Svenska och litteratur

Grunderna för läroplanen

Bedömningen och responsen som baserar sig på den ska vara mångsidig, konkret och utveckla förmågan att lära sig. Bedömningen ska bli en naturlig del av lärprocessen. Den ska grunda sig på en mångsidig dokumentation av hur elevens språkliga färdigheter och förmåga att producera och tolka texter utvecklats och på elevens kunskaper om språket, litteraturen och annan kultur.

Eleven ska öva sig att utvärdera egna och andras arbete, uttryckssätt och alster. Mångsidig, analytisk bedömning som stödjer lärandet hjälper eleven att bli medveten om sina kunskaper, färdigheter och arbetsprocesser och ger eleven verktyg att utveckla dem. För att främja lärandet ska man i lärokurserna i modersmål och litteratur fokusera på grundläggande färdigheter inom de olika målområdena och de arbetsprocesser och lärstrategier som de bygger på.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i lärokurserna i modersmål och litteratur genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i modersmål och litteratur. Eleven har uppnått målen i lärokursen i modersmål och litteratur för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i modersmål och litteratur och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i lärokursen i modersmål och litteratur och i vitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.


Lokala läroplanen

  • Bedömningen ska vara kontinuerlig, mångsidig och konkret.
  • Bedömningen ska beakta elevens framsteg och utveckling i att kommunicera, tolka texter, producera texter och förstå språk samt litteratur och kultur.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Att kommunicera
M1 handleda eleven i förmågan att uttrycka sin åsikt och delta konstruktivt i olika kommunikationssituationer
Lokal precisering
Eleven tar andra i beaktande samt fungerar konstruktivt i olika interaktiva situationer och kommunikationsmiljöer. Eleven uttrycker sina egna idéer och åsikter.
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin förmåga att agera i olika kommu­ni­kations­si­tuationer och stärker sin förmåga att uttrycka sin åsikt.
Förmåga att agera i kommunikationssituationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan agera konstruktivt i många olika kommunikationssituationer. Eleven kan uttrycka sina åsikter och motivera dem på ett för situationen lämpligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera i vardagliga kommunikationssituationer. Eleven kan uttrycka sina tankar och åsikter samt ge några motiveringar till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer. Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan agera i bekanta och informella kommunikationssituationer. Eleven kan uttrycka sina tankar genom att svara på frågor.

M2 handleda eleven att i sin kommunikation lägga märke till de egna språkvalens betydelse och ta hänsyn till mottagarens behov vid kommunikation i grupp
Lokal precisering
Eleven tar ansvar för grupparbeten och den gemensamma processen. Eleven tar hänsyn till mottagarens behov i sin kommunikation. Eleven uppmärksammar de egna språkvalens betydelse vid kommunikation i grupp.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig iaktta hur egna språkliga och kommunikativa val inverkar i gruppkommuni­kationssituationer och ta hänsyn till andra gruppmedlemmar.
Förmåga till gruppkommunikation

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan anpassa sina språkliga och kommunikativa uttryckssätt på ett för situationen ändamålsenligt sätt. Eleven kan agera konstruktivt i grupp och ta hänsyn till andras åsikter i diskussioner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan, förutom att dra nytta av sina språkliga uttryckssätt, även använda sin röst, rikta sitt budskap och använda sin förmåga att ta kontakt i olika kommunikationssituationer i grupp. Eleven kan anpassa sin kommunikation enligt situationen och ta hänsyn till de andra deltagarna.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda olika språkliga uttryckssätt när hen deltar i gruppdiskussioner. Eleven kan i någon mån anpassa sin kommunikation på ett för situationen lämpligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och delta i diskussioner på ett sakligt sätt.

Att tolka texter
M5 stödja eleven i att vidareutveckla sin grundläggande läsfärdighet till ett flytande läsande, utveckla strategier för läsförståelse samt stödja eleven i att observera och utvärdera sitt eget läsande
Lokal precisering
Eleven har utvecklat en flytande läsning och kan reflektera över sin egen läsförmåga. Eleven kan läsa olika texter och kan använda grundläggande lässtrategier. Eleven har förmåga att dela sina läsupplevelser med andra.
Mål för elevens lärande
M5 stödja eleven i att vidareutveckla sin grundläggande läsfärdighet till ett flytande läsande, utveckla strategier för läsförståelse samt stödja eleven i att observera och utvärdera sitt eget läsande
Förmåga att utveckla sin läsfärdighet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan flytande läsa olika slag av texter som är lämpliga för hens ålder. Eleven kan använda grundläggande läsförståelsestrategier på ett mångsidigt och ändamålsenligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan flytande läsa texter som är lämpliga för hens ålder. Eleven kan använda de vanligaste grundläggande läsförståelsestrategierna. Eleven kan iaktta och utvärdera sig själv som läsare.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan långsamt läsa texter som är språkligt och strukturmässigt enkla. Eleven kan under handledning använda någon enkel läsförståelsestrategi. Eleven kan nämna något område där hen kan utvecklas som läsare.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan långsamt läsa texter som är språkligt och strukturmässigt enkla. Eleven kan under handledning använda någon enkel läsförståelsestrategi. Eleven kan nämna något område där hen kan utvecklas som läsare.

M8 sporra eleven att utveckla sin litteraturkunskap och sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur, medie- och andra texter samt ge möjlighet till positiva läserfarenheter, släcka kunskapstörst samt möjliggöra läsupplevelser som eleven kan dela med sig av bland annat i multimediala miljöer
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin litteraturkunskap och sitt intresse för barn- och ungdomslitteratur, medie- och andra texter samt lär sig att dela med sig av sina läsupplevelser även i multimediala miljöer.
Kunskap om litteratur och texter för barn och unga och förmåga att dela med sig av sina läsupplevelser

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för fiktiva texter med hjälp av ändamålsenliga begrepp. Eleven kan mångsidigt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser och reflektera över dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för fiktiva texter genom att använda begreppen intrig, person, berättare, plats och tid. Eleven kan beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva dragen i fiktiva texter med hjälp av begreppen intrig och person. Eleven kan ytligt beskriva sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning återge intrigen i en enkel fiktiv text. Eleven kan med hjälp av stödfrågor berätta om sina läs-, lyssnar- och tittarupplevelser.

Att producera texter
M9 uppmuntra eleven att uttrycka upplevelser, tankar och åsikter och stärka elevens positiva bild av sig själv som textproducent
Lokal precisering
Eleven kan producera berättande, beskrivande och instruerande texter. Eleven kan skriftligt uttrycka sina erfarenheter, tankar och åsikter. Eleven klarar av att granska och utvärdera sin egen text.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig uttrycka sina upplevelser, tankar och åsikter och stärker en positiv bild av sig själv som textproducent.
Förmåga att uttrycka upplevelser, tankar och åsikter samt utveckla färdigheter som textproducent

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan mångsidigt och smidigt producera texter där hen uttrycker sina upplevelser, tankar och åsikter. Eleven kan på ett realistiskt sätt utvärdera sig själv som textproducent.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan producera texter som förmedlar hens upplevelser, tankar och åsikter. Eleven kan redogöra för sina styrkor och utvecklingsområden som textproducent.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan under handledning producera texter, där hen uttrycker sina upplevelser, tankar och åsikter på ett begripligt sätt. Eleven kan beskriva sig själv som textproducent och nämna någon styrka och något utvecklingsområde.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av modeller eller stödfrågor producera texter där hen uttrycker sina tankar, upplevelser eller åsikter. Eleven kan under handledning nämna något enskilt utvecklingsområde som textproducent.

Att förstå språk, litteratur och kultur
M14 sporra eleven att vidga sin textvärld och läsa litteratur som är riktad till barn och unga och uppmuntra eleven att läsa och reflektera kring sina läsupplevelser samt att aktivt använda sig av bibliotek
Lokal precisering
Eleven kan hitta och läsa litteratur som är riktad till barn och unga. Eleven har läst de böcker som man har kommit överens om. Eleven kan reflektera kring sina läsupplevelser. Eleven kan använda sig av bibliotekstjänster.
Mål för elevens lärande
Eleven vidgar sin textvärld och läser litteratur som är riktad till barn och unga samt lär sig att använda bibliotek.
Litteraturkunskap och en vidgad textvärld

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan välja texter att läsa som är nya för hen. Eleven kan använda bibliotekstjänster mångsidigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven har läst de skönlitterära och facklitterära verk man kommit överens om. Eleven kan välja olika texter att läsa som är lämpliga för hens ålder. Eleven kan använda bibliotekstjänster självständigt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven har läst en del av de skönlitterära eller facklitterära verk man kommit överens om. Eleven håller sig till välbekanta textgenrer. Eleven kan använda bibliotekstjänster under handledning.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven har läst något kort skönlitterärt verk och faktabok som är lämplig för hens ålder.

Innehåll

I1 Att kommunicera

Grunderna för läroplanen

I årskurs 3-6 övar sig eleverna i att i olika kommunikationssituationer dela med sig av sina tankar, erfarenheter och åsikter och övar sig att ta och ge konstruktiv respons som kommunikatörer i olika kommunikationsmiljöer. Eleverna observerar sitt eget sätt att kommunicera och tränar sig till exempel i att visa respekt, kommunicera målinriktat, uttrycka sina egna åsikter och motivera dessa samtidigt som de lyssnar till andra. De övar sig i att fungera i olika slag av kommunikations- och rollsituationer och att använda sig av retoriska verktyg och drama som kommunikationsverktyg då man behandlar litteratur och aktuella teman. Eleverna får möjlighet att medverka i kulturproduktioner i skolan och i planeringen av dessa.

Lokala läroplanen

  • tala, lyssna och uttrycka sina åsikter
  • att ge och få kamratrespons: läsa andra elevers texter, arbeta i par och i grupp
  • uttrycka sig genom drama
  • förbereda muntliga och skriftliga presentationer
  • planera och utföra framträdanden, samt medverka i skolans kulturproduktioner
I2 Att tolka texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig tillämpa lässtrategier och kognitiva strategier (tankestrategier) som är lämpliga för olika situationer. De övar sig att läsa flytande olika slag av texter, såsom skönlitteratur, faktatexter och medietexter som kombinerar ord och bild. De observerar och utvärderar sin egen läsfärdighet. Eleverna fördjupar sin textanalytiska förmåga genom att laborera med och jämföra många olika slag av texter. De övar sig att förklara, jämföra och reflektera över ord, synonymer, metaforer, ordspråk och talesätt och olika begrepp. Eleverna lär sig identifiera de typiska språkliga och textuella dragen i berättande, beskrivande, instruerande och argumenterande texter.

Eleverna tolkar och laborerar med texter genom att använda sig av sin kunskap om språkliga strukturer och klassificerar ord enligt form och innehåll (ordklasser).

Tillsammans läser de och lyssnar till barn- och ungdomslitteratur som de själva är med och väljer. De övar sig att använda även nya begrepp såsom berättare, motiv och tematik när de tolkar skönlitteratur. Eleverna får handledning i att förklara, jämföra och reflektera över innebörden i ord och begrepp. De utvärderar sin egen läsförståelse och vidgar sina kunskaper genom de texter de läser. De söker information i olika källor och skaffar sig nya kunskaper genom att läsa. De använder skolbiblioteket och andra bibliotekstjänster och övar sig i att bedöma texters och källors tillförlitlighet.

Lokala läroplanen

  • läsa och lyssna på olika typer av fiktiva texter, t.ex. berättelser, sagor, fabler, poesi
  • läsa och analysera verierande texttyper t.ex. faktatexter, tidningsartiklar, multimodala texter
  • utveckla och reflektera över den egna läsfärdigheten
  • utveckla en flytande högläsning
  • befästa olika strategier för läsförståelse, t.ex. med hjälp av "En läsande klass"
  • tolka texter med hjälp av begrepp som t.ex. titel, bild, sammanfattning, fetstilade ord, bildtexter och tankekartor
  • utnyttja bibliotekstjänster, hitta lämplig litteratur och utveckla ett läsintresse
  • träna på att söka information från olika källor, både tryckta och digitala
  • träna på att tolka skönlitterär text med hjälp av begrepp som berättare och motiv
  • lära sig identifiera olika litterära genrer genom typiska språkliga och textuella drag
  • ordklasser (substantiv, adjektiv, verb)
  • bekanta sig med synonymer och ordspråk
I3 Att producera texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna producerar både fiktiva texter och faktatexter multimodalt, utgående från egna upplevelser, tankar och iakttagelser och från andras texter. De reflekterar över skrivandets idé och hur texters syften syns i de språkliga val man gör. Eleverna skriver textade bokstäver för hand och övar sig att skriva obehindrat digitalt. Eleverna undersöker språkliga drag och textuppbyggnad i olika texter och lär sig att använda rubriker, textstrukturer och styckeindelning i berättande, beskrivande, instruerande och argumenterande texter som de själva producerar. Medvetenheten om språkets uppbyggnad utvecklas genom övningar i språkanalys av de texter eleverna själva skriver.

Tillsammans undersöker de språkstrukturer och meningsbyggnad: stavningsregler, skiljetecken, ordklasser, böjningsformer, huvudsatser och bisatser. Språkliga element i svenska språket jämförs med andra språk som är bekanta för eleverna.

Eleverna övar sig att producera texter steg för steg från idé till planering, utkast, skrivande, respons, bearbetning, finslipning och publicering. De övar sig i grundläggande rättskrivning och undersöker valet av ordval, uttryck och ordföljd i relation till textens betydelse. De lär sig skilja mellan skriftspråkliga och talspråkliga uttryckssätt och att känna igen huvudsats och bisats och de centrala satsdelarna (subjekt och predikat) i en sats och att använda denna kunskap då de producerar texter.

Lokala läroplanen

  • producera olika typer av texter bl.a. berättelser, faktatexter, poesi, presentationer, serier
  • skriva för hand och digitalt
  • skriva egna texter, uppmärksamma uppbyggnaden (början, handling, slut) och bearbeta texten enligt respons
  • lära sig använda rubriker och skiljetecken
  • uppmärksamma rätt ordföljd (vid behov jämföra med andra språk)
  • öva sig att göra texten levande t.ex. med hjälp av adjektiv
  • träna rättstavning och sammansattaord
  • öva på att skriva tankekartor
  • öva sig att hitta tillförlitliga källor
  • nätikett vid publicering av egen text
I4 Att förstå språk, litteratur och kultur

Grunderna för läroplanen

Inom detta delområde arbetar eleverna med det talade och skrivna språket och dess strukturer, med kulturell mångfald samt med litteratur och kultur. De undersöker språkets variation enligt situation och textinnehåll och funderar över olika betydelser i ord, texter och talesätt. De undersöker relationer mellan texter i multimodala sammanhang. Därtill bekantar sig eleverna med övriga språk och kulturer i Finland och med de nordiska grannspråken och nordisk kultur. De möter moderna kulturformer som berör barnens värld. Det lokala kultur- och medieutbudet, till exempel bibliotek, film, teater och museer utnyttjas i undervisningen. Eleverna reflekterar över olika mediekulturella uttryck och diskuterar mediernas roll i sin vardag. De medverkar i skolans kulturevenemang och i planeringen av dessa. Eleverna uppmuntras till att aktivt och mångsidigt använda bibliotekstjänster, hitta intressant läsning och att läsa och skriva på fritiden. Inom litteraturundervisningen läser eleverna finländsk, svensk, nordisk och annan internationell barn- och ungdomslitteratur inom olika genrer och de diskuterar och bearbetar teman och frågor som litteraturläsningen väcker.

Lokala läroplanen

  • undersöka språkets variation enligt situation och ämne och fundera på ordval och uttrycksformer
  • bekanta sig med de nordiska språken
  • läsa och diskutera finländsk, svensk, nordisk och annan internationell barnlitteratur
  • bekanta sig med de finlandssvenska och finländska traditionerna (morgonsamlingar, tema- och festdagar)
  • bekanta sig med andra kulturer, traditioner och språk
  • medverka i skolans kulturevenemang
  • utnyttja det kultur- och medieutbud som erbjuds barn och unga
  • granska och diskutera mediernas roll i elevens liv
eGrunder