Islam

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Eleven förstår olika familjers livsåskådliga bakgrund och dess seder. Eleven förstår sambandet mellan religion och vardag i sitt eget liv.
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Eleven känner till de centrala symbolerna och begreppen inom islam.
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Eleven känner till muslimska seder och högtider.
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Eleven har i viss mån förstått konsekvenserna av egna handlingar. Eleven kan självmant be om förlåtelse.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Eleven bekantar sig med islam utgående från den egna familjen. Man studerar högtiderna i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Centralt innehåll i undervisningen är grunderna för den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga. Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. I undervisningen behandlas olika former av islam, moskéns betydelse för muslimerna och religiösa plikter.

Lokala läroplanen

  • islam utgående från den egna familjen
  • högtiderna i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel
  • grunderna för den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga
  • Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet
  • olika former av islam
  • moskéns betydelse för muslimerna
  • religiösa plikter
I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön och med de heliga byggnader och festtraditioner som är kopplade till dem samt med seder som hör samman med irreligiositet.

Lokala läroplanen

  • religioner som förekommer i skolan och närmiljön
  • heliga byggnader och festtraditioner som är kopplade till dem
  • seder som hör samman med irreligiositet
I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Vid val av innehåll är elevernas livscykel och livsfrågor som hör samman med den det mest centrala. Respekt för livet, människovärdet och barnets rättigheter är centrala innehåll. Man försöker sätta sig in i andra människors situation och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Centralt innehåll i undervisningen är grunderna för ett gott liv inom islam. Dessutom granskas den egna familjens seder och bruk och man diskuterar vikten av att acceptera olikheter.

Lokala läroplanen

  • känslor, empati, växelverkan, att godkänna olikheter (t.ex. genom material för social träning)
  • att bry sig om sig själv och andra
  • ta andra i beaktande och goda beteendemönster
  • egna handlingar, goda och dåliga samt följder av dem
  • förlåtelse och förlåta
eGrunder