Ortodox tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Eleven förstår olika familjers livsåskådliga bakgrund och dess seder. Eleven förstår sambandet mellan religion och vardag i sitt eget liv (t.ex. jul, påsk, dop, söndag etc.).
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Eleven känner till de centrala kristna symbolerna och begreppen (t.ex. Gud, Jesus, korset, församlingen).
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Eleven vet varför vi firar jul och påsk.
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Eleven har i viss mån förstått konsekvenserna av egna handlingar. Eleven kan självmant be om förlåtelse.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen uppmärksammas olika slags familjer och förhållandet till den ortodoxa kyrkan och andra kyrkor eller livsåskådningar. Man granskar mysterierna som en del av familjens och barnets eget liv. Man behandlar inledningsvis den egna religionens särdrag och centrala begrepp, vokabulär och symboler inom kyrkan samt lär sig om olika gudstjänster. Kyrkan som byggnad studeras. Eleverna bekantar sig med den egna församlingen och det ortodoxa kyrkoårets centrala högtider enligt de kristna årshögtiderna. Man behandlar traditioner, seder och några helgon som är förknippade med dem. Eleven bekantar sig med sitt skyddshelgon.

Lokala läroplanen

  • den egna familjen och dess livsåskådning, olika slag av familjer
  • förhållandet till den ortodoxa kyrkan och andra kyrkor eller livsåskådningar
  • mysterierna som en del av familjens och barnets eget liv
  • den ortodoxa religionens särdrag och centrala begrepp, vokabulär och symboler
  • olika gudstjänster
  • kyrkan som byggnad
  • den ortodoxa församlingen
  • det ortodoxa kyrkoårets centrala högtider enligt de kristna årshögtiderna
  • traditioner, seder och några helgon som är förknippade med dem
  • eleven bekantar sig med sitt skyddshelgon
I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär känna religioner, livsåskådningar och irreligiositet i den egna klassen, skolan och närmiljön i samband med vardagsevenemang och fester i skolan. Det ortodoxa perspektivet beaktas i samband med fester eller kyrkliga evenemang. Man bekantar sig med elevens ortodoxa traditioner ur ett mångkulturellt perspektiv.

Lokala läroplanen

  • ortodoxa perspektivet beaktas i samband med fester eller kyrkliga evenemang
  • ortodoxa traditioner ur ett mångkulturellt perspektiv
  • andra religioner inom skolan och närmiljön
  • att godkänna olikheter
  • existensen av olika övertygelser och respekt för dem
  • kulturell och religiös mångfald i den egna skolan
  • irreligiositet - begreppen personlig tro och religion
I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Vid val av innehåll beaktas läran om frihet och ansvar som hänger ihop med den ortodoxa människosynen samt ett holistiskt välbefinnande. Ansvar för miljön och naturen samt livets unicitet behandlas i undervisningen. Man försöker leva sig in i andra människors situation och funderar över frågor som hör samman med människans liv, såsom omtänksamhet, förlåtelse, ärlighet, omsorg och kärlek i familjen och i skolan. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Man studerar livet och döden samt etiska frågor med hjälp av Gamla och Nya Testamentets berättelser och exempel ur vardagen.

Lokala läroplanen

  • känslor, empati, växelverkan, att godkänna olikheter (t.ex. genom material för social träning)
  • att bry sig om sig själv och andra
  • ta andra i beaktande och goda beteendemönster
  • egna handlingar, goda och dåliga samt följder av dem
  • förlåtelse och förlåta
eGrunder