T1 ohjata oppilasta perehtymään opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä keskeisiin oppeihin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan Raamattuun, etenkin Vanhan testamentin kertomuksiin ja luterilaisen kirkon sakramentteihin, rukouksiin, jumalanpalvelukseen ja seurakunnan toimintaan.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Raamatun kertomuksiin, etenkin Vanhan testamentin, sekä luterilaisen kirkon sakramentteihin, rukouksiin, jumalanpalvelukseen sekä seurakunnan toimintaan tutustuminen.
Oppilas osaa nimetä kristinuskon lähteitä, tekstejä ja niiden keskeisiä sisältöjä. Oppilas tuntee keskeisiä Vanhan testamentin kertomuksia ja niiden opetuksia. Oppilas tuntee muutaman keskeisen kristinuskon käsitteen, symbolin ja kristinuskon keskeisen sanoman. Oppilas tunnistaa luterilaisen kirkon sakramentteja, rukouksia sekä jumalanpalveluksen piirteitä. Oppilas tutustuu lähiseurakunnan toimintaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon pyhiin kirjoihin ja kertomuksiin sekä sen keskeisiin oppeihin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kertomusten sisältöjä ja tulkintaa.
Oppilas osaa kuvailla keskeisimpien oppien merkityksiä opiskeltavan uskonnon kannalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon pyhistä kirjoista sekä kuvailla kertomusten merkityksiä tai tapoja tulkita niitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa opiskeltavasta uskonnosta jonkin sen keskeisen opin ja kertomuksen.
Oppilas osaa kertoa ohjatusti jotain kertomuksen merkityksistä tai tavoista tulkita sitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä opiskeltavan uskonnon pyhän kirjan tai keskeisen lähteen ja tunnistaa jonkin käsitellyistä kertomuksista tai opeista.
|
T2 ohjata oppilas tutustumaan opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan elämänkaaren kristillisiin rituaaleihin (esimerkiksi konfirmaatio, häät ja hautajaiset) ja sakramentteihin (kaste ja ehtoollinen) sekä niihin niihin liittyvään tapakulttuuriin. Oppilasta ohjataan perehtymään Jeesuksen elämään, opetuksiin ja merkitykseen kristinuskossa kristillisten juhlien yhteydessä. Oppilasta ohjataan tutustumaan kirkkoon uskonnollisena rakennuksena sekä virsiin ja muuhun hengelliseen musiikkiin.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Kristillisiin rituaaleihin (esimerkiksi konfirmaatio, häät ja hautajaiset) ja sakramentteihin (kaste ja ehtoollinen) sekä niihin liittyvään tapakulttuuriin tutustuminen. Perehtyminen Jeesuksen elämään ja opetuksiin ja niiden merkitykseen kristillisten juhlien yhteydessä. Kirkkoon, virsiin ja muuhun hengelliseen musiikkiin tutustuminen.
Oppilas kertoo esimerkkien avulla kristinuskon keskeisistä rituaaleista, tavoista ja pyhistä paikoista sekä osaa kuvata niiden merkitystä. Oppilas sijoittaa muutaman kristillisen juhlan kirkkovuoteen ja tunnistaa niiden merkityksen. Oppilas nimeää joitakin Jeesuksen elämän vaiheita ja opetuksia. Hän tutustuu evankelisluterilaisen kirkon toimintaan sekä hengelliseen musiikkiin, esimerkiksi joihinkin virsiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu opiskeltavan uskonnon rituaaleihin ja tapoihin sekä pyhiin paikkoihin ja rakennuksiin.
|
Uskontoa koskevan tiedon hallitseminen, uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisten rituaalien ja tapojen sekä pyhien paikkojen ja rakennusten merkityssisällöistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon keskeisistä rituaaleista ja tavoista sekä kuvailla uskonnon pyhiä paikkoja tai rakennuksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä opiskeltavasta uskonnosta rituaaleja tai tapoja sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa opiskeltavaan uskontoon liittyvän rituaalin tai tavan sekä pyhän paikan tai rakennuksen.
|
T3 auttaa oppilasta tunnistamaan uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan Vanhan testamentin kertomuksiin sekä Jeesuksen opetuksiin ja niiden vertauskuvallisuuteen.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Vanhan testamentin kertomukset sekä Jeesuksen opetukset sekä niiden vertauskuvallisuuden ymmärtäminen.
Oppilas antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä, esim. Vanhan testamentin kertomustavasta ja sen vertauskuvallisuudesta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa uskonnollisen kielen erityispiirteitä ja vertauskuvallisuutta.
|
Uskonnon kielen ja symbolien analysointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa uskonnollisen kielen erityispiirteistä ja vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisesta kielestä ja sen vertauskuvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkin uskonnollisesta kielestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä uskonnollisen symbolin, vertauskuvan, kielikuvan tai väitteen.
|
T4 ohjata oppilasta etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan etsimään tietoa muista uskonnoista ja uskonnottomuudesta siinä määrin, kun ne liittyvät oppilaiden elämään. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon uskontoon liittyvien teemojen käsittely mediassa ja populaarikulttuurissa.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Tiedon etsiminen oppilaiden elämään jollakin tavalla liittyvistä muista uskonnoista sekä uskonnottomuudesta.
Oppilas etsii tietoa muista uskonnoista ja uskonnottomuudesta useista lähteistä samalla kiinnittäen huomiota tiedon luotettavuuteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu etsimään, arvioimaan ja käyttämään uskontoa koskevaa tietoa erilaisista lähteistä.
|
Oppimaan oppimisen taidot uskonnon opiskelussa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa etsiä ja vertailla uskontoa koskevaa tietoa eri lähteistä sekä tehdä havaintoja lähteiden luotettavuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää hakemaansa tietoa ja tunnistaa, että tietolähteiden luotettavuudessa on eroja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa etsiä uskontoa koskevaa tietoa useasta lähteestä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti etsiä uskontoa koskevaa tietoa annetuista lähteistä.
|
T7 kannustaa oppilasta kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää sekä käyttäytymään asianmukaisesti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttäytymään asianmukaisesti koulun järjestämissä uskonnollisissa tilaisuuksissa sekä kunnioittamaan sitä, mikä on pyhää itselle tai muille.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Kunnioittava ja asianmukainen käyttäytyminen koulun järjestämissä uskonnollisissa tilaisuuksissa .
Oppilas tietää, miten uskonnollisissa tilaisuuksissa toimitaan ja pyrkii toimimaan asianmukaisesti ja kunnioittavasti erilaisissa uskonnollisissa tilaisuuksissa ja paikoissa, esimerkiksi jumalanpalveluksessa ja hartaudessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan pyhän käsitteellä sekä pyrkii kunnioittamaan omaa ja toisen pyhää. Hän tietää, miten toimitaan erilaisissa uskonnollisissa tilanteissa ja paikoissa sekä pyrkii käyttäytymään niissä asianmukaisesti ja kunnioittavasti.
|
Uskonnon monilukutaito
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa, miten pyhyys voi ilmetä eri tavoin uskonnoissa.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää, mitä tarkoitetaan toisen pyhän kunnioittamisella.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä uskonnollisiin tilanteisiin ja paikkoihin sekä muihin pyhiin asioihin liittyvästä tapakulttuurista.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä erilaisia pyhinä pidettyjä asioita ja kuvailla, millaisia tapoja niihin liittyy.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä jonkin pyhänä pidetyn asian tai siihen liittyvän tavan.
Käyttäytymiseen liittyvää tavoitteen osaa ei arvioida.
|
T8 ohjata oppilas perehtymään opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan Vanhan testamentin tärkeimpiin eettisiin ohjeisiin, kuten 10 käskyyn tai Uuden testamentin kultaiseen sääntöön. Oppilas oppii käsittelemään keskeisiä elämänkysymyksiä, tunteita ja arvoja Vanhasta ja Uudesta testamentista valittujen kertomusten avulla.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Vanhan testamentin tärkeimpiin eettisiin ohjeisiin, esimerkiksi 10 käskyyn, ja Uuden testamentin kultaiseen sääntöön tutustuminen.
Oppilas tuntee keskeisiä kristillisiä eettisiä periaatteita, kuten kultaisen säännön, ja osaa nimetä 10 käskyä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas perehtyy opiskeltavan uskonnon eettisiin opetuksiin sekä eri uskontoja yhdistäviin eettisiin periaatteisiin.
|
Etiikkaa koskeva tieto
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia uskontojen erilaisten eettisten periaatteiden soveltamista arjessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla opiskeltavan uskonnon keskeisiä eettisiä opetuksia ja kertoa jostakin uskontoja yhdistävästä eettisestä periaatteesta sekä antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta arjen tilanteisiin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista tai uskontoja yhdistävistä eettisistä periaatteista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa tai osaa nimetä yksittäisen esimerkin opiskeltavan uskonnon eettisistä opetuksista.
|
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutkimaan ja ymmärtämään ihmisoikeuksiin ja YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Ihmisoikeuksiin ja YK:n lasten oikeuksien sopimukseen tutustuminen ja niihin liittyvien arvojen pohtiminen.
Oppilas tunnistaa YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen keskeisen sisällön ja osaa kertoa esimerkkejä ihmisoikeuksista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää ihmisoikeuksiin ja erityisesti YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen sisältyviä arvoja yksilön ja yhteisön näkökulmasta.
|
Ihmisoikeusetiikka
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia lapsen oikeuksiin ja muihin ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä yksilön ja yhteisön näkökulmista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lapsen oikeuksien ja muiden ihmisoikeuksien vaikutuksesta omaan elämänpiiriinsä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä lapsen oikeuksista tai muista ihmisoikeuksista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä ihmisoikeuksia tai Lapsen oikeuksien sopimuksesta nousevia lapsen oikeuksia.
|
T10 ohjata oppilasta arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja kristinuskon eettisten periaatteiden ja kestävän kehityksen kannalta.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Omien valintojen pohtiminen kristillisen eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulmasta.
Oppilas pohtii ja arvioi omia valintojaan, niiden motiiveja ja seurauksia. Oppilas kertoo arjen esimerkein kestävän tulevaisuuden rakentamisesta. Hän soveltaa kristinuskon eettisiä periaatteita omassa pohdinnassaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjaantuu arvioimaan tekemiään valintoja ja pohtimaan toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmasta.
|
Eettinen pohdinta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia omia valintojaan ja eettisiä valintatilanteita arvojen, erilaisten eettisten periaatteiden ja kestävän tulevaisuuden näkökulmista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa opiskeltavan uskonnon ja uskontojen yhteisistä eettisistä periaatteista ja antaa esimerkkejä niiden soveltamisesta.
Oppilas osaa kertoa arjen esimerkkejä kestävän tulevaisuuden rakentamisesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa eettisiä periaatteita.
Oppilas osaa kertoa esimerkkejä eettisistä valintatilanteista ja antaa niihin ratkaisuvaihtoehtoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa annetuista esimerkeistä joitain toiminnan taustalla vaikuttavia arvoja tai eettisiä valintatilanteita.
|
T11 luoda oppilaalle mahdollisuuksia keskustella eettisistä kysymyksistä, ilmaista rakentavasti ajatuksiaan ja tunteitaan sekä harjoitella perustelemaan omia näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan keskustelemaan eettisistä kysymyksistä ja ohjataan perustelemaan näkemyksiään.
Arvioinnin kohde ja kriteerit:
Eettisistä kysymyksistä keskusteleminen ja omien näkemysten perustelun harjoitteleminen.
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun, osaa kuunnella toisia ja ilmaista itseään sekä perustella mielipiteensä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee keskustelemaan eettisistä kysymyksistä sekä kehittää ajattelu- ja dialogitaitojaan.
|
Ajattelun ja vuorovaikutuksen taidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa keskustella vastavuoroisesti sekä pohtia ja rakentaa omia näkemyksiään vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi muut keskusteluun osallistujat ja osaa perustella omia näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa osaa yhteiseen keskusteluun ja ilmaisee itseään rakentavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja ilmaista jollain tavoin ajatuksiaan.
|