Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av elevernas lärande i musik ska handleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges respons och möjligheter att utvärdera sin egen och gruppens aktivitet, så att responsen uppmuntrar dem att försöka och att träna sina färdigheter. I bedömningen ska särskild vikt fästas vid hur den musikaliska samarbetsförmågan och färdigheterna i musicerande utvecklats. Elevernas lärande ska bedömas med mångsidiga metoder.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i musik är följande

  • framsteg i musikalisk samarbetsförmåga, i synnerhet att musicera i grupp
  • framsteg i förmågan att uppfatta grundläggande musikaliska begrepp i musikalisk aktivitet.

Lokala läroplanen

Mål

Mål
Delaktighet
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Lokal precisering
Eleven utvecklar sitt intresse för musik och deltar aktivt i sammusicerandet.
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
Lokal precisering
Eleven följer gemensamma spelregler och agerar ansvarsfullt i grupp.
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
Lokal precisering
Eleven känner till musikaliska begrepp. Eleven kan grunderna för att kunna läsa och tolka musik.

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.

Lokala läroplanen

  • Sång
    • barnsånger, folkmusik, finlandssvenska visor och andra för åldersgruppen lämpliga sånger, också utan ackompanjemang
    • enkla övningar för att utveckla rösten, melodiupprepningar
    • i sångvalen beaktas
      • årstiderna, årets olika högtider (särskild tonvikt läggs på de finlandssvenska festerna)
      • sånger som kan kopplas ihop med andra läroämnen (t.ex. alfabetsånger)
  • Spel
    • rytminstrument, ekorytmer
    • i mån av möjlighet kantele och stavspel
    • body percussion
  • Musik och rörelse
    • sång- och ringlekar
    • body percussion och ramsor
    • musikalisk improvisation genom rörelse, sång och spel
  • Att framträda
    • i mån av möjlighet framträder man med något av det material man övat in under lektionerna
    • skolan erbjuder eleven positiva erfarenheter av att framträda inför publik
    • att agera som publik och stå på scen
I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.

Lokala läroplanen

  • musik kännedom
  • musikens grundbegrepp (t.ex.fjärdedelsnot, åttondelsnot, fjärdedelspaus, piano-forte, form (A-B-A), snabb-långsam)
  • olika instrument
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.

Lokala läroplanen

  • lyssna koncentrerat och ge uttryck åt det hen hör
    • lyssnarexemplen stöder inlärningshelheten
I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.

Lokala läroplanen

  • barnsånger, folkmusik, finlandssvenska visor och andra för åldersgruppen lämpliga sånger
eGrunder