Musik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av elevernas lärande i musik ska handleda och sporra eleverna. Eleverna ska ges respons och möjligheter att utvärdera sin egen och gruppens aktivitet, så att responsen uppmuntrar dem att försöka och att träna sina färdigheter. I bedömningen ska särskild vikt fästas vid hur den musikaliska samarbetsförmågan och färdigheterna i musicerande utvecklats. Elevernas lärande ska bedömas med mångsidiga metoder.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i musik är följande

  • framsteg i musikalisk samarbetsförmåga, i synnerhet att musicera i grupp
  • framsteg i förmågan att uppfatta grundläggande musikaliska begrepp i musikalisk aktivitet.

Lokala läroplanen

Mål

Mål
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Lokal precisering
Eleven har gjort framsteg i sitt musikaliska skapande. Eleven kan jobba självständigt och som en del av en grupp.
Kulturell förståelse och multilitteracitet
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
Eleven känner till det finländska och finlandssvenska kulturarvet och har utvecklat ett intresse för det egna kulturarvet genom musiken.
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
Eleven kan notskriftens grunder.
Välbefinnande och säkerhet i musik
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Lokal precisering
Eleven kan ta hänsyn till sin omgivning och fungerar ansvarsfullt i en musicerande grupp. Eleven följer gemensamma spelregler och kan agera ansvarsfullt i grupp.
Förmåga att lära sig musik
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik
Lokal precisering
Eleven har utvecklat sin förmåga att ställa upp mål och se vilken betydelse det har för den egna inlärningen i musik. Eleven kan arbeta uthålligt och samarbeta med andra för att skapa musikaliska produktioner.

Innehåll

I1 Musikalisk praxis

Grunderna för läroplanen

I samband med musicerande fästs uppmärksamhet vid att arbeta i grupp och skapa en positiv vi-anda. Det centrala innehållet är att uppmuntra eleverna att uttrycka sig och komma med idéer, öva sig att andas naturligt, använda sin röst och sjunga samt hantera de instrument och anordningar som finns på ett ändamålsenligt sätt.

Lokala läroplanen

  • Sång
    • barnsånger, folkmusik, finlandssvenska visor och andra för åldersgruppen lämpliga sånger, också utan ackompanjemang
    • enkla övningar för att utveckla rösten, sångostinaton
    • i sångvalen beaktas
      • årstiderna, årets olika högtider (särskild tonvikt läggs på de finlandssvenska festerna)
      • sånger som kan kopplas ihop med andra läroämnen, en del sånger sjungs utantill (t.ex. Vårt land, Den blomstertid)
  • Spel
    • rytminstrument, ekorytmer, ostinaton
    • melodi- eller harmoniinstrument (t.ex. kantele, stavspel)
    • body percussion
  • Musik och rörelse
    • sång- och ringlekar
    • body percussion och ramsor
    • musikalisk improvisation genom rörelse, sång och spel
  • Att framträda
    • i mån av möjlighet framträder man med något av det material man övat in under lektionerna
    • skolan erbjuder eleven positiva erfarenheter av att framträda inför publik
    • övar sig i att agera som publik och stå på scen
I2 Musikens beståndsdelar

Grunderna för läroplanen

Det centrala i undervisningen är att eleverna lär sig uppfatta grundbegreppen tonläge, tonlängd, tonstyrka och klang. När elevernas kunskaper utvecklas behandlas också rytm, melodi, dynamik, klangfärg, harmoni och form.

Lokala läroplanen

  • musikens grundbegrepp genom funktionella övningar
  • begrepp (t.ex. hög-låg, snabb-långsam, tretakt-tvåtakt)
  • instrument ur symfoniorkestern
I3 Musiken i mitt liv, omgivningen och samhället

Grunderna för läroplanen

Utöver musikaliska kunskaper och färdigheter ska undervisningen också behandla elevernas erfarenheter och iakttagelser såväl gällande musik som olika vardagliga ljudmiljöer. Man funderar också över musikens betydelse i den egna livsmiljön.

Lokala läroplanen

  • lyssna koncentrerat och ge uttryck åt det hen hör genom rörelse, bild och ord
    • lyssnarexemplen stöder inlärningshelheten (t.ex. Vivaldis Årstiderna, Saint-Saens Djurens karneval)
I4 Repertoar

Grunderna för läroplanen

I musikundervisningen används sånger, lekar, ramsor, rörelser och uppgifter där eleverna ska spela eller lyssna samt kreativa övningar som beträffande tema och musikaliska egenskaper lämpar sig för elevernas ålder och skolans verksamhetskultur. Repertoaren planeras också så att man beaktar elevernas egna kulturer och värnar om kulturarvet. Repertoaren ska vara mångsidig och omfatta olika slag av musik, också barnsånger och elevernas eventuella egna kompositioner och musikstycken.

Lokala läroplanen

  • barnsånger, folkmusik, finlandssvenska visor och andra för åldersgruppen lämpliga sånger
    • i sångvalen beaktas årstiderna, årets olika högtider (särskild tonvikt läggs på de finlandssvenska festerna)
    • sånger som kan kopplas ihop med andra läroämnen, en del sånger sjungs utantill (t.ex. Vårt land, Den blomstertid)
eGrunder