Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 uppmuntra eleven att lägga märke till och intressera sig för mångfalden och utbudet av finskspråkigt material som stödjer det egna lärandet och att hjälpa eleven att bli förtrogen med karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 uppmuntra eleven att lägga märke till och intressera sig för mångfalden och utbudet av finskspråkigt material som stödjer det egna lärandet och att hjälpa eleven att bli förtrogen med karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen | Reflektera kring olika varianter och genrer av talad och skriven finska och använda det lokala finskspråkiga kultur- och medieutbudet i undervisningen. Uppmärksamma och arbeta kring högtider och finländska flaggdagar samt traditioner kring dem. | K2 | Förmåga att bilda sig en uppfattning om mångfalden i den finskspråkiga kulturen | För vitsord 5: Eleven kan med handledning finna för hen intressant finskspråkigt material (t.ex. litteratur, musik, TV & film). Eleven känner till olika högtider och flaggdagar i Finland För vitsord 7: Eleven kan hitta för hen intressant finskspråkigt material (t.ex. litteratur, musik, TV & film). Eleven kan berätta om olika högtider och flaggdagar i Finland. För vitsord 8: Eleven vet var hen kan finna för hen intressant finskspråkigt material (t.ex. litteratur, musik, TV & film). Eleven kan beskriva på vilket sätt man firar olika högtider och flaggdagar i Finland. För vitsord 9: Eleven kan hitta ändamålsenligt och för hen intressant finskspråkigt material (t.ex. litteratur, musik, TV & film). Eleven kan beskriva mera detaljerat på vilket sätt man firar olika högtider och flaggdagar i Finland. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att göra iakttagelser om mångfalden i den finskspråkiga kulturen som har betydelse för hens lärande. Eleven lär känna karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om mångfalden i den finskspråkiga kulturen.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hitta lämpligt och intresseväckande finskspråkigt material som utvecklar det egna lärandet.
Eleven kan mer detaljerat beskriva karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan hitta lämpligt och intresseväckande finskspråkigt material som stödjer det egna lärandet.
Eleven kan beskriva karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hitta lämpligt och intresseväckande finskspråkigt material.
Eleven kan berätta om karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan hitta finskspråkigt material.
Eleven kan ge exempel på karaktäristiska drag i den finskspråkiga kulturen.
|
M2 att motivera eleven att värdesätta sin egen och andras språkliga och kulturella bakgrund, svenskans och finskans ställning som nationalspråk samt att bemöta människor fördomsfritt
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 att motivera eleven att värdesätta sin egen och andras språkliga och kulturella bakgrund, svenskans och finskans ställning som nationalspråk samt att bemöta människor fördomsfritt | Använda artigt språkbruk och bemöta andra respektfullt. Diskutera om Finlands nationalspråk och minoritetsspråk samt om mångkulturalitet. | K2 | Används inte som grund för bildande av vitsord. Eleverna handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund samt att förstå finskans och svenskans ställning som nationalspråk. Eleven lär sig att bemöta människor fördomsfritt.
|
Kännedom om finskans och svenskans ställning och betydelse som nationalspråk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta om Finlands nationalspråk samt jämföra deras ställning och betydelse.
Eleven kan reflektera över varför man talar finska och svenska i Finland.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om Finlands nationalspråk samt om deras ställning och betydelse.
Eleven kan berätta om varför man talar finska och svenska i Finland.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna vilka Finlands nationalspråk är samt ge exempel på deras ställning och betydelse.
Eleven kan ge exempel på orsaker till att man talar finska och svenska i Finland.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna vilka Finlands nationalspråk är.
Eleven kan nämna någon orsak till att man talar finska och svenska i Finland.
|
M3 handleda eleven att lägga märke till likheter och olikheter i språk och väcka hens nyfikenhet för sin två/flerspråkighet och sin egen kulturbakgrund
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 handleda eleven att lägga märke till likheter och olikheter i språk och väcka hens nyfikenhet för sin två/flerspråkighet och sin egen kulturbakgrund | Reflektera över språkanvändning i närmiljön och fundera över den egna flerspråkiga kulturidentiteten. Jämföra texter på olika språk (bl.a. på finska och svenska) och fästa uppmärksamhet vid likheter och olikheter i strukturer, ord och betydelser. | K1, K4 | Språklig förmåga | För vitsord 5: Eleven kan nämna någon likhet och olikhet mellan finska och svenska eller andra språk hen kan. Eleven kan ge ett exempel på något lämpligt sätt för att utveckla sin språkliga förmåga i finska med stöd av sin egen språk- och kulturbakgrund. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på likheter och olikheter mellan finska och svenska eller andra språk hen kan. Eleven kan ge några exempel på lämpliga sätt för att utveckla sin språkliga förmåga i finska med stöd av sin egen språk- och kulturbakgrund. För vitsord 8: Eleven uppfattar likheter och olikheter i t.ex. strukturer, ordförråd och betydelser mellan finskan och modersmålet eller andra språk hen kan. För vitsord 9: Eleven kan jämföra och dra nytta av likheter och olikheter mellan finska och svenska eller andra språk hen kan. Eleven kan använda lämpliga sätt för att utveckla sin språkliga förmåga i finska med stöd av sin egen språk- och kulturbakgrund. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen likheter och olikheter mellan olika språk. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga förmåga i finska med stöd av sin egen språk- och kulturbakgrund.
|
Språklig förmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra och dra nytta av likheter och olikheter mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
Eleven kan använda lämpliga sätt för att utveckla sin språkliga förmåga i finska med stöd av sin egen språk- och kulturbakgrund.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om likheterna och olikheterna mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
Eleven kan berätta om lämpliga sätt för att utveckla sin språkliga förmåga i finska med stöd av sin språk- och kulturbakgrund.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på likheter och olikheter mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
Eleven kan ge några exempel på lämpliga sätt för att utveckla sin språkliga förmåga i finska med stöd av sin egen språk- och kulturbakgrund.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna någon likhet och olikhet mellan finska och svenska eller andra språk hen kan.
Eleven kan ge ett exempel på något lämpligt sätt för att utveckla sin språkliga förmåga i finska med stöd av sin egen språk- och kulturbakgrund.
|
Färdigheter för språkstudier |
M4 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär som stöder och uppmuntrar eleverna att lära sig och lära av varandra
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär, som stöder och uppmuntrar eleverna att lära sig och lära av varandra | Bekanta sig med målen för undervisningen och pröva på olika sätt att lära sig språk tillsammans med och av andra. | K1, K7 | Förmåga att berätta om mål för sina studier i finska, att samarbeta och fungera i grupp | För vitsord 5: Eleven kan nämna något enskilt mål för sina studier i finska. Eleven kan stundvis samarbeta och delta i gruppens aktiviteter. För vitsord 7: Eleven kan förtydliga mål för sina studier i finska. Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter. För vitsord 8: Eleven känner till målen för undervisningen och deltar i gemensamma arbetsuppgifter. För vitsord 9: Eleven kan berätta om mål för sina studier i finska. Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att berätta om mål för sina studier i finska. Eleven lär sig att samarbeta och fungera i grupp på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
|
Förmåga att berätta om mål för sina studier i finska, att samarbeta och fungera i grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta om målen för sina studier i finska och berätta hur hen arbetar för att nå målen.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett mångsidigt sätt och som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om mål för sina studier i finska.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan förtydliga mål för sina studier i finska.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna något enskilt mål för sina studier i finska.
Eleven kan stundvis samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
|
M5 handleda eleven att också med hjälp av digitala verktyg ta ansvar för sina språkstudier och mångsidigt och aktivt använda sina kunskaper i både finska och svenska t.ex. genom att söka information på båda språken
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 handleda eleven att också med hjälp av digitala verktyg ta ansvar för sina språkstudier och mångsidigt och aktivt använda sina kunskaper i både finska och svenska t.ex. genom att söka information på båda språken | Ställa upp mål och ta ansvar för sina studier. Reflektera över sina språkkunskaper och lära sig att ge och ta emot konstruktiv respons. Söka information både i digitala och tryckta källor och på olika språk. | K6 | Förmåga att ta ansvar för sina studier i finska samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk | För vitsord 5: Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i finska. Eleven har bekantat sig med digitala verktyg för att lära sig finska och andra språk. Eleven kan med handledning ge och ta emot konstruktiv respons. För vitsord 7: Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i finska. Eleven kan med handledning använda digitala verktyg för att lära sig finska och andra språk. Eleven har gett och fått konstruktiv respons. För vitsord 8: Eleven ställer upp mål för sina språkstudier och reflekterar över sin inlärning. Eleven ger och tar emot konstruktiv respons och tar vara på den. Eleven utnyttjar sina kunskaper i flera språk för att söka information. För vitsord 9: Eleven tar ansvar för sina språkstudier och reflekterar kring sin inlärning. Eleven ger och tar emot konstruktiv respons och tar vara på den. Eleven utnyttjar sina kunskaper i flera språk för att söka information. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i finska. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i finska samt för sina språkstudier.
|
Förmåga att ta ansvar för sina studier i finska samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ta stort ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda några olika sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i finska.
Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig finska och andra språk.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M6 uppmuntra eleven att diskutera och debattera ämnen som lämpligen angår och intresserar hens åldersgrupp i rela–tion till livserfarenheten
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 uppmuntra eleven att diskutera och debattera ämnen som lämpligen angår och intresserar hens åldersgrupp i relation till livserfarenheten | Kommunicera i olika kommunikationssituationer (t.ex. samtal, diskussion, föredrag) kring aktuella teman och teman integrerat med andra läroämnen. Träna på att motivera sina åsikter och tankar. | K2, K4 | Förmåga att kommunicera i olika situationer | För vitsord 5: Eleven kan uttrycka sig på finska med handledning. För vitsord 7: Eleven kan relativt aktivt lyssna, diskutera, uttrycka sina åsikter och berätta om ett händelseförlopp. För vitsord 8: Eleven kan aktivt lyssna på andra, delta i diskussioner, uttrycka sina åsikter och berätta sammanhängande om ett händelseförlopp. För vitsord 9: Eleven kan obehindrat lyssna på andra, diskutera, uttrycka och motivera sina åsikter och tankar. Eleven kan berätta sammanhängande om ett händelseförlopp. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i olika kommunikationssituationer.
|
Förmåga att kommunicera i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.1/B1.2: Eleven kan kommunicera, delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter också i vissa mer krävande situationer som till exempel då man diskuterar en aktuell händelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan relativt obehindrat kommunicera, delta i diskussioner och uttrycka sina åsikter i vardagliga kommunikationssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.2: Eleven reder sig relativt bra i olika vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan i allt högre grad ta initiativ i en kommunikationssituation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.
|
M7 uppmuntra eleven att visa initiativförmåga i kommunikationssituationer och att utveckla språkliga kompensationsstrategier, t.ex. i samband med nya ord och begrepp
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 uppmuntra eleven att visa initiativförmåga i kommunikationssituationer och att utveckla språkliga kompensationsstrategier, t.ex. i samband med nya ord och begrepp | Olika slags kommunikationssituationer t.ex. samtal i grupp, drama och muntliga anföranden kring valfria ämnen eller böcker. Berika språket genom att aktivt arbeta med nya ord och uttryck, t.ex. ämnesspecifika ord och fundera över ordens betydelse. | K2, K4 | Förmåga att använda kommunikationsstrategier | För vitsord 5: Eleven deltar i kommunikation men behöver ofta handledning. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons. Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa. För vitsord 7: Eleven övar på att hålla muntliga anföranden. Eleven strävar efter att använda ett rikt och ändamålsenligt språk. För vitsord 8: Eleven kan hålla muntliga anföranden. Eleven kan föra talan i en grupp. Eleven kan omformulera sig, använda synonymer och diskutera betydelsen av ord. För vitsord 9: Eleven håller muntliga anföranden. Eleven kan visa initiativförmåga. Eleven för talan i en grupp. Eleven kan omformulera sig, använda synonymer och diskutera betydelsen av ord. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta initiativ i kommunikationssituationer och att lära sig att använda kommunikationsstrategier.
|
Förmåga att använda kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.1/B1.2: Eleven kan ta initiativ i en kommunikationssituation där ett bekant ämne behandlas och kan försäkra sig om att samtalspartnern har förstått budskapet, rätta till missförstånd.
Eleven kan omskriva eller byta ut obekanta ord eller omformulera sitt budskap.
Eleven kan diskutera betydelsen av obekanta uttryck och också av relativt komplicerade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.1: Eleven kan i någon mån ta initiativ i olika skeden av en kommunikationssituation och försäkra sig om att samtalspartnern har förstått budskapet.
Eleven kan omskriva eller byta ut obekanta ord eller omformulera sitt budskap. Kan diskutera betydelsen av obekanta uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.2: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Eleven använder vid behov standarduttryck för att be om precisering av nyckelord.
Eleven måste då och då be samtalspartnern upprepa eller förtydliga. Eleven använder till exempel ett närliggande eller allmännare begrepp när hen inte vet det exakta begreppet (hund/djur eller hus/stuga).
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel.
Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons.
Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa.
|
M8 handleda eleven att känna igen kulturella drag i kommunikation på målspråket finska och på svenska och att stödja hens växande förmåga i interkulturell kommunikation
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven att känna igen kulturella drag i kommunikation på målspråket finska och på svenska och att stödja hens växande förmåga i interkulturell kommunikation | Använda vårdat språkbruk i olika kommunikationssituationer. Förstå skillnaderna mellan formell och informell kommunikation. Bekanta sig med virtuell kommunikation. | K2 | Kulturellt lämpligt språkbruk | För vitsord 5: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många vardagliga situationer. För vitsord 7: Eleven kan använda språket på ett enkelt sätt för centrala ändamål i de flesta situationer. Eleven kan utbyta information eller uttrycka sin åsikt eller ståndpunkt på ett lämpligt sätt Eleven kan diskutera artigt med hjälp av vanliga uttryck och grundläggande kommunikationsrutiner. För vitsord 8: Eleven anpassar sitt språkbruk till och visar hänsyn i kommunikationssituationen. För vitsord 9: Eleven visar att hen behärskar de viktigaste artighetskutymerna och kan fästa vikt vid språkets formalitet. Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till de viktigaste kulturellt betingade aspekterna. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen kulturella drag i kommunikation. Eleven lär sig konstruktiv interkulturell kommunikation.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.1/B1.2: Eleven visar att hen behärskar de viktigaste artighetskutymerna och kan fästa vikt vid språkets formalitet.
Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till de viktigaste kulturellt betingade aspekterna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.1: Eleven visar att hen behärskar de viktigaste artighetskutymerna.
Eleven kan i sin kommunikation ta hänsyn till några viktiga kulturellt betingade aspekter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan använda språket på ett enkelt sätt för centrala ändamål, till exempel för att utbyta information eller uttrycka sin åsikt eller ståndpunkt på ett lämpligt sätt.
Eleven kan diskutera artigt med hjälp av vanliga uttryck och grundläggande kommunikationsrutiner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M9 erbjuda eleven möjlighet att med hjälp av olika källor lyssna på, läsa och med hjälp av läs- och lärstrategier tolka för hen betydelsefulla lättbegripliga texter på standardspråk
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 erbjuda eleven möjlighet att med hjälp av olika källor lyssna på, läsa och med hjälp av läs- och lärstrategier tolka för hen betydelsefulla lättbegripliga texter på standardspråk | Öka sitt ordförråd genom att förklara, jämföra och reflektera över ord och uttryck. Läsa, lyssna på, samtala kring, dra egna slutsatser, bearbeta och analysera texter och bilder i olika genrer (t.ex. finskspråkig litteratur) med aktuella teman och teman som anknyter till stoffet i andra läroämnen. Bekanta sig med böjning av verb i tempusformer. Identifiera skillnader i tal- och skriftspråk t.ex. possessivsuffix. | K4 | Förmåga att tolka texter | För vitsord 5: Eleven läser och lyssnar till texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck med anknytning till deras vardag. Eleven förstår i stora drag kontextbundet tal med stöd av sammanhanget. Eleven hittar svar på enkla frågor till texten/det hörda med handledning. Eleven känner igen ordklassen verb. För vitsord 7: Eleven läser och lyssnar till texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck med anknytning till deras vardag relativt obehindrat. Eleven hittar svar på enkla frågor till texten/det hörda. Eleven kan med handledning böja verb i olika tempusformer. För vitsord 8: Eleven kan sammanfatta vad hen hört eller läst. Eleven kan använda verb i olika tempusformer. För vitsord 9: Eleven läser och lyssnar till texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck med anknytning till deras vardag obehindrat. Eleven hittar svar på frågor till texten/det hörda. Eleven kan böja verb i olika tempusformer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter och att tillämpa olika strategier för att tolka dem.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå B1.1/B1.2: Eleven förstår det väsentliga och många detaljer i lite mer krävande allmänspråkligt och relativt långsamt tal eller i lättfattlig skriven text.
Eleven förstår tal eller skriven text som bygger på gemensam erfarenhet eller allmän kunskap.
Eleven urskiljer även utan förberedelse det centrala innehållet, nyckelord och viktiga detaljer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå B1.1: Eleven förstår det väsentliga och vissa detaljer i tydligt och relativt långsamt allmänspråkligt tal eller i lättfattlig skriven text.
Eleven förstår tal eller skriven text som bygger på gemensam erfarenhet eller allmän kunskap.
Eleven urskiljer även oförberedd det centrala innehållet, nyckelord och viktiga detaljer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan i mycket stora drag följa med ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en pågående diskussion och förstår det väsentliga i en allmänspråklig text eller långsamt tal som innehåller bekanta ord.
Eleven kan härleda betydelsen av obekanta ord utgående från kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan plocka ut enkel information enligt behov ur en kort text.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M10 handleda eleven att producera texter som hänför sig till hens vardag och att med hjälp av strukturer på en grundläggande och något mer krävande språkfärdighetsnivå öva sig att producera, dela och publicera redan tolkade texter
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav
| M10 handleda eleven att producera texter som hänför sig till hens vardag och att med hjälp av strukturer på en grundläggande och något mer krävande språkfärdighetsnivå öva sig att producera, dela och publicera redan tolkade texter | Producera olika slags texter, både fakta och fiktion, och reflektera över dem. Befästa användningen av styckeindelning. Fästa uppmärksamhet vid användningen av tempusformer. Träna samman- och särskrivning. Skilja på talspråkliga och skriftspråkliga uttryckssätt. | K4 | Förmåga att producera texter | För vitsord 5: Eleven kan skapa enkla förståeliga texter och använda för ändamålet lämpligt och passande språk kring välbekanta ämnen med handledning. För vitsord 7: Eleven kan med stöd skapa sammanhängande texter med ett relativt varierande och för ändamålet passande språk kring välbekanta ämnen. För vitsord 8: Eleven kan skapa sammanhängande texter med ett varierande och för ändamålet passande språk kring välbekanta ämnen. För vitsord 9: Eleven skapar sammanhängande texter med ett rikt, varierande och för ändamålet passande språk kring välbekanta ämnen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt också med hjälp av mer krävande strukturer och ordförråd.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2/B1.1: Eleven kan redogöra för det väsentliga angående vardagliga ämnen, verkliga eller fiktiva, som intresserar hen.
Eleven använder sig av ett relativt omfattande ordförråd och också krävande strukturer samt idiomatiska uttryck.
Eleven kan tillämpa grundläggande uttalsregler också på andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan räkna upp och beskriva (för åldern typiska) saker som anknyter till vardagen med hjälp av vanliga ord, några idiomatiska uttryck samt grundläggande och ibland också lite svårare strukturer.
Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen.
Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer.
Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen.
Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt.
Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.
|