Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet och kunnandet i musik är till sin karaktär handledande och uppmuntrande och beaktar elevernas individuella framsteg. I musikundervisningen behöver eleverna vägledande och sporrande respons under studierna, i synnerhet då gemensamma aktiviteter och musikaliska färdigheter övas. Responsen vägleder varje elev att uppfatta musik och musiktermer samt att utveckla sin egen aktivitet som medlem av en grupp i förhållande till den musikaliska helheten. För progressionen i studierna är det centralt att följa med hur elevernas färdigheter utvecklas i synnerhet i gemensamt musicerande, begreppsligt tänkande och förmågan att lära sig.

Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i musik genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.

För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i musik. Eleven har uppnått målen i musik för årskurs 3–6 som fastställts i grunderna för läroplanen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för undervisningen i musik för årskurs 3–6 och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. I beskrivningarna av kunskapskraven för läsårsbedömningen i musik i årskurs 6 omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier i slutet av årskurshelheten
Delaktighet
M1 uppmuntra eleven att delta i gemensamt musicerande och att medverka till att skapa en positiv sammanhållning i sin grupp
Lokal precisering
Eleven deltar i samspel och fördjupar den kunskap hen lärt sig tidigare. Eleven kan arbeta självständigt och i grupp. Eleven tar ansvar för sitt eget arbete och lär sig uppskatta dess resultat. Eleven förstår konsekvenserna av sina egna val och handlingar både för sig själv och för sin omgivning.
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att agera som en medlem i musikaliska grupper.
Förmåga att agera som en medlem i en musikalisk grupp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar i gemensamt musicerande på ett konstruktivt sätt, tar hand om sin egen del och uppmuntrar och hjälper andra.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar i gemensamt musicerande och tar hänsyn till gruppens övriga medlemmar.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i musicerande som en medlem i en grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar under individuell handledning i verksamheten i en musicerande grupp.

Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M2 handleda eleven till en naturlig röstanvändning och sång samt att utveckla sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument
Lokal precisering
Eleven deltar i sång och spel och kan följa instruktioner och anpassa sig till den musikaliska helheten.
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina röstanvändnings- och sångfärdigheter samt sina färdigheter att spela i grupp genom att använda kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument.
Röstanvändning, sång och förmåga att spela som en del av en grupp

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvecklar sin röstanvändning och sina färdigheter i användning av kroppen, rytm-, melodi- och ackordinstrument samt deltar smidigt i gemensam sång och gemensamt musicerande.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven övar på röstanvändning, användning av kroppen samt på att spela rytm-, melodi- och ackordinstrument. Eleven deltar i allsång och gemensamt musicerande, och strävar efter att göra sin del till en del av den musikaliska helheten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på röstanvändning och deltar i allsång. Eleven använder kroppen och spelar rytm-, melodi- och ackordinstrument som del av en grupp.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven prövar under individuell handledning på möjligheter för röstanvändning och musicerande.

M3 uppmuntra eleven att kroppsligt uttrycka musik, bilder, berättelser och känslor genom rörelse
Lokal precisering
Eleven uttrycker sig genom musiken med hjälp av rörelse och lek. Eleven deltar i samspel och fördjupar det inlärda. Eleven uttrycker sig genom musiken och övar på att framträda i olika situationer.
Mål för elevens lärande
Eleven uttrycker och utforskar musikens och konstens värld med hjälp av att röra sig till musik.
Förmåga att röra sig till musik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hela kroppens rörelse mångsidigt och kreativt i lärandet av musik samt i musikaliskt uttryck och interaktion.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven rör sig till musik och använder sin kropp för musikaliskt uttryck.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i verksamhet som kombinerar musik och rörelse som en del av gruppen.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar i verksamhet som kombinerar musik och rörelse.

M4 erbjuda eleven möjligheter att uppleva och lyssna till ljudmiljöer och musik och hjälpa eleven att analysera och berätta om vad hen hört
Lokal precisering
Eleven kan lyssna koncentrerat och berätta om det hen hört och upplevt.
Mål för elevens lärande
Eleven lyssnar till, iakttar och upplever ljudmiljön samt kan delta i diskussion om ämnet.
Förmåga att lyssna till musik

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik, identifierar sina preferenser i fråga om dem samt diskuterar sina observationer.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lyssnar koncentrerat på ljudmiljöer och musik, identifierar sina preferenser i fråga om dem samt framför observationer om det som hen lyssnat på.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik samt identifierar sina preferenser i fråga om dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven lyssnar på ljudmiljöer och musik.

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerandet fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp. Genom gemensamt musicerande övar eleven en naturlig röstanvändning och sång, rörelse och de grundläggande teknikerna i att musicera med hjälp av kropps-, rytm-, melodi- och ackordinstrument. Det centrala i undervisningen är att utveckla elevens uttrycksförmåga och fantasi på ett mångsidigt sätt.

Lokala läroplanen

  • Sång
    • för åldersgruppen lämpliga sånger, folkmusik, finlandssvenska visor, också sånger utan ackompanjemang
    • enkla övningar för att utveckla rösten, sångostinaton, eleven bekantar sig med flerstämmighet
    • i sångvalen beaktas: årets olika högtider (särskild tonvikt sätts på de finlandssvenska festerna)
    • sånger som kan kopplas ihop med andra läroämnen, en del sånger sjungs utantill (t.ex. Vårt land, Den blomstertid)
  • Spel
    • spela i grupp på något melodi- eller harmoniinstrument (t.ex. gitarr, stavspel, blockflöjt eller kantele också olika rytminstrument används)
    • body percussion, också som förberedande övningar inför samspel
  • Musik och rörelse
    • sång- och ringlekar, dans
    • musikalisk improvisation genom rörelse, sång och spel
    • pulskänslan befästs genom olika övningar
  • Att framträda
    • i mån av möjlighet framträder man med något av det material man övat in under lektionerna
    • skolan erbjuder eleven positiva erfarenheter av att uppträda och fäster uppmärksamhet vid övningsprocessen
    • att agera som publik och stå på scen
I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerandet fästs uppmärksamheten, utöver vid de grundläggande begreppen, vid att utveckla elevens förmåga att uppfatta rytm, melodi, harmoni, form, klangfärg och dynamik. I takt med att elevens kunskaper utvecklas börjar man namnge och använda egna eller vedertagna symboler för att beskriva musikaliska skeenden. I musikalisk verksamhet fästs också uppmärksamhet vid olika sätt att tolka och uttrycka musik.

Lokala läroplanen

  • notsystem, notnyckel
  • halvnot, helnot, fjärdedelsnot
  • stamtonerna
  • dynamik (t.ex. crescendo-diminuendo)
  • taktarter (t.ex. 3/4 och 4/4)
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser gällande musik och musicerande i olika miljöer i och utanför skolan. I undervisningen skapar man kopplingar till andra läroämnen och till den egna livsmiljön och reflekterar över musikens betydelser i olika livssituationer under olika tider och epoker.

Lokala läroplanen

  • igenkänning av olika orkesterinstrument
  • ge uttryck åt musiken genom rörelse, bild och ord
  • musikens formuppbyggnad
  • centrala verk inom konstmusiken (t.ex. något verk av Sibelius, Cantus Arcticus av Rautavaara, Peter och vargen av Prokofjev, Nötknäpparen av Tjajkovskij)
I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

Vid planeringen av repertoar ska man beakta elevernas egna kulturer, värna om kulturarvet och vidga den kulturella förståelsen. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta bland annat barnmusik, musik från olika kulturer, konstmusik, populärmusik och folkmusik. Också musikaliska produkter och kompositioner som eleverna skapat i musicerandet ska ingå i repertoaren.

Lokala läroplanen

  • för åldersgruppen lämpliga sånger, folkmusik, finlandssvenska visor
  • i sångvalen beaktas
    • årets olika högtider (särskild tonvikt sätts på de finlandssvenska festerna)
    • sånger som kan kopplas ihop med andra läroämnen, en del sånger sjungs utantill (t.ex. Vårt land, Den blomstertid)
eGrunder