T1 vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa keksivään, kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Tutkivan ja kokeilevan otteen myötä oppilaan kiinnostus käsillä tekemiseen ja tuotteiden ja teosten kehittämiseen vahvistuu. Oppilasta kannustetaan moniaistisia kokemuksia ja elämyksiä hyödyntäen keksivään, kokeilevaan ja opittua soveltavaan käsityöhön.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Oppilaan omiin oivalluksiin ja kokeiluihin perustuva ongelmanratkaisutaito kehittyy. Oppilasta rohkaistaan soveltamaan oppimaansa sekä luoviin ratkaisuihin ja olemassa olevien rajojen kyseenalaistamiseen. Oppilaat toimivat yksin, pareittain tai pienissä ryhmissä, havainnoiden, tietoa etsien, sitä soveltaen ja opetellen kuuntelemaan toisiaan. Vertaisoppiminen kehittää vuorovaikutustaitoja ja vahvistaa ryhmätyöskentelyn taitoja. Oppilaan käsitys omasta osaamisestaan ja omista tiedoistaan selkeytyy.
|
|
|
T2 ohjata oppilasta hahmottamaan ja hallitsemaan kokonainen käsityöprosessi ja sen dokumentointi
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja osaa dokumentoida ja arvioida sen eri vaiheita.Oppilas osaa antaa kannustavaa yksilö- ja ryhmäpalautetta.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
Oppimaan oppimisen taitoja vahvistetaan käsityölle ominaisin keinoin. Työn suunnittelu, tavoitteiden asettaminen sekä työskentelyn ja edistymisen arviointi ovat keskeisiä käsityöprosessissa ja niitä harjoitellaan jatkuvasti. Oppilasta kannustetaan keskustelemaan huoltajiensa kanssa käsityön opiskeluun liittyvistä valinnoista ja tavoitteista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin, johon sisältyy oman työn suunnittelu, valmistus ja työskentelynaikainen arviointi. Hän dokumentoi prosessia.
|
Oman työn suunnittelu, valmistus, arviointi ja prosessin dokumentointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin itsenäisesti ja dokumentoi
käsityöprosessin vaiheet. Oppilas pohtii omaa työskentelyään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toteuttaa kokonaisen käsityöprosessin ja dokumentoi sen eri vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toteuttaa käsityöprosessin keskeiset osat opettajan ohjaamana.
Oppilas dokumentoi joitakin käsityöprosessin vaiheita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin osat. Oppilas toteuttaa jonkin käsityöprosessin osan opettajan konkreettisesti ohjaamana ja dokumentoi sen.
|
T3 opastaa oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan yksin tai yhdessä käsityötuote tai -teos luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihin
Paikallinen tarkennus
Oppilas ideoi, suunnittelee ja valmistaa yksin tai yhdessä käsityötuotteen tai -teoksen, jonka toteuttamiseen käytetään monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja -tekniikoita. Oppilas huomioi myös visuaaliset ja tekniset ominaisuudet ja ratkaisut, sekä materiaalien tarkoituksenmukaisen kulutuksen ja ajan resurssoinnin.
Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
Oppilaita ohjataan tunnistamaan ja arvostamaan omia juuriaan ja kulttuuriperintöään, huomaamaan oman taustan merkitys ja paikka sukupolvien ketjussa toiminnallisesti, tekemisen kautta. Oppilaslähtöisen ja innostavan työskentelyprosessin aikana oppilasta kannustetaan suunnittelemaan ja luomaan uutta, nauttimaan tekemisen ja ilmaisun ilosta sekä kokeilemaan erilaisia työskentelytapoja ja – tekniikoita. Oppilasta autetaan huomaamaan ja kannustetaan arvostamaan kekseliäisyytensä, sosiaalisen osaamisensa sekä kädentaitojensa kehittymistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee ja valmistaa yksin tai ryhmässä käsityötuotteen tai teoksen, jossa toteutuu perustellut, esteettiset ja tekniset ratkaisut.
|
Tuotteen valmistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Oppilas arvioi ja perustelee tuotteen esteettisiä tai toiminnallisia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen, jossa on huomioitu esteettisyys ja toimivuus.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valmistaa omaan tai yhteiseen suunnitelmaan perustuvan
tuotteen tai teoksen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee tai valmistaa tuotetta tai teosta opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan käsitteistöä sekä tuntemaan monia erilaisia materiaaleja ja työstämään niitä tarkoituksenmukaisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilas tuntee käsityön peruskäsitteistöä ja osaa käyttää sitä tarkoituksenmukaisesti. Oppilas tuntee käsityön eri materiaaleja, työtapoja ja tekniikoita sekä tavallisimmin käytettävät koneet. Oppilas ymmärtää laadukkaan tuotteen ominaisuuksia.
Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
Oppilaita ohjataan työskentelemään suunnitelmallisesti sekä ottamaan vastuuta tekemisestään. Heitä rohkaistaan tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja tutkimaan, kokeilemaan ja soveltamaan ennakkoluulottomasti uusia asioita. Oppilaita kannustetaan pitkäjänteisyyteen työn loppuun saattamisessa ja lopputulosten arvostamiseen. Ryhmätyöskentelyssä harjoitellaan projektien toteuttamista ja yhteistyötä. Oppilaat oppivat vastavuoroisuutta sekä ponnistelua yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Oppilaita rohkaistaan tuomaan myös vapaa-ajallaan oppimia taitoja koulutyöhön ja opettamaan niitä myös toisille. Oppilaita kannustetaan aloitteellisuuteen ja yritteliäisyyteen sekä ohjataan näkemään työn ja yrittäjyyden merkitys elämässä ja yhteiskunnassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä ja tuntee erilaisia käsityön materiaaleja. Hän työstää tarkoituksenmukaisesti erilaisia materiaaleja ja valitsee niihin sopivia valmistusmenetelmiä.
|
Käsityössä käytettävien materiaalien ja valmistusmenetelmien valinta, yhdistäminen ja työstäminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää käsityön käsitteistöä monipuolisesti. Oppilas valitsee,
yhdistää ja käyttää taitavasti eri materiaaleja ja valmistusmenetelmiä soveltaen niitä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuntee ja osaa käyttää käsityön käsitteistöä.
Oppilas valitsee, yhdistää ja käyttää eri materiaaleja ja
valmistusmenetelmiä tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää käsityön käsitteistöä ja käyttää
käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin käsityön työvälineitä, materiaaleja ja valmistusmenetelmiä opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T5 kannustaa oppilasta toimimaan pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti, huolehtimaan turvallisesta työskentelystä sekä valitsemaan ja käyttämään työhön sopivaa välineistöä
Paikallinen tarkennus
Oppilas ottaa vastuuta omasta työstään ja työskentelee pitkäjänteisesti ja tavoitteellisestii. Oppilas huolehtii työturvallisuudesta ja valitsee tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti käsityön eri materiaaleja ja välineitä. Oppilas tuntee materiaalien ominaisuuksia sekä käsityön tekemisessä tarvittavien tavallisimpien koneiden ja laitteiden toimintaperiaatteita.
Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
Oppilaita kannustetaan ottamaan vastuuta oppimisympäristön siisteydestä, viihtyisyydestä ja ilmapiiristä. Oppilaita ohjataan asianmukaisten turva- ja suojavälineiden käyttöön ja opetetaan tuntemaan keskeiset turvallisuuteen liittyvät symbolit. Oppilasta opastetaan teknologian vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön. Oppilaat tutustuvat myös kestävän kuluttamisen käytäntöihin, tutkivat jakamisen, kohtuullisuuden ja säästäväisyyden merkitystä sekä harjoittelevat niitä. Oppilaita ohjataan pohtimaan omia valintojaan kestävän tulevaisuuden kannalta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii pitkäjänteisesti ja vastuuntuntoisesti ja työskentelee työturvallisuusohjeita noudattaen. Hän valitsee ja käyttää työhön sopivaa välineistöä.
|
Työskentelytaidot.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuuntuntoisesti, pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas huomioi työturvallisuuden omassa ja toisten
kanssa työskentelyssä. Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa valita niistä tarkoituksenmukaisimmat.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa vastuuta omasta työskentelystään sekä toimii pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Oppilas tietää käsityössä käytettävien
työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti, vastuullisesti ja turvallisesti opettajan ohjaamana. Oppilas harjoittelee tavoitteellista työskentelyä.
Oppilas tietää käsityössä käytettävien työvälineiden ja laitteiden toimintaperiaatteita ja osaa käyttää niitä opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee pitkäjänteistä ja turvallista työskentelyä opettajan
konkreettisesti ohjaamana. Oppilas valitsee ja käyttää työvälineitä
opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T6 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa käyttää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologiaa käsityöprosessin eri vaiheissa.
Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
Harjoitellaan käyttämään tieto- ja viestintäteknologisia laitteita käsityöprosessin eri vaiheissa. Tavoitteena on luoda oppilaille mahdollisuuksia käyttää laitteita perusominaisuuksien lisäksi luovasti erilaisissa yksilöllisissä ja yhteisöllisissä oppimistehtävissä ja laajemmin ymmärtää erilaisia soveltamiskohteita arjessa. Oppilaan työskentelyn ja arvioinnin dokumentoinnin välineenä käytetään joustavasti erilaisia tietoteknisiä välineitä. Oppilaita ohjataan tvt:n vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön, hyviin käytöstapoihin sekä tekijänoikeuksien perusperiaatteiden tuntemiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
|
Tieto- ja viestintäteknologian käyttäminen omassa työskentelyssä.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää itsenäisesti oman käsityöprosessinsa eri vaiheisiin ja niiden dokumentointiin sopivia tieto- ja viestintäteknologian välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa ohjeistuksen mukaisesti
käsityön suunnittelussa, valmistamisessa ja käsityöprosessin dokumentoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa opettajan ohjaamana käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja käsityöprosessin
dokumentoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa jonkin käsityöprosessin
vaiheen aikana opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T7 ohjata oppilasta arvioimaan, arvostamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaisen käsityön prosessia
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa dokumentoida ja arvioida omaa käsityöprosessiaan ja antaa kannustavaa vertaispalautetta.
Monilukutaito (L4)
Oppilaita ohjataan kehittämään ja syventämään monilukutaitoaan tulkitsemalla, arvioimalla ja tuottamalla erilaisia tekstejä. Kertominen, kuvaaminen, vertailu ja selostaminen sekä erilaiset mediaesitykset ovat tässä vaiheessa ominaisia tiedon esittämisen tapoja. Oppilaita ohjataan kehittämään kuvanlukutaitoa käyttämällä erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä ja esittämisen tapoja. Erilaisten tekstien aktiivinen lukeminen ja tuottaminen edistää monilukutaidon kehittymistä. Oppilaita ohjataan omakohtaiseen työskentelyyn eri medioiden parissa ja samalla harjoitellaan fiktion, faktan ja mielipiteen tarkastelua ja erottelua.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä sekä tarkastelee omaa käsityöprosessiaan ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään. Hän antaa vertaispalautetta käsityöprosessista.
|
Oman työn ja käsityöprosessin tarkastelu, vertaispalautteen antaminen.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee realistisesti omaa työtään ja käsityöprosessiaan.
Oppilas antaa aktiivisesti rakentavaa vertaispalautetta
käsityöprosessista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu rakentavasti oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun. Oppilas osallistuu tarkoituksenmukaisesti vertaispalautteen antamiseen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu oman työn ja käsityöprosessin tarkasteluun sekä vertaispalautteen antamiseen opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee oman työn ja käsityöprosessin tarkastelua sekä vertaispalautteen antamista opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|
T8 herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilas osaa käyttää materiaaleja asianmukaisesti, turvallisesti ja taloudellisesti. Oppilas pohtii kierrätyksen mahdollisuuksia käsityössä ja pohtii tuotteen/teoksen elinkaarta.
Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Oppilaiden kanssa tutkitaan kestävään kehitykseen liittyviä kysymyksiä ja tilanteita. Oppilaita ohjataan ymmärtämään omien valintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys paitsi itselle, myös lähiyhteisöille, yhteiskunnalle ja luonnolle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee kulutus- ja tuotantotapoja monipuolisesti. Hän valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
|
Kulutus- ja tuotantotapojen pohdinta.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tarkastelee monipuolisesti kulutus- ja tuotantotapojen vaikutusta
tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti ja perustelee valintojaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten kulutus- ja tuotantotavat vaikuttavat tuotteen elinkaareen. Oppilas valmistaa tuotteitaan materiaalitaloudellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii kulutus- ja tuotantotapoja opettajan ohjaamana.
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas valitsee ja käyttää materiaaleja taloudellisesti opettajan konkreettisesti ohjaamana.
|