Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja monin eri aistein ympäristöstä ja sen kuvista käyttämällä erilaisia kuvallisia välineitä. Tarkastellaan oppilaiden omia kuvakulttuureja ja tiedostetaan, että eri yhteisöissä ja ympäristöissä on erilaisia kuvakulttuureja. Oppilasta osaa tehdä havaintoja luonnonympäristöstä, rakennetusta ympäristöstä sekä mediasta. Ohjataan oppilasta tekemään havaintoja eri aikakausien ja kulttuurien taiteesta.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppilaiden ajattelun ja oppimaan oppimisen taitoja tuetaan pohdiskelutehtävin sekä uteliaisuutta, mielikuvitusta, kekseliäisyyttä ja toiminnallisuutta hyödyntävin ja edistävin työskentelytavoin. Vahvistetaan oppilaiden taitoa asettaa kysymyksiä ja hakea niihin vastauksia sekä itsenäisesti että yhdessä toisten kanssa pohtien. Rohkaistaann uusien näkökulmien etsimiseen ja oivalluksien tekemiseen. Oppilaita kannustetaan kuulemaan toisten näkemyksiä ja samalla pohtimaan omaa sisäistä tietoaan. Oppilaiden tiedonkäsitys laajenee ja häntä kannustetaan käyttämään erilaisia tietolähteitä. Toiminta tukee mielikuvituksen käyttämistä ja luovuutta. Oppilaan oppiminen tehdään näkyväksi ja oppilaat tulevat tietoisiksi omista vahvuuksistaan ja kehitystarpeistaan.
L4 Monilukutaito
Oppilaita ohjataan kehittämään monilukutaitoaan yhä moninaisempien kuvien, esineiden, rakennusten ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotojen tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua harjoitellaan. Oppilaita ohjataan havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöä ja huomaamaan, että kuvilla on erilaisia tavoitteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
|
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta kuvailemaan omasta kuvakulttuurista, ympäristön kuvakulttuureista ja taiteen maailmasta tekemiään havaintoja ja keskustelemaan niistä toisten kanssa. Keskustellaan eri aikakausien ja kulttuurien taideteosten herättämistä ajatuksista ja näkemyksistä. Kehitetään omien näkemysten perustelemista.
L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu
Oppilaat oppivat tuntemaan ja arvostamaan kulttuurisia juuriaan ja pohtimaan oman taustansa merkitystä ja paikkaansa sukupolvien jatkumossa. He suhtautuvat erilaisiin kulttuurisiin tapoihin ja visuaalisen maailman ilmiöihin kiinnostuneesti ja arvostaen. Oppilaat oppivat monipuolisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä hyvää käytöstä. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
|
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen.
Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun.
Oppilas osaa perustella näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa.
Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti.
Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta ajatuksiensa ja havaintojensa kuvallisessa ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttävässä ilmaisussa. Rohkaistaan oppilasta käyttämään ilmaisussaan monipuolisesti erilaisia välineitä. Myös taideteosten herättämiä havaintoja ja ajatuksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana.
L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu
Oppilaat oppivat käyttämään monipuolisesti erilaisia ilmaisutapoja havaintojen, tunteiden, näkemysten, ajatusten ja ideoiden ilmaisemiseen. Oppilaita rohkaistaan kokeiluihin sekä nauttimaan sekä omasta että toisten tekemisen ja ilmaisun ilosta. Oppilaille luodaan innostavia tilaisuuksia harjaannuttaa kekseliäisyyttä, ilmaisutaitoja ja kädentaitoja. Oppilaat oppivat myös monipuolisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä hyvää käytöstä. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.
|
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.
Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja tekniikoita kuvailmaisussa. Oppilas tutustuu taiteelle ominaisiin toimintatapoihin ja oppii samalla myös välineiden huoltoa, puhdistamista ja säilyttämistä. Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvan tekemisen ja ilmaisun keinoja.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Oppilas oppii ajankäytön periaatteita, hyvää käytöstä sekä muita oman ja yhteiseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen vaikuttavia toimintatapoja. Yhteisiä materiaaleja ja työvälineitä käyttäessään oppilas oppii ymmärtämään yhteisten sääntöjen merkitystä ja osallistumaan yhteisten sääntöjen ja toimintatapojen kehittämiseen. Oppilas oppii teknologian turvallista ja toisia kunnioittavaa käyttöä.
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Oppilas oppii ottamaan vastuun omasta tekemisestään. Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan vahvuuksiaan ja kiinnostumaan erilaisista asioista. Oppilaita rohkaistaan oma-aloitteisuuteen ja luovien vaihtoehtojen kokeiluun. Oppilaita kannustetaan pitkäjänteiseen työskentelyyn ja sisukkuuteen työn loppuun saattamisessa sekä oman ja toisten työn arvostamiseen. Oppilaita rohkaistaan tuomaan vapaa-ajalla oppimiaan taitoja koulutyöhön ja opettamaan niitä toisille oppilaille. Oppilaat tutustuvat visuaalisen alan harrastusmahdollisuuksiin ja ammatteihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
|
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan.
Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan.
Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä.
Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.
|
T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjaantuu tavoitteiden asettelussa oman kuvallisen ilmaisunsa kehittämiseksi. Kannustetaan oppilasta pitkäjänteiseen työskentelyyn. Oppilas osaa työskennellä sekä yksin että ryhmässä. Oppilas harjaantuu arvioimaan tavoitteiden saavuttamista sekä keskustelemaan omista ja toisten kuvallisista prosesseista. Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin yhteistyössä muun opetuksen tai koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa, esim. museot, kuvataidekoulut, taiteilijat ym. visuaalisen alan ammattilaiset.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Oppilaiden visuaalisen ongelmanratkaisun taidot kehittyvät ja taideoppimisen työskentelyprosessi käy tutummaksi. Oppilaan oppiminen tehdään näkyväksi ja hän tulee tietoiseksi omista vahvuuksistaan ja kehitystarpeistaan. Opetuksessa on paljon vertaisoppimisen paikkoja. Työn suunnittelua, tavoitteiden asettamista sekä työskentelyn edistymisen arviointia harjoitellaan. Oppilaita autetaan hahmottamaan opintoihinsa liittyviä tavoitteita ja valintoja ja kannustetaan keskustelemaan niistä myös huoltajien kanssa.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Oppilas oppii ajankäytön periaatteita, hyvää käytöstä sekä muita oman ja yhteiseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen vaikuttavia toimintatapoja. Yhteisiä materiaaleja ja työvälineitä käyttäessään oppilas oppii ymmärtämään yhteisten sääntöjen merkitystä ja osallistumaan yhteisten sääntöjen ja toimintatapojen kehittämiseen. Oppilas oppii teknologian turvallista ja toisia kunnioittavaa käyttöä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
|
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.
|
T6 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen tapoihin hänen omassa kuvakulttuurissaan, ympäristön kuvakulttuurissa ja taiteen maailmassa. Kannustetaan oppilasta käyttämään erilaisia kuvallisen vaikuttamisen keinoja myös omassa ilmaisussaan. Oppilasta ohjataan kriittiseen ajatteluun ja tuetaan medialukutaidon kehittymistä.
L4 Monilukutaito
Oppilaita ohjataan kehittämään monilukutaitoaan yhä moninaisempien kuvien, esineiden, rakennusten ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotojen tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua harjoitellaan. Oppilaita ohjataan havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöä ja huomaamaan, että kuvilla on erilaisia tavoitteita. Oppilaat tunnistavat eri medioiden luomaa ja välittämää kuvaa todellisuudesta. Oppilaiden kriittistä lukutaitoa vahvistetaan oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä ja ikäkaudelle tärkeiden kokemusten kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
|
Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti erilaisia vaikuttamisen keinoja kuvissaan.
Oppilas ilmaisee näkemyksiään kuvissaan ja osallistuu niillä keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee ja käyttää joitakin vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin vaikuttamisen keinoa kuvissaan.
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta tarkastelemaan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta
Paikallinen tarkennus
Oppilas syventää taitoaan tarkastella erilaisia kuvia eri lähtökohdista. Oppilaan omia kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Oppilas pohtii sitä, kuinka ympäristön kuvakulttuurit vaikuttavat omaan kuvakulttuuriin ja omaan tapaan tarkastella kuvia. Opetellaan pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta. Tarkastellaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotettua kuvataidetta.
L4 Monilukutaito
Oppilaita ohjataan kehittämään monilukutaitoaan yhä moninaisempien kuvien, esineiden, rakennusten ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotojen tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua syvennetään. Oppilas havainnoi ja tulkitsee ympäristöä ja havaitsee kuvien erilaisia tavoitteita. Oppilaat tunnistavat eri medioiden luomaa ja välittämää kuvaa todellisuudesta. Oppilaiden kriittistä lukutaitoa vahvistetaan oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä ja ikäkaudelle tärkeiden kokemusten kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee monipuolisesti erilaisia kuvia. Hän oppii pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta.
|
Kuvien tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella monipuolisesti sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan.
Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa perustellen näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tarkastella sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan.
Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee erilaisia kuvia ja huomioi ohjatusti niiden lähtökohtia ja yhteyksiä.
Oppilas ilmaisee näkemyksiään todellisuuden ja fiktion suhteesta joissakin kuvissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tarkastelee ohjatusti kuvia sekä pohtii todellisuuden ja fiktion suhdetta jossakin kuvassa.
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista
Paikallinen tarkennus
Oppilas tiedostaa taiteessa ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvomaailmoja. Ohjataan oppilasta löytämään omassa kuvakulttuurissa, ympäristön kuvakulttuurissa sekä taiteessa ilmeneviä arvoja.
L4 Monilukutaito
Oppilas kehittää monilukutaitoaan yhä moninaisempien kuvien, esineiden, rakennusten ja muiden visuaalisen kulttuurin ilmenemismuotojen tulkitsemiseen, tuottamiseen ja arvioimiseen erilaisissa yhteyksissä ja ympäristöissä. Fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua syvennetään. Oppilaita ohjataan havainnoimaan ja tulkitsemaan ympäristöä ja huomaamaan, että erilaisilla kuvilla on erilaisia tavoitteita. Oppilaat tunnistavat eri medioiden luomaa ja välittämää kuvaa. todellisuudesta. Oppilaiden kriittistä lukutaitoa vahvistetaan oppilaille merkityksellisissä kulttuurisissa yhteyksissä ja ikäkaudelle tärkeiden kokemusten kautta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee omien näkemysten esittämistä visuaalisesta kulttuurista ja oppii keskustelemaan siinä ilmenevistä arvoista.
|
Arvojen tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa kantaa visuaalisen kulttuurin arvoista käytävään keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee aktiivisesti näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee ja tuo keskusteluun joitakin näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti visuaalisessa kulttuurissa ilmenevien arvojen tarkastelemista ja niistä keskustelemista.
|
T11 kannustaa oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas havaitsee ja ymmärtää kulttuurisen moninaisuuden omassa lähiympäristössä ja sen eri kuvakulttuureissa. Kannustetaan oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus taideteoksia tarkasteltaessa ja valintoja omassa työskentelyssä tehdessä. Autetaan oppilasta huomaamaan eri kuvakulttuureista erilaisia kuvailmaisun toimintatapoja. Kiinnitetään näissä huomiota sisältöhin ja toimintatapoihin, joissa on huomioitu kestävä kehitys. Pohditaan myös laadun ja käytettävien materiaalien merkitystä kestävässä kehityksessä. Kannustetaan ja ohjataan oppilasta valitsemaan ja käyttämään kierrätysmateriaaleja sekä huoltamaan välineitä hyvin. Ohjataan oppilasta myös käyttämään materiaaleja säästeliäästi ja vähentämään hävikkiä.
L2 Kulttuurinen osaaminen vuorovaikutus ja ilmaisu
Oppilaat oppivat tuntemaan ja arvostamaan kulttuurisia juuriaan ja pohtimaan oman taustansa merkitystä ja paikkaansa sukupolvien jatkumossa. He suhtautuvat erilaisiin kulttuurisiin tapoihin ja visuaalisen maailman ilmiöihin kiinnostuneesti ja arvostaen. Oppilaat oppivat havaitsemaan sekä luonnon että rakennetusta ympäristöstä kulttuurisia arvoja. Oppilaat oppivat luonnon- ja kierrätysmateriaalien luovaa käyttöä ilmaisussa.Oppilaat oppivat monipuolisia vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä hyvää käytöstä. Oppilaat harjoittelevat toisen asemaan asettumista ja asioiden tarkastelemista eri näkökulmista.
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Oppilaan kanssa tarkastellaan kestävään kehitykseen, rauhaan ja tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä ja pohditaan omien valintojen ja tekojen vaikutusta paitsi itselle, myös lähiyhteisölle, yhteiskunnalle ja luonnolle. Oppilaat harjoittelevat käytännön tekoja, joilla voivat itse vaikuttaa myönteisten muutosten puolesta omassa elämässä. Opetus tarjoaa mahdollisuuden luovuuteen ja uusien kestävän tulevaisuuden innovaatioiden ja ideoiden kehittelyyn.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
|
Kuvailmaisun valinnat omien näkemysten esittämisessä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa tavoitteellisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Hän perustelee näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Oppilas kertoo kuvailmaisun valinnoillaan näkemyksistään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas huomioi joissakin kuvailmaisunsa sisällöissä tai toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuo ohjatusti esille jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.
|