Historia

Opetussuunnitelman perusteet

Historian opetuksessa oppimisen arviointi on oppilasta ohjaavaa ja kannustavaa. Palautteella pyritään rohkaisemaan oppilasta tutkimaan erilaisia historiallisia lähteitä ja tekemään niistä omia tulkintojaan. Arvioinnissa otetaan huomioon monimuotoiset kirjalliset ja suullisen tuottamisen tavat sekä muun tekemisen ja ilmaisumuotojen kautta osoitettu osaaminen. Sisältöjen muistamisen sijasta arvioinnissa kiinnitetään erityisesti huomiota tiedon soveltamiseen ja historiallisen ajattelun kehittymiseen. 

Historian sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaan osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää historian valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut historian tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan historian tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy historian lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Opintojen edistymisen kannalta keskeistä on tutkimisen, toimimisen ja menneisyyteen eläytymisen ohella ankkuroituminen kulttuuriympäristöön, aikaperspektiivin hahmottaminen sekä ihmisen toimijuuden ja historian merkityksen oivaltaminen ihmiskunnan ja oman elämän kannalta nyt ja tulevaisuudessa.   


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota myös oppilaan innostuneisuuteen ja kiinnostukseen historiasta. Se ei kutenkaan voi olla arvioinnin perusta, mutta on yleensä yhteydessä aktiivisuuten historian opiskelussa.

Arviointi on rohkaisevaa ja kannustavaa. Arvioinnissa otetaan huomioon erilaiset tuotokset, jotka ovat syntyneet moninaisia työtapoja käyttämällä. Arvioinnin kohteena on myös työskentely sinänsä, ei pelkästään lopputulos.

Historiasta annetaan Kuopion kristillisessä yhtenäiskoulussa arvosana vuosiluokilla 5-6.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Tiedon hankkiminen menneisyydestä
T2 johdattaa oppilasta tunnistamaan erilaisia historian lähteitä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta huomaamaan, että historian tutkimus käyttää hyvin moninaisia lähteitä, kuten suullinen perimätieto, kirjalliset dokumentit, valokuvat ja erilaiset argeologiset lähteet. Pyritään käyttämään näitä lähteitä monipuolisesti ja vaihtelevasti ja ohjataan myös arvioimaan niiden luotettavuutta. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen: Tieto ja viestintäteknologian avulla voidaan tarkastella hyvin erilaisia historiallisia lähteitä ja tehdä niitä koskevia analyysejä erilaisia välineitä käyttäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa erilaisia historian lähteitä.
Historian tietolähteiden tunnistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä, miten alkuperäislähteet eroavat toisen käden lähteistä opiskeltavilla aikakausilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas antaa esimerkin, miten alkuperäislähde eroaa toisen käden lähteestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä historian alkuperäislähteistä opiskeltavilta aikakausilta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin historian lähteitä.

Historian ilmiöiden ymmärtäminen
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toiminnan motiiveja
Paikallinen tarkennus
Oppilaita ohjataan huomaamaan, kuinka ihmisten motiivit ovat ohjanneet ihmisen toimintaa aina. Eläytymällä ihmisten elämään eri aikakausilla, oppilaat voivat ymmärtää paremmin ihmisten toimintaa. L2 Kulttuurinen osaaminen ja vuorovaikutus: Oppilaita ohjataan huomaamaan, kuinka kulttuuri, uskonnot ja katsomukset vaikuttavat yhteiskunnassa ja arjessa ja myöskin miten media muokkaa kulttuuria. Oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja tarkastelemaan asioita ja tilanteita eri näkökulmista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisen toiminnan motiiveja erilaisissa historiallisissa tilanteissa.
Historiallinen empatia

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja tarkastelee, miten hänen yhteiskunnallinen asemansa vaikuttaa hänen toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan ja nimeää tämän toiminnan motiiveja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä menneisyyden ihmisten toiminnan motiiveista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että ihmisillä on ollut erilaisia motiiveja toiminnalleen.

T6 johdattaa oppilasta hahmottamaan erilaisia syitä ja seurauksia historian tapahtumille ja ilmiöille
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta tunnistamaan syiden ja seurausten välistä suhdetta. Syiden ja seurausten ymmärtäminen on tärkeää, sillä se auttaa muodostamaan tapahtuneista asioista ja ilmiöistä kokonaiskuvan. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen: Oppilaille tarjotaan kokemuksia, joiden kautta he oppivat vaikuttamista, päätöksentekoa ja vastuullisuutta. He oppivat myös sääntöjen ja sopimusten sekä luottamuksen merkityksen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa historiallisille tapahtumille ja ilmiöille syitä ja seurauksia.
Syy- ja seuraussuhteiden hahmottaminen historiassa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa erilaisia syitä (suoria ja epäsuoria) ja seurauksia (lyhyt- ja pitkäkestoisia) menneisyydessä tapahtuneille asioille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia menneisyydessä tapahtuneille asioille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa yksittäisen syyn ja siitä johtuvan seurauksen menneisyydessä tapahtuneille asioille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa yksittäisen syyn tai seurauksen menneisyydessä tapahtuneelle asialle.

T7 auttaa oppilasta tunnistamaan muutoksia oman perheen tai yhteisön historiassa sekä ymmärtämään, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille
Paikallinen tarkennus
Oman perheen historiasta otetut esimerkit muutoksien ymmärtämisessä tuovat historian tapahtumat lähemmäksi oppilasta itseään. Asioiden ja tapahtumien tarkastelu eri näkökulmista auttaa ymmärtämään muita ihmisiä. Tavoitteena on tutustuttaa oppilaat myös oman kotiseudun historiaan ja muutoksiin siinä. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen: Oppilaita ohjataan tutkimaan asioita eri näkökulmista, hakemaan uutta tietoa ja siltä pohjalta arvioimaan omia ajattelutapojaan. Oppilaiden kysymyksille ja ihmettelylle annetaan tilaa ja heitä innostetaan etsimään vastauksia sekä kuuntelemaan toisten näkemyksiä ja tulkintoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa muutoksia ja niiden merkityksiä eri ihmisille ja ymmärtää, miten samat muutokset ovat voineet tarkoittaa eri asioita eri ihmisille.
Muutoksen hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa esimerkkejä tilanteista, joissa eri ihmisille tai ihmisryhmille muutos ei ole sama asia kuin edistys.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla, miten muutos ei ole merkinnyt samaa eri ihmisryhmille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa muutoksia menneisyydessä ja antaa esimerkin muutoksen merkityksestä eri ihmisille.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa asioita, jotka ovat muuttuneet.

T8 harjaannuttaa oppilasta hahmottamaan jatkuvuuksia historiassa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on ohjata oppilasta huomaamaan, ettei historia ole vain jotakin, mitä on taphtunut kauan sitten. Vaan jokainen eletty hetki on jo kohta historiaa ja se jatkuu. Olemme kaikki osa historiaa ja voimme vaikuttaa sen muodostumiseen. Jatkuvuutta voidaan tarkastella myös oman perheen ja lähiseudun historian kautta. L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen: Oppilaita ohjataan pohtimaan menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden välisiä yhteyksiä ja erilaisia tulevaisuusvaihtoehtoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa jatkuvuuksia historiassa.
Jatkuvuuden tunnistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kertoo syitä, miksi jokin asia ei ole muuttunut eri aikoina.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee asioiden jatkuvuutta menneisyydessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää asioita, joissa näkyy jatkuvuutta aikakaudesta toiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa jonkin menneisyyden asian näkymisen tässä päivässä.

Historiallisen tiedon käyttäminen
T9 ohjata oppilasta esittämämään muutoksille syitä
Paikallinen tarkennus
Muutoksien syiden tunnistaminen luo pohjaa monelle historian tapahtuman ja ilmiön ymmärtämiselle. L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen: Oppilaita rohkaistaan rakentamaan uutta tietoa ja näkemyksiä. Historian opinnoissa käytetään tutkivia ja luovia työtapoja ja tehdään asioita yhdessä asioihin syventyen. Tämä edistäää ajattelun ja oppimaan oppimisen kehittymistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas osaa esittää muutokselle syitä.
Syy- ja seuraussuhteen kuvaileminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas vertailee erilaisten syiden vaikutuksia muutokseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee suorien ja epäsuorien syiden vaikutuksia muutokseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa esimerkkejä muutokseen johtaneista syistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa jonkin syyn muutokseen.

T10 ohjata oppilasta selittämään, miten tulkinnat saattavat muuttua uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tunnistamaan, mitkä tekijät voivat vaikuttaa siihen, että samasta tapahtumasta tai ilmiöstä voidaan tehdä erilaisa tulkintoja uuden tiedon tai näkökulman myötä. Oppilasta autetaan huomaamaan, että historiallinen tieto on aina tulkinnanvaraista ja voi muuttua. L4 Monilukutaito: Erilaisten tulkintojen ja lähdeaineiston arviointi on olennainen osa monilukutaitoa. Tämä tukee kriittisen ajattelun ja oppimisen taitojen kehittymistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas osaa selittää, miten tulkinnat menneisyydestä saattavat muuttua uusien lähteiden tai tarkastelutapojen myötä.
Tulkintojen selittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas vertailee samasta historian tapahtumasta tai ilmiöstä tehtyjä tulkintoja ja kertoo, miten lähteiden valinta vaikuttaa tulkintaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten uudet lähteet ja tarkastelutavat saattavat muuttaa historian tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas selittää yhden esimerkin avulla, miten uudet lähteet saattavat muuttaa historian tapahtuman tai ilmiön tulkintaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kertoo esimerkin tilanteesta, josta on erilaisia tulkintoja.

T11 ohjata oppilasta selittämään ihmisen toimintaa
Paikallinen tarkennus
Ihmisen toiminnan ymmärtäminen erilaisissa tilanteissa auttaa oppilasta ymmärtää ihmisen historiassa tekemiä valintoja. L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: Oppilasta ohjataan ymmärtämään, että jokainen vaikuttaa toiminnallaan omaan ja toisten ihmisten elämään. Oppilaita kannustetaan myös asettumaan toisen asemaan, jolloin ymmärrys toisten toimintaan kasvaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas selittää ihmisen toiminnan tarkoitusperiä.
Ihmisen toiminnan selittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi ihmisten toiminnan motiiveja ja esittää kuvauksen siitä, miten yhteiskunnallinen asema vaikuttaa ihmisten toimintaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas esittää kuvauksen käsiteltävästä asiasta siten, että hän selittää tapahtuman tai ilmiön yksittäisen toimijan kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee mahdollisia syitä menneisyyden ihmisen toiminnalle.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa, miten jokin ihmisen toiminnan motiivi näkyy tämän toiminnassa.

Sisällöt

S1 Esihistoriallinen aika ja sivilisaation synty

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisen elämiseen pienissä populaatioissa ja metsästyskulttuuriin sekä maanviljelykulttuurin murrokseen ja sivilisaation syntyyn.

S2 Vanha aika ja antiikin perintö

Opetussuunnitelman perusteet

Paneudutaan demokratian orastukseen Kreikassa ja roomalaiseen yhteiskuntaan. Aikakautta tarkastellaan lisäksi Pohjolan asuttamisen näkökulmasta.

S3 Keskiaika

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään keskiaikaiseen maailmankuvaan sekä idän ja lännen kulttuurisiin yhtäläisyyksiin ja eroavaisuuksiin ja niiden vaikutuksiin eri ihmisryhmille. Käsitellään Suomen siirtyminen historialliseen aikaan ja Ruotsin yhteyteen.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Tutustutaan ihmisten elämää keskiajalla eri näkökulmista
  • Suomen liittäminen Ruotsiin
S4 Uuden ajan murrosvaihe

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan tieteessä, taiteessa ja ihmisten uskomuksissa tapahtuneisiin muutoksiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

  • Tutustutaan muutoksiin maailmankuvassa
  • tieteen ja taiteen murrokset
S5 Suomi osana Ruotsia

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan kehitystä Suomessa 1600–1700-luvuilla

Paikallinen opetussuunnitelma

  • tutustutaan suomalaisten elämään kuninkaan alamaisina
  • tarkastellaan suomalaisen kulttuurin muotoutumista
ePerusteet