Slöjd

Grunderna för läroplanen

Vid bedömningen av lärandet ska man fästa uppmärksamhet vid att ge positiv respons och uppmuntra eleven både under arbetets gång och i slutet av processen. Genom mångsidig bedömning och respons garanterar man att eleverna utvecklar mångsidiga kunskaper och färdigheter i slöjd. Eleverna ska erbjudas olika sätt att visa sina framsteg och uppmuntras att upprätthålla sina styrkor och träna de färdigheter som behöver utvecklas. Gruppens arbete och arbetsresultat kan presenteras och utvärderas tillsammans för att eleverna ska lära sig att uppträda och att uppskatta andras arbete.

Bedömningen ska omfatta hela slöjdprocessen. Dokumenteringen av de olika faserna i slöjdprocessen ska beskriva hur elevernas färdigheter utvecklats och ange nivån på deras kunskaper. Dokumentationen ska fungera som ett stöd för bedömningen. Eleverna ska vägledas att utvärdera sitt lärande och ges möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i slöjd är följande

  • framsteg i sättet att arbeta
  • framsteg i förmågan att planera, tillverka och utvärdera
  • framsteg i förmågan att arbeta målinriktat
  • framsteg i förmågan att hitta på kreativa lösningar.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse och inspiration för att arbeta med händerna samt elevens nyfikenhet för kreativt och experimentellt slöjdarbete
Lokal precisering
Eleven har utvecklat ett intresse för att arbeta med händerna och har egna idéer som hen vill pröva. Eleven planerar och tillverkar olika slöjdprodukter. Eleven känner glädje över sin slöjdfärdighet (används inte som grund för bedömningen).
M2 handleda eleven att genomföra en hel slöjdprocess, presentera sina idéer visuellt och berätta om slöjdarbetet och den färdiga produkten
Lokal precisering
Eleven kan nästan självständigt planera och tillverka slöjdprodukter. Eleven har gjort framsteg i att under slöjdprocessen beskriva olika skeden i arbetet och den färdiga produkten.
M3 handleda eleven att planera och framställa slöjdprodukter eller -alster genom att lita på sina egna estetiska och tekniska lösningar
Lokal precisering
Eleven har prövat sina egna idéer i slöjdarbetet. Eleven kan beskriva sina idéer för andra. Eleven har gjort framsteg i att planera sina slöjdprodukter med beaktande av detaljer, färg, form och yta . Eleven har gjort framsteg i att dokumentera slöjdprocessen och slöjdprodukten under handledning av läraren.
M4 introducera olika material för eleven och handleda eleven att bearbeta materialen samt arbeta på ett ansvarsfullt och säkert sätt
Lokal precisering
Eleven känner till och kan använda olika slöjdmateral och slöjdredskap. Eleven kan tillsammans med gruppen göra upp en enkel arbetsordning och följa den. Eleven förstår och kan följa lärarens anvisningar för säkerhet och ett ansvarsfullt användande av material och redskap. Eleven har gjort framsteg i att arbeta självständigt utgående från arbetsordning och instruktioner.
M5 stödja eleven att utveckla sin självkänsla genom att ge eleven möjlighet att känna att hen lyckas, förstår och hittar på lösningar i slöjden
Lokal precisering
Eleven har gjort framsteg i att utveckla sin fantasi och kreativitet. Eleven känner glädje över att planera och tillverka slöjdprodukter (används inte som grund för bedömningen). Eleven har förslag på lösningar i problemsituationer.

Innehåll

I1 Att hitta en idé

Grunderna för läroplanen

Eleverna planerar en slöjdprodukt utgående från sina egna känslor, historier och fantasivärldar, den byggda miljön och naturen och tar hjälp av olika visuella och materiella metoder. Eleverna övar att ge sina arbeten form, färg och yta. Eleverna undersöker rörelse och balans. Eleverna diskuterar förvaring och skydd.

Lokala läroplanen

  • mångsidig innovation för slöjdprodukter utgående från olika teman
  • individuell och gemensam idé
  • färg, form, yta
  • förvaring och skydd
  • pröva och verkställa sina egna idéer.
I2 Att pröva

Grunderna för läroplanen

Eleverna erbjuds möjligheter att utforska olika materiella och tekniska miljöer. Eleverna får pröva på olika material, t.ex. trä, metall, plast, fiber, garn och tyg. Utgående från experimenten planerar och bearbetar eleverna vidare sina produkter eller alster.

Lokala läroplanen

  • slöjdmiljöer och arbete i dem
  • undersöka och bearbeta tråd, garn, tyg, trä, papper, kartong, plast och ståltråd
  • iaktta och undersöka slöjdprodukter och lösningar i samband med det aktuella slöjdtemat
I3 Att planera

Grunderna för läroplanen

Eleverna gör upp en plan för hela slöjdprocessen. Eleverna övar sig att beskriva processen och produkten.

Lokala läroplanen

  • slöjdprocessen en naturlig del av slöjdarbetet
  • gemensam och bearbetad arbetsordning för tillverkningen
  • planeringen, tillverkningen och den färdiga produkten diskuteras
I4 Att tillverka

Grunderna för läroplanen

Eleverna tillverkar slöjdprodukter eller alster utgående från egna eller gemensamma planer. Eleverna använder olika slöjdredskap och apparater för att klippa, fästa, sätta ihop, forma och bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt.

Lokala läroplanen

  • tillverkning av olika slöjdprodukter med varierande material
  • slöjdredskap används; sax, nål, virknål, såg, hammare, borr
  • slöjdtekniker introduceras och övas; klippa, sy,virka, limma, kapa, foga, borra
  • ändamålsenlig terminologi för tekniker och redskap.
  • benämningar på redskap och material
I5 Att dokumentera

Grunderna för läroplanen

Digitala verktyg introduceras som en del i idéarbetet, planeringen och dokumentationen.

Lokala läroplanen

  • digitala verktyg används vid behov
  • färdiga slöjdprodukter fotas
I6 Att bedöma

Grunderna för läroplanen

Under slöjdprocessens gång ges eleverna möjlighet till olika slag av självbedömning och kamratbedömning. Eleverna får lära sig att ge respons till andra.

Lokala läroplanen

  • självutvärdering och kamratrespons är en naturlig del av slöjdprocessen
eGrunder