Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tekemään havaintoja monin eri aistein ympäristöstä kuvia tekemällä. Tarkastellaan oppilaiden omia kuvakulttuureja. Oppilasta ohjataan tekemään lähiympäristöstään. Ohjataan oppilasta tekemään havaintoja taiteesta. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppilaiden ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja tuetaan uteliaisuutta, mielikuvitusta, kekseliäisyyttä ja toiminnallisuutta hyödyntävin ja edistävin työskentelytavoin. Harjoitellaan asettamaan kysymyksiä ja hakemaan niihin vastauksia sekä itsenäisesti että yhdessä toisten kanssa pohtien. Kannustetaan uusien näkökulmien etsimiseen ja oivalluksien tekemiseen. Oppilaita kannustetaan kuulemaan toisten näkemyksiä. Toiminta tukee mielikuvituksen käyttämistä ja luovuutta. Oppilaan oppiminen tehdään näkyväksi ja oppilaat tulevat tietoisiksi omista vahvuuksistaan ja kehitystarpeistaan. L4 Monilukutaito Oppilaita ohjataan harjoittelemaan monilukutaitoa kuvien, esineiden, rakennusten ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotojen tulkitsemisessa, tuottamisessa ja arvioimisessa. Toden, epätoden ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua harjoitellaan. Oppilaita ohjataan havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöä ja huomaamaan, että kuvilla on erilaisia tavoitteita.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta kuvailemaan omasta kuvakulttuurista, lähiympäristön kuvakulttuureista ja taiteesta tekemiään havaintoja. Opetellaan kertomaan toisille havaintoja ympäristöstä ja muusta visuaalisesta kulttuurista. Keskustellaan eri aikoina ja eri kulttuureissa tuotettujen taideteosten herättämistä ajatuksista. L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaat tutustuvat kulttuuriympäristöön sekä sen kulttuuriseen monimuotoisuuteen. Oppilaille avataan mahdollisuuksia tutustua kulttuuriperintöön sekä taiteeseen. Oppilaat voivat ilmaista itseään ja iloita taitojensa kehittymisestä.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Innostetaan oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan ja havaintojaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapoja käyttäen ja erilaisin välinein. Myös taideteosten herättämiä havaintoja ja ajatuksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu Oppilaat harjoittelevat käyttämään erilaisia ilmaisutapoja havaintojen, tunteiden, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen. Oppilaita rohkaistaan kokeiluihin sekä nauttimaan sekä omasta että toisten tekemisen ja ilmaisun ilosta. Oppilaille luodaan innostavia tilaisuuksia harjaannuttaa kekseliäisyyttä, ilmaisutaitoja ja kädentaitoja. Oppilaat oppivat myös monipuolisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä hyvää käytöstä. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta käyttämään erilaisia materiaaleja ja tekniikoita kuvailmaisussa. Oppilas tutustuu taiteelle ominaisiin toimintatapoihin ikätaso huomioiden ja oppii samalla myös välineiden huoltoa, puhdistamista ja säilyttämistä. Opetellaan käyttämään erilaisia kuvan tekemisen ja ilmaisun keinoja. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Oppilas oppii ajankäytön periaatteita, hyvää käytöstä sekä muita oman ja yhteiseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen vaikuttavia toimintatapoja. Yhteisiä materiaaleja ja työvälineitä käyttäessään oppilas oppii ymmärtämään yhteisten sääntöjen merkitystä ja osallistumaan yhteisten sääntöjen ja toimintatapojen kehittämiseen. Oppilas oppii teknologian turvallista ja toisia kunnioittavaa käyttöä. L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Oppilaiden ohjataan vastuun ottamiseen omasta tekemisestään. Heitä rohkaistaan tunnistamaan vahvuuksiaan ja kiinnostumaan erilaisista asioista. Oppilaita rohkaistaan oma-aloitteisuuteen ja luovien vaihtoehtojen kokeiluun. Oppilaita kannustetaan pitkäjänteiseen työskentelyyn ja sisukkuuteen työn loppuun saattamisessa sekä oman ja toisten työn arvostamiseen. Oppilaita rohkaistaan tuomaan vapaa-ajalla oppimiaan taitoja koulutyöhön ja opettamaan niitä toisille oppilaille.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilas oppii työskentelemään pitkäjänteisesti ja viimeistelemään työn huolellisesti loppuun saakka. Oppilaita kannustetaan työskentelemään sekä yksin että yhdessä muiden kanssa rakentavassa vuorovaikutuksessa. Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1) Oppilaat harjoittelevat oman ja yhteisen työn suunnittelua, tavoitteiden asettamista ja työskentelyn arvioimista. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) Oppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Oppilaat voivat ilmaista itseään ja oppilaita kannustetaan nauttimaan käden taitojen kehittymisestä.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat ymmärtävät kuvien merkityksen vaikuttamisessa. Oppilaita ohjataan ja rohkaistaan tarkastelemaan vaikuttamisen keinoja sekä omissaan että toisten töissä. Ajattelu ja oppimaan oppiminen L1 Oppilaita kannustetaan kysymään ja tekemään tarkkoja havaintoja. Oppilaan taitoa nimetä ja kuvailla ympäristöä vahvistetaan. Oppilaita rohkaistaan myös kyseenalaistamaan asioita ja huomaamaan, että tieto voi olla joskus ristiriitaista. Monilukutaito L4 Oppilaita ohjataan harjoittelemaan monilukutaitoa kuvientulkitsemisessa. Toden, epätoden ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua harjoitellaan. Oppilaita ohjataan havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöä ja huomaamaan, että kuvilla on erilaisia tavoitteita.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on, että oppilaat laajentavat osaamistaan kuvataiteen peruskäsitteistössä ja niiden käyttämisessä. Oppilaille tarjotaan mahdollisuus tutustua erilaisiin kuvatyyppeihin ja heitä ohjataan tarkastelemaan niitä. Ajattelu ja oppimaan oppiminen L1 Oppilaita ohjataan tekemään tarkkoja havaintoja näkemästään. Oppilaita ohjataan jäsentämään, nimeämään ja kuvailemaan ympäristöään. Monilukutaito L4 Oppilaita ohjataan kuvallisten tekstien tulkitsemista ja arviointia. Oppilaita kannustetaan käyttämään erilaisia tekstejä ja ilmaisemaan itseään niiden avulla.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan tarkastelemaan omaa elinympäristöään, eri aikoja ja erilaisia kulttuureja visuaalisesta näkökulmasta. Oppilaita innostetaan tekemään kuvia näiden havaintojen pohjalta yksin ja yhdessä toisten kanssa. Tavoitteena on, että oppilaat kokevat tekemisen iloa ja käyttävät rohkeasti luovuuttaan. Ajattelu ja oppimaan oppiminen L1 Oppilaita ohjataan tekemään tarkkoja havaintoja näkemästään. Oppilaiden työskentelyn lähtökohtana ovat oppilaan omat kokemukset ja havainnot. Oppilaita rohkaistaan käyttämään mielikuvitustaan ja keksimään uutta. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L2 Oppilaita rohkaistaan ja ohjataan myönteiseen vuorovaikutukseen ja ilmaisuun. Oppilaat tutustuvat läheiseen kulttuuriperintöön. Oppilaita rohkaistaan itsensä ilmaisuun ja mielikuvituksensa kehittämiseen.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan tarkastelemaan taidetta lähiympäristössään, taiteessa ja muussa visuaalisessa kulttuurissaan arvojen näkökulmasta. Oppilaiden kanssa käydään keskustelua siitä, miten arvot näkyvät visuaalisessa kontekstissa. Oppilaille tarjotaan mahdollisuus avata havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisen keskustelun kautta. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L3 Oppilasta ohjataan kriittiseen kuluttajuuteen. Oppilaiden kanssa yhdessä pohditaan mitä taloudellisuus, kohtuullisuus, ja ympäristön huomioon ottaminen tarkoittavat kuluttajan valinnoissa ja merkitsevät omassa toiminnassa.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan huomioimaan kulttuurien moninaisuus kuvailmaisussaan. Oppilaita ohjataan keskustelun kautta huomaamaan kestävän kehityksen merkitys ja heille tarjotaan mahdollisuus käyttää kierrätysmateriaaleja kuvataiteen työskentelyssään. Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L2 Oppilaita ohjataan huomaamaan kulttuurinen moninaisuus lähiympäristössään. Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen L7 Oppilaiden kanssa keskustellaan mitä heille merkitsee kestävä tulevaisuus omassa maassa ja maailmassa ja mitä he voivat itse tehdä sen puolesta.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • oppilaiden tekemät kuvat ja omaehtoiset kuvakulttuurit
  • toisten kuvakulttuureihin tutustuminen
  • omat kuvakulttuurit työskentelyn lähtökohtina
  • omien kuvakulttuurien merkitys oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa
S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • rakennetut ja luonnonympäristöt
  • mediakulttuurit
  • virtuaalimaailma
  • oppilaiden lähiympäristöt
  • esineet
S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • eri ympäristöissä tuotettu kuvataide
  • eri aikoina tuotettu kuvataide
  • eri kulttuureissa tuotettu kuvataide
  • erilaisten teosten, aihepiirien ja ilmiöiden tarkastelu
  • taideteokset kuvallisen työskentelyn lähtökohtana
  • taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvä kulttuurinen moninaisuus
ePerusteet