Praktiskt arbete |
M1 handleda eleven att planera, organisera och utvärdera arbete och aktivitet
Lokal precisering
Mål för undervisning Praktiskt arbete | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 handleda eleven att planera, organisera och utvärdera arbete och aktivitet | Eleven lär sig att planera, organisera och utvärdera sitt eget arbete och sin aktivitet. | Arbetsfördelning Samarbete Planering av måltider Tidsanvändning Eget ansvar Eleven utvärderar sitt arbete | K1, K3, K6 | Planering och organisering av arbetet samt granskning av egen aktivitet | För vitsord 5: Eleven känner igen och kan benämna några arbetsuppgifter i anknytning till arbetsprocessen. Eleven behöver mycket handledning och hjälp i att planera och genomföra arbetet. För vitsord 7: Eleven planerar, organiserar och beskriver stegvis sitt arbete och sin aktivitet enligt givna instruktioner. För vitsord 8: Eleven planerar och arbetar stegvis genom att tillämpa givna instruktioner samt beskriver sitt kunnande med hjälp av egna iakttagelser av det egna arbetet. För vitsord 9: Eleven planerar och arbetar självständigt samt motiverar det egna arbetet och den egna aktiviteten. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att planera, organisera och utvärdera sitt eget arbete och sin aktivitet.
|
Planering och organisering av arbetet samt granskning av egen aktivitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven planerar och arbetar självständigt samt motiverar det egna arbetet och den egna aktiviteten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven planerar och arbetar stegvis genom att tillämpa givna instruktioner samt beskriver sitt kunnande med hjälp av egna iakttagelser av det egna arbetet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven planerar, organiserar och beskriver stegvis sitt arbete och sin aktivitet enligt givna instruktioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen och kan benämna några arbetsuppgifter i anknytning till arbetsprocessen.
Eleven behöver mycket handledning och hjälp i att planera och genomföra arbetet.
|
M2 handleda eleven att träna praktiska färdigheter som behövs i hushållet samt uppmuntra eleven att vara kreativ och att lägga märke till estetik
Lokal precisering
Mål för undervisning Praktiskt arbete | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven att träna praktiska färdigheter som behövs i hushållet samt uppmuntra eleven att vara kreativ och att lägga märke till estetik | Eleven lär sig praktiska färdigheter i hushållet och prövar på olika arbetsmetoder. Eleven lär sig att beakta kreativitet och estetik i sitt arbete. | Matlagnings- och baknings färdigheter Rengöring Dukning och servering Hemvård (textil och material) Produktkännedom | K2, K3 | Praktiska färdigheter i genomförandet av grundläggande uppgifter i huslig ekonomi, kreativitet och estetik | För vitsord 5: Eleven klarar under handledning av att utföra enstaka arbetsuppgifter som förutsätter praktiska färdigheter. För vitsord 7: Eleven klarar av att utföra givna arbetsuppgifter som förutsätter praktiska färdigheter. Eleven vet att arbetsuppgifter kan utföras kreativt på många olika sätt och att estetiken är av betydelse. För vitsord 8: Eleven klarar självständigt av att i huslig ekonomi utföra uppgifter som förutsätter praktiska färdigheter och tillämpar de vanligaste arbetsmetoderna. Eleven beaktar enstaka estetiska aspekter. För vitsord 9: Eleven kan kreativt använda och motivera olika praktiska färdigheter och arbetsmetoder i uppgifter i huslig ekonomi. Eleven motiverar betydelsen av kreativitet och estetik som en del av helheten och tar dessa i beaktande. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig praktiska färdigheter i hushållet och prövar på olika arbetsmetoder. Eleven lär sig att beakta kreativitet och estetik i sitt arbete.
|
Praktiska färdigheter i genomförandet av grundläggande uppgifter i huslig ekonomi, kreativitet och estetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan kreativt använda och motivera olika praktiska färdigheter och arbetsmetoder i uppgifter i huslig ekonomi.
Eleven motiverar betydelsen av kreativitet och estetik som en del av helheten och tar dessa i beaktande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven klarar självständigt av att i huslig ekonomi utföra uppgifter som förutsätter praktiska färdigheter och tillämpar de vanligaste arbetsmetoderna.
Eleven beaktar enstaka estetiska aspekter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven klarar av att utföra givna arbetsuppgifter som förutsätter praktiska färdigheter.
Eleven vet att arbetsuppgifter kan utföras kreativt på många olika sätt och att estetiken är av betydelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven klarar under handledning av att utföra enstaka arbetsuppgifter som förutsätter praktiska färdigheter.
|
M3 handleda och uppmuntra eleven att välja och använda material, redskap, apparater och digitala verktyg på ett sätt som främjar välbefinnande och hållbar konsumtion
Lokal precisering
Mål för undervisning Praktiskt arbete | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 handleda och uppmuntra eleven att välja och använda material, redskap, apparater och digitala verktyg med tanke på välbefinnande och hållbar konsumtion | Eleven lär sig att välja och använda råvaror, material, arbetsredskap, och teknologi som främjar en hållbar livsstil. | Ändamålsenliga och ansvarsfulla val av och användning av råvaror, material, redskap, apparater och digitala verktyg. | K3, K4, K5, K7 | Förmåga att göra och motivera val i arbetet | För vitsord 5: Eleven övar sig på att med hjälp av individuell handledning välja och använda givna material eller arbetsredskap. För vitsord 7: Eleven väljer och använder råvaror, material, arbetsredskap eller teknologi i enlighet med givna instruktioner. För vitsord 8: Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i hållbar livsstil då hen använder råvaror, material, arbetsredskap, eller teknologi. För vitsord 9: Eleven väljer, använder och argumenterar för råvaror, arbetsredskap, material eller teknologi som stöder en hållbar livsstil. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att välja och använda råvaror, material, arbetsredskap, och teknologi som främjar en hållbar livsstil.
|
Förmåga att göra och motivera val i arbetet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven väljer, använder och argumenterar för råvaror, arbetsredskap, material eller teknologi som stöder en hållbar livsstil.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tillämpar sina kunskaper och färdigheter i hållbar livsstil då hen använder råvaror, material, arbetsredskap, eller teknologi.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven väljer och använder råvaror, material, arbetsredskap eller teknologi i enlighet med givna instruktioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar sig på att med hjälp av individuell handledning välja och använda givna material eller arbetsredskap.
|
M4 handleda eleven att planera sin tidsanvändning och arbetets gång samt att hålla ordning i samband med uppgifter
Lokal precisering
Mål för undervisning Praktiskt arbete | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att planera sin tids-användning och arbetets gång samt att hålla ordning i samband med uppgifter | Eleven lär sig att planera sitt eget arbete i relation till den tid som står till buds och den givna uppgiften. Eleven lär sig att sörja för ordningen i arbets-uppgifterna och arbetsmiljön i sin lärmiljö. | Arbets-fördelning Samarbete Planering av måltider Tids-användning Eget ansvar Eleven utvärderar sitt arbete | K1, K3, K6 | Förmåga att hantera tid och hålla ordning | För vitsord 5: Eleven arbetar inom tidsramen och håller under handledning ordning i uppgifterna och arbetsmiljön. För vitsord 7: Eleven håller ordning i arbetsuppgifterna i enlighet med givna instruktioner och angiven tidsram i olika arbetsskeden. Eleven behöver handledning för att upprätthålla ordning i arbetsmiljön. För vitsord 8: Eleven arbetar stegvis i enlighet med instruktioner och upprätthåller ordning i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön. Eleven planerar och förutser sin tidsanvändning. För vitsord 9: Eleven arbetar självständigt och ansvarsfullt och kan inom ramen för lärmiljön motivera sin tidsanvändning, betydelsen av att upprätthålla ordning i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön, samt arbetets framskridande. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att planera sitt eget arbete i relation till den tid som står till buds och den givna uppgiften. Eleven lär sig att sörja för ordningen i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön i sin lärmiljö.
|
Förmåga att hantera tid och hålla ordning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar självständigt och ansvarsfullt och kan inom ramen för lärmiljön motivera sin tidsanvändning, betydelsen av att upprätthålla ordning i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön, samt arbetets framskridande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar stegvis i enlighet med instruktioner och upprätthåller ordning i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön.
Eleven planerar och förutser sin tidsanvändning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven håller ordning i arbetsuppgifterna i enlighet med givna instruktioner och angiven tidsram i olika arbetsskeden.
Eleven behöver handledning för att upprätthålla ordning i arbetsmiljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar inom tidsramen och håller under handledning ordning i uppgifterna och arbetsmiljön.
|
M5 handleda och motivera eleven att arbeta hygieniskt, säkert och ergonomiskt och att fästa uppmärksamhet vid de resurser som finns
Lokal precisering
Mål för undervisning Praktiskt arbete | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 handleda och motivera eleven att arbeta hygieniskt, säkert och ergonomiskt och att fästa uppmärk-samhet vid de resurser som finns | Eleven lär sig att arbeta hygieniskt, säkert och ergonomiskt i undervisningsmiljön för huslig ekonomi med beaktande av de material som finns tillgängliga. | Säkerhet och ergonomi i köket Matsäkerhet Hygien Resurshantering | K3, K5, K7 | Säkerhet samt verksamhet som är hållbar med tanke på resurserna | För vitsord 5: Eleven arbetar hygieniskt och säkert under handledning. För vitsord 7: Eleven arbetar hygieniskt och säkert i enlighet med givna instruktioner. För vitsord 8: Eleven arbetar i enlighet med instruktionerna på ett hygieniskt, säkert och ergonomiskt sätt eller ändamålsenligt i förhållande till, kostnader och energiförbrukning. För vitsord 9: Eleven motiverar sitt arbete utgående från aspekter på säkerhet, hygien och ergonomi, eller kostnader och energiförbrukning. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att arbeta hygieniskt, säkert och ergonomiskt i undervisningsmiljön för huslig ekonomi med beaktande av de material som finns tillgängliga.
|
Säkerhet samt verksamhet som är hållbar med tanke på resurserna
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar sitt arbete utgående från aspekter på säkerhet, hygien och ergonomi, eller kostnader och energiförbrukning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar i enlighet med instruktionerna på ett hygieniskt, säkert och ergonomiskt sätt eller ändamålsenligt i förhållande till, kostnader och energiförbrukning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar hygieniskt och säkert i enlighet med givna instruktioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven arbetar hygieniskt och säkert under handledning.
|
Samarbete och kommunikation |
M6 handleda eleven att öva sig på att lyssna samt diskutera och argumentera på ett konstruktivt sätt när hen planerar och genomför uppgifter
Lokal precisering
Mål för undervisning Samarbete och kommunika-tion | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att träna att lyssna samt diskutera och argumentera på ett konstruktivt sätt när hen planerar och genomför uppgifter | Eleven lär sig att möta andra, lyssna, diskutera och argumentera i elevgruppen. | Samarbete Respekt Hänsyn Tolerans | K1, K2, K6, K7 | Förmåga att lyssna, diskutera och argumentera vid gemensam planering | För vitsord 5: Eleven deltar sporadiskt eller med stöd av frågor i diskussionen i gemensamma planerings- och arbetssituationer. För vitsord 7: Eleven deltar i diskussionen i gemensamma planerings- och arbetssituationer och försöker lyssna och föra fram sina egna synpunkter. För vitsord 8: Eleven lyssnar på olika synpunkter och uttrycker sina åsikter konstruktivt i gemensamma planerings- och arbetssituationer. För vitsord 9: Eleven deltar aktivt i diskussioner, beaktar olika synpunkter och argumenterar konstruktivt för sina egna åsikter. Eleven uppmuntrar de andra i gemensamma planerings- och arbetssituationer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att möta andra, lyssna, diskutera och argumentera i elevgruppen.
|
Förmåga att lyssna, diskutera och argumentera vid gemensam planering
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven deltar aktivt i diskussioner, beaktar olika synpunkter och argumenterar konstruktivt för sina egna åsikter.
Eleven uppmuntrar de andra i gemensamma planerings- och arbetssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lyssnar på olika synpunkter och uttrycker sina åsikter konstruktivt i gemensamma planerings- och arbetssituationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i diskussionen i gemensamma planerings- och arbetssituationer och försöker lyssna och föra fram sina egna synpunkter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven deltar sporadiskt eller med stöd av frågor i diskussionen i gemensamma planerings- och arbetssituationer.
|
M7 aktivera eleven att vara uppmärksam på hur vardagen är uppbyggd samt på kulturellt mångskiftande verksamhetsmiljöer och husliga traditioner
Lokal precisering
Mål för undervisning Samarbete och kommunika-tion | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 aktivera elevenatt vara uppmärksam på hur vardagen är uppbyggd samt på kulturellt mångskiftandeverksamhets-miljöer och husliga traditioner | Eleven lär sig att känna igen hur rytmen i olika hushåll byggs upp och hur den struktureras tidsmässigt. Eleven lär sig att förhålla sig accepterande till kulturell mångfald i hemmen. | Eleven utvärderar gruppens arbete och utförande Vardag/Fester/Högtider Måltidens betydelse Vett och etikett Matkulturer | K2, K3, K6, K7 | Förmåga att uppfatta hur vardagen är uppbyggd samt skillnader mellan olika hushåll | För vitsord 5: Eleven benämner vardagsrutiner och känner till olika slag av hemkulturer. För vitsord 7: Eleven beskriver vardagsrutiner, hur vardagen är uppbyggd, hushålls traditioner och olika slag av hemkulturer. För vitsord 8: Eleven definierar hur vardagen är uppbyggd och hushållens vardagsrutiner i olika hemkulturer. För vitsord 9: Eleven motiverar uppbyggnaden av vardagen och tidsanvändningen i olika slag av hemkulturer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen hur rytmen i olika hushåll byggs upp och hur den struktureras tidsmässigt. Eleven lär sig att förhålla sig accepterande till kulturell mångfald i hemmen.
|
Förmåga att uppfatta hur vardagen är uppbyggd och skillnader mellan olika hushåll
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar uppbyggnaden av vardagen och tidsanvändningen i olika slag av hemkulturer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven definierar hur vardagen är uppbyggd och hushållens vardagsrutiner i olika hemkulturer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beskriver vardagsrutiner, hur vardagen är uppbyggd, hushållstraditioner och olika slag av hemkulturer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven benämner vardagsrutiner och känner till olika slag av hemkulturer.
|
M8 handleda eleven att arbeta självständigt och i grupp och att komma överens om fördelningen av arbetsuppgifter och tidsanvändningen
Lokal precisering
Mål för undervisning Samarbete och kommunika-tion | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven att arbeta självständigt och i grupp och att komma överens om fördelningen av arbetsuppgifter och tidsanvändningen | Eleven lär sig att arbeta självständigt och som en del av gruppen och den gemensamma uppgiften. Eleven lär sig att komma överens om fördelningen av arbetsuppgifter. | Ansvarsfullt beslutsfattande Initiativförmåga | K3, K6, K7 | Användningen av resurser och att lära sig hur gemensamma överens-kommelser görs upp | För vitsord 5: Eleven övar under individuell handledning på att arbeta självständigt och deltar sporadiskt i gruppens aktiviteter. För vitsord 7: Eleven övar på att arbeta självständigt och att ta ansvar för sitt eget arbete samt deltar i gruppens aktiviteter på överenskommet sätt. För vitsord 8: Eleven arbetar på egen hand och i grupp och strävar efter att arbeta konstruktivt och genom att förhandla om olika arbetsuppgifter. Eleven vet vad en rättvis arbetsfördelning innebär och kan komma fram till överenskommelser om arbetsfördelning genom att delta i beslutsfattandet. För vitsord 9: Eleven arbetar självständigt och rättvist och agerar med samarbetsförmåga samt ansvarsfullt i gruppen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att arbeta självständigt och som en del av gruppen och den gemensamma uppgiften. Eleven lär sig att komma överens om fördelningen av arbetsuppgifter.
|
Användningen av resurser och att lära sig hur gemensamma överenskommelser görs upp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar självständigt och rättvist och agerar med samarbetsförmåga samt ansvarfullt i gruppen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven arbetar på egen hand och i grupp och strävar efter att arbeta konstruktivt och genom att förhandla om olika arbetsuppgifter.
Eleven vet vad en rättvis arbetsfördelning innebär och kan komma fram till överenskommelser om arbetsfördelning genom att delta i beslutsfattandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven övar på att arbeta självständigt och att ta ansvar för sitt eget arbete samt deltar i gruppens aktiviteter på överenskommet sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar under individuell handledning på att arbeta självständigt och deltar sporadiskt i gruppens aktiviteter.
|
M9 uppmuntra eleven att handla enligt goda seder i samspel med andra och att reflektera över hur det egna uppförandet påverkar arbetet i gruppen och gemenskapen
Lokal precisering
Mål för undervisning Samarbete och kommunika-tion | Mål för lärandet som härletts ur målen för under-visningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 uppmuntra eleven att handla enligt goda seder i samspel med andra och att reflektera över hur det egna uppförandet påverkar arbetet i gruppen och gemenskapen | Eleven lär sig att identifiera faktorer i anknytning till omtänksamt bemötande, goda seder och bruk samt hur man agerar i kommunikationssituationer. | Eleven utvärderar gruppens arbete och uppförande Vardag/Fester/Högtider Måltidens betydelse Vett och etikett Matkulturer | K2, K3, K6, K7 | Omtänksamt bemötande av andra elever och agerande i enlig-het med goda seder och bruk i kommunikationssituationer under lektionen. | För vitsord 5: Eleven vet att goda seder och bruk inverkar på kommunikationssituationer. För vitsord 7: Eleven känner igen och benämner faktorer i anknytning till goda seder och bruk och omtänksamt bemötande. För vitsord 8: Eleven kan agera i enlighet med goda seder och bruk. För vitsord 9: Eleven kan motivera goda seder och bruk och omtänksamt bemötande av andra samt handlingar i praktiken i anknytning till dessa. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera faktorer i anknytning till omtänksamt bemötande, goda seder och bruk samt hur man agerar i kommunikationssituationer.
|
Omtänksamt bemötande av andra elever och agerande i enlighet med goda seder och bruk i kommunikationssituationer under lektionen.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan motivera goda seder och bruk och omtänksamt bemötande av andra samt handlingar i praktiken i anknytning till dessa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan agera i enlighet med goda seder och bruk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen och benämner faktorer i anknytning till goda seder och bruk och omtänksamt bemötande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven vet att goda seder och bruk inverkar på kommunikationssituationer.
|
Informationshantering |
M10 uppmuntra eleven att söka och bedöma information i anslutning till huslig ekonomi samt handleda eleven att använda tillförlitlig information som grund för sina val
Lokal precisering
Mål för undervisning Informations-hantering | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 uppmuntra eleven att söka och bedöma information i anslutning till huslig ekonomi samt handleda eleven att använda tillförlitlig information som grund för sina val | Eleven lär sig att hämta och jämföra information och identifiera tillförlitliga källor för information i anknytning till huslig ekonomi som grund för sina val. | Näringslära Produktinformation Hem- och textilvård | K1, K4 | Förmåga att hämta och använda information | För vitsord 5: Eleven hämtar under individuell handledning information i anknytning till huslig ekonomi ur givna källor. Förmågan att tolka och utnyttja informationen är anspråkslös. För vitsord 7: Eleven hämtar information i anknytning till huslig ekonomi ur källor som är bekanta för hen och som givits hen och utnyttjar dem i sitt arbete. För vitsord 8: Eleven vet var och hur man kan hämta information i anknytning till huslig ekonomi. Eleven bedömer informationens användbarhet och källornas tillförlitlighet. För vitsord 9: Eleven hämtar information i anknytning till huslig ekonomi ur olika källor. Eleven bedömer källornas och informationens tillförlitlighet och användbarhet och väljer för uppgiften ändamålsenliga källor. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att söka och jämföra information och identifiera tillförlitliga källor för information i anknytning till huslig ekonomi som grund för sina val.
|
Förmåga att söka och använda information
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven söker information i anknytning till huslig ekonomi ur olika källor.
Eleven bedömer källornas och informationens tillförlitlighet och användbarhet och väljer för uppgiften ändamålsenliga källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven vet var och hur man kan söka information i anknytning till huslig ekonomi.
Eleven bedömer informationens användbarhet och källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven söker information i anknytning till huslig ekonomi ur källor som är bekanta för hen och som givits hen och utnyttjar dem i sitt arbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven söker under individuell handledning information i anknytning till huslig ekonomi ur givna källor. Förmågan att tolka och utnyttja informationen är anspråkslös.
|
M11 lära eleven att läsa, tolka och bedöma anvisningar, tecken och symboler som anknyter till hushåll och närsamhälle
Lokal precisering
Mål för undervisning Informationshantering | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 lära eleven att läsa, tolka och bedöma anvisningar, tecken och symboler som anknyter till hushåll och närmiljö | Eleven lär sig att läsa och tolka instruktioner, tecken och symboler i anknytning till hushållsarbete och närsamhälle och arbeta i enlighet med dem. | Näringslära Produkt-information Hem- och textilvård | K1, K4 | Förmåga att använda anvisningar, tecken och symboler | För vitsord 5: Eleven känner igen och benämner enstaka anvisningar och tecken. För vitsord 7: Eleven känner igen, benämner, klassificerar och använder hushållsrelaterade anvisningar och tecken i enlighet med givna instruktioner. För vitsord 8: Eleven använder hushållsrelaterade anvisningar, tecken och symboler i sitt arbete. För vitsord 9: Eleven motiverar användningen av hushållsrelaterade anvisningar, tecken och symboler i olika arbeten. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att läsa och tolka instruktioner, tecken och symboler i anknytning till hushållsarbete och närsamhälle och arbeta i enlighet med dem.
|
Förmåga att använda anvisningar, tecken och symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven motiverar användningen av hushållsrelaterade anvisningar, tecken och symboler i olika arbeten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder hushållsrelaterade anvisningar, tecken och symboler i sitt arbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen, benämner, klassificerar och använder
hushållsrelaterade anvisningar och tecken i enlighet med givna instruktioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen och benämner enstaka anvisningar och tecken.
|
M12 handleda eleven att lära sig lösa problem och vara kreativ i olika situationer och miljöer
Lokal precisering
Mål för undervisning Informations-hantering | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M12 handleda eleven att lära sig lösa problem och vara kreativ i olika situationer och miljöer | Eleven lär sig att använda kunskaper och färdigheter, identifiera tjänster och visa på kreativitet i olika situationer och miljöer. | Konsument-kunskap Flexibel resurs-hantering Hållbar utveckling | K1, K7 | Förmåga att använda begrepp, tillämpa kunskaper och färdigheter, samt hitta kreativa lösningar i situationer. Kännedom om tjänster som stöder vardagen i hemmet. | För vitsord 5: Eleven nämner några hushållsrelaterade begrepp, kunskaper och färdigheter samt enstaka tjänster som stöder vardagen i hemmet. För vitsord 7: Eleven använder hushåll relaterade begrepp, sina kunskaper och färdigheter samt beskriver enstaka tjänster som stöder vardagen i hemmet. För vitsord 8: Eleven använder hushållsrelaterade begrepp, sina kunskaper och färdigheter i olika situationer. Eleven beskriver olika tjänster som stöder vardagen i hemmet och hur de används i vardagen För vitsord 9: Eleven använder hushållsrelaterade begrepp och sina kunskaper och färdigheter motiverat och kreativt i olika situationer. Eleven utvärderar olika tjänster som stöder vardagen i hemmet och motiverar användningen av dem och de möjligheter de er-bjuder. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda kunskaper och färdigheter, identifiera tjänster och visa på kreativitet i olika situationer och miljöer.
|
Förmåga att använda begrepp, tillämpa kunskaper och färdigheter, samt hitta kreativa lösningar i situationer. Kännedom om tjänster som stöder vardagen i hemmet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder hushållsrelaterade begrepp och sina kunskaper och färdigheter motiverat och kreativt i olika situationer.
Eleven utvärderar olika tjänster som stöder vardagen i hemmet och motiverar användningen av dem och de möjligheter de erbjuder.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder hushållsrelaterade begrepp, sina kunskaper och färdigheter i olika situationer.
Eleven beskriver olika tjänster som stöder vardagen i hemmet och hur de används i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder hushållsrelaterade begrepp, sina kunskaper och färdigheter samt beskriver enstaka tjänster som stöder vardagen i hemmet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven nämner några hushållsrelaterade begrepp, kunskaper och färdigheter samt enstaka tjänster som stöder vardagen i hemmet.
|
M13 handleda eleven mot en hållbar livsstil genom att fästa elevens uppmärksamhet vid miljö- och kostnadsmedvetenhet som en del av valen i vardagen
Lokal precisering
Mål för undervisning Informationshantering | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M13 vägleda eleven mot en hållbar livsstil genom att fästa elevens uppmärksamhet vid miljö- och kostnadsmedvetenhet som en del av valen i vardagen | Eleven lär sig att tolka faktorer och aktiviteter i anknytning till cirkulär ekonomi och hushålls-arbeten som belastar miljön och ekonomin. | Konsumentkunskap Flexibel resurshantering Hållbar utveckling | K1, K7 | Handlingar för miljö och ekonomi i arbete och beslutsfattande | För vitsord 5: Eleven räknar upp några hushållsrelaterade handlingar i anknytning till miljö och användning av pengar. För vitsord 7: Eleven vet hur man kan minska miljöbelastningen och vad man kan göra i ett hushåll för miljön och ekonomin. För vitsord 8: Eleven utför i olika uppgifter och situationer enstaka handlingar som anknyter till miljö och ekonomi i vardagen. För vitsord 9: Eleven utför i olika uppgifter och situationer handlingar i anknytning till miljö och ekonomi i vardagen på ett logiskt sätt och motiverar betydelsen av dem utgående från en hållbar och ansvarsfull livsstil och konsumtion. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka faktorer och aktiviteter i anknytning till cirkulär ekonomi och hushållsarbeten som belastar miljön och ekonomin.
|
Handlingar för miljö och ekonomi i arbete och beslutsfattande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utför i olika uppgifter och situationer handlingar i anknytning till miljö och ekonomi i vardagen på ett logiskt sätt och motiverar betydelsen av dem utgående från en hållbar och ansvarsfull livsstil och konsumtion.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utför i olika uppgifter och situationer enstaka handlingar som anknyter till miljö och ekonomi i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven vet hur man kan minska miljöbelastningen och vad man kan göra i ett hushåll för miljön och ekonomin.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven räknar upp några hushållsrelaterade handlingar i anknytning till miljö och användning av pengar.
|