Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 handleda eleven att lägga märke till målspråkets ställning i och relation till den språkliga och kulturella mångfalden i den närmaste omgivningen och i världen
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 handleda eleven att lägga märke till målspråkets ställning i och relation till den språkliga och kulturella mångfalden i den närmaste omgivningen och i världen | Eleven lär sig att känna igen den språkliga och kulturella mångfalden i sin närmiljö och i världen. Eleven lär sig att förstå målspråkets ställning i sin närmiljö och i världen. | Att bekanta sig med språkens och kulturernas mångfald, även i närmiljön, med utbredningen av språket som studeras och vid behov dess huvudvarianter. Att fundera på den egna språk- och kulturbakgrunden Att lyssna på olika språk, att se på olika sätt att skriva och att upptäcka hur ord lånas från ett språk till ett annat. Att reflektera över hur man kan göra om man endast har ringa kunskaper i ett språk. Att öva sig att söka information om språkets och kulturens betydelse för individen och samhället. | K2 | Förmåga att bilda sig en uppfattning om den språkliga och kulturella mångfalden samt om målspråkets ställning och betydelse | För vitsordet 5: Eleven kan nämna några språk som används i hens närmiljö eller i världen. Eleven kan ge något exempel på typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet. För vitsordet 7: Eleven kan berätta vilka språk som används i hens närmiljö och i världen. Eleven kan ge några exempel på typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet. Eleven kan ge exempel på en situation där målspråket används som ett globalt kommunikationsspråk. För vitsordet 8: Eleven kan berätta om den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen. Eleven kan ge exempel på typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet. Eleven kan berättavar och i vilka situationer målspråket används som ett globalt kommunikationsspråk. För vitsordet 9: Eleven kan beskriva den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen. Eleven kan jämföra typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet. Eleven kan berätta var, i vilka situationer samt varför målspråket används som ett globalt kommunikationsspråk. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen den språkliga och kulturella mångfalden i sin närmiljö och i världen. Eleven lär sig att förstå målspråkets ställning i sin närmiljö och i världen.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om den språkliga och kulturella mångfalden samt om målspråkets ställning och betydelse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen.
Eleven kan jämföra typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet.
Eleven kan berätta var, i vilka situationer samt varför målspråket används som ett globalt kommunikationsspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen.
Eleven kan ge exempel på typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet.
Eleven kan berätta var och i vilka situationer målspråket används som ett globalt kommunikationsspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta vilka språk som används i hens närmiljö och i världen.
Eleven kan ge några exempel på typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet.
Eleven kan ge exempel på en situation där målspråket används som ett globalt kommunikationsspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några språk som används i hens närmiljö eller i världen.
Eleven kan ge något exempel på typiska kulturella drag för olika länder inom språkområdet.
|
M2 motivera eleven att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund och den språkliga och kulturella mångfalden i världen samt att bemöta människor fördomsfritt
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 motivera eleven att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund och den språkliga och kulturella mångfalden i världen samt att bemöta människor fördomsfritt | Eleven lär sig att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund. Eleven lär sig att värdesätta den språkliga och kulturella mångfalden i världen. Eleven lär sig att bemöta människor fördomsfritt. | Att bekanta sig med språkens och kulturernas mångfald, även i närmiljön, med utbredningen av språket som studeras och vid behov dess huvudvarianter. Att fundera på den egna språk- och kulturbakgrunden Att lyssna på olika språk, att se på olika sätt att skriva och att upptäcka hur ord lånas från ett språk till ett annat. Att reflektera över hur man kan göra om man endast har ringa kunskaper i ett språk. Att öva sig att söka information om språkets och kulturens betydelse för individen och samhället. | K1, K2 | Används inte som bedömningsgrund. Eleven handleds att som en del av självvärderingen reflektera över sina egna erfarenheter. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund. Eleven lär sig att värdesätta den språkliga och kulturella mångfalden i världen. Eleven lär sig att bemöta människor fördomsfritt.
|
|
|
M3 handleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja hen att utveckla språklig nyfikenhet och språklig slutledningsförmåga
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 handleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja hen att utveckla språklig nyfikenhet och språklig slutledningsförmåga | Eleven lär sig att känna igen likheter och olikheter mellan olika språk. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga. | Att bekanta sig med språkens och kulturernas mångfald, även i närmiljön, med utbredningen av språket som studeras och vid behov dess huvudvarianter. Att fundera på den egna språk- och kulturbakgrunden Att lyssna på olika språk, att se på olika sätt att skriva och att upptäcka hur ord lånas från ett språk till ett annat. Att reflektera över hur man kan göra om man endast har ringa kunskaper i ett språk. Att öva sig att söka information om språkets och kulturens betydelse för individen och samhället. | K1, K2 | Språklig slutledningsförmåga | För vitsordet 5: Eleven kan nämna någon likhet och skillnad mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan. För vitsordet 7: Eleven kan ge exempel på likheter och skillnader mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan. För vitsordet 8: Eleven kan berätta om likheter och skillnader mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan. Eleven kan nämna några strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga. För vitsordet 9: Eleven kan jämföra likheter och skillnader mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan. Eleven kan använda lämpliga strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen likheter och olikheter mellan olika språk. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga.
|
Språklig slutledningsförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra likheter och skillnader mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan.
Eleven kan använda lämpliga strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om likheter och skillnader mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan.
Eleven kan nämna några strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på likheter och skillnader mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna någon likhet och skillnad mellan målspråket och modersmålet eller andra språk hen kan.
|
M4 handleda eleven att hitta material på målspråket
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att hitta material på målspråket | Eleven lär sig att hitta och välja material på målspråket som är lämpligt och intressant för hen själv. | Att bekanta sig med språkens och kulturernas mångfald, även i närmiljön, med utbredningen av språket som studeras och vid behov dess huvudvarianter. Att fundera på den egna språk- och kulturbakgrunden Att lyssna på olika språk, att se på olika sätt att skriva och att upptäcka hur ord lånas från ett språk till ett annat. Att reflektera över hur man kan göra om man endast har ringa kunskaper i ett språk. Att öva sig att söka information om språkets och kulturens betydelse för individen och samhället. | K2, K3 | Förmåga att hitta material på målspråket | För vitsordet 5: Eleven kan ge ett exempel på något för hen själv lämpligt material på målspråket. För vitsordet 7: Eleven kan ge exempel på material på målspråket som är intressanta för hen själv. För vitsordet 8: Eleven kan berätta om material på målspråket som är lämpliga och intressanta för hen själv. För vitsordet 9: Eleven kan jämföra material på målspråket som är lämpliga och intressanta för hen själv. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta och välja material på målspråket som är lämpligt och intressant för hen själv.
|
Förmåga att hitta material på målspråket
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra material på målspråket som är lämpliga och intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om material på målspråket som är lämpliga och intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på material på målspråket som är intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på något för hen själv lämpligt material på målspråket.
|
Färdigheter för språkstudier |
M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär, där det viktigaste är att budskapet går fram och att uppmuntra varandra att lära sig tillsammans
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär, där det viktigaste är att budskapet går fram och att uppmuntra varandra att lära sig tillsammans | Eleven lär sig att berätta om målet för sina studier i målspråket. Eleven lär sig att samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans. | Att tillsammans lära sig planera arbetet, att ge och ta emot respons och att ta ansvar. Att lära sig effektiva sätt att studera språk, t.ex. att aktivt ta i bruk nya ord eller strukturer i sitt eget sätt att uttrycka sig, öva sig att använda olika minnesstrategier och härleda nya ords betydelse på basen av kontexten. Att vänja sig vid att utvärdera sina språkkunskaper | K1, K3 | Förmåga att berätta om målen för sina studier i målspråket och att fungera i grupp. | För vitsordet 5: Eleven kan nämna något enskilt mål för sina studier i målspråket. Eleven deltar stundvis i gruppens aktiviteter och kan samarbeta. För vitsordet 7: Eleven kan ge några exempel på mål för sina studier i målspråket. Eleven deltar i gruppens aktiviteter och samarbetar. För vitsordet 8: Eleven kan berätta om målen för sina studier i målspråket. Eleven deltar i gruppens aktiviteter och samarbetar på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans. För vitsordet 9: Eleven kan berätta om målen för sina studier i målspråket och berätta hur hen arbetera för att uppnå målen. Eleven deltar i gruppens aktiviteter och samarbetar på ett mångsidigt sätt och som motiverar till att lära sig tillsammans. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att berätta om målen för sina studier i målspråket. Eleven lär sig att samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
|
Förmåga att berätta om målen för sina studier i målspråket och att fungera i grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta om målen för sina studier i målspråket och berätta hur hen arbetar för att uppnå målen.
Eleven deltar i gruppens aktiviteter och samarbetar på ett mångsidigt sätt och som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om målen för sina studier i målspråket.
Eleven deltar i gruppens aktiviteter och samarbetar på ett sätt motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge några exempel på mål för sina studier i målspråket.
Eleven deltar i gruppens aktiviteter och samarbetar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna något enskilt mål för sina studier i målspråket.
Eleven deltar stundvis i gruppens aktiviteter och kan samarbeta.
|
M6 handleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier, uppmuntra hen att modigt öva sina språkkunskaper, också med hjälp av digitala verktyg, samt att pröva sig fram till vilka sätt att lära sig språk som passar hen bäst
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier, uppmuntra hen att modigt öva sina språkkunskaper, också med hjälp av digitala verktyg, samt att pröva sig fram till vilka sätt att lära sig språk som passar hen bäst | Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i målspråket. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i målspråket samt för sina språkstudier. Eleven lär sig att modigt använda sina färdigheter i målspråket. | Att tillsammans lära sig planera arbetet, att ge och ta emot respons och att ta ansvar. Att lära sig effektiva sätt att studera språk, t.ex. att aktivt ta i bruk nya ord eller strukturer i sitt eget sätt att uttrycka sig, öva sig att använda olika minnesstrategier och härleda nya ords betydelse på basen av kontexten. Att vänja sig vid att utvärdera sina språkkunskaper | K1, K4, K5, K6 | Förmåga att ta ansvar för sina studier i målspråket samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk | För vitsordet 5: Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk. För vitsordet 7: Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan använda några sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk. För vitsordet 8: Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk och som främar det egna lärandet. För vitsordet 9: Eleven kan ta stort ansvar för sina studier i målspråket. Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk och som främjar det egna lärandet. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i målspråket. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i målspråket samt för sina språkstudier. Eleven lär sig att modigt använda sina färdigheter i målspråket.
|
Förmåga att ta ansvar för sina studier i målspråket samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ta stort ansvar för sina studier i målspråket.
Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i målspråket.
Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i målspråket.
Eleven kan använda några sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i målspråket.
Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig målspråket och andra språk.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M7 ordna tillfällen där eleven med hjälp av olika medier får öva muntlig och skriftlig kommunikation
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 ordna tillfällen där eleven med hjälp av olika medier får öva muntlig och skriftlig kommunikation | Eleven lär sig att kommunicera muntligt och skriftligt i olika situationer. | Fortsätter att lära sig att lyssna, tala, läsa och skriva på ryska Att bygga upp ordförrådet och strukturer via varierande teman. Att öva sig att använda språket för olika syften, som t.ex. att hälsa, be om hjälp eller uttrycka en åsikt. Att ge eleven möjlighet att träna mer krävande språksituationer. Att träna artigt språkbruk och bekantar sig med seder i olika kommunikationssituationer | K2, K4, K5, K7 | Förmåga att kommunicera i olika situationer | För vitsordet 5 Kunskapsnivå A1.1 Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer. För vitsordet 7 Kunskapsnivå A1.2 Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner. För vitsordet 8 Kunskapsnivå A1.3 Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner. För vitsordet 9 Kunskapsnivå A2.1 Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera muntligt och skriftligt i olika situationer.
|
Förmåga att kommunicera i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.
|
M8 stödja eleven i användningen av språkliga kommunikationsstrategier
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 stödja eleven i användningen av språkliga kommunikationsstrategier | Eleven lär sig att använda kommunikationsstrategier i olika kommunikationssituationer. | Fortsätter att lära sig att lyssna, tala, läsa och skriva på ryska Att bygga upp ordförrådet och strukturer via varierande teman. Att öva sig att använda språket för olika syften, som t.ex. att hälsa, be om hjälp eller uttrycka en åsikt. Att ge eleven möjlighet att träna mer krävande språksituationer. Att träna artigt språkbruk och bekantar sig med seder i olika kommunikationssituationer | K2, K4 | Förmåga att använda kommunikations-strategier | För vitsordet 5 Kunskapsnivå A1.1 Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet). Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper. Eleven kan uttrycka om hen har förstått. För vitsordet 7 Kunskapsnivå A1.2 Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation. Eleven behöver mycket hjälpmedel. Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare. För vitsordet 8 Kunskapsnivå A1.3 Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (t.ex. genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons. Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa. För vitsordet 9 Kunskapsnivå A2.1 Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck. Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga. Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda kommunikationsstrategier i olika kommunikationssituationer.
|
Förmåga att använda kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation.
Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck.
Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel.
Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (t.ex. genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons.
Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation.
Eleven behöver mycket hjälpmedel.
Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet).
Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper.
Eleven kan uttrycka om hen har förstått.
|
M9 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som kan användas i och som hör till artigt språkbruk
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som kan användas i och som hör till artigt språkbruk | Eleven lär sig att använda för målspråket och språkområdets kulturer typiska artighetsfraser. | Fortsätter att lära sig att lyssna, tala, läsa och skriva på ryska Att bygga upp ordförrådet och strukturer via varierande teman. Att öva sig att använda språket för olika syften, som t.ex. att hälsa, be om hjälp eller uttrycka en åsikt. Att ge eleven möjlighet att träna mer krävande språksituationer. Att träna artigt språkbruk och bekantar sig med seder i olika kommunikationssituationer | K2, K4 | Kulturellt lämpligt språkbruk | För vitsordet 5: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang. För vitsordet 7: Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang. För vitsordet 8: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang. För vitsordet 9: Eleven klarar av korta sociala situationer. Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda för målspråket och språkområdets kulturer typiska artighetsfraser.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer.
Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M10 uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta muntliga och skriftliga texter
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta muntliga och skriftliga texter | Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter med hjälp av olika strategier | Att öva läs- och hörförståelse med varierande texter som passar till de teman som behandlas i undervisningen. Övar sig att hitta material på ryska t.ex. på nätet. | K4 | Förmåga att tolka texter | För vitsordet 5 Kunskapsnivå A1.1 Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck. Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken. För vitsordet 7 Kunskapsnivå A1.2 Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade, bekanta ord och uttryck. Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text. För vitsordet 8 Kunskapsnivå A1.3 Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Eleven kan plocka ut enkel information som hen behöver ur en kort text. För vitsordet 9 Kunskapsnivå A2.1 Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd. Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter med hjälp av olika strategier.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal.
Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd.
Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan plocka ut enkel information som hen behöver ur en kort text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck.
Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M11 ge eleven många möjligheter att öva sig i att tala och skriva i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 ge eleven många möjligheter att öva sig i att tala och skriva i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll | Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda målspråkets centrala ordförråd och centrala strukturer. Eleven lär sig att uttala förståeligt. | Att öva muntlig och skriftlig kommunikation som passar till de teman som behandlas. Befästa de strukturer i språket som behandlats i åk 5. Nya strukturer: Användningen av olika kasus och böjningen av substantiv i singular. Preteritum, sammansatt futurum. | K3, K4, K5, K7 | Förmåga att producera texter | För vitsordet 5 Kunskapsnivå A1.1 Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av bekanta och inövade ord och de vanligaste inlärda standarduttrycken. Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några bekanta enskilda ord och uttryck.
För vitsordet 7 Kunskapsnivå A1.1/A1.2 Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck. Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några enskilda ord och uttryck. För vitsordet 8 Kunskapsnivå A1.2 Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken. För vitsordet 9 Kunskapsnivå A1.3 Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer. Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda målspråkets centrala ordförråd och centrala strukturer. Eleven lär sig att uttala förståeligt.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer.
Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden.
Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen.
Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt.
Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.1/A1.2: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck.
Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några enskilda ord och uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal
med hjälp av bekanta och inövade ord och de vanligaste inlärda standarduttrycken.
Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några bekanta enskilda ord och uttryck.
|