Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Elämänkatsomustiedon arviointi perustuu työskentelyn havainnointiin ja keskusteluihin ja argumentaatioon sekä oppilaiden monimuotoisten tuotosten tarkasteluun. Tuotosten sisällön lisäksi arvioidaan opiskeluprosessia ja työn eri vaiheita, kuten kysymysten muodostamista, perusteluiden rakentamista, aiheen rajaamista, tiedonhakua, näkökulmien perustelemista, käsitteiden käyttöä, ilmaisun selkeyttä ja työn loppuun saattamista. Oppilaiden itsearviointia ja vertaispalautetta käytetään arvioinnin tukena.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona elämänkatsomustiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut elämänkatsomustiedon oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt elämänkatsomustiedon tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on elämänkatsomustiedon tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet tietyn arvosanan mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy elämänkatsomustiedon päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Elämänkatsomustiedon arvioinnissa painotetaan sitä, että oppiaineessa edistetään oppilaiden kykyä etsiä hyvää elämää ja korostetaan oppilaiden kykyä vaikuttaa aktiivisesti omaan ajatteluunsa ja toimintaansa. Elämänkatsomustiedossa tuetaan oppilaan itsenäisen ajattelun ja argumentaation kehitystä ja avointa pohdiskelemista. Kehitys on koko yläkoulun kestävä jatkumo, mikä otetaan huomioon päättöarviointia annettaessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7

T1 Oppilas tuntee katsomuksellisia käsitteitä ja käyttää niitä. Oppilas ymmärtää katsomuksellisten käsitteiden keskinäisen riippuvuuden.

T2 Oppilas tuntee maailmanperintöohjelman merkityksen ja osaa nimetä kohteita sekä hankkia tietoa kulttuureista ja katsomuksista.

T3 Oppilas perehtyy kriittisen tiedonhankinnan menetelmiin maailmankatsomuksista ja eri kulttuureista. Oppilas tuntee ja arvostaa omia kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtiaan.

Vuosiluokka 8

T4 Oppilas selittää uskonnollisen ajattelun luonnetta ja arvioi katsomusvapauden ja yhdenvertaisuuden toteutumista erilaisissa yhteiskunnissa. Oppilas suhtautuu rakentavasti erilaisiin maailmankatsomuksiin.

T5 Oppilas antaa esimerkkejä katsomusvapaudesta ihmisoikeutena ja joistakin katsomusvapauden turvaamisen mekanismeista sekä niiden puutteista erilaisissa tilanteissa. Oppilas suhtautuu luottavaisesti muita ihmisryhmiä kohtaan kouluyhteisössä ja sen ulkopuolella.

T8 Oppilas käyttää eettistä käsitteistöä sekä tulkitsee ja soveltaa sitä.

T10 Oppilas nimeää tärkeimmät ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvät käsitteet ja perustelee ihmisoikeuksien merkitystä.

Vuosiluokka 9

T6 Oppilas kuvaa erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita. Oppilas pyrkii analysoimaan katsomuksellisia valintoja sekä yksilön että yhteisön näkökulmasta.

T7 Oppilas kuvaa monimuotoisuutta ja antaa esimerkkejä ihmisten yhdenvertaisesta kohtelusta.

T9 Oppilas nimeää keskeisiä luonnon ja yhteiskunnan kestävään tulevaisuuteen liittyviä piirteitä ja tarkastelee kestävän elämäntavan merkitystä tulevaisuudelle. Oppilas tuntee keinoja vaikuttaa paikallisesti ja globaalisti.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T4 ohjata oppilasta tuntemaan uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin perusteita
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan syventämään ymmärrystään katsomuksista ja niiden kohtaamiseen liittyvistä kysymyksistä. Oppilasta opastetaan ymmärtämään ihmisoikeuksille perustuvan ajattelun taustoja ja merkitystä nykymaailmassa. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia perehtyä teistisiin ja ateistisiin katsomuksiin, esimerkiksi sekulaariin humanismiin, kristinuskoon ja islamiin. Oppilas rohkaistuu luottamaan itseensä ja omiin näkemyksiinsä sekä kiinnostuu muiden ajattelusta ja sen lähtökohdista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin tunteminen Oppilas selittää uskonnollisen ajattelun luonnetta ja arvioi katsomusvapauden ja yhdenvertaisuuden toteutumista erilaisissa yhteiskunnissa. Oppilas suhtautuu rakentavasti erilaisiin maailmankatsomuksiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tutkimaan ja pohtimaan uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin perusteita.
Uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa eritellä uskonnollisen ajattelun luonnetta, ymmärtää uskontokritiikin pääpiirteitä sekä osaa itsenäisesti hakea tietoa asiasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa selittää uskonnollisen ajattelun luonnetta ja antaa esimerkkejä uskontokritiikin pääpiirteistä sekä hakea informaatiota asiasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, mitä uskonnollinen ajattelu on, ja tietää, mitä uskontokritiikki tarkoittaa, sekä osaa osittain itsenäisesti hakea informaatiota asiasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti hankkia informaatiota uskonnoista ja uskontokritiikistä.

T5 ohjata oppilasta tuntemaan katsomusvapaus ihmisoikeutena sekä katsomusvapauden turvaamisen kansallisia ja kansainvälisiä keinoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan syventämään ymmärrystään ihmisarvosta ja -oikeuksista sekä ihmisoikeusloukkauksista ja yhdenvertaisuudesta. Oppilasta opastetaan tutustumaan ihmisoikeusajattelun kehittymiseen ja ymmärtämään sen saavutukset oikeudeksi, jota jokaisella on velvollisuus puolustaa. Oppilasta rohkaistaan luottamaan omiin mahdollisuuksiinsa oppijana ja nuorena, omaa elämää rakentavana persoonana. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Katsomusvapauden merkityksen hahmottaminen Oppilas antaa esimerkkejä katsomusvapaudesta ihmisoikeutena ja joistakin katsomusvapauden turvaamisen mekanismeista sekä niiden puutteista erilaisissa tilanteissa. Oppilas suhtautuu luottavaisesti muita ihmisryhmiä kohtaan kouluyhteisössä ja sen ulkopuolella.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään katsomusvapauden ihmisoikeutena sekä perehtyy katsomusvapauden turvaamisen kansallisiin ja kansainvälisiin keinoihin
Katsomusvapauden merkityksen hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää katsomusvapauden ihmisoikeutena ja joitakin katsomusvapauden turvaamisen keinoista sekä osaa eritellä niiden puutteita erilaisissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä katsomusvapaudesta ihmisoikeutena, joistakin katsomusvapauden turvaamisen keinoista sekä niiden puutteista erilaisissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa katsomusvapauden ihmisoikeutena. Oppilas osaa nimetä vähintään yhden keinon, jolla katsomusvapautta turvataan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin katsomusvapaudesta.

T8 ohjata oppilasta huomaamaan eettisiä ulottuvuuksia elämästään ja ympäristöstään sekä kehittämään eettistä ajatteluaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pohtimaan etiikan peruskysymyksiä ja pääsuuntia sekä hyvän elämän lähtökohtia ja arvoja. Oppilasta rohkaistaan käsittelemään erimielisyyksiä rakentavasti ja toista osapuolta tai ryhmää arvostaen. Oppilas tutustuu teon eettisen arvioinnin näkökulmiin, kuten tahallisuuteen, tekijän tarkoitukseen ja teon seurauksiin. Eettistä näkökulmaa sovelletaan nuorten arkeen liittyviin tilanteisiin sekä sosiaalisessa mediassa ja tiedotusvälineissä esiintyviin kysymyksiin. Oppilasta ohjataan käyttämään asiallisesti tieto- ja viestintäteknologiaa eettisten kysymysten käsittelyssä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Eettisen ajattelun taidot Oppilas käyttää eettistä käsitteistöä sekä tulkitsee ja soveltaa sitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan eettisiä ulottuvuuksia elämästään ja ympäristöstään sekä kehittää eettistä ajatteluaan.
Eettisen ajattelun taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää monipuolisesti eettisiä käsitteitä sekä tulkita ja soveltaa niitä perustellusti omassa ajattelussaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää eettistä käsitteistöä sekä tulkita ja soveltaa sitä. Oppilas osaa perustella eetti-siä näkemyksiään johdonmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tunnistaa eettisiä käsitteitä (kuten arvo, velvollisuus, oikeus, vapaus, vastuu, tasa-arvo ja reiluus). Oppilas osaa perustella eettisiä näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joistain teoista eettisen ulottuvuuden, kuten onko teko oikein, väärin vai ei kumpaakaan.

T10 ohjata oppilas tuntemaan ihmisarvon, ihmisoikeuksien ja ihmisten yhdenvertaisuuden merkitys ja eettinen perusta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tutustumaan erilaisiin käsityksiin ihmisen ja luonnon suhteesta, esimerkiksi humanistiseen, utilistiseen, mystiseen ja luontokeskeiseen. Oppilasta opastetaan perehtymään luonnon ja yhteiskunnan kestävän tulevaisuuden mahdollisuuksiin sekä ympäristöetiikkaan liittyviin kysymyksiin kuten eläinten oikeuksiin. Pohditaan, miten voidaan toimia vastuullisesti kestävän tulevaisuuden hyväksi. Oppilasta rohkaistaan tunnistamaan omia vahvuuksiaan sekä ihmisenä ja oppijana. Oppilasta ohjataan ymmärtämään tiedon rakentumisen periaatteita, ts. tietoa voi saada päättelyn avulla, intuitiivisesti ja kokemuksen kautta. Oppilasta ohjataan kohtaamaan myös ristiriitaista tietoa ja tietolähteitä. Oppilasta ohjataan ymmärtämään yhteiskunnallisen osallistumisen merkitys omassa elämässään. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Eettisen ajattelun taidot. Oppilas nimeää tärkeimmät ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvät käsitteet ja perustelee ihmisoikeuksien merkitystä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ihmisarvon, ihmisoikeuksien ja ihmisten yhdenvertaisuuden merkityksen ja perustan.
Ihmisoikeusetiikan tuntemus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää tärkeimmät ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvät käsitteet ja antaa esimerkkejä ihmisoikeuksien toteutumisesta historiassa sekä perustella ihmisoikeuksien merkitystä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa selittää tärkeimmät ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvät käsitteet ja antaa esimerkkejä ihmisoikeuksien toteutumisesta historiassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä joitakin ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyviä käsitteitä ja kertoa ihmisoikeuksien merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvailla ihmisarvoon tai ihmisoikeuksiin liittyviä seikkoja.

Sisällöt

S1 Katsomus ja kulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään maailmankuvan ja maailmankatsomuksen käsitteisiin. Käydään oppilaan elämänkatsomuksen ja identiteetin rakentamista tukevia keskusteluja. Perehdytään Unescon suojelemaan maailman kulttuuri- ja luonnonperintöön ja seurataan kulttuurin ilmenemistä muun muassa mediassa ja taiteessa. Perehdytään teistisiin ja ateistisiin katsomuksiin nykymaailmassa, esimerkiksi sekulaariin humanismiin, kristinuskoon ja islamiin. Tutustutaan valittuihin katsomusten historian ja niiden kohtaamisen käänteisiin sekä arvioidaan katsomusvapauden ja yhdenvertaisuuden toteutumista erilaisissa yhteiskunnissa.

S2 Etiikan perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan etiikan peruskysymyksiin ja pääsuuntiin. Pohditaan hyvän elämän lähtökohtia ja yleisinhimillisiä arvoja: totuus, hyvyys, kauneus ja oikeudenmukaisuus. Perehdytään teon eettisen arvioinnin näkökulmiin, kuten teon tahallisuuteen, tekijän tarkoitukseen ja teon seurauksiin. Sovelletaan eettistä lähestymistapaa ja käsitteistöä nuorten arjessa esiintyviin tilanteisiin. Perehdytään sosiaalisessa mediassa ja muissa tiedotusvälineissä esiintyviin ajankohtaisiin kysymyksiin eettisestä näkökulmasta. Tarkastellaan kulttuurista moninaisuutta rikkautena, oikeutena ja eettisenä kysymyksenä.

S3 Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisarvoon, ihmisoikeuksiin ja ihmisten väliseen yhdenvertaisuuteen. Tutustutaan ihmisoikeuksien kehitykseen ja ihmisoikeusloukkauksiin, kuten holokaustiin. Tutustutaan erilaisiin käsityksiin ihmisen ja luonnon suhteesta, esim. humanistiseen, utilistiseen, mystiseen ja luontokeskeiseen. Perehdytään luonnon ja yhteiskunnan kestävän tulevaisuuden mahdollisuuksiin sekä ympäristöetiikkaan liittyviin kysymyksiin kuten eläinten oikeuksiin. Pohditaan, miten voidaan toimia vastuullisesti kestävän tulevaisuuden hyväksi.

ePerusteet