kuvia omista lähtökohdistaan ja näkökulmistaan käsin. Kannustetaan oppilasta keskustelemaan omista tulkinnoistaan ja ohjataan oppilasta ymmärtämään toisenlaisen katsojan erilaisia tulkintoja. Ohjataan oppilasta tarkastelemaan taideteoksia ja löytämään niistä historiallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutuksia. Pohditaan ja keskustellaan taideteosten herättämistä ajatuksista ja tulkinnoista vertaillen niitä toisten kanssa. L4 Monilukutaito Oppilas kehittää monilukutaitoaan yhä moninaisempien kuvien, esineiden, rakennusten ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotojen tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua harjoitellaan. Oppilaita ohjataan havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöä ja huomaamaan, että kuvilla on erilaisia tavoitteita. Monilukutaitoa vahvistetaan tarkastelemalla erilaisia kuvia ja tekstejä tekijän, katsojan sekä käyttöyhteyksien ja -tilanteiden näkökulmasta. Oppilaat tunnistavat eri medioiden luomaa ja välittämää kuvaa todellisuudesta. Oppilaiden kriittistä lukutaitoa vahvistetaan oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä ja ikäkaudelle tärkeiden kokemusten kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee visuaalisen kulttuurin merkityksiä eri näkökulmista. Hän oppii käyttämään kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti kuvatulkinnan menetelmiä tulkitessaan kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmasta. Oppilas hyödyntää tulkintojaan perustellessaan näkemyksiään kuvista keskusteltaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä. Oppilas kertoo kuvista teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista. Oppilas käyttää tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä. Oppilas käyttää ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

T9 innostaa oppilasta kokeilemaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Innostetaan oppilasta laajentamaan omaa kuvakulttuuriaan ja kokeilemaan rohkeasti ja luovasti erilaisia kuvailmaisun tapoja eri aikakausien ja eri kulttuurien tyyleillä ja tekniikoilla. Vertaillaan omaa kuvakulttuuria ja omia ilmaisukeinoja eri aikojen ja kulttuurien tapoihin. Etsitään yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia sekä pohditaan syitä niille. Innostetaan oppilasta kokeilemaan eri aikakausien ja tyylisuuntien taideteosten aiheita, ilmaisutapoja ja tekniikoita sekä soveltamaan niitä luovasti omaan ilmaisuun. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilaiden visuaalisen ongelmanratkaisun taidot vahvistuvat ja taideoppimisen työskentelyprosessi on tuttu. Toiminta tukee mielikuvituksen käyttämistä ja luovuutta.Oppilas tiedostaa omaa oppimistaan ja vahvuuksiaan ja kehitystarpeitaan. Opetuksessa on paljon mahdollisuuksia vertaisoppimiselle. L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaat oppivat käyttämään monipuolisesti erilaisia ilmaisutapoja. Oppilaita rohkaistaan kokeiluihin sekä nauttimaan sekä omasta että toisten tekemisen ja ilmaisun ilosta. Oppilaille luodaan innostavia tilaisuuksia harjaannuttaa kekseliäisyyttä, ilmaisutaitoja ja kädentaitoja. Oppilaat oppivat tunnistamaan tyylipiirteitä eri aikakausien kuva- ja rakennustaiteesta. Oppilaat oppivat myös monipuolisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä hyvää käytöstä. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista.Oppilaat oppivat tunnistamaan tyylipiirteitä eri aikakausien kuva- ja rakennustaiteesta. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Oppilaat oppivat käyttämään erilaisia laitteita, ohjelmistoja ja palveluita sekä ymmärtämään niiden käyttö- ja toimintalogiikkaa. Oppilaita kannustetaan etsimään itselle sopivia ilmaisutapoja myös tieto- ja viestintätekniikan alueelta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin. Hän oppii käyttämään niitä omassa kuvailmaisussaan.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee joitakin kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tutustuu ja kokeilee ohjatusti jotakin kulttuurista kuvailmaisun tapaa tehdessään kuvia.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista
Paikallinen tarkennus
Oppilas tiedostaa taiteessa ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvomaailmoja. Ohjataan oppilasta havaitsemaan esim. median voimakas vaikutus omaan kuvakulttuuriin ja pohtimaan millaisia arvoja media edustaa. Ohjataan oppilasta löytämään ympäristön kuvakulttuurissa ilmeneviä arvoja ja keskustelemaan niistä. Ohjataan oppilasta etsimään ja löytämään arvoja taideteoksista. Pohditaan, miten eri aikakausien ja eri kulttuurien arvot näkyvät taiteessa. Ohjataan oppilasta ymmärtämään muita kulttuureja ja erilaisia arvomaailmoja taiteen kautta. L4 Monilukutaito Oppilas kehittää monilukutaitoaan yhä moninaisempien kuvien, esineiden, rakennusten ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotojen tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua syvennetään. Oppilaita ohjataan havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöä ja huomaamaan erilaisten kuvien on erilaisia tavoitteita. Oppilaat tunnistavat eri medioiden luomaa ja välittämää kuvaa todellisuudesta. Oppilaiden kriittistä lukutaitoa vahvistetaan oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä ja ikäkaudelle tärkeiden kokemusten kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee omien näkemysten esittämistä visuaalisesta kulttuurista ja oppii keskustelemaan siinä ilmenevistä arvoista.
Arvojen tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa kantaa visuaalisen kulttuurin arvoista käytävään keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee aktiivisesti näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee ja tuo keskusteluun joitakin näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti visuaalisessa kulttuurissa ilmenevien arvojen tarkastelemista ja niistä keskustelemista.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas havaitsee ja ymmärtää kulttuurisen moninaisuuden omassa lähiympäristössä ja sen eri kuvakulttuureissa. Kannustetaan oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus taideteoksia tarkasteltaessa ja valintoja omassa työskentelyssä tehdessä. Oppilas oppii huomaamaan eri kuvakulttuureista erilaisia kuvailmaisun toimintatapoja. Kiinnitetään näissä huomiota sisältöhin ja toimintatapoihin, joissa on huomioitu kestävä kehitys. Pohditaan myös laadun ja käytettävien materiaalien merkitystä kestävässä kehityksessä. Kannustetaan ja ohjataan oppilasta valitsemaan ja käyttämään kierrätysmateriaaleja sekä huoltamaan välineitä hyvin. Ohjataan oppilasta myös käyttämään materiaaleja säästeliäästi ja vähentämään hävikkiä. L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaat oppivat tuntemaan ja arvostamaan kulttuurisia juuriaan ja pohtimaan oman taustansa merkitystä ja paikkaansa sukupolvien jatkumossa. He suhtautuvat erilaisiin kulttuurisiin tapoihin ja visuaalisen maailman ilmiöihin kiinnostuneesti ja arvostaen. Oppilaat oppivat havaitsemaan sekä luonnon että rakennetun ympäristön kulttuurisia arvoja. Oppilaat oppivat luonnon- ja kierrätysmateriaalien luovaa käyttöä ilmaisussa. Oppilaat oppivat monipuolisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä hyvää käytöstä. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Oppilaan kanssa tarkastellaan kestävään kehitykseen, rauhaan ja tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä ja pohditaan omien valintojen ja tekojen vaikutusta paitsi itselle, myös lähiyhteisölle, yhteiskunnalle ja luonnolle. Oppilaat harjoittelevat käytännön tekoja, joilla voivat itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta omassa elämässä. Opetus tarjoaa mahdollisuuden luovuuteen ja uusien kestävän tulevaisuuden innovaatioiden ja ideoiden kehittelyyn.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
Kuvailmaisun valinnat omien näkemysten esittämisessä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa tavoitteellisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Hän perustelee näkemyksiään ja ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Oppilas kertoo kuvailmaisun valinnoillaan näkemyksistään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas huomioi joissakin kuvailmaisunsa sisällöissä tai toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuo ohjatusti esille jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Omat kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti.

  • Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin.

  • Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.

  • Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä ja esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista.

  • Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta.

  • Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä.

  • Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.

  • Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.

S3 Taiteen maailmat:

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Taiteen maailmat: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta.

  • Oppilaat tutustuvat taiteelle ominaisiin toimintatapoihin ja taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta.

  • Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.

  • Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.

ePerusteet