Att kommunicera |
M1 handleda eleven i förmågan att uttrycka sin åsikt och delta konstruktivt i olika kommunikationssituationer
Lokal precisering
Eleven tar andra i beaktande samt fungerar konstruktivt i olika interaktiva situationer och kommunikationsmiljöer.
Eleven uttrycker sina egna idéer och åsikter.
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin förmåga att agera i olika kommunikationssituationer och stärker sin förmåga att uttrycka sin åsikt.
|
Förmåga att agera i kommunikationssituationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan agera konstruktivt i många olika kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina åsikter och motivera dem på ett för situationen lämpligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera i vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar och åsikter samt ge några motiveringar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer.
Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.
|
M2 handleda eleven att i sin kommunikation lägga märke till de egna språkvalens betydelse och ta hänsyn till mottagarens behov vid kommunikation i grupp
Lokal precisering
Eleven tar ansvar för grupparbeten och den gemensamma processen.
Eleven tar hänsyn till mottagarens behov i sin kommunikation.
Eleven uppmärksammar de egna språkvalens betydelse vid kommunikation i grupp.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig iaktta hur egna språkliga och kommunikativa val inverkar i gruppkommunikationssituationer och ta hänsyn till andra gruppmedlemmar.
|
Förmåga till gruppkommunikation
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan anpassa sina språkliga och kommunikativa uttryckssätt på ett för situationen ändamålsenligt sätt.
Eleven kan agera konstruktivt i grupp och ta hänsyn till andras åsikter i diskussioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan, förutom att dra nytta av sina språkliga uttryckssätt, även använda sin röst, rikta sitt budskap och använda sin förmåga att ta kontakt i olika kommunikationssituationer i grupp.
Eleven kan anpassa sin kommunikation enligt situationen och ta hänsyn till de andra deltagarna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda olika språkliga uttryckssätt när hen deltar i gruppdiskussioner.
Eleven kan i någon mån anpassa sin kommunikation på ett för situationen lämpligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och delta i diskussioner på ett sakligt sätt.
|
M3 handleda eleven att använda sin kreativitet och uttrycka sig mångsidigt i olika kommunikationssituationer och framträdanden, även genom drama
Lokal precisering
Eleven använder sin kreativitet och uttrycker sig mångsidigt i olika kommunikationssituationer.
Eleven deltar i och uttrycker sig genom drama.
Eleven kan hålla en kort förberedd presentation eller ett diskussionsinlägg.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig mångsidigt och kreativt i kommunikationssituationer och framträdanden.
|
Förmåga att framträda
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hålla ett förberett anförande.
Eleven kan på ett mångsidigt sätt uttrycka sig verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan hålla ett kort förberett anförande.
Eleven kan uttrycka sig verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hålla ett kort förberett anförande kring ett för hen bekant ämne.
Eleven uttrycker sig i någon mån både verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan hålla ett kort förberett anförande.
Eleven kan uttrycka sig verbalt och icke-verbalt när hen framträder.
|
M4 sporra eleven att på ett positivt sätt stärka de egna kommunikativa färdigheterna samt viljan och förmågan att delta i olika typer av kommunikationssituationer, även multimediala
Lokal precisering
Eleven kan ta emot och ge respons på sin egen och andras kommunikation.
Eleven kan delta i olika typer av kommunikationssituationer, även multimediala.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig iaktta sin egen kommunikation och identifiera sina styrkor och utvecklingsområden.
|
Förmåga att utveckla kommunikativa färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan utvärdera egna kommunikationsfärdigheter.
Eleven kan ta till sig och dra nytta av respons samt ge mångsidig respons.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva styrkor och utvecklingsområden i sin egen kommunikation.
Eleven kan ta emot och ge knapphändig respons.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva sitt sätt att kommunicera och identifiera några styrkor eller utvecklingsområden.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan identifiera någon av sina kommunikativa styrkor eller utvecklingsområden.
|
Att tolka texter |
M6 stödja eleven i att utveckla sin färdighet att analysera, tolka och utvärdera texter av många olika slag, bredda elevens ord- och begreppsförråd samt stödja tänkandet
Lokal precisering
Eleven känner igen vissa typiska språkliga och textuella drag i berättande, beskrivande, instruerande och enkla argumenterande texter.
Eleven kan använda textanalys för att utveckla sitt ord- och begreppsförråd.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin färdighet att redogöra för, utvärdera och tolka texter av många olika slag och breddar sitt ord- och begreppsförråd.
|
Förmåga att redogöra för och förstå text
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan göra iakttagelser kring textens strukturer och deras betydelse och reflektera över textens syften.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan under handledning göra iakttagelser kring textens strukturer och deras betydelse och reflektera över textens syften.
Eleven kan härleda betydelsen av nya ord och begrepp.
Eleven kan under handledning beskriva de centrala språkliga, visuella och textuella dragen i vanliga typer av berättande, beskrivande, instruerande och ställningstagande texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan urskilja textens huvuddrag och under handledning nämna något syfte med texten.
Eleven kan under handledning härleda betydelsen av nya ord och begrepp.
Eleven kan under handledning göra iakttagelser kring några språkliga och visuella särdrag för berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av stödfrågor återge något av innehållet i en text.
Eleven kan identifiera ord och begrepp som är nya för hen i texter.
Eleven kan under handledning identifiera några typiska drag för enkla textgenrer.
|
M7 handleda eleven i att söka information, använda många olika slag av informationskällor och bedöma informationens tillförlitlighet
Lokal precisering
Eleven utnyttjar olika medier och textmiljöer.
Eleven vet var och hur man kan söka information.
Eleven kan i någon mån bedöma källors tillförlitlighet.
Eleven kan värdera vilken information som är användbar.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att söka information, använda mångsidiga informationskällor och bedöma informationens tillförlitlighet.
|
Färdigheter i informationssökning och källkritik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan på ett mångsidigt sätt använda olika källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda olika källor och söka information i dem.
Eleven kan nämna några typiska drag för tillförlitliga källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda olika textmiljöer som källa och under handledning söka information i dem.
Eleven kan under handledning göra iakttagelser om källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning plocka ut enskild information ur givna källor.
|
M8 sporra eleven att utveckla sin litteraturkunskap och sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur, medie- och andra texter samt ge möjlighet till positiva läserfarenheter, släcka kunskapstörst samt möjliggöra läsupplevelser som eleven kan dela med sig av bland annat i multimediala miljöer
Lokal precisering
Eleven har breddat sin litteraturkännedom.
Eleven kan dela med sig av sina läsupplevelser i olika kommunikationsmiljöer.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin litteraturkunskap och sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur, medie- och andra texter samt lär sig att dela med sig av sina läsupplevelser även i multimediala miljöer.
|
Kunskap om litteratur och texter för barn och unga och förmåga att dela med sig av sina läsupplevelser
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för fiktiva texter med hjälp av ändamålsenliga begrepp.
Eleven kan mångsidigt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser och reflektera över dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för fiktiva texter genom att använda begreppen
intrig, person, berättare, plats och tid.
Eleven kan beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva dragen i fiktiva texter med hjälp av begreppen intrig och person.
Eleven kan ytligt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning återge intrigen i en enkel fiktiv text.
Eleven kan med hjälp av stödfrågor berätta om sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.
|
Att producera texter |
M10 uppmuntra och handleda eleven att verbalisera sina tankar och att öva sig att producera berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter, även i multimediala miljöer
Lokal precisering
Eleven kan producera berättande, beskrivande, instruerande och enkla argumenterande texter.
Eleven behärskar styckeindelning och rubriksättning.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig producera berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter, även i multimediala miljöer.
|
Förmåga att behärska textgenrer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan använda ändamålsenliga uttryckssätt som är typiska för berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan under handledning använda uttryckssätt som är typiska för berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning producera berättande, beskrivande, instruerande texter samt använda några uttryckssätt som är typiska för dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av modeller eller stödfrågor producera enkla berättande texter om ett för hen bekant ämne.
|
M12 sporra eleven att lära sig textproduktionsprocesser och förmåga att utvärdera sina egna texter, erbjuda möjligheter att producera text tillsammans, ta emot och ge konstruktiv respons, vägleda eleven att ta hänsyn till textmottagaren och att agera etiskt på nätet med hänsyn till integritetsskydd och följa upphovsrättsliga normer
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina textproduktionsprocesser och sin förmåga att producera text tillsammans, utvärdera sina egna och andras texter och ta emot respons på sina egna texter samt lär sig att agera etiskt på nätet med hänsyn till integritetsskydd och följa upphovsrättsliga normer.
|
Förmåga att behärska textproduktionsprocessen och att kommunicera på ett etiskt sätt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redigera struktur och språk i sin text.
Eleven kan utvärdera sina egna texter och ta emot respons samt ge konstruktiv respons på andras texter.
Eleven kan använda källor på ett ändamålsenligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan under handledning redigera sin text på basis av respons.
Eleven kan utvärdera sina egna texter och ge och ta emot respons på texter.
Eleven kan under handledning använda källor.
Eleven följer upphovsrättsliga normer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning planera och producera text individuellt och i grupp.
Eleven kan under handledning göra iakttagelser om sin egen text. Hen kan ge knapphändig
respons på andras texter.
Eleven kan mekaniskt använda källor.
Eleven kan under handledning följa upphovsrättsliga normer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan planera och producera text med hjälp av modeller eller stödfrågor.
Eleven kan göra några ytliga iakttagelser om sin egen text.
|
Att förstå språk, litteratur och kultur |
M14 sporra eleven att vidga sin textvärld och läsa litteratur som är riktad till barn och unga och uppmuntra eleven att läsa och reflektera kring sina läsupplevelser samt att aktivt använda sig av bibliotek
Lokal precisering
Eleven kan hitta och läsa litteratur som är riktad till barn och unga.
Eleven har läst de böcker som man har kommit överrens om.
Eleven kan reflektera kring sina läsupplevelser.
Eleven kan använda sig av bibliotekstjänster.
Mål för elevens lärande
Eleven vidgar sin textvärld och läser litteratur som är riktad till barn och unga samt lär sig att använda bibliotek.
|
Litteraturkunskap och en vidgad textvärld
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan välja texter att läsa som är nya för hen.
Eleven kan använda bibliotekstjänster mångsidigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven har läst de skönlitterära och facklitterära verk man kommit överens om.
Eleven kan välja olika texter att läsa som är lämpliga för hens ålder.
Eleven kan använda bibliotekstjänster självständigt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven har läst en del av de skönlitterära eller facklitterära verk man kommit överens om.
Eleven håller sig till välbekanta textgenrer.
Eleven kan använda bibliotekstjänster under handledning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven har läst något kort skönlitterärt verk och faktabok som är lämplig för hens ålder.
|