Slöjd

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i slöjd ska vägleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges mångsidig respons på sina framsteg och sitt lärande. Den formativa bedömningen ska stödja utvecklingen av mångsidiga slöjdfärdigheter. Eleverna ska erbjudas olika möjligheter att visa sina framsteg och uppmuntras att utnyttja sina styrkor och inhämta de färdigheter som behöver utvecklas. Eleverna ska handledas att utvärdera sitt lärande och erbjudas olika sätt för självvärdering och för att få kamratrespons. Färdigheterna i självvärdering och färdigheterna att ge och ta emot kamratrespons ska utvecklas som en del av den formativa bedömningen. Den summativa bedömningen ska grunda sig på slöjdprocessen i sin helhet samt på målen och kunskapskraven för den. Dokumentationen av de olika skedena av arbetsprocessen fungerar som ett redskap vid bedömningen.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i slöjd avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i slöjd då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i slöjd som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för slöjd. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i slöjd och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i slöjd och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen. I beskrivningarna av kunskapskraven i slöjd ingår beskrivningarna av kunnandet för de lägre vitsorden i kunskapskraven för ett högre vitsord.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
M1 handleda eleven att planera sitt arbete samt att utveckla idéer, undersöka och experimentera på ett företagsamt sätt
Lokal precisering
Eleven kan planera sitt arbete kreativt samt utveckla kreativa ideer. Eleven kan undersöka och självständigt experimentera med olika material på ett företagsamt sätt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att planera sitt arbete. Eleven lär sig att agera på ett företagsamt och kreativt sätt när hen utvecklar idéer, undersöker och experimenterar i slöjd.
Förmåga att arbeta och producera

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven planerar självständigt sitt arbete. Eleven arbetar på ett företagsamt sätt och tar egna initiativ.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven planerar sitt arbete, kan göra val och söka egna lösningar för sitt arbete.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven planerar sitt arbete enligt givna instruktioner. Eleven strävar efter att arbeta på ett företagsamt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven planerar sitt eget arbete utgående från givna instruktioner och exempel. Eleven kan under konkret handledning utföra ett visst skede i arbetet.

M2 handleda eleven att ställa upp egna mål för sitt lärande och arbete i slöjd och att utgående från målen genomföra en slöjdprocess i sin helhet samt utvärdera sitt lärande
Lokal precisering
Eleven kan ställa upp konkreta mål för sin slöjdprocess. På basen av målen kan eleven utveckla sin initiativtagningsförmåga och självständiga inlärningsprocess. Eleven kan genomföra en hel slöjdprocess (planering, tillverkning och utvärdering).
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ställa upp egna mål för sitt lärande och arbete. Eleven lär sig att genomföra en slöjdprocess i sin helhet. Eleven lär sig att reflektera över sitt arbete under en hel slöjdprocess.
Förmåga att genomföra en slöjdprocess i sin helhet

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ställer självständigt upp mål för sitt lärande och arbete. Eleven framskrider ändamålsenligt och reflekterar på ett analytiskt och realistiskt sätt över sin slöjdprocess.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ställa upp mål för sitt lärande och arbete och hen arbetar processinriktat och reflekterar på ett realistiskt sätt över sin slöjdprocess.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ställer under handledning upp mål för sitt lärande och arbete. Eleven framskrider i slöjdprocessen med en fas åt gången enligt givna instruktioner. Eleven reflekterar över sin slöjdprocess utgående från givna alternativ.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ställer med lärarens hjälp upp ett konkret mål för sitt lärande som anknyter till arbetet. Eleven arbetar med en fas åt gången och reflekterar under handledning över sin slöjdprocess.

M3 handleda eleven att undersöka och mångsidigt använda olika redskap, material och ändamålsenliga metoder samt att utveckla innovationer
Lokal precisering
Eleven kan göra ändamålsenliga val gällande olika verktyg, maskiner, material och arbetsmetoder för att uppnå sina mål. Eleven känner till hur man använder maskiner och verktyg inom sĺöjdundervisningen.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att mångsidigt använda olika redskap och att välja ändamålsenliga material och arbetssätt inom slöjd. Eleven är kreativ i sitt arbete.
Förmåga att använda redskap och att använda olika bearbetnings- och arbetssätt inom slöjd på ett ändamålsenligt sätt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvärderar hur väl olika redskap och bearbetningssätt lämpar sig för slöjdprocessen. Eleven tillämpar sin kunskap om material och arbetssätt på ett kreativt, experimentellt och ändamålsenligt sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan välja ändamålsenliga material och bearbetningssätt samt kan använda dem på ett kreativt sätt för att framställa produkter eller alster enligt sina planer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förstår vilken betydelse olika arbetssätt och material har för slöjdprocessen och eleven väljer under handledning dem som lämpar sig för hens arbete. Eleven använder olika redskap och material enligt givna instruktioner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i undervisningen i de båda arbetssätten inom slöjd. Eleven använder olika redskap och material, vid behov under konkret handledning.

M4 handleda eleven att ledigt använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler och att stärka elevens visuella, materiella och tekniska uttrycksförmåga
Lokal precisering
Eleven kan använda sig av konkreta begrepp för olika tekniker , material och arbetsredskap.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler på ett ledigt sätt. Eleven lär sig att uttrycka sig själv visuellt med hjälp av olika material och teknik.
Visuellt, materiellt och tekniskt uttryck

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler på ett ändamålsenligt sätt. Eleven uttrycker sina idéer på ett mångsidigt och kreativt sätt med hjälp av olika material och teknik.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder centrala slöjdrelaterade begrepp och kan uttrycka sina idéer klart med hjälp av teknik.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler enligt instruktionerna. Eleven uttrycker sina iakttagelser och tankar visuellt och även på något annat sätt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven identifierar olika slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler. Eleven uttrycker under konkret handledning några av sina iakttagelser och tankar visuellt.

M5 handleda eleven att uppfatta, förutse och reagera på riskfaktorer i arbetet och att arbeta på ett tryggt och säkert sätt under slöjdprocessen
Lokal precisering
Eleven inser arbetssäkerhetens vikt under slöjdprocessen. Eleven kan följa givna anvisningar med tanke på arbetssäkerheten.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uppfatta, bedöma och förutse olika risksituationer och att vid behov reagera på dem. Eleven lär sig att agera på ett tryggt och säkert sätt i slöjdprocessen.
Förmåga att arbeta på ett tryggt och säkert sätt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven bedömer och förutser farorna och riskerna i arbetet som en del av slöjdprocessen. Eleven arbetar på ett tryggt och säkert sätt och främjar genom sitt agerande säkerheten och tryggheten i lärmiljön.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan bedöma farorna och riskerna i arbetet samt kan arbeta på ett tryggt och säkert sätt under slöjdprocessen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uppfattar de centrala riskfaktorerna som berör arbetssäkerheten under slöjdprocessen och följer de säkerhetsinstruktioner hen fått.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven följer under konkret handledning de säkerhetsinstruktioner hen fått i slöjdprocessen.

M6 handleda eleven att utnyttja informations- och kommunikationsteknikens möjligheter för planering, framställning och dokumentation samt för att producera och dela gemensam information
Lokal precisering
Eleven deltar i producerandet av ett gemensamt inlärningsverktyg. Eleven utnyttjar digitala verktyg i sin planering och tillverkning. Eleven kan dokumentera hela sin slöjdprocess digitalt.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utnyttja informations- och kommunikationsteknikens möjligheter för planering, framställning och dokumentation i slöjd. Eleven lär sig att producera och dela gemensam information.
Färdigheter i informations- och kommunikationsteknik och förmåga att arbeta tillsammans med andra

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder informations- och kommunikationsteknik mångsidigt i olika skeden av slöjdprocessen samt för att producera och dela gemensam information.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda informations- och kommunikationsteknik för planering, framställning och dokumentation av slöjdprocessen samt för att producera gemensam information.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan använda informations- och kommunikationsteknik enligt givna instruktioner för planering, framställning och dokumentation självständigt eller tillsammans med andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder informations- och kommunikationsteknik under konkret handledning i den egna eller den gemensamma slöjdprocessen.

M7 handleda eleven att förstå betydelsen av praktiska färdigheter, slöjd och teknik i det egna livet, samhället, i företagsverksamhet och i det övriga arbetslivet
Lokal precisering
Eleven kan tillgodogöra sig sin slöjdprosess i det dagliga livet.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå betydelsen av praktiska färdigheter, slöjd och teknik i det egna livet, samhället, i företagsverksamhet och i det övriga arbetslivet.
Förmåga att uppfatta betydelsen av praktiska färdigheter och slöjd i vardagen och i samhället.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ur olika synvinklar granska vilken betydelse praktiska färdigheter, slöjd och teknik har i det egna livet, samhället, i företagsverksamhet och i det övriga arbetslivet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan reflektera över vilken betydelse praktiska färdigheter och slöjd har i det egna livet och i samhället.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva vilken betydelse slöjd har i vardagen, samhället och arbetslivet.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under lärarens handledning i reflektioner över betydelsen av praktiska färdigheter och slöjd.

M8 handleda eleven att tänka ekonomiskt och att göra sådana val i anslutning till slöjdprocessen som främjar en hållbar livsstil
Lokal precisering
Eleven inser att slöjdandet kan bidra till både en ekonomisk och ekologiskt hållbarare livsstil.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tänka ekonomiskt. Eleven lär sig att i anslutning till slöjdprocessen göra val som främjar en hållbar livsstil.
Förmåga att göra motiverade val och att beakta en hållbar livsstil i slöjdprocessen

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan göra ekonomiska val och förstår betydelsen av ett arbete av god kvalitet. Eleven kan bedöma och motivera val som anknyter till slöjdprocessen och en hållbar livsstil.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan göra ekonomiska val i sitt arbete. Eleven kan bedöma sambandet mellan en hållbar livsstil och de val som görs i slöjdprocessen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan delvis självständigt göra ekonomiska val i sitt arbete. Eleven förstår sambandet mellan en hållbar livsstil och de val som görs i slöjdprocessen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under lärarens handledning använda slöjdmaterial på ett ekonomiskt sätt.

Innehåll

I1 Innovation

Grunderna för läroplanen

Eleverna gör uppgifter där de ska planera olika slags produkter kreativt och uppfinningsrikt genom att använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler. Eleverna genomför planerna med betoning på att stärka sin uttrycksförmåga. Eleverna utvärderar både sitt eget och sina klasskamraters arbete under slöjdprocessen.

Lokala läroplanen

  • planera olika slags produkter kreativt och uppfinningsrikt genom att använda slöjdrelaterade begrepp, tecken och symboler
  • genomföra planerna med betoning på att stärka sin uttrycksförmåg
  • utvärdera både sitt eget och sina klasskamraters arbete under slöjdprocessen
  • produktplaneringsuppgifter utgående från att det finns möjligheter att lösa dem på ett kreativt sätt samt ger möljighet att förstärka uttrycksförmågan
  • personliga och inspirerande lösningar
  • produktlaneringsuppgifter där lösningar gällande produktens form, uppbyggnad, och funktion tas i beaktande
  • tid, material, arbetsredskap, kostnader och arbetssätt beaktas.
I2 Formgivning

Grunderna för läroplanen

Eleverna utforskar hur människans sätt att bo, röra sig och klä sig har utvecklats ur samhälleligt, kulturellt och tekniskt perspektiv. Eleverna drar nytta av lokala möjligheter, olika kulturers traditioner och av både nutid och framtid då de planerar, formger och framställer slöjdprodukter.

Lokala läroplanen

  • hur människans sätt att bo, röra sig och klä sig har utvecklats ur samhälleligt, kulturellt och tekniskt perspektiv
  • dra nytta av lokala möjligheter
  • ta i beaktande olika kulturers traditioner i både nutid och framtid vid planering, formgivning och framställning av slöjdprodukter
  • slöjdprodukter tillverkas utgående från ekologiska och estetiska aspekter.
  • arbetstekniker prövas och experimenteras med, då grundteknikerna är bekanta
  • datatekniken används som hjälpmedel i slöjdprosessen (t.ex 3D-printning, bildbehandlings- och ritprogram)
  • lokala traditioner och utveckling inom den lokala kulturen och teknologin tillämpas i planeringen, formgivningen och tillverkningen
I3 Prövning

Grunderna för läroplanen

Eleverna prövar olika sätt att bearbeta, kombinera och behandla material samt använder kreativt och modigt olika traditionella och nya material och framställningstekniker. I slöjdundervisningen används inbyggda system, d.v.s. man tillämpar programmering för planering och framställning av produkter.

Lokala läroplanen

  • olika sätt att bearbeta, kombinera och behandla material
  • kreativ och modig användning av olika traditionella och nya material och framställningstekniker
  • inbyggda system tillämpas, d.v.s. programmering, för planering och framställning av produkter
  • den digitala portfolion utvecklas och används som dokumentationsverktyg
  • formgivningen i slöjdprocessen föds fram genom olika experimentella försök
  • användning av traditionella och nya material under tillverkningsprocessen
  • inbäddade system (programmering) används vid behov i samband med planerings- och tillverkningsfasen
  • på basen av prövning av olika arbetsmetoder och -redskap görs val under slöjdprocessen
I4 Dokumentation och värdering

Grunderna för läroplanen

Eleverna bekantar sig med möjligheter som olika metoder erbjuder i produktplanerings- och framställningsprocessen. Eleverna analyserar produkters design och användbarhet. Eleverna dokumenterar en slöjdprocess i sin helhet med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.

Lokala läroplanen

  • möjligheter som olika metoder erbjuder i produktplanerings- och framställningsprocessen
  • analys av produkters design och användbarhet
  • dokumentation av en slöjdprocess i sin helhet med hjälp av informations- och kommunikationsteknik
  • digitala portfolion används och utvecklas för dokumentation.
  • slöjdprocessens och de finmotoriska kunskapernas betydelse för individens utveckling
I5 Tillverkning

Grunderna för läroplanen

Eleven tillverkar olika ekologiskt och etiskt hållbara samt fungerande och välgjorda produkter eller alster. Eleverna använder arbetsredskap, maskiner och anordningar som behövs i slöjdarbetet på ett mångsidigt och ändamålsenligt sätt.

Lokala läroplanen

  • ekologiskt och etiskt hållbara samt fungerande och välgjorda produkter eller alster
  • användning av arbetsredskap, maskiner och anordningar som behövs i slöjdarbetet på ett mångsidigt och ändamålsenligt sätt
  • mångsidig användning av symaskinen
  • mångsidiga garntekniker
  • tekniker för dekorering av tyg
  • mätning och märkning på olika material
  • väsentliga arbetssätt
  • ställa mål för den egna arbetsprosessen, som bygger på egna erfarenheter
  • tekniker inom metallslöjden (t.ex. svetsning, smide och sandblästring)
  • fördjupning av kunskaperna inom träslöjden (t.ex.självständig användning av plan- och rikthyvel, fräs och cirkelsåg)
  • fördjupning av kunskaperna inom robotiken och 3D-ritning
  • centrala verktygs, maskiners och teknikers benämningar
  • möjlighet att delta olika evenemang och tävlingar inom ramen för hantverk
  • presentation av någon teknologisk uppfinning eller ett fenomen
I6 Arbetssäkerhet

Grunderna för läroplanen

Eleverna får kunskap om arbetssäkerhet samt lär sig att kartlägga och bedöma risker under slöjdprocessens gång. Eleverna arbetar på ett tryggt och säkert sätt.

Lokala läroplanen

  • arbetssäkerhet framhävs
  • kartläggning och bedömning av arbetets faror och risker under slöjdprocessen
  • handledning i att arbeta enligt överenskomna principer för arbetssäkerhet
I7 Företagsamt lärande

Grunderna för läroplanen

Eleverna bekantar sig med företagsamt lärande, företagsamhet och föreningssamarbete genom presentationer, virtuellt och genom studie- eller företagsbesök. Undervisningen tar fasta på de praktiska färdigheternas betydelse i arbetslivet. Kulturinstitutionernas utbud utnyttjas som en idékälla.

Lokala läroplanen

  • företagsamt lärande, företagsamhet och föreningssamarbete (t.ex. genom presentationer, virtuellt och genom studie- eller företagsbesök)
  • praktiska färdigheters och hantverks betydelse i arbetslivet.
  • kulturinstitutionernas utbud (utnyttjas som en idékälla)
  • besök hos lokala företag​
  • deltagande i olika tävlingar och evenemang
  • bekanta sig med lokal hobbyverksamhet inom hantverk
I8 Medvetenhet och delaktighet

Grunderna för läroplanen

Eleverna undersöker olika betydelser som slöjd och olika slöjdprodukter kan ha ur individ-, samhälls- och miljöperspektiv. Eleverna reflekterar över hur slöjd främjar hållbar utveckling och välbefinnandet i vardagen. Eleverna lär sig delta, påverka och kommunicera genom slöjd.

Lokala läroplanen

  • betydelser som slöjd och olika slöjdprodukter kan ha ur individ-, samhälls- och miljöperspektiv
  • hur slöjd främjar hållbar utveckling och välbefinnandet i vardagen
  • att delta, påverka och kommunicera genom slöjd.
  • val ur konsumentens synvinkel: återanvändning av skivmaterial,metaller och plast, restaurering eller tuning, etiska aspekter och miljöfrågor
  • bekanta sig med hantverkskunnande och hantverk i samhället, såsom hantverksyrken, hantverksbloggar, utställningar, företag och museer.
  • påverka och vara delaktig med hjälp av hantverkskunnandet
  • hantverkets och produkters betydelse ur individens, samhällets och miljöns synvinkel
  • slöjdandets betydelse för individens välmående samt dess viktiga roll i vardagen och arbetslivet
  • hantverkets befrämjande roll för välmåendet och hållbar utveckling
eGrunder