Slöjd

Grunderna för läroplanen

Vid bedömningen av lärandet ska man fästa uppmärksamhet vid att ge positiv respons och uppmuntra eleven både under arbetets gång och i slutet av processen. Genom mångsidig bedömning och respons garanterar man att eleverna utvecklar mångsidiga kunskaper och färdigheter i slöjd. Eleverna ska erbjudas olika sätt att visa sina framsteg och uppmuntras att upprätthålla sina styrkor och träna de färdigheter som behöver utvecklas. Gruppens arbete och arbetsresultat kan presenteras och utvärderas tillsammans för att eleverna ska lära sig att uppträda och att uppskatta andras arbete.

Bedömningen ska omfatta hela slöjdprocessen. Dokumenteringen av de olika faserna i slöjdprocessen ska beskriva hur elevernas färdigheter utvecklats och ange nivån på deras kunskaper. Dokumentationen ska fungera som ett stöd för bedömningen. Eleverna ska vägledas att utvärdera sitt lärande och ges möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i slöjd är följande

  • framsteg i sättet att arbeta
  • framsteg i förmågan att planera, tillverka och utvärdera
  • framsteg i förmågan att arbeta målinriktat
  • framsteg i förmågan att hitta på kreativa lösningar.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse och inspiration för att arbeta med händerna samt elevens nyfikenhet för kreativt och experimentellt slöjdarbete
Lokal precisering
Eleven har utvecklat ett intresserad för att arbeta med händerna. Eleven känner till och kan tillverka olika slöjdprodukter. Eleven känner glädje över sin fingerfärdighet (används inte som grund för bedömningen).
M2 handleda eleven att genomföra en hel slöjdprocess, presentera sina idéer visuellt och berätta om slöjdarbetet och den färdiga produkten
Lokal precisering
Eleven kan under handledning planera och tillverka slöjdprodukter. Eleven har gjort framsteg i berätta om arbetet och den färdiga produkten.
M3 handleda eleven att planera och framställa slöjdprodukter eller -alster genom att lita på sina egna estetiska och tekniska lösningar
Lokal precisering
Eleven har prövat sina egna idéer. Eleven har gjort framsteg i att diskuterat olika lösningar med andra. Eleven har gjort framsteg i att göra en enkel planering över slöjdprodukten där hen beaktat färg, form och vissa detaljer. Eleven har gjort framsteg i att dokumenterar slöjdprocessen och slöjdprodukten under handledning av läraren.
M4 introducera olika material för eleven och handleda eleven att bearbeta materialen samt arbeta på ett ansvarsfullt och säkert sätt
Lokal precisering
Eleven känner till olika materal och enkla slöjdredskap. Eleven kan följa en enkel arbetsordning (gärna med bilder eller pictogram). Eleven kan följa lärarens anvisningar för säkerhet och ett ansvarsfullt användande av material och redskap. Eleven har gjort framsteg i att arbeta självständigt.
M5 stödja eleven att utveckla sin självkänsla genom att ge eleven möjlighet att känna att hen lyckas, förstår och hittar på lösningar i slöjden
Lokal precisering
Eleven känner glädje över att planera och tillverka slöjdprodukter (användens inte som grund för bedömningen). Eleven har förslag på lösningar i några problemsituationer.

Innehåll

I1 Att hitta en idé

Grunderna för läroplanen

Eleverna planerar en slöjdprodukt utgående från sina egna känslor, historier och fantasivärldar, den byggda miljön och naturen och tar hjälp av olika visuella och materiella metoder. Eleverna övar att ge sina arbeten form, färg och yta. Eleverna undersöker rörelse och balans. Eleverna diskuterar förvaring och skydd.

Lokala läroplanen

  • mångsidig innovation för slöjdprodukter utgående från olika teman
  • individuell och gemensam idé
  • färg, form, yta
  • rörelse och balans
  • pröva och verkställa sina egna idéer
I2 Att pröva

Grunderna för läroplanen

Eleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.

Lokala läroplanen

  • olika slöjdmiljöer
  • undersöka och bearbeta tråd, garn, tyg, trä, papper och kartong
  • iaktta och undersöka slöjdprodukter i samband med det aktuella slöjdtemat
I3 Att planera

Grunderna för läroplanen

Eleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.

Lokala läroplanen

  • slöjdprocessen introduceras, innovation, planering, tillverkning, utvärdering och bedömning
  • gemensam arbetsordning för tillverkningen
  • planeringen och den färdiga produkten diskuteras tillsammans
I4 Att tillverka

Grunderna för läroplanen

Eleverna tillverkar slöjdprodukter eller alster utgående från egna eller gemensamma planer. Eleverna använder olika slöjdredskap och apparater för att klippa, fästa, sätta ihop, forma och bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt.

Lokala läroplanen

  • tillverkning av olika slöjdprodukter med varierande material
  • slöjdredskap introduceras; sax, nål, såg, hammare
  • slöjdtekniker introduceras och övas; klippa, sy, tova, limma, kapa, foga
  • ändamålsenlig terminologi för tekniker och redskap
  • benämningar på redskap och material
I5 Att dokumentera

Grunderna för läroplanen

Digitala verktyg introduceras som en del i idéarbetet, planeringen och dokumentationen.

Lokala läroplanen

  • digitala verkytg används vid behov
I6 Att bedöma

Grunderna för läroplanen

Under slöjdprocessens gång ges eleverna möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning. Eleverna får lära sig att ge respons till andra.

Lokala läroplanen

  • självutvärdering och kamratrespons introduceras som en del av slöjdprocessen
eGrunder