Svenska och litteratur

Grunderna för läroplanen

Bedömningen ska handleda och sporra eleverna. Genom att diskutera med eleverna och genom att ge och ta emot respons styr läraren såväl hela undervisningsgruppen som den enskilda elevens lärande och framsteg. I årskurs 1–2 är utgångspunkten och målet för bedömningen av lärandet att ge en helhetsbild av elevens språkliga utveckling inom alla målområden. Genom den respons som baserar sig på bedömningen ska elevens kommunikativa färdigheter, verbala uttrycksförmåga samt utvecklingen av grundläggande läs- och skrivfärdigheter beaktas. Genom respons som baserar sig på utvärdering av elevens språkliga utveckling ska eleven få information om sina språkliga styrkor och om hur de språkliga och kommunikativa färdigheterna har utvecklats. Eleven ska också få mångsidig feedback om hur hen förstår och använder språket, uttrycker sig, deltar i diskussioner och tolkar och producerar texter. Det är viktigt med uppmuntrande respons inom de olika färdighetsområdena. Eleven ska uppmuntras att observera sina egna modersmålskunskaper och vårdnadshavarna ska ges tillräcklig information om hur deras barns språkliga färdigheter, inklusive läs- och skrivfärdigheter, utvecklas.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen inom alla lärokurser i läroämnet modersmål och litteratur är följande

  • framsteg i förmågan att uttrycka sig och kommunicera samt att utveckla ordförrådet
  • framsteg i läsfärdigheten, textförståelsen och läsintresset
  • framsteg i förmågan att producera texter, speciellt att skriva för hand och använda tangentbord
  • framsteg i förmågan att förstå språk och kultur, speciellt då det gäller att reflektera över vardagsspråket och ords betydelser.

Mål

Mål
Att kommunicera
M1 stödja eleven i att stärka sin förmåga att uttrycka sig och fungera i olika kommunikationssituationer
Lokal precisering
Eleven kan i viss mån uttrycka sina egna tankar och åsikter.
M2 stödja eleven i att utveckla sitt språk och sin fantasi, kommunikations- och samarbetsförmåga genom att erbjuda möjlighet för eleven att delta i olika kommunikations-situationer och bli bekant med normerna för dessa
Lokal precisering
Eleven kan lyssna på andra. Eleven kan vänta på sin egen tur. Eleven tar ansvar för gruppens arbete och gemensamma process. Eleven har utvecklat sitt språk och sin fantasi.
M3 stödja elevens lust och vilja att uttrycka sig både verbalt och icke-verbalt och genom drama
Lokal precisering
Eleven uttrycker sig på olika sätt.
M4 stödja eleven i att utveckla kommunikativa färdigheter och förståelse för att människor kommunicerar på olika sätt
Lokal precisering
Eleven förstår sin egen roll i en grupp. Eleven förstår den egna påverkan på gruppens arbete och på gruppandan.
Att tolka texter
M5 sporra och handleda eleven vid läsinlärningen och ge eleven möjlighet till övning i att använda strategier för läsförståelse samt uppmuntra eleven att iaktta sin egen läsförståelse
Lokal precisering
Eleven har utvecklat det egna läsandet. Eleven förstår åldersenliga texter. 
M6 handleda eleven att analysera texter av många olika slag och att vidga sitt ordförråd i samband med textanalys
Lokal precisering
Eleven känner igen alla bokstäver. Eleven kan ljuda bokstäver, enkla stavelser och ord. Eleven känner till olika texttyper. Eleven har utvecklat sitt ordförråd.
M7 handleda eleven i att söka information på många olika sätt
Lokal precisering
Eleven kan med hjälp av handledning söka information med hjälp av böcker och internet.
M8 sporra eleven att bli intresserad av (barn)litteratur, medietexter och andra texter genom att skapa positiva läsupplevelser och samtidigt väcka intresse och lust att läsa och lära sig samt dela med sig av sina läsupplevelser
Lokal precisering
Eleven kan återge och dela med sig av sina läsupplevelser. Eleven har intresse och lust att läsa.
Att producera texter
M9 inspirera eleven att berätta och uttrycka sina åsikteroch beskriva sina upplevelser i tal, bild och skrift
Lokal precisering
Eleven kan uttrycka sina åsikter och beskriva sina upplevelser muntligt.
M10 erbjuda eleven möjlighet att producera enkla berättelser, beskrivningar och andra texter, även i multimediala miljöer
Lokal precisering
Eleven kan producera enkla berättelser, beskrivningar och andra texter. Eleven kan skapa och planera en struktur för den egna berättelsen.
M11 lära eleven att skriva för hand och utveckla skrivförmågan och att använda tangentbord, handleda eleven i att småningom börja planera och strukturera texter samt lära känna de grundläggande färdigheterna i rättstavning och övriga skriftspråkskonventioner
Lokal precisering
Eleven kan grunderna i att skriva. Eleven kan skriva på didgitala hjälpmedel. Eleven kan rättstavningens grunder. Eleven kan forma bokstäver och bokstavskombinationer. Eleven använder sig av rätt penngrepp. Eleven använder stor begynnelsebokstav, interpunktion, mellanrum mellan orden och radbrytning.
Att förstå språk, litteratur och kultur
M12 sporra eleven att utveckla sin språkliga medvetenhet gällande talat och skrivet språk och sin kunskap om grundläggande språkbegrepp samt handleda eleven i att göra iakttagelser om språk och språkbruk och bli medveten om hur det egna språkbruket påverkar andra
Lokal precisering
Eleven har utvecklat den egna litteraturförståelsen. Eleven har utvecklat sitt språk genom att läsa och lyssna.
M13 uppmuntra eleven att lyssna till och själv läsa litteratur för barn, att hitta intressant läsning och utveckla sitt läsintresse och använda sig av bibliotek
Lokal precisering
Eleven kan hitta litteratur som intresserar hen. Eleven kan använda bibliotek med hjälp av lärarens handledning.
M14 handleda eleven att uppskatta sin egen och andras kultur och språk samt kulturell mångfald, ge eleven möjlighet att bekanta sig med olika former av barnkultur och sporra eleven att producera kultur tillsammans med andra
Lokal precisering
Eleven uppskattar sin egen och andras kultur och språk. Eleven producerar kultur tillsammans med andra.

Innehåll

I1 Att kommunicera

Grunderna för läroplanen

Eleverna får öva sig i att verbalt gestalta och benämna sin omvärld, att lyssna, fråga, svara och berätta ansikte mot ansikte i olika slag av kommunikationssituationer och för olika syften. De övar sig att kommunicera i grupp i olika textmiljöer. Med hjälp av kommunikationsövningar och drama, roll- och teaterlekar får eleverna möjlighet att gemensamt behandla barnlitteratur, sagor, berättelser, ramsor, faktatexter, medietexter och spel.

Lokala läroplanen

  • lyssna och diskutera
  • uttrycka sina egna tankar och åsikter
  • leva sig in i och fördjupa sig i berättelser; deras karaktärer och miljöer
  • använda drama på ett mångsidigt sätt t.ex. rollekar, dockteater, inlevelseövningar
  • uppträda inför publik
  • uttrycka sig mångsidigt (t.ex. genom lek)
I2 Att tolka texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig läsa och övar sig samtidigt i läsförståelse och i att använda grundläggande lässtrategier. Eleverna bekantar sig med sambandet mellan ljud och bokstav och med begreppen språkljud, stavelse, ord, sats, mening, punkt, rubrik, text och bild. Eleverna får möjlighet att iaktta och tolka många olika slag av texter i omgivningen och fundera över deras betydelser och strukturer. De arbetar med bland annat bilder, berättelser, sagor, dikter, enkla faktatexter och olika slag av medietexter. Eleverna bekantar sig även med olika sätt att uttrycka tid, ordningsföljd och plats, speciellt i berättande, beskrivande och instruerande texter, och de lär sig förstå berättelsens grundbegrepp såsom huvudperson, plats, tid och händelseförlopp. Läsupplevelserna diskuteras med de övriga i gruppen och eleverna övar sig att återge en text med egna ord och reflektera kring texters innehåll, ordval och ords betydelser och vidgar på så sätt sitt ordförråd. Eleverna övar sig i informationssökning genom att göra iakttagelser om sin omgivning, analysera bilder och skrivna texter och berätta för andra om sina iakttagelser.

Lokala läroplanen

  • känna igen bokstäver, ljudning av bokstäver, stavelser och ord
  • mekanisk läsning
  • läsa och förstå texter
  • strategier för läsförståelse
  • samband mellan text och bild
  • enkla faktatexter
  • observera texter i omgivningen
I3 Att producera texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna övar sig att producera texter utgående från sina egna tankar, upplevelser och iakttagelser och ur sin fantasi och sina inre bilder, både individuellt och tillsammans. Dessutom bekantar sig eleverna med textuella och språkliga drag som är typiska för berättelser såsom uttryck för tid och plats och berättelsestruktur. De använder sig av dessa strukturer i sina egna texter. Eleverna lär sig att forma och skriva textade gemener och versaler för hand och att använda tangentbord och skriva digitalt, lär sig grundläggande skrivregler såsom mellanrum mellan ord, mening och skiljetecken, användningen av versal i början av en mening och i namn och de övar rättstavning med hjälp av läsning och övningar som utvecklar den fonologiska medvetenheten.

Lokala läroplanen

  • grunder i rättstavning
  • forma bokstäver
  • bilda meningar
  • mellanrum mellan ord
  • bygga upp berättelser utgående från egna upplevelser och fantasier, ensam, i par och i grupp
I4 Att förstå språk, litteratur och kultur

Grunderna för läroplanen

Elevernas språkliga medvetenhet stärks genom att de laborerar med talat språk och grundläggande språkliga begrepp samt läser och lyssnar till skrivna texter, såsom litteratur och kultur för barn. Eleverna får iaktta det talade språket i dess olika varianter och reflekterar kring hur språkanvändningen påverkar omgivningen. De läser, lyssnar till, diskuterar och bearbetar många olika slag av texter såsom sagor, berättelser, dikter, serier och annan litteratur i flera olika medier. Tillsammans bekantar sig eleverna med biblioteket och hur det används. Eleverna får även bekanta sig med kulturutbudet för barn i närområdet och med olika kultur- och högtidstraditioner och de arbetar kreativt tillsammans inom olika kulturella uttrycksformer.

Lokala läroplanen

  • språklekar t.ex. rim och ramsor, dikter, ordspråk, rebusar, rimord
  • mångsidig läsning: högläsning, parläsning, individuell läsning, sambandet mellan att läsa och lyssna
  • skillnaden mellan tal- och skriftspråk
  • delta i skolans gemensamma kulturverksamhet och bekanta sig med finlandssvenska traditioner
eGrunder