Gymnastik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet ska stödja eleverna att röra på sig med hjälp av gymnastik. Syftet är med andra ord att stödja utvecklingen av den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Bedömningen ska grunda sig på mångsidig information om elevernas lärande, arbetssätt och framsteg.

I bedömningen ska man sträva efter att fästa vikt vid elevernas individuella styrkor och utvecklingsbehov och stödja dem. Elevens hälsotillstånd och specialbehov ska beaktas i gymnastikundervisningen och bedömningen. Bedömningen görs utgående från observation av elevernas aktivitet och arbete och genom att eleverna handleds i självbedömning.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i gymnastik är följande

  • framsteg i förmågan att finna lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
  • framsteg i de grundläggande motoriska färdigheterna och träningen av dem
  • framsteg i förmågan att agera tryggt och aktivt i överenskomna uppgifter
  • framsteg i förmågan att arbeta självständigt och tillsammans med andra.

Mål

Mål
Fysisk funktionsförmåga
M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken
Lokal precisering
Eleven kan turvis spänna kroppen och slappna av i olika övningar. Eleven kan balansera på omväxlande underlag och röra sig i olika terränger. Eleven kan åla, krypa, klättra, hoppa jämfota och på ett ben.
M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar
Lokal precisering
Eleven kan rulla, sparka, kasta och fånga en boll.
M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet
Lokal precisering
Eleven kan simma 10m.
M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna
Lokal precisering
Eleven kan sköta sin personliga hygien och ha med sig ändamålsenlig utrustning .
Social funktionsförmåga
M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken
Lokal precisering
Eleven kan behärska sina känslor och handlingar i tävlingssituationer.
M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas
Lokal precisering
Eleven kan lyssna på andra, vänta på sin tur och hjälpa andra.
Psykisk funktionsförmåga
M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga
Lokal precisering
Eleven vågar testa gränserna för sin förmåga.

Innehåll

I1 Fysisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Undervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is). Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.

Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer. Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen.

Lokala läroplanen

  • lyfta och bära på egen hand skol- och idrottsredskap
  • skriva/forma olika mönster, bokstäver och siffror med hjälp av den egna kroppen
  • röra på sig på olika sätt med växlande snabbhet
  • leka och göra olika övningar som går ut på att röra sig sicksack och väja
  • balansera (t.ex. i omväxlande skogsmiljö, på golvfigurer, gå på till exempel gatstenar, en gymnastikbänk, linjerna i gymnastiksalen, ett hopprep som ligger på marken, att gymnastisera och leka tafatt)
  • utveckla sin rörelsefärdighet (t.ex med hjälp av hinderbanor, hoppbanor, löp- och tafattlekar, gång och löpning i olika terränger)
  • leka med boll och andra redskap
  • hänga, klättra, hoppa och brottas lekfullt.
  • utveckla snabbhet genom löp- och tafattlekar, spel, stafettävlingar, med olika hopp, språng och kast.
  • röra sig mångsidigt, sträcka på sig, sitta på huk och göra korta tänjningar
  • hantera redskap genom att rulla, skuffa, studsa, kasta, fånga, sparka och slå med handen eller en racket på olika banor, i lekar och spel
I2 Social funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra.

Lokala läroplanen

  • lyssna på andra
  • vänta på sin tur
  • hjälpa andra
I3 Psykisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.

Lokala läroplanen

  • lyssna på elevernas bekymmer och ta bort onödig rädsla
  • stärka självförtroendet genom att berömma när eleverna lyckas
  • skapa en positiv och aktiv atmosfär
  • uppmuntra
eGrunder