Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Ympäristöopin osaamisen arvioimisessa keskeistä on tutkimisen ja työskentelyn arviointi ympäristöopin eri tiedonalojen tiedollisen osaamisen arvioinnin ohella. Ympäristöopin eri tiedonaloja yhdistetään kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperustansa. Oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.  

Ympäristöopin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää ympäristöopin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut ympäristöopin tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ympäristöopin tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ympäristöopin lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.   

Oppilaita ohjataan tunnistamaan omia ennakkokäsityksiä, vahvuuksia ja kehittämistarpeita sekä rohkaistaan kannustamaan toisia oppimisessa. Oppimista ohjataan kysymysten, rakentavan palautteen ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti työskentelytaitojen ja motivaation kehittymistä.  


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 3:

T1 Oppilas kiinnostuu ja tekee tarkkoja havaintoja ympäristöstään ja siinä esiintyvistä ilmiöistä.

Oppilas antaa esimerkkejä ympäristöopin tiedonaloista.

T3 Oppilas antaa esimerkkejä ja tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään, esimerkiksi kierrättää ja uusiokäyttää tavaroita, lajittelee jätteitä oikein sekä ymmärtää ekologisten valintojen merkityksen.

T4 Oppilas esittää kysymyksiä merkittävistä ilmiöistä ja etsii niistä tietoa, jota rakentaa ja jakaa vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

T5 Oppilas suunnittelee yksin ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ja ymmärtää sen vaiheet (suunnittelu, havainnot, kirjaaminen, raportointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan suullisesti tai kirjallisesti.

T8 Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä arjen tilanteissa omassa koulu- ja lähiympäristössään. Oppilas edistää turvallisuutta välttäen vaaratilanteet tai toimien niissä tarkoituksenmukaisella tavalla ja perustelee toimintaansa.

T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ohjeiden mukaan sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.

T10 Oppilas kehittää vuorovaikutustaitojaan sekä toimii vastuullisesti ja muita kunnioittaen ryhmän jäsenenä. Oppilas tunnistaa tunteitaan ja pyrkii hallitsemaan niitä.

T11 Oppilas syventää tieto- ja viestintätekniikan osaamistaan taltioimalla tekstiä ja kuvia sekä hyödyntämällä sitä esityksissä.

T16 Oppilas hahmottaa ja jäsentää omaa kotiseutuaan ja Suomen maantieteellisiä alueita osana maapalloa. Oppilas käyttää karttakuvaa ja muita geomedialähteitä tiedonhaussa ja esittämisessä.

T19 Oppilas ottaa vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiinsa.

Vuosiluokka 4:

T1 Oppilas tekee havaintoja ympäristöstään sekä ymmärtää sen merkityksen.

T2 Oppilas asettaa tavoitteita työskentelylleen. Oppilas tunnistaa oman osaamisensa.

T3 Oppilas antaa esimerkkejä ja tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään (kierrättää ja uusiokäyttää tavaroita, lajittelee jätteitä oikein, pitää yllä ekologisten valintojen merkityksellisyyttä).

T4 Oppilas esittää kysymyksiä merkittävistä ilmiöistä ja etsii niistä tietoa, jota rakentaa ja jakaa vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

T5 Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ja ymmärtää sen vaiheet (suunnittelu, havainnot, kirjaaminen, raportointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan suullisesti tai kirjallisesti.

T8 Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä sekä turvaohjeita.

T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen ohjeiden mukaan sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.

T10 Oppilas kehittää vuorovaikutustaitojaan sekä toimii vastuullisesti ja muita kunnioittaen ryhmän jäsenenä. Oppilas tunnistaa tunteitaan, pyrkii hallitsemaan niitä ja ilmaisemaan tunteiden avulla itseään.

T11 Oppilas syventää tieto- ja viestintätekniikan osaamistaan taltioimalla tekstiä ja kuvia sekä hyödyntämällä niitä esityksissä.

T13 Oppilas pyrkii hyödyntämään erilaisia malleja ilmiöiden tutkimisessa ja tulkinnassa.

T16 Oppilas hahmottaa, jäsentää ja kuvaa Pohjoismaita, Baltian maita ja Venäjää osana Eurooppaa ja maapalloa. Oppilas käyttää karttakuvaa ja muita geomedialähteitä tiedonhaussa ja esittämisessä.

T19 Oppilas ottaa vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiinsa.

Vuosiluokka 5:

T2 Oppilas asettaa tavoitteita työskentelylleen esimerkiksi toteuttaessaan tutkimusta. Oppilas soveltaa omaa ympäristöopin osaamistaan.

T3 Oppilas antaa esimerkkejä ja tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään (kierrättää ja uusiokäyttää tavaroita, lajittelee jätteitä oikein, pitää yllä ekologisten valintojen merkityksellisyyttä). Oppilas osaa analysoida omaa toimijuuttaan kestävän kehityksen edistäjänä.

T5 Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen vaiheittain (suunnittelu, mittaaminen, havainnot, kirjaaminen, raportointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan suullisesti ja kirjallisesti. Oppilas hyödyntää tietotekniikkaa havaintojen ja tulosten kirjaamisessa sekä esittämisessä.

T6 Oppilas arvioi tutkimustaan käyttäen syy- ja seuraussuhteita johtopäätösten tekemiseen sekä kertoo niistä myös muille. Oppilas raportoi ja esittelee tutkimustuloksiaan eri tavoin esimerkiksi tietotekniikkaa hyödyntäen.

T7 Oppilas ymmärtää, käyttää ja soveltaa joidenkin teknologisten laitteiden ja sovellusten toimintaperiaatteita arjen tilanteissa.

T8 Oppilas toimii vastuullisesti ja turvataitoja noudattaen erilaisissa arjen tilanteissa (esimerkiksi palo- ja sähköturvallisuus, omaan terveyteen liittyvät seikat, muiden kunnioittaminen vuorovaikutustilanteissa).

T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen sekä yksin että yhdessä muiden kanssa.

T10 Oppilas kehittää edelleen yhteistoiminnallisia taitojaan vastuullisesti oman ryhmänsä jäsenenä. Oppilas analysoi ja kuvaa tunteitaan, pyrkii hallitsemaan niitä ja ilmaisemaan tunteiden avulla itseään.

T11 Oppilas syventää tieto- ja viestintäteknisiä taitojaan ja arvioi tiedon luotettavuutta. Oppilas etsii tietoa useasta eri lähteestä tekijänoikeudet huomioiden. Oppilas taltioi ja tuottaa tekstiä, kuvia ja videoita sekä hyödyntää niitä monipuolisesti esityksissä. Oppilas työskentelee tietotekniikan parissa huomioiden terveelliset työasennot ja jaksottamisen.

T12 Oppilas ymmärtää ja tunnistaa ympäristön ja ihmisten toimintaa sekä niihin liittyviä ilmiöitä tieteeseen perustuvien täsmällisten käsitteiden avulla.

T14 Oppilas hankkii ja pyrkii arvioimaan tietoa sekä esittää luotettavaa tietoa.

T15 Oppilas tutkii luontoa, tunnistaa ja nimeää eliöitä ja elinympäristöjä sekä syventää ymmärtämystään ekologisista valinnoista. Oppilas ymmärtää ihmisen keskeisten elintoimintojen, ikäkauteen kuuluvan seksuaalisen kehittymisen ja ihmisen lisääntymisen perusperiaatteita ja osaa nimeitä joitakin toimintoja ja vaiheita.

T16 Oppilas hahmottaa Eurooppaa osana maailmaa sekä kuvaa alueellista monimuotoisuutta maapallolla. Oppilas hyödyntää geomediataitoja (esimerkiksi Googlen karttasovellukset) tiedonhaussa ja esittämisessä. Oppilas ymmärtää ja osaa kuvata vuoden- ja vuorokaudenaikojen vaihtelua mallin avulla.

T17 Oppilas harjoittelee yksinkertaisten fysikaalisten ilmiöiden tutkimista, kuvaamista ja selittämistä.

T18 Oppilas harjoittelee kemiallisten ilmiöiden sekä aineiden ominaisuuksien ja muutoksien kuvaamista ja selittämistä.

T19 Oppilas ottaa vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilas arvioi ja pohtii terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiinsa. Oppilas antaa esimerkkejä murrosikään liittyvästä kehityksestä.Oppilas antaa esimerkkejä terveydelle haitallisista aineista ja niiden vaikutuksista.

Vuosiluokka 6:

T2 Oppilas asettaa tavoitteita työskentelylleen esimerkiksi toteuttaessaan tutkimusta. Oppilas soveltaa ja analysoi omaa ympäristöopin osaamistaan.

T3 Oppilas tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään oma-aloitteisesti. Oppilas osaa analysoida ja arvioida omaa toimijuuttaan kestävän kehityksen edistäjänä.

T5 Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen vaiheittain (suunnittelu, mittaaminen, havainnot, kirjaaminen, raportointi, arviointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Oppilas hyödyntää ja syventää tietoteknisiä taitojaan havaintojen ja tulosten kirjaamisessa sekä esittämisessä.

T6 Oppilas arvioi tutkimustaan käyttäen syy- ja seuraussuhteita johtopäätösten tekemiseen sekä kertoo niistä myös muille. Oppilas raportoi ja esittelee tutkimustuloksiaan eri tavoin esimerkiksi tietotekniikkaa hyödyntäen.

T7 Oppilas käyttää ja soveltaa joidenkin teknologisten laitteiden ja sovellusten toimintaperiaatteita arjen tilanteissa sekä antaa niistä esimerkkejä.

T9 Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen sekä yksin että yhdessä muiden kanssa ja arvioi toimintaansa.

T11 Oppilas ylläpitää ja syventää tieto- ja viestintäteknisiä taitojaan ja arvioi tiedon luotettavuutta kriittisesti. Oppilas etsii tietoa useasta eri lähteestä tekijänoikeudet huomioiden. Oppilas taltioi ja tuottaa tekstiä, kuvia ja videoita sekä hyödyntää niitä monipuolisesti esityksissä. Oppilas työskentelee tietotekniikan parissa huomioiden terveelliset työasennot ja jaksottamisen.

T12 Oppilas pohtii ympäristön ja ihmisten toimintaa sekä niihin liittyviä ilmiöitä tieteeseen perustuvien täsmällisten käsitteiden avulla.

T13 Oppilas osaa laatia itse konkreettisen mallin, esimerkiksi yksinkertaisen kartan tai diagrammin, kuvatakseen ja selittääkseen ympäristöä ja sen ilmiöitä. Oppilas lajittelee ja kierrättää oikein ja tekee muita kestävän kehityksen kannalta viisaita valintoja ja arvioi niitä.

T14 Oppilas hankkii, tulkitsee ja arvioi kriittisesti tietoa sekä esittää luotettavaa tietoa.

T15 Oppilas analysoi ekologisia valintojaan. Oppilas hahmottaa eliökunnan kokonaisuutena ja osaa soveltaa tietojaan sen luokitteluun eri tavoin.

T16 Oppilas hahmottaa maailmankartan kokonaisuutena ja osaa nimetä sen keskeisen nimistön. Oppilas osaa analysoida ihmisten toiminnan vaikutuksia maapalloon. Oppilas hyödyntää ja ylläpitää geomediataitojaan tiedonhaussa ja esittämisessä.

T17 Oppilas tutkii, kuvaa ja selittää luonnossa ja teknologiassa esiintyviä fysikaalisia ilmiöitä täsmällisin käsittein.

T18 Oppilas tutkii, kuvaa ja selittää kemiallisia ilmiöitä sekä aineiden ominaisuuksia ja niissä tapahtuvia muutoksia.

T19 Oppilas arvioi ja pohtii terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiin. Oppilas antaa esimerkkejä murrosikään liittyvästä henkisestä ja fyysisestä kehityksestä. Oppilas antaa esimerkkejä terveydelle haitallisista aineista ja niiden vaikutuksista. Oppilas tutustuu erilaisiin nuorten tukipalveluihin.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta asettamaan omia opiskelutavoitteita ja työskentelemään pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi sekä tunnistamaan omaa ympäristöopin osaamistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ja kannustetaan pitämään yllä tavoitteellista toimintaa opiskelussaan ja työskentelemään pitkäjänteisesti suunnitellessaan tutkimusta ja soveltaessaan aiempaa tietämystään sen toteuttamiseksi. Oppilasta ohjataan soveltamaan ja analysoimaan omaa ympäristöopin osaamistaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tavoitteellinen ja pitkäjänteinen työskentely esimerkiksi pienimuotoisen tutkimuksen suunnittelussa, toteuttamisessa sekä aiemman tiedon soveltamisessa ja arvioimisessa. Oman ympäristöopin osaamisen soveltaminen ja analysoiminen. Oppilas asettaa tavoitteita työskentelylleen esimerkiksi toteuttaessaan tutkimusta. Oppilas soveltaa ja analysoi omaa ympäristöopin osaamistaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas asettaa omia opiskelutavoitteita ja työskentelee pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi ja tunnistaa ympäristöopin osaamistaan.
Tavoitteellinen työskentely ja oppimaan oppiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa omia tavoitteitaan pienille kokonaisuuksille ja arvioi niiden saavuttamista, ja työskentelee oma-aloitteisesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettaa omia tavoitteita pienille kokonaisuuksille ja työskentelee yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa omia tavoitteitaan pienille kokonaisuuksille ohjatusti, ja työskentelee ohjatusti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas asettaa yksittäisen tavoitteen ohjatusti ja osallistuu yhteiseen työskentelyyn.

T3 tukea oppilaan ympäristötietoisuuden kehittymistä sekä ohjata oppilasta toimimaan ja vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi ja arvostamaan kestävän kehityksen merkitystä itselle ja maailmalle
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan vaikuttamaan lähiympäristössään ja -yhteisössään kestävän kehityksen edistämiseksi, syventämään ymmärrystään luontoa säästävien valintojen merkityksestä itselleen ja maailmalle (esimerkiksi ekosysteemi, sademetsät), soveltamaan ja arvioimaan tietoaan ekologisista valinnoista ja lajittelusta. Oppilasta ohjataan analysoimaan ja arvioimaan omaa toimijuuttaan kestävän kehityksen edistäjänä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Luontoa säästävien valintojen tekeminen lähiympäristössä ja -yhteisössä, näiden ympäristötekojen vaaliminen sekä oman toiminnan analysoiminen ja arvioiminen kestävän kehityksen edistäjänä (esimerkiksi oman ekosysteemin ja sademetsien suojelemisen ymmärtäminen). Oppilas tekee luontoa säästäviä valintoja lähiympäristössään ja -yhteisössään oma-aloitteisesti. Oppilas osaa analysoida ja arvioida omaa toimijuuttaan kestävän kehityksen edistäjänä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää ympäristötietoisuuttaan sekä toimii ja vaikuttaa ympäristössään ja yhteisöissään kestävän kehityksen edistämiseksi. Hän ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen itselle ja maailmalle.
Kestävän kehityksen tiedot ja taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas antaa perusteltuja esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamista tukevista ja uhkaavista tekijöistä. Oppilas kuvailee perustellen erilaisia keinoja ympäristön ja yhteisöjen vaalimiseen ja kehittämiseen sekä osallistuu aktiivisesti

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla kestävän tulevaisuuden rakentamista tukevia ja uhkaavia tekijöitä. Oppilas kuvailee ja tunnistaa erilaisia keinoja ympäristön ja yhteisöjen vaalimiseen ja kehittämiseen sekä osallistuu yhteiseen vaikuttamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee esimerkkien avulla ympäristön tilaa ja mainitsee joitakin kestävää tulevaisuutta uhkaavia tekijöitä. Oppilas kuvailee keinoja ympäristön ja yhteisön vaalimiseksi ja kehittämiseksi sekä osallistuu ohjatusti yhteiseen vaikuttamiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas antaa esimerkin ihmisen aiheuttamasta muutoksesta ympäristössä. Oppilas nimeää myönteisiä asioita, joita hän voi tehdä ympäristön ja yhteisön hyväksi.

Tutkimisen ja toimimisen taidot
T5 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja toteuttamaan pieniä tutkimuksia, tekemään havaintoja ja mittauksia monipuolisissa oppimisympäristöissä eri aisteja ja tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan suunnittelemaan tarkemmin ja laajemmin sekä toteuttamaan pieniä tutkimuksia (esimerkiksi suon tutkiminen, puiden mittaaminen, kitka ja vastus, voima ja vastavoima), tekemään tarkkoja havaintoja valitsemistaan ilmiöistä, mittaamaan ja kirjaamaan havaintoja ja tuloksia vaiheittain tietotekniikkaa hyödyntäen, arvioimaan tutkimuksen onnistumista ja keskustelemaan havainnoista toisten kanssa. Oppilasta ohjataan kertomaan suullisesti ja kirjallisesti toteuttamastaan pienimuotoisesta tutkimuksesta analyyttisesti. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Pienimuotoisen tutkimuksen toteuttaminen suunnitelman pohjalta tarkkoja havaintoja tehden ja joitakin mittausvälineitä käyttäen, havaintojen ja mittaustulosten kirjaaminen, niistä kertominen analyyttisesti suullisesti ja kirjallisesti muille sekä tutkimuksen toteuttamisen arvioiminen. Tutkimuksen suunnitteleminen, toteuttaminen ja aiemman tiedon soveltaminen yksin ja muiden kanssa sekä tulosten ja havaintojen kirjaaminen tietotekniikkaa hyödyntäen sekä tutkimusprosessin analyyttinen arvioiminen. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen vaiheittain (suunnittelu, mittaaminen, havainnot, kirjaaminen, raportointi, arviointi). Oppilas kertoo havainnoistaan ja mittaustuloksistaan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Oppilas hyödyntää ja syventää tietoteknisiä taitojaan havaintojen ja tulosten kirjaamisessa sekä esittämisessä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pieniä tutkimuksia sekä tekee havaintoja ja mittauksia monipuolisissa oppimisympäristöissä eri aisteja ja tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen.
Tutkimisen taidot: suunnittelu, havainnointi ja mittaukset

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pieniä tutkimuksia itsenäisesti ja tukee muita ryhmän jäseniä tarvittaessa. Oppilas tekee havaintoja ja mittauksia sekä dokumentoi tuloksia eri oppimisympäristöissä tutkimus- ja mittausvälineitä käyttäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pieniä tutkimuksia itsenäisesti tai yhdessä muiden kanssa. Oppilas tekee havaintoja ja mittauksia sekä dokumentoi tuloksia ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee ja toteuttaa ohjatusti pieniä tutkimuksia. Oppilas tekee ohjatusti havaintoja ja mittauksia sekä dokumentoi tuloksia ohjatusti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu havainnointiin, mittaamiseen ja tulosten dokumentoimiseen ja kertoo näistä ohjatusti.

T6 ohjata oppilasta tunnistamaan syy-seuraussuhteita, tekemään johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittämään tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan analysoimaan ja arvioimaan esimerkiksi tutkimuksensa pohjalta syy- ja seuraussuhteita (esimerkiksi miten erilaiset ilmastot vaikuttavat ihmisen toimintaan), tekemään niistä johtopäätöksiä ja raportoimaan sekä esittelemään niitä eri tavoin (esimerkiksi esitysgrafiikkaohjelmia käyttäen). Arvioinnin kohde ja kriteerit: Johtopäätösten tekeminen syy- ja seuraussuhteita hyödyntämällä sekä niistä raportoiminen. Tutkimustulosten esittäminen eri tavoin, esimerkiksi tietotekniikkaa hyödyntäen. Oppilas arvioi tutkimustaan käyttäen syy- ja seuraussuhteita johtopäätösten tekemiseen sekä kertoo niistä myös muille. Oppilas raportoi ja esittelee tutkimustuloksiaan eri tavoin esimerkiksi tietotekniikkaa hyödyntäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa syy-seuraussuhteita, tekee johtopäätöksiä tuloksistaan sekä esittää tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin.
Tutkimisen taidot: johtopäätösten tekeminen ja tulosten esittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee syy-seuraussuhteita ja esittää johtopäätöksiä tuloksista. Oppilas esittää tuloksiaan ja tutkimuksiaan eri tavoin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tunnistaa syy-seuraussuhteita ja tekee yksinkertaisia johtopäätöksiä tuloksista. Oppilas esittää tuloksiaan selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee ohjatusti yksinkertaisia johtopäätöksiä. Oppilas esittää tuloksiaan ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuvailee ohjatusti tehtyä tutkimusta ja sen tuloksia käyttäen tutkimuksessa kerättyä tietoa tai tehtyjä havaintoja.

T7 ohjata oppilasta ymmärtämään arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ja kannustetaan hyödyntämään arjen teknologiaa ja niiden erilaisia sovelluksia ja toimintaperiaatteita ja hyödyntämään niitä erilaisissa tehtävissä yhdessä muiden kanssa. Oppilasta ohjataan selittämään teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita arjen tilanteissa sekä antamaan niistä esimerkkejä. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Joidenkin teknologisten laitteiden ja sovellusten (esimerkiksi internet, geomedia) käyttö ja niiden toimintaperiaatteiden selittäminen ja nimeäminen erilaisissa tehtävissä yhdessä muiden kanssa. Oppilas käyttää ja soveltaa joidenkin teknologisten laitteiden ja sovellusten toimintaperiaatteita arjen tilanteissa sekä antaa niistä esimerkkejä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää arjen teknologisten sovellusten käyttöä, merkitystä ja toimintaperiaatteita sekä kokeilee, keksii ja luo uutta yhdessä toimien.
Teknologinen osaaminen ja yhteistyö teknologisessa ongelmanratkaisussa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee ja selittää useiden teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita ja antaa esimerkkejä niiden käyttökohteista. Oppilas toimii aloitteellisesti kokeiluissa ja keksimisessä. Oppilas auttaa tarvittaessa muita kokeiluissa ja keksimisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee joidenkin arjen teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita ja antaa esimerkkejä niiden merkityksestä. Oppilas toimii kokeiluissa ja keksimisessä yhdessä muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas antaa joitakin esimerkkejä arjen teknologisten sovellusten käyttötarkoituksista ja toimintaperiaatteista. Oppilas työskentelee ohjatusti kokeiluissa ja keksimisessä yhdessä muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuvailee jonkin arjen teknologisen sovelluksen käyttötarkoitusta. Oppilas osallistuu ohjatusti kokeiluun ja keksimiseen ryhmässä.

T9 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään luonnossa ja rakennetussa ympäristössä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ja kannustetaan pitämään yllä luonnossa sekä rakennetussa ympäristössä liikkumista ja toimimista ympäristöä kunnioittaen ja jokamiehenoikeuksia soveltaen. Oppilasta ohjataan suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan ympäristöönsä liittyviä pienimuotoisia tutkimustehtäviä sekä yksin että muiden kanssa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Luonnossa sekä rakennetussa ympäristössä toimiminen ja liikkuminen ympäristöä kunnioittaen ja jokamiehenoikeuksia soveltaen. Pienimuotoisen tutkimustehtävän suunnitteleminen, toteuttaminen ja arvioiminen yksin ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas liikkuu ja toimii tarkoituksenmukaisesti ja jokamiehenoikeuksia soveltaen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas suunnittelee ja toteuttaa pienimuotoisen tutkimuksen sekä yksin että yhdessä muiden kanssa ja arvioi toimintaansa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutkii ja toimii sekä liikkuu ja retkeilee luonnossa ja rakennetussa ympäristössä.
Ympäristössä toimiminen ja tutkiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas liikkuu, retkeilee ja tekee havaintoja luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas tekee tutkimuksia ympäristössä joko itsenäisesti tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia, liikkua ja retkeillä luonnossa ja rakennetussa ympäristössä ohjeiden mukaisesti. Oppilas osaa tehdä tutkimuksia ympäristössä ohjatusti sekä yksin että ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas liikkuu, retkeilee ja tekee havaintoja ohjatusti luonnossa ja rakennetussa ympäristössä. Oppilas osallistuu ohjatusti tutkimuksen tekemiseen joko itsenäisesti tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ulkona oppimiseen luonnossa ja rakennetussa ympäristössä.

T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pitämään yllä ja syventämään tieto- ja viestintäteknisiä taitojaan tiedon etsinnässä ja sen kriittisessä arvioinnissa. Oppilasta ohjataan etsimään tietoa kriittisesti useasta eri lähteestä ja huomioimaan tekijänoikeudet. Oppilasta ohjataan taltioimaan ja tuottamaan tekstiä, kuvia ja videoita tietoteknisesti sekä hyödyntämään tieto- ja viestintätekniikkaa esittämisessä. Oppilasta ohjataan pitämään yllä tietämystään terveellisistä työasennoista ja sopivan pituisista työskentelyjaksoista tietotekniikan parissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tieto- ja viestintäteknisten taitojen sekä lähdekriittisyyden ylläpitäminen ja syventäminen sekä tiedon luotettavuuden arvioiminen. Tiedon etsiminen useasta eri lähteestä tekijänoikeudet huomioiden. Tekstin, kuvien ja videoiden taltioiminen sekä tieto- ja viestintätekniikan monipuolinen hyödyntäminen esityksissä (erilaiset esitysgrafiikat). Terveellisten työasentojen huomioiminen ja työskentelyn jaksottaminen. Oppilas ylläpitää ja syventää tieto- ja viestintäteknisiä taitojaan ja arvioi tiedon luotettavuutta kriittisesti. Oppilas etsii tietoa useasta eri lähteestä tekijänoikeudet huomioiden. Oppilas taltioi ja tuottaa tekstiä, kuvia ja videoita sekä hyödyntää niitä monipuolisesti esityksissä. Oppilas työskentelee tietotekniikan parissa huomioiden terveelliset työasennot ja jaksottamisen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa, käsittelyssä ja esittämisessä sekä vuorovaikutuksen välineenä vastuullisesti, turvallisesti ja ergonomisesti.
Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee perustellen ja käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa eri oppimistilanteissa ja vuorovaikutuksen välineenä sekä tukee muita ryhmän jäseniä. Oppilas kuvailee perustellen tieto- ja viestintätekno-logian vastuullista, turvallista ja ergonomista käyttöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa eri oppimistilanteissa ja vuorovaikutuksen välineenä. Oppilas kuvailee tieto- ja viestintä-teknologian vastuullista, turvallista ja ergonomista käyttöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää itsenäisesti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon han-kinnassa. Oppilas toimii aktiivisesti digitaalisen tuotoksen tekemisessä ja esittämisessä. Oppilas nimeää tieto- ja viestintäteknologian vastuulliseen, turvalliseen ja ergonomiseen käyttöön liittyviä tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankinnassa. Oppilas osallistuu digitaalisen tuotoksen tekemiseen ja esittämiseen. Oppilas nimeää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologian vastuulliseen, turvalliseen ja ergonomiseen käyttöön liittyvän tekijän.

Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta hahmottamaan ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla sekä kehittämään käsiterakenteitaan ennakkokäsityksistä kohti käsitteiden täsmällistä käyttöä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pohtimaan ja ympäristöä ja ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä (esimerkiksi ilmastonmuutos) sekä tunnistamaan ja myös itse käyttämään täsmällisiä tieteelliseen tietoon liittyviä käsitteitä tarkastelun kohteena olevista ilmiöistä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ympäristön ja ihmisten toiminnan ja niihin liittyvien ilmiöiden pohtiminen, niistä puhuminen täsmällisten tieteellisten käsitteiden avulla. Oppilas pohtii ympäristön ja ihmisten toimintaa sekä niihin liittyviä ilmiöitä tieteeseen perustuvien täsmällisten käsitteiden avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin käsitteiden avulla. Hän kehittää käsiterakenteita ennakkokäsityksistä kohti käsitteiden täsmällistä käyttöä.
Käsitteiden käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää ympäristöä, ihmisen toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin tiedonalojen keskeisillä käsitteillä. Oppilas käyttää ja yhdistää käsitteitä toisiinsa niin, että ne muodostavat loogisia kokonaisuuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee ympäristöä, ihmisen toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin tiedonalojen keskeisillä käsitteillä. Oppilas yhdistää käsitteitä loogisesti toisiinsa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee ympäristöä, ihmisen toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä joillakin ympäristöopin tiedonalojen keskeisillä käsitteillä. Oppilas yhdistää toisiinsa liittyviä käsitteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin ympäristöopin tiedonalojen käsitteitä ja osaa yhdistää niitä ympäristöön, ihmisen toimintaan ja niihin liittyviin ilmiöihin.

T13 ohjata oppilasta ymmärtämään, käyttämään ja tekemään erilaisia malleja, joiden avulla voidaan tulkita ja selittää ihmistä, ympäristöä ja niiden ilmiöitä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pohtimaan ja rakentamaan erilaisia malleja ja diagrammeja (esimerkiksi aurinkokunta, kasvillisuusvyöhykkeet maapallolla), joiden avulla voidaan tulkita ja selittää ympäristöä ja sen ilmiöitä. Oppilaan kierrättämisen ja lajittelemisen taitoja pidetään yllä ohjaamalla häntä tekemään kestävän kehityksen kannalta viisaita valintoja sekä arvioimaan omia taitojaan ja asenteitaan aiheesta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Erilaisten mallien, kuten kartan ja diagrammien, laatiminen ympäristön ilmiöiden tulkitsemiseksi ja selittämiseksi. Kestävän kehityksen periaatteiden vaaliminen ja arvioiminen. Oppilas osaa laatia itse konkreettisen mallin, esimerkiksi yksinkertaisen kartan tai diagrammin, kuvatakseen ja selittääkseen ympäristöä ja sen ilmiöitä. Oppilas lajittelee ja kierrättää oikein ja tekee muita kestävän kehityksen kannalta viisaita valintoja ja arvioi niitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, käyttää ja tekee erilaisia malleja, joiden avulla voidaan tulkita ja selittää ihmistä, ympäristöä ja niiden ilmiöitä.
Mallien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja tekee tarkoituksenmukaisia malleja sekä selittää perustellen niiden avulla ihmistä, ympäristöä ja niiden ilmiöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää ja tekee malleja ihmisen, ympäristön ja niihin liittyvien ilmiöiden selittämiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää ja tekee ohjatusti malleja ihmisen, ympäristön ja niihin liittyvien ilmiöiden selittämiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tietää, että malli on todellisuuden yksinkertaistus. Oppilas nimeää ohjatusti jonkin annetun mallin keskeiset osat.

T14 ohjata oppilasta hankkimaan luotettavaa tietoa, ilmaisemaan perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan hankkimaan luotettavaa tietoa eri lähteistä sekä tulkitsemaan ja arvioimaan hankkimaansa tietoa kriittisesti. Oppilasta rohkaistaan ja ohjataan esittämään luotettavaa tietoa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tiedon hankkiminen, tulkitseminen ja arvioiminen kriittisesti sekä erilaisista luotettavuuden näkökulmista. Oppilas hankkii, tulkitsee ja arvioi kriittisesti tietoa sekä esittää luotettavaa tietoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hankkii luotettavaa tietoa, ilmaisee perustellen erilaisia näkemyksiä sekä tulkitsee ja arvioi kriittisesti tietolähteitä ja näkökulmia.
Näkemyksien ilmaiseminen ja kriittinen lukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee monipuolisesti tietoa erilaisista tietolähteistä. Oppilas arvioi monipuolisesti tietolähteiden luotettavuuteen liittyviä tekijöitä. Oppilas perustelee erilaisia näkemyksiä ja vertailee eri näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä. Oppilas arvioi tietolähteiden luotettavuuteen liittyviä tekijöitä. Oppilas perustelee erilaisia näkemyksiä ja nimeää näkökulmien välisiä eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee tietoa ohjatusti erilaisista tietolähteistä. Oppilas arvioi ohjatusti tietolähteen luotettavuuteen liittyviä tekijöitä. Oppilas perustelee ohjatusti erilaisia näkemyksiä ja nimeää näkökulmien välisiä eroja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee ohjatusti tietoa annetuista tietolähteistä. Oppilas nimeää jonkin tietolähteen luotettavuuteen liittyvän tekijän.

T15 ohjata oppilasta luonnon tutkimiseen, eliöiden ja elinympäristöjen tunnistamiseen ja ekologiseen ajatteluun sekä ohjata oppilasta ihmisen rakenteen, elintoimintojen ja kehityksen ymmärtämiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan syventämään ja analysoimaan ekologisia valintojaan. Oppilasta ohjataan hahmottamaan eliökunta kokonaisuutena (esimerkiksi Suomen metsä) ja soveltamaan tietojaan sen luokittelusta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ekologisten valintojen merkityksen analyyttinen ymmärtäminen. Eliökunnan kokonaisuuden hahmottaminen ja tietojen soveltaminen sen luokittelussa. Oppilas analysoi ekologisia valintojaan. Oppilas hahmottaa eliökunnan kokonaisuutena ja osaa soveltaa tietojaan sen luokitteluun eri tavoin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutkii luontoa, tunnistaa eliöitä ja elinympäristöä sekä osaa ajatella ekologisesti. Hän ymmärtää ihmisen rakennetta, elintoimintoja ja kehitystä.
Biologian tiedonala: luonnon tutkiminen, eliöiden ja elinympäristöjen tunnistaminen; ihmisen rakenne, elintoiminnot ja kehitys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas nimeää monipuolisesti eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas kuvailee eliöiden ja elottoman luonnon välisiä vuorovaikutussuhteita. Oppilas nimeää monipuolisesti ihmisen rakenteita ja kuvailee ihmisen rakenteiden ja elintoimintojen välisiä yhteyksiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas nimeää eliöitä ja niiden tunnusomaisia elinympäristöjä. Oppilas antaa esimerkkejä elottoman ja elollisen luonnon vuorovaikutuksesta. Oppilas nimeää ihmisen rakenteita ja kuvailee ihmisen elintoimintoja ja kehitystä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa eliöitä ja elinympäristöjä. Oppilas nimeää elottoman ja elollisen luonnon tekijöitä, joita eliöt tarvitsevat ympäristöstään. Oppilas nimeää joitakin ihmisen rakenteita ja antaa esimerkkejä ihmisen elintoiminnoista ja kehityksen vaiheista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ohjatusti joitakin eliöitä, elinympäristöjä ja elottoman luonnon tekijöitä. Oppilas tunnistaa joitakin ihmisen rakenteita ja elintoimintoja sekä ihmisen kehittymisen vaiheita.

T16 ohjata oppilasta maantieteelliseen ajatteluun, hahmottamaan omaa ympäristöä ja koko maailmaa sekä harjaannuttamaan kartankäyttö- ja muita geomediataitoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan hahmottamaan maailmankarttaa kokonaisuutena ja nimeämään sen keskeinen nimistö. Oppilasta ohjataan ymmärtämään ja analysoimaan ihmisen toiminnan vaikutuksia maapalloon elinpaikkana. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tiedonhakuun ja esittämiseen geomediataitoja hyödyntäen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Maailmankartan hahmottaminen kokonaisuutena ja sen keskeisen nimistön nimeäminen. Ihmisen toiminnan vaikutusten ymmärtäminen laajasti maapalloon elinpaikkana. Geomediataitojen ylläpitäminen tiedonhaussa ja esittämisessä. Oppilas hahmottaa maailmankartan kokonaisuutena ja osaa nimetä sen keskeisen nimistön. Oppilas osaa analysoida ihmisten toiminnan vaikutuksia maapalloon. Oppilas hyödyntää ja ylläpitää geomediataitojaan tiedonhaussa ja esittämisessä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa omaa lähiympäristöä ja koko maailmaa maantieteellisten käsitteiden ja paikannimien avulla. Hän osaa käyttää karttaa ja muita geomedialähteitä.
Maantiedon tiedonala: maapallon hahmottaminen, kartta- ja muut geomediataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas nimeää ja tunnistaa maanosat sekä monipuolisesti valtioita, kaupunkeja ja luonnonmaantieteellisiä kohteita ja antaa niistä esi-merkkejä kartalta. Oppilas vertailee alueiden piirteitä ja sijaintia käyttäen maantieteellistä käsitteistöä. Oppilas tulkitsee käyttämiään karttoja ja muita geomedialähteitä sekä arvioi niitä kriittisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas nimeää maanosat sekä valtioita, kaupunkeja ja luonnonmaantieteellisiä kohteita ja antaa niistä esimerkkejä kartalta. Oppilas kuvailee alueita ja niiden sijaintia osoittaen maantieteellisten käsitteiden ja alueiden piirteiden tuntemusta. Oppilas käyttää karttoja ja muita geomedialähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää maanosia, valtioita, kaupunkeja ja luonnonmaantieteellisiä kohteita ja antaa niistä esimerkkejä kartalta. Oppilas antaa esimerkkejä alueiden piirteistä maantieteellisiä käsitteitä käyttäen ja nimeää ilmansuunnat. Oppilas käyttää ohjatusti karttoja tai muita geomedialähteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää joitakin maanosia, valtioita, kaupunkeja ja luonnonmaantieteellisiä kohteita. Oppilas käyttää joitakin maantieteellisiä käsitteitä ja nimeää pääilmansuunnat. Oppilas käyttää ohjatusti karttoja.

T17 ohjata oppilasta tutkimaan, kuvaamaan ja selittämään fysikaalisia ilmiöitä arjessa, luonnossa ja teknologiassa sekä rakentamaan perustaa energian säilymisen periaatteen ymmärtämiselle
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutkimaan, kuvaamaan ja selittämään arjen fysikaalisia ilmiöitä luonnossa ja teknologiassa (esimerkiksi ilmakehä, energialähteet). Oppilasta ohjataan kuvaamaan näitä ilmiöitä täsmällisin käsittein. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Luonnossa ja teknologiassa esiintyvien fysikaalisten ilmiöiden tutkiminen, selittäminen ja kuvaaminen täsmällisin käsittein. Oppilas tutkii, kuvaa ja selittää luonnossa ja teknologiassa esiintyviä fysikaalisia ilmiöitä täsmällisin käsittein.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutkii, kuvaa ja selittää fysikaalisia ilmiöitä arjessa, luonnossa ja teknologiassa sekä ymmärtää energian säilymisen periaatteen.
Fysiikan tiedonala: fysikaalisten ilmiöiden tutkiminen, kuvaaminen ja selittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas havainnoi, tutkii ja selittää fysikaalisia ilmiöitä käyttäen fysiikan käsitteitä. Oppilas käyttää energia-, voima- ja liikekäsitteitä erilaisissa tilanteissa. Oppilas selittää, miten energian säilymisen periaate ilmenee erilaisissa annetuissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas havainnoi, tutkii ja kuvailee yksinkertaisia fysikaalisia ilmiöitä sekä selittää joitakin näistä ilmiöistä käyttäen fysiikan käsitteitä. Oppilas käyttää energia-, voima- ja liikekäsitteitä arkisissa tilanteissa ja antaa esimerkkejä energian säilymisen periaatteesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas havainnoi, tutkii ja kuvailee yksinkertaisia fysikaalisia ilmiöitä sekä selittää ohjatusti joitakin yksinkertaisia ilmiöitä käyttäen fysiikan käsitteitä. Oppilas käyttää energia-, voima- ja liikekäsitteitä yksinkertaisissa ja tutuissa tilanteissa. Oppilas nimeää eri energialähteitä ja lajeja ja osaa antaa yksittäisiä esimerkkejä energian muuntumisesta eri lajeihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja jostakin fysikaalisesta ilmiöstä ja kuvailee sitä käyttäen ohjatusti fysiikan käsitteitä. Oppilas nimeää joitakin energialähteitä ja -lajeja tutuissa tilanteissa.

T18 ohjata oppilasta tutkimaan, kuvaamaan ja selittämään kemiallisia ilmiöitä, aineiden ominaisuuksia ja muutoksia sekä rakentamaan perustaa aineen säilymisen periaatteen ymmärtämiselle
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutkimaan, kuvaamaan ja selittämään kemiallisia ilmiöitä, aineiden ominaisuuksia ja muutoksia (esimerkiksi kylläinen ja mekaaninen liuos, happamuus ja emäksisyys, aineen säilymisen periaate). Arvioinnin kohde ja kriteeri: Kemiallisten ilmiöiden tutkiminen, kuvaaminen ja selittäminen sekä aineiden ominaisuuksien ja muutosten kuvaaminen ja selittäminen. Oppilas tutkii, kuvaa ja selittää kemiallisia ilmiöitä sekä aineiden ominaisuuksia ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutkii, kuvaa ja selittää kemiallisia ilmiöitä, aineiden ominaisuuksia ja muutoksia sekä ymmärtää aineen säilymisen periaatteen.
Kemian tiedonala: kemiallisten ilmiöiden tutkiminen, kuvaaminen ja selittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas havainnoi, tutkii ja kuvailee olomuotojen ja aineiden ominaisuuksia käyttäen kemian käsitteitä täsmällisesti. Oppilas kertoo, mitä tapahtuu kemiallisissa reaktioissa. Oppilas selittää aineen säilymisen periaatteen avulla esimerkiksi veden kiertokulkua ja aineiden kierrättämisen merkitystä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas havainnoi, tutkii ja kuvailee olomuotoja ja tuttujen aineiden ominaisuuksia käyttäen kemian käsitteitä. Oppilas kertoo, mitä tapahtuu kemiallisessa reaktiossa. Oppilas selittää esimerkiksi veden olomuodon muutokset veden kiertokulussa sekä kierrättämistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas havainnoi ja tutkii ohjatusti olomuotoja ja joidenkin tuttujen aineiden ominaisuuksia. Oppilas kuvailee esimerkiksi veden kiertokulkua tai kierrätyksen ideaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää aineen kolme olomuotoa ja tunnistaa esimerkiksi veden olomuotoja eri tilanteissa. Oppilas luokittelee tai kuvailee aineita jonkin ominaisuuden perusteella. Oppilas antaa esimerkkejä aineiden kierrätyksestä.

T19 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuoruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä sekä rohkaista oppilasta harjoittelemaan ja soveltamaan terveysosaamistaan arjessa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan ottamaan vastuuta omista terveystottumuksistaan. Oppilasta ohjataan pohtimaan ja analysoimaan haitallisten aineiden (alkoholi, tupakka, huumeet), ruokatottumusten, unirytmin ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiin. Oppilasta ohjataan tunnistamaan ja kuvaamaan ikäkauteensa liittyvää henkistä ja fyysistä kehitystä. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia tutustua erilaisiin nuorille tarjolla oleviin tukipalveluihin ja verkkosivuihin esimerkiksi omaan henkiseen tasapainoon liittyvissä asioissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Vastuun ottaminen omista terveystottumuksista. Terveellisen ravinnon, unirytmin ja liikunnan vaikutusten arvioiminen ja pohtiminen. Oppilas ottaa vastuuta omista terveystottumuksistaan. Murrosikään liittyvän fyysisen ja henkisen kehityksen tunnistaminen ja kuvaaminen. Tutustuminen erilaisiin nuorille tarjottuihin tukipalveluihin. Oppilas arvioi ja pohtii terveellisen ravinnon, unen ja liikunnan vaikutuksia omaan hyvinvointiin. Oppilas antaa esimerkkejä murrosikään liittyvästä henkisestä ja fyysisestä kehityksestä. Oppilas antaa esimerkkejä terveydelle haitallisista aineista ja niiden vaikutuksista. Oppilas tutustuu erilaisiin nuorten tukipalveluihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää terveyden osa-alueita, arjen terveystottumusten merkitystä sekä elämänkulkua, lapsuuden ja nuoruuden yksilöllistä kasvua ja kehitystä. Hän saa valmiudet soveltaa terveysosaamista erilaisissa tilanteissa.
Terveystiedon tiedonala: terveyden osa-alueiden ja arjen terveystottumusten tuntemus sekä niiden merkityksen pohtiminen sekä ikäkauteen liittyvän kasvun ja kehityksen tunnistaminen ja kuvaaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuvailee terveyden osa-alueita ja antaa esimerkkejä niiden välisestä yhteydestä. Oppilas selittää esimerkkien avulla, miten elintavat vaikuttavat terveyteen. Oppilas selittää perustellen lapsuuteen ja nuoruuteen liittyviä keskeisiä kasvun ja kehityksen tunnuspiirteitä ja niihin liittyvää yksilöllistä vaihtelua.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuvailee terveyden osa-alueita ja keskeisiä terveyttä edistäviä elintapoja. Oppilas kuvailee lapsuuteen ja nuoruuteen liittyviä keskeisiä kasvun ja kehityksen tunnuspiirteitä ja niiden yksilöllistä vaihtelua.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää terveyden osa-alueita ja kuvailee yksittäistä terveyttä edistävää elintapaa. Oppilas nimeää lapsuuden ja nuoruuden kasvuun ja kehitykseen liittyviä tunnuspiirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää jonkin terveyden osa-alueen ja terveyttä edistävän elintavan. Oppilas nimeää jonkin lapsuuden ja nuoruuden kasvuun ja kehitykseen liittyvän tunnuspiirteen.

Sisällöt

S1 Minä ihmisenä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät ihmisen rakenteeseen ja keskeisiin elintoimintoihin sekä ihmisen kasvun ja kehityksen eri vaiheisiin. Sisällöissä kiinnitetään huomiota kehityksen ajankohtaisiin muutoksiin ja niiden yksilöllisen luonteen ymmärtämiseen. Käsitellään ikäkauden mukaisesti seksuaalista kehitystä ja ihmisen lisääntymistä. Harjoitellaan tunnistamaan oman kehon ja mielen viestejä ja tiedostamaan omia ajatuksia, tarpeita, asenteita ja arvoja. Perehdytään terveyden osa-alueisiin ja voimavaroihin, arjen terveystottumuksiin, mielenterveystaitoihin, sairauksien ehkäisyyn ja itsehoitotaitoihin. Lisäksi harjoitellaan tunteiden tunnistamista, ilmaisua ja säätelyä. Tunnistetaan omaa oppimista tukevia asioita.

S2 Arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät arjen tilanteissa ja yhteisöissä toimimiseen. Harjoitellaan selittämään arjen tilanteita, ilmiöitä ja teknologiaa eri tiedonalojen käsitteillä ja malleilla. Tutkitaan laitteiden toimintaperiaatteita ja erilaisia rakenteita. Harjoitellaan turvallisuuden edistämistä ja turvataitoja esimerkiksi seuraavilla osa-alueilla: liikenne-, palo-, sähköturvallisuus, tapaturmat, myrkytykset, päihteet, kiusaamisen ehkäisy, fyysinen ja henkinen koskemattomuus sekä toiminta ensiapu- ja vaaratilanteissa. Harjoitellaan toimimista erilaisissa yhteisöissä sekä pohditaan erilaisten vuorovaikutustilanteiden ja yhteisöjen merkitystä hyvinvoinnille.

S3 Löytöretkelle monimuotoiseen maailmaan

Opetussuunnitelman perusteet

Monipuolisten alueellisten esimerkkien ja ajankohtaisten uutisten avulla hahmotetaan Suomen, Pohjoismaiden, Euroopan ja muiden maanosien luonnonympäristöä ja ihmisen toimintaa. Keskeisiä näkökulmia ovat luonnon ja kulttuurien moninaisuuden arvostaminen sekä globaalin ymmärryksen vahvistaminen. Maailmankuvan ja sen alueellisen viitekehyksen rakentamisessa käytetään monipuolisesti karttoja ja muuta geomediaa.

S4 Ympäristön tutkiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöiksi valitaan omaan elinympäristöön liittyviä tutkimustehtäviä. Elinympäristössä kiinnitetään huomiota elolliseen ja elottomaan luontoon, rakennettuun ja sosiaaliseen ympäristöön sekä ympäristön ilmiöihin, materiaaleihin ja teknologisiin sovelluksiin. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Tutkitaan säätä sekä maa- ja kallioperää. Tutkimalla kappaleiden liikkeiden muutoksia tutustutaan voiman käsitteeseen. Tunnistetaan eliöitä ja elinympäristöjä, laaditaan kasvio ohjatusti sekä tutkitaan kokeellisesti kasvien kasvua. Kotiseudun erilaisten ympäristöjen merkitystä havainnoidaan myös hyvinvoinnin näkökulmasta. Tutustutaan ympäristössä toimimisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin.

S5 Luonnon rakenteet, periaatteet ja kiertokulut

Opetussuunnitelman perusteet

Erilaisten materiaalien ja aineiden avulla tarkastellaan olomuotoja ja aineiden ominaisuuksia. Palaminen, yhteyttäminen ja veden kiertokulku muodostavat pohjan aineen muutosten ja aineen säilymisen periaatteen hahmottamiselle. Lämpötilan mittaamisen, lämpöenergiaan perehtymisen ja energialajien muuntumisen avulla tutustutaan energian säilymisen periaatteeseen. Tutkitaan ääni- ja valoilmiöitä. Perehdytään lähiavaruuteen, vuodenaikoihin, päivän ja yön vaihteluun sekä maapallon rakenteeseen. Tutkitaan eliöiden ja niiden elinympäristöjen sekä ihmisen toiminnan vuorovaikutussuhteita. Tutustutaan ravintoketjuihin, eläinten ja kasvien lisääntymiseen, ravinnon tuotantoon ja ruoan reitteihin sekä metsien hyötykäyttöön.

S6 Kestävän tulevaisuuden rakentaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon luonnon monimuotoisuuden vaaliminen, ilmastonmuutos ja sen hillitseminen, luonnonvarojen kestävä käyttö, terveyden edistäminen, oman kulttuuriperinnön vaaliminen, monikulttuurisessa maailmassa eläminen sekä ihmiskunnan globaali hyvinvointi nyt ja tulevaisuudessa. Pohditaan oman toiminnan vaikutuksia itselle, toisiin ihmisiin, eläinten hyvinvointiin, luontoon ja yhteiskuntaan. Harjoitellaan ympäristövastuullista toimintaa omassa lähiympäristössä sekä toisista huolehtimista. Toteutetaan yhteinen vaikuttamisprojekti, jossa harjoitellaan osallistumista ja vaikuttamista paikallisella tai globaalilla tasolla.

ePerusteet