Biologisk kunskap och förståelse |
M1 handleda eleven att förstå grundstrukturen i ekosystemet och hur det fungerar samt att jämföra olika ekosystem och identifiera arter
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologisk kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M1 hjälpa eleven att förstå grundstrukturen och funktionen i ekosystemet och organism-samhället, samt att jämföra olika ekosystem och identifiera arter | Ekosystemets struktur och funktion Eleven lär sig om olika ekosystem, t.ex. vatten, deras organismsamhälle och näringskedjor. Eleven lär sig artkännedom från olika riken. Biologisk undersökning Exkursioner i naturen och närmiljön Eleven bekantar sig med arter som finns i närliggande ekosystem. Eleven handleds i att påbörja insamlingen av organismer. En hållbar framtid Eleven lär sig om en hållbar användning av miljön och hur man kan skydda olika ekosystem. | K1, K4, K7 | Uppfattning om grundstrukturen i ekosystemet och organism-samhället samt hur de fungerar Artkännedom Förändringar i ekosystemen i närmiljön | Eleven - kan beskriva olika ekosystem. - känner till begrepp som är anknutna till förståelsen av ekosystemets grundstruktur och funktion. - identifierar olika ekosystem och arter i deras näringsväv. - kan beskriva mångfaldens betydelse för ekosystemens funktion och reflektera över betydelsen av hållbar användning av naturen för organismerna och människan. |
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sina färdigheter om ekosystemens grundstruktur och funktion. Eleven lär sig att jämföra olika ekosystem. Eleven lär sig att identifiera arter.
|
Kännedom om ekosystemets struktur och funktion
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara och motivera skogsekosystemets grundstruktur och hur det fungerar.
Eleven jämför olika ekosystem och redogör för de faktorer som bidragit till att de uppstått.
Eleven identifierar och benämner mångsidigt arter i olika ekosystem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva och berätta om skogsekosystemets grundstruktur och hur det fungerar.
Eleven identifierar, benämner och jämför olika ekosystem.
Eleven identifierar och benämner arter från olika ekosystem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan klassificera och benämna skogsekosystemets delar och berätta om deras funktion.
Eleven känner igen och benämner olika ekosystem.
Eleven känner igen och benämner arter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan klassificera skogsekosystemets delar i levande och icke-levande.
Eleven bygger upp en enkel näringskedja med exempelarter.
Eleven känner igen och benämner några arter.
|
M2 hjälpa eleven att beskriva organismers struktur och livsfunktioner samt att förstå organismsamhällets struktur
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologisk kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M2 hjälpa eleven att beskriva organismers struktur och livsfunktioner | Biologisk undersökning Vad är liv? Eleven undersöker anatomin hos ett djur. Klassificering: Eleven lär sig dela in organismer i huvudgrupper och motivera indelningen. | K1, K3, K6 | Uppfattning om organismers struktur och livsfunktioner | Eleven - kan beskriva organismers struktur samt deras livsfunktioner. - kan jämföra släktskapet mellan olika organismgrupper utgående från deras strukturella och funktionella anpassning. - kan dela in organismer i huvudgrupper och motivera indelningen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att beskriva organismers struktur och livsfunktioner. Eleven lär sig att klassificera organismer i olika organismgrupper och att ge exempel på typiska drag för varje grupp.
|
Kännedom om organismsamhällets och organismernas struktur och livsfunktioner
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan benämna rikena och motivera principerna för organismernas indelning i riken.
Eleven identifierar, klassificerar och jämför de mest centrala organismgrupperna.
Eleven benämner och jämför organismernas strukturer samt förklarar organismernas livsfunktioner och deras uppgift.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan benämna rikena och beskriva principerna för organismernas indelning i riken med hjälp av exempelarter.
Eleven benämner och jämför organismernas grundstrukturer samt berättar om organismernas livsfunktioner och deras uppgift.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan benämna rikena.
Eleven benämner och jämför organismernas grundstrukturer och beskriver deras livsfunktioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan benämna rikena och gemensamma grundstrukturer och funktioner för olika organismgrupper.
|
M3 handleda eleven att undersöka hur organismer anpassar sig till olika livsmiljöer och att förstå vilken betydelse olika livsmiljöer har för naturens mångfald
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologisk kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M3 handleda eleven att undersöka hur organismer anpassar sig till olika livsmiljöer och att förstå vilken betydelse olika livsmiljöer har för naturens mångfald | Ekosystemets grundstruktur och funktion Vad är liv? Eleven bekantar sig med organismer i olika livsmiljöer och hur de anpassat sig. | K4, K7 | Uppfattning om organismers anpassnings-förmåga och livsmiljöernas mångfald | Eleven - kan beskriva hur växter och djur har anpassat sig till ett liv i olika livsmiljöer - kan göra observationer om arters förekomst och kan beskriva deras anpassning till olika livsmiljöer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att granska organismernas anpassning till olika livsmiljöer och förstå hur anpassningen syns exempelvis som olika strukturer. Eleven lär sig att olika livsmiljöer ökar naturens mångfald.
|
Förmåga att uppfatta organismernas anpassning och livsmiljöernas variation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan förklara organismernas anpassning till olika livsmiljöer och berättar om samband mellan orsak och verkan gällande anpassning.
Eleven motiverar livsmiljöernas betydelse för naturens mångfald.
Eleven motiverar varför mångfald är viktigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta och ge exempel på förekomster av arter och arters anpassning till olika livsmiljöer.
Eleven ger exempel på livsmiljöernas betydelse för naturens mångfald.
Eleven berättar varför mångfald är viktigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva hur arterna anpassar sig till olika livsmiljöer.
Eleven berättar vad mångfald betyder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan känna igen egenskaper hos organismer som lever i olika livsmiljöer.
Eleven ger några exempel på organismer som lever i olika livsmiljöer.
|
M6 handleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologisk kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M6 vägleda eleven att bedöma förändringar i naturen och människans påverkan på miljön samt att förstå betydelsen av ekosystemtjänster | En hållbar framtid Eleven granskar sin närmiljö och bedömer dess tillstånd genom att granska indikatorer på olika fenomen i naturen. Eleven bekantar sig med olika naturskyddsmål Ekosystemets grundstruktur och funktion Eleven lär sig om ekosystem, granskar människans verksamhet och hur det påverkar ekosystemen. | K4, K7 | Förmåga att observera förändringar i naturen | Eleven - kan i sin egen närmiljö göra observationer och mindre undersökningar av naturliga förändringar och förändringar som orsakats av människan i naturmiljön. - förstår att jordens naturresurser är begränsade, förstår betydelsen av ekosystemtjänster och känner till grunderna för en hållbar livsstil. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig om hur mänsklig verksamhet påverkar de förändringar som sker i miljön. Eleven förstår biologins betydelse i byggandet av en hållbar framtid. Eleven förstår betydelsen av bioekonomi och ekosystemtjänster.
|
Förmåga att uppfatta människans och naturens samspel samt förståelse för en hållbar framtid
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan motivera hur den mänskliga verksamheten påverkar miljön och granskar följderna av dessa förändringar.
Eleven förklarar samband mellan orsak och verkan kring byggandet av en hållbar framtid och argumenterar för sin ståndpunkt utgående från kunskaperna i biologi.
Eleven bedömer betydelsen av bioekonomi och ekosystemtjänster med tanke på en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för och ge exempel på hur den mänskliga verksamheten påverkar miljön.
Eleven beskriver delområdena inom hållbar utveckling och ger exempel på hur man ur ett biologiskt perspektiv kan bygga en hållbar framtid.
Eleven berättar om bioekonomi och ekosystemtjänster.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur den mänskliga verksamheten påverkar miljön.
Eleven berättar om delområdena inom hållbar utveckling och ger några exempel på hur man ur ett biologiskt perspektiv kan bygga en hållbar framtid.
Eleven ger exempel på bioekonomi och ekosystemtjänster.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på hur mänsklig verksamhet påverkar miljön.
Eleven räknar upp delområden inom hållbar utveckling.
|
Biologiska färdigheter |
M7 handleda eleven att utveckla naturvetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologiska färdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M7 hjälpa eleven att utveckla naturvetenskapligt tänkande och att förstå samband mellan orsak och verkan. | Biologisk undersökning Exkursioner i naturen och närmiljön Eleven genomför en mindre undersökning av organismer och rapporterar om sina observationer. Eleven använder biologisk utrustning, t.ex. mikroskop vid undersökning. Eleven inleder en samling av organismer. En hållbar framtid Eleven lär sig hur den egna livsstilen och vardagsvalen påverkar miljön. Eleven söker information om hur man kan ta hand om naturen och kan framföra sina åsikter om temat. Eleven får insikter i invandrararternas påverkan på de ursprungliga arterna. Eleven bekantar sig med ekosystemtjänster och alternativa produkter. | K1 | Förmåga att tänka naturvetenskapligt | Eleven - kan använda grundläggande biologiska begrepp. - är bekant med undersöknings- och informationssökningsmetoder. - kan dra naturvetenskapliga slutsatser. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig samband mellan orsak och verkan inom biologin
|
Naturvetenskapligt tänkande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda biologiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven presenterar något som hen lärt sig med egna ord och på ett strukturerat och för biologin utmärkande sätt samt väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen.
Eleven presenterar meningsfulla frågor om naturen och naturfenomen samt redogör för naturvetenskapliga samband mellan orsak och verkan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda biologiska begrepp på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven presenterar något som hen lärt sig med egna ord på ett för biologin utmärkande sätt och väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen.
Eleven presenterar några meningsfulla frågor om naturen och naturfenomen samt redogör för naturvetenskapliga samband mellan orsak och verkan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda biologiska grundbegrepp.
Eleven presenterar ett biologiskt fenomen som hen lärt sig med egna ord och väljer ett lämpligt sätt att presentera informationen.
Eleven ställer enkla frågor om naturen och naturfenomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan använda några grundbegrepp inom biologin samt förknippa dessa till givna biologiska fenomen.
Eleven berättar enkelt och med egna ord om biologiska fenomen som hen lärt sig.
|
M8 handleda eleven att använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt digitala verktyg
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologiska färdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M8 handleda eleven att använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt att använda informations- och kommunikationsteknik | Biologisk undersökning Exkursioner i naturen och närmiljön Eleven genomför en mindre undersökning av organismer och rapporterar om sina observationer. Eleven använder biologisk utrustning, t.ex. mikroskop vid undersökning. Eleven inleder en samling av organismer. En hållbar framtid Eleven lär sig hur den egna livsstilen och vardagsvalen påverkar miljön. Eleven söker information om hur man kan ta hand om naturen och kan framföra sina åsikter om temat. Eleven får insikter i invandrararternas påverkan på de ursprungliga arterna. Eleven bekantar sig med ekosystemtjänster och alternativa produkter. | K1, K5 | Förmåga att använda teknik samt utrustning som behövs vid biologisk undersökning | Eleven - kan arbeta tryggt och målinriktat i laboratorium och i fält. - kan använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt informations- och kommunikationsteknik på ett ändamålsenligt sätt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda utrustning som behövs vid biologisk undersökning. Eleven lär sig att använda digitala verktyg samt olika informationskällor i biologistudierna.
|
Användning av utrustning som behövs vid biologisk undersökning samt av teknologi och information
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan arbeta självständigt och målinriktat i laboratorium och i fält.
Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning och bedömer utrustningens lämplighet för arbetet.
Eleven söker biologisk information från olika informationskällor och bedömer informationskällornas tillförlitlighet och lämplighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan arbeta på ett säkert sätt i laboratorium och i fält.
Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven söker biologisk information från olika informationskällor och väljer ut några tillförlitliga informationskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning arbeta på ett säkert sätt i laboratorium och i fält.
Eleven använder utrustning som behövs vid biologisk undersökning enligt anvisningar.
Eleven söker biologisk information från några olika informationskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i undervisningen i laboratorium och i fält.
Eleven använder under handledning några typer av utrustning som behövs vid biologisk undersökning.
Eleven söker under handledning biologisk information från olika informationskällor.
|
M10 handleda eleven att genomföra undersökningar både i och utanför skolan
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologiska färdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M10 handleda eleven att genomföra undersökningar både i och utanför skolan | Biologisk undersökning Exkursioner i naturen och närmiljön Eleven genomför en mindre undersökning av organismer och rapporterar om sina observationer. Eleven använder biologisk utrustning, t.ex. mikroskop vid undersökning. Eleven inleder en samling av organismer. En hållbar framtid Eleven lär sig hur den egna livsstilen och vardagsvalen påverkar miljön. Eleven söker information om hur man kan ta hand om naturen och kan framföra sina åsikter om temat. Eleven får insikter i invandrararternas påverkan på de ursprungliga arterna. Eleven bekantar sig med ekosystemtjänster och alternativa produkter. | K1, K5 | Förmåga att genomföra en biologisk undersökning | Eleven - kan observera och registrera den information som hen införskaffat i laboratorium och i fält. - kan ställa upp hypoteser, under handledning göra en småskalig biologisk undersökning och rapportera om resultaten. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utföra biologiska undersökningar.
|
Förmåga att utföra biologiska undersökningar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan göra iakttagelser och lagra den information som hen samlat in i laboratorium och i terräng.
Eleven planerar och utför självständigt en egen undersökning och rapporterar om resultaten på ett tydligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra observationer och registrera den information som hen införskaffat i laboratorium och i fält.
Eleven planerar och utför en mindre biologisk undersökning och rapporterar om resultaten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan göra iakttagelser i laboratorium och i fält.
Eleven utför en mindre biologisk undersökning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i utförandet av en biologisk undersökning och berättar vad som gjorts i undersökningen.
|
M11 uppmuntra eleven att tillämpa kunskaper och färdigheter i biologi i sitt eget liv samt i samhällsdebatten och beslutsfattandet
Lokal precisering
Mål för undervisning Biologiska färdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M11 uppmuntra eleven att tillämpa kunskaper och färdigheter i biologi i sitt eget liv samt i samhällsdebatten och -beslutsfattandet | Biologisk undersökning Exkursioner i naturen och närmiljön Eleven genomför en mindre undersökning av organismer och rapporterar om sina observationer. Eleven använder biologisk utrustning, t.ex. mikroskop vid undersökning. Eleven inleder en samling av organismer. En hållbar framtid Eleven lär sig hur den egna livsstilen och vardagsvalen påverkar miljön. Eleven söker information om hur man kan ta hand om naturen och kan framföra sina åsikter om temat. Eleven får insikter i invandrararternas påverkan på de ursprungliga arterna. Eleven bekantar sig med ekosystemtjänster och alternativa produkter. | K2, K3, K7 | Förmåga att tillämpa biologiska kunskaper och färdigheter i vardagen | Eleven - kan beskriva hur biologiska kunskaper och färdigheter kan utnyttjas i vardagen och i samhället samt motivera sina åsikter med hjälp av sina kunskaper i biologi. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ge exempel på hur kunskaper och färdigheter i biologi kan utnyttjas i det egna livet, i samhällsdebatten och beslutsfattandet.
|
Tillämpning av kunskaper och färdigheter i biologi i vardagen
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över och motivera hur kunskaper i biologi kan tillämpas i det egna livet, i samhällsdebatten och beslutsfattandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva och ge exempel på hur kunskaper och färdigheter i biologi kan tillämpas i det egna livet och i samhällsdebatten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på hur de egna valen påverkar hälsan och miljön utgående från biologisk kunskap.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge exempel på hur de egna valen påverkar hälsan och miljön.
|
Attityder och värderingar |
M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet
Lokal precisering
Mål för undervisning Attityder och värderingar | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M12 inspirera eleven att fördjupa sitt intresse för naturen och naturfenomen samt stärka elevens förhållande till naturen och hens miljömedvetenhet | En hållbar framtid Eleven lär sig hur den egna livsstilen och vardagsvalen påverkar miljön. Eleven söker information om hur man kan ta hand om naturen och kan framföra sina åsikter om temat. | K7 | Uppfattning om betydelsen av miljömedvetenhet och människans förhållande till naturen | Eleven - kan med hjälp av exempel motivera hur man agerar på ett hållbart sätt i naturen för att bevara naturens mångfald. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att intressera sig för naturen och naturfenomen. Elevens förhållande till naturen stärks.
|
|
|
M13 handleda eleven att göra etiskt motiverade val
Lokal precisering
Mål för undervisning Attityder och värderingar | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M13 vägleda eleven att göra etiskt motiverade val | En hållbar framtid Eleven lär sig hur den egna livsstilen och vardagsvalen påverkar miljön. Eleven söker information om hur man kan ta hand om naturen och kan framföra sina åsikter om temat. | K7 | Förmåga att reflektera över etiska frågor | Eleven - kan utnyttja biologiska kunskaper och färdigheter för att bedöma ansvarsfrågor i anknytning till människa och miljö och kan ange motiveringar för etiskt hållbara val. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att göra etiskt motiverade val.
|
|
|
M14 inspirera eleven att påverka och agera för att bygga en hållbar framtid
Lokal precisering
Mål för undervisning Attityder och värderingar | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M14 inspirera eleven att påverka och bygga en hållbar framtid | En hållbar framtid Eleven lär sig hur den egna livsstilen och vardagsvalen påverkar miljön. Eleven söker information om hur man kan ta hand om naturen och kan framföra sina åsikter om temat. | K5, K7 | Kunskaper och färdigheter i att bygga en hållbar framtid | Eleven - kan beskriva hur man agerar för att bygga en hållbar framtid. |
Mål för elevens lärande
Eleven inspireras att påverka och agera för att bygga en hållbar framtid.
|
|
|