Bildkonst

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i bildkonst ska vara uppmuntrande och handledande och beakta elevernas individuella framsteg. Bedömningen ska stödja eleven att utveckla sin förmåga att skapa och tolka bilder, kunskapen om konst och övrig visuell kultur, långsiktiga arbetssätt och färdigheter i självbedömning. Responsen ska vara mångsidig och uppmuntra eleverna att uttrycka sina tankar och att värdesätta andras synpunkter. Bedömningen av lärandet ska omfatta alla dimensioner av det konstnärliga lärandet som definieras i målen för undervisningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i bildkonst är följande

  • framsteg i förmågan att ställa upp mål för sitt arbete
  • framsteg i att pröva olika material och öva olika tekniker
  • framsteg i att använda uttryckssätt inom bildkonsten och diskutera om dem
  • framsteg i förmågan att diskutera sina egna och andras bilder.

Mål

Mål
Att iaktta och tänka visuellt
M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och genom att skapa bilder
Lokal precisering
Eleven kan iaktta bilder och annan konst. Eleven kan rita, måla och skapa bilder och annan konst på olika sätt.
M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar
Lokal precisering
Eleven kan beskriva sina iakttagelser om bilder, konst, omgivningen och visuell kultur. Eleven vågar uttrycka sin åsikt och lyssna på andras åsikter om egna och andras iakttagelser.
M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder
Lokal precisering
Eleven kan använda sina iakttagelser som inspiration i sitt skapande. Eleven har egna idéer för bildkonstarbetet.
Att skapa bilder
M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt
Lokal precisering
Eleven kan skapa bilder och annan konst med olika material i olika storlekar. Eleven kan använda teckning, målning, modellering, konstruktion och fotografering i sitt eget bildskapande.
M5 uppmuntra eleven till långsiktigt bildskapande arbete, både självständigt och tillsammans med andra
Lokal precisering
Eleven planerar, påbörjar och slutför skapande arbeten. Eleven kan arbeta individuellt och tillsammans med andra.
M6 uppmuntra eleven att iaktta hur man kan påverka visuellt genom att studera sina egna och andras bilder
Lokal precisering
Eleven kan göra iakttagelser om motiv, färg och form i sina egna och andras bilder.
Att tolka visuell kultur
M7 handleda eleven att använda begrepp inom bildkonsten och att undersöka olika typer av bilder
Lokal precisering
Eleven känner igen vanliga redskap, tekniker och material inom bildkonsten och kan benämna dem. Eleven känner igen skillnaden mellan ritade bilder och fotografier.
M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen
Lokal precisering
Eleven känner igen något konstföremål i närmiljön. Eleven kan namnge någon teknik inom bildkonsten.
M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer
Lokal precisering
Eleven har gjort flera arbeten med olika redskap, tekniker, innehåll och syfte. Eleven kan skilja på motiv och bakgrund.
Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden
M10 handleda eleven att känna igen olika värden i konsten, i sin omgivning och i den övriga visuella kulturen
Lokal precisering
Eleven kan uttrycka sin åsikt om visuella värden i konst. Eleven kan identifiera reklam i tidningar och visuell media.
M11 stödja eleven att beakta det kulturella mångfaldet och hållbar utveckling i sitt bildskapande
Lokal precisering
Eleven deltar i diskussioner om hållbar utveckling och konsumtion.

Innehåll

I1 Egna bildkulturer

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer. Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer. Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.

Lokala läroplanen

  • bilder i böcker, virtuella bilder och bilder i medier
  • bildkulturens betydelse för eleven
  • iaktta och välja bilder eller fenomen i närmiljön som utgångspunkt för bildskapandet
  • kreativ, målinriktad och ändamålsenlig skapande verksamhet
  • självutvärdering och kamratrespons övas i någon mån under bildskapandet
I2 Bildkulturer i omgivningen

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier. Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.

Lokala läroplanen

  • olika sätt används för att väcka nyfikenhet och kreativitet för skapande arbete
  • bilder, föremål och visuell konst i närmiljön och i medier
  • bilder och annan konst undersöks med flera sinnen; syn, hörsel, känsel och sensomotorik
  • visuella påverkningsmetoder iakttas och tillsammans diskuteras hur motiv och färg
  • olika sätt att skapa bilder och konst undersöks
  • genom iakttagelser, reflektioner och diskussioner läggs grunden för visuellt tänkande
I3 Konstens världar

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna bekantar sig med bildkonstens värld genom att titta på olika verk, teman och fenomen. Man använder sig av konstverk som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen behandlar man det kulturella mångfald som konstverken och upplevelsen av dem ger.

Lokala läroplanen

  • mångsidiga möjligheter att skapa bilder och konst med olika material och uttryckssätt
  • konstverk som eleven lätt kan känna igen och reflektera över
  • betrakta konstverk ur olika perspektiv, diskussion kring motiv, tema och teknik
  • bilders syfte och målgrupp samt möjligheterna att själv skapa bilder med olika syfte
  • konstverk och fenomen i konst som en av utgångspunkterna vid eget bildskapande.
  • exempel på tekniker, material och teman:
    • teckning; blyertspenna, färgpenna, krita
    • målning; penselteknik, att blanda färg
    • modellering och konstruktion; lera, collage, papier-maché, naturinstallation
    • bildframställning; namn på färger, motiv och bakgrund
    • grafik; schablontryck, finger eller handavtryck
    • fotografering och enkelt bildberättande (även digitalt)
eGrunder