Ruotsin kieli, B1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Ruotsin B1-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää ruotsin B1-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut ruotsin B1-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ruotsin B1-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ruotsin B1-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit vuosiluokalla 6:

T1 Oppilas ymmärtää ja osaa kuvata, mihin eri kielikuntiin oppilaan opiskemat kielet kuuluvat, ja osaa kertoa, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja eri kielillä siitä syystä on. Hän osaa myös päätellä uusien ruotsin sanojen merkityksiä jo osaamiensa kielten avulla.

T2 Oppilas tuntee Suomen kaksikielisyyden taustalla olevan historian ja osaa nimetä kaksikielisyyteen johtaneita syitä. Hän ymmärtää olevansa osa pohjoismaista kulttuuripiiriä. Hän osaa myös mainita ruotsista suomen kieleen lainautuneita sanoja.

T3 Oppilas suhtautuu avoimesti ja harjoittelee kieltä erilaisia oppimismenetelmiä käyttäen, ja muun muassa tiedonhakutehtävien avulla. Hän suhtautuu myönteisesti omaan ja ryhmänsä työskentelyyn. Hän arvioi kohtalaisen realistisesti omaa oppimistaan.

T4Oppilas havainnoi ruotsinkielistä ympäristöään ja käyttää rohkeasti kielitaitoaan arkielämän tilanteissa koulun ulkopuolella. Hän ymmärtää ruotsin kielen merkityksen itselleen ja arvostaa ruotsia osana kielivarantoaan. Hän näkee sen osana elinikäistä oppimistaan.

T5 Oppilas selviää erilaisista arkielämän toistuvista viestintätilanteista kulttuuriin soveltuvalla tavalla, saaden tukea ja tukien viestintäkumppaneitaan.

T6 Oppilas käyttää viestinnässään oppimiaan keskeisiä sanoja ja ilmaisuja, sekätarvittaessa pyytää apua puhekumppaniltaan.

T7 Oppilas hallitsee muutamia kaikkein yleisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia ja osaa käyttää niitä korrektisti riippuen kulloisestakin kielenkäyttötilanteesta.

T8 Oppilas ymmärtää harjoiteltuja sanoja ja ilmaisuja sisältävää yksinkertaista kirjoitettua ja puhuttua tekstiä, ja tunnistaa siitä yksittäisiä tietoja.

T9 Oppilas käyttää ruotsin kieltä suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisten sanojen ja ilmaisujen avulla. Oppilas ääntää oikein harjoiteltuja sanoja ja ilmaisuja.

Tavoitteet

Tavoite

Sisällöt

Oppiaineelle ei ole määritetty opetuksen sisältöjä.

ePerusteet