Historian ilmiöiden ymmärtäminen |
T4 vahvistaa oppilaan kykyä ymmärtää historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on syventää oppilaan hahmottamista historian kulusta kokonaisuutena ja rakentamaan eri tapahtumista koostuvaa jatkumoa erilaisten käsitteiden ymmärtämisen ja merkityksen kautta.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen: Asioiden jäsentelytaidot ovat tärkeitä ajattelun ja oppimaan oppimisen välineitä, jotka luovat perustaa kaikelle oppimisellle. Tämä vahvistaa myös oppilaiden systemaattisen ajattelun kehittymistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään historiallista aikaa ja siihen liittyviä käsitteitä.
|
Kronologian ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas jäsentää historiallisten tapahtumien, ilmiöiden ja ajanjaksojen aikajärjestyksen ja ajallisia yhteyksiä.
Oppilas käyttää aikaan liittyviä käsitteitä ja erittelee historian keskeisiin ajanjaksoihin liittyviä tapahtumia, henkilöitä ja ilmiöitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää menneisyyteen liittyviä keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja kuvaa tarkasteltavana olevalle historialliselle ajanjaksolle ominaisia piir-teitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas muistaa menneisyyteen liittyviä keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja antaa joitain esimerkkejä tarkasteltavana olevalle historialliselle ajanjaksolle ominaisista piirteistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa historian keskeisiä sisällöllisiä käsitteitä ja pystyy opettajan ohjaamana suhteuttamaan ne ajallisesti toisiinsa.
|
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisen toimintaan ja päätöksentekoon vaikuttaneita tekijöitä erilaisissa historiallisissa tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on auttaa oppilasta syventämään ymmärtystään ihmisen toiminnan tavoitteista eri näkökulmista. Oppilasta ohjataan huomaamaan, että ihmisten toimintaa ohjaavat erilaiset motiivit.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: Oppilaita ohjataan huomaamaaan, kuinka Ihmisen toiminannalla on aina vaikutusta niin omaan kuin muidenkin elämään ja hyvinvointiin. On tärkeää pohtia toiminnan seurauksia monesta näkökulmasta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään ihmisen toimintaa ja päätöksentekoon vaikuttaneita tekijöitä erilaisissa historiallisissa tilanteissa.
|
Historiallinen empatia
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettautuu menneen ajan ihmisen asemaan, arvioi
hänen toimintansa motiiveja sekä tarkastelee sitä, miten hänen sosiaalinen tai yhteiskunnallinen asemansa tai historiallinen konteksti vaikuttavat hänen toimintaansa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tulkitsee ihmisten toimin-nan tarkoituspe-riä ja erittelee, miten ihmisten sosiaalinen ja yhteiskunnallinen asema tai historiallinen konteksti vaikuttavat hänen toimintaansa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, miten ihmisten sosiaalinen ja yhteiskunnallinen asema vaikuttavat heidän tekojensa motiiveihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että ihmisillä on ollut erilaisia motiiveja toiminnalleen.
|
T7 ohjata oppilasta analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta
Paikallinen tarkennus
Tavoitteena on autta oppilasta huomaamaan muutokset ja niihin vaikuttavat tekijät historiassa.
L4 Monilukutaito: Ympäröivän maailman tulkitseminen, jäsentely ja analysointi ovat keskeisiä tavoitteta, joihin myös historian opetus tähtää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille ja ilmiöille sekä analysoimaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta.
|
Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen historiassa sekä muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erottelee historiallisia tapahtumia tai ilmiöitä selittävät keskeiset tekijät vähemmän tärkeistä ja analysoi historiallisten tapahtumien syitä ja seurauksia (kuten välittömien ja pitkäkestoisten syiden merkitystä).
Oppilas arvioi, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen samoin tai toisin kuin nykyään ja miten tapahtuman tai ilmiön seuraukset vaikuttivat eri lailla eri asemassa oleviin ihmisiin ja ihmisryhmiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin.
Oppilas ymmärtää, että historiallisilla tapahtumilla ja ilmiöillä on erilaisia syitä ja seurauksia, ja antaa niistä esimerkkejä.
Oppilas erittelee, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin tai samoin kuin nykyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, että historiassa selittäminen perustuu toimijoiden tarkoitusperien analysointiin.
Oppilas tunnistaa syitä ja seurauksia historiallisille tapahtumille ja ilmiöille.
Oppilas selittää yksilöllisesti ohjeistettuna, miksi joillain elämänalueilla toimittiin ennen toisin kuin nykyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa menneisyydestä asioita, jotka ovat muuttuneet tai pysyneet muuttumattomina.
Oppilas nimeää muutokselle tai muuttumattomuudelle jonkin yksittäisen syyn.
|
Historiallisen tiedon käyttäminen |
T8 kannustaa oppilasta tulkintojen tekemiseen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeena on, että oppilaat tekevät omia tulkintoja eri historian eri tapahtumista, syistä ja seurauksista.
L4 Monilukutaito: Monilukutaidon keskeinen osa-alue on omien tulkintojen tekeminen, joihin oppilaita rohkaistaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rohkaistuu tulkintojen tekemiseen.
|
|
|
T9 ohjata oppilasta selittämään ihmisen toiminnan tarkoitusperiä
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan pohtiman ja eläytymään toisten ihmisten elämään ja miettimään, miksi ihmiset ovat toimineet tietyllä tavalla.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot: Oppilaita ohjataan huomaamaan, kuinka ihmisen toiminnalla on erilaisia motiiveja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii selittämään ihmisen toiminnan tarkoitusperiä.
|
Ihmisen toiminnan selittäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää ihmisen toimin-nan motiiveja sekä sitä, miten ihmisten taustat ja historiallinen konteksti vaikuttavat niihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas esittää päätelmän, miten ihmisten taustat vaikuttavat heidän toi-mintansa motiiveihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee, miten ihmisten taustat vaikuttavat heidän toimintansa motiiveihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa ohjatusti, miten ihmisen toimin-nan motiivi näkyy jossain historian tapahtumassa tai ilmiössä.
|
T10 ohjata oppilasta selittämään, miksi historiallista tietoa voidaan tulkita ja käyttää eri tavoin eri tilanteissa ja arvioimaan kriittisesti tulkintojen luotettavuutta
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan ilmaisemaan omia tulkintojaan ja huomaamaan mitkä tekijät voivat vaikuttaa erilaisten tulkintojen tekemiseen. Oppilaita ohjataan kriittiseen lähdeaineistojen tutkimiseen.
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu: Toisten kanssa vuorovaikutuksessa oppilaat voivat vertailla omia tulkintojaan ja tehdä niistä havaintoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii selittämään, miksi historiallista tietoa voidaan tulkita ja käyttää eri tavoin eri tilanteissa, ja arvioimaan kriittisesti tulkintojen luotettavuutta.
|
Historiallisten tulkintojen selittäminen ja niiden luotettavuuden arvioiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää, miten historiatie-toa käytetään johonkin tarkoitukseen ja miten lähteiden tulkitsijan tausta voi vaikuttaa tulkinnan luotettavuuteen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee, miten historiatie-toa käytetään johonkin tarkoitukseen ja erittelee tulkintoihin sisältyvää puolueellisuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee, miten historiatietoa käytetään johonkin tarkoitukseen ja antaa esimerkkejä tulkintoihin sisältyvästä puolueellisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa ohjatusti jonkin esimerkin siitä, miten historiatietoa käytetään johonkin tarkoitukseen.
|
T11 harjaannuttaa oppilasta käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan oman perustellun tulkintansa niiden pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilaita kannustetaan yhdistelemään ja vertailemaan eri lähteistä saatuja tietoja.
L5 Tieto- ja viestintäteknologienn osaaminen: Tvt -laitteiston apuna käyttäminen lähdeaineiston etsimisessä ja vertailussa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia lähteitä, vertailemaan niitä ja muodostamaan niiden pohjalta oman perustellun tulkintansa.
|
Historian tietolähteiden käyttäminen ja historiatiedon tuottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tulkitsee erilaisia historiallisen tiedon lähteitä.
Oppilas esittää historian tapahtumista tai ilmiöistä omia perusteltuja tulkintoja osoittaen tunnistavansa tulkintoihinsa liittyvän virhetulkinnan mahdollisuuden.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas vastaa menneisyyttä koskeviin kysymyksiin tulkitsemalla erilaisista lähteistä samaansa informaatiota.
Oppilas esittää historian tapahtumista tai ilmiöistä omia perusteltuja tulkintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas esittää jonkin tulkinnan hyödyntäen käytössään olevia lähteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas vastaa ohjatusti menneisyyttä koskeviin kysymyksiin hänelle annetun tietolähteen pohjalta.
Oppilas muodostaa opettajan ohjaamana jostain lähteestä tulkinnan.
|
T12 ohjata oppilasta arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla
Paikallinen tarkennus
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan tulevaisuuden vaihtoehtoja historiatietämyksensä avulla.
|
Historiatietoisuuden hyödyntäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää arvion siitä, miten tulkinnat menneisyydestä vaikuttavat ihmisten tulevaisuuden odotuksiin ja valintoihin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee, miten historiatiedolla voidaan perustella jokin tulevaisuuden valinta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee, miten historiaa käytetään nykyisyyden selittämisessä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osoittaa ohjatusti, miten historiaa käytetään nykyisyyden selittämisessä.
|