Växande och utveckling som stödjer hälsan |
M1 handleda eleven att förstå bredden av begreppet hälsa, olika sätt att främja hälsan samt människans levnadslopp, växande och utveckling ur ett resursperspektiv
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande och utveckling som stödjer hälsan | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M1 vägleda eleven att förstå bredden av begreppet hälsa och att främja hälsan samt människans levnadslopp, växande och utveckling ur ett resursperspektiv | - grundfaktorer och vanor som utgör hälsa som helhet: mat, motion, sömn, rusmedel, hygien, relationer (introduktion) - utveckling som rör ungdomen: pubertet, sexualitet (särdrag, variation, individuellt perspektiv) - emotionella och kommunikativa färdigheter: - uttrycka och reglera sina känslor -kommunikation, konflikter och problem - mobbning - identitet, självbild, -kännedom, -känsla (introduktion) | K1, K2, K3, K7 | Elevens uppfattning om hälsa | Eleven kan med hjälp av exempel beskriva delområdena inom hälsa, samt ge exempel på vad som avses med att främja hälsa. Eleven kan med exempel redogöra för utvecklingen under ungdomen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att granska bredden av begreppet hälsa, olika sätt att främja hälsan samt människans levnadslopp och växande och utveckling ur ett resursperspektiv.
|
Elevens uppfattning om hälsa
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan beskriva delområdena inom hälsa och förklara orsakssambanden mellan dem. Eleven kan redogöra för vad som avses med att främja hälsan.
Eleven kan redogöra för olika skeden i människans levnadslopp och kan bedöma vilken betydelse hälsa har som en resurs i olika livsskeden.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva delområdena inom hälsa och sambandet mellan dem. Eleven kan med hjälp av exempel beskriva vad som avses med att främja hälsan.
Eleven kan beskriva olika skeden i människans levnadslopp, i synnerhet utvecklingen under ungdomen, och kan med hjälp av exempel beskriva betydelsen av hälsa, växande och utveckling som resurser i livet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva delområdena inom hälsa och sambandet mellan dem samt kan ge ett exempel på vad som avses med att främja hälsan.
Eleven kan beskriva något skede i människans levnadslopp och nämna särdrag för växandet och utvecklingen under ungdomen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna något delområde inom hälsa.
Eleven kan nämna något skede i människans levnadslopp.
|
M2 handleda eleven att utveckla sina emotionella och kommunikativa färdigheter samt förmågan att agera i olika konflikt- och krissituationer
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande och utveckling som stödjer hälsan | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M2 handleda eleven att utveckla sina emotionella och sociala färdigheter samt förmågan att känna igen olika konfliktsituationer | - grundfaktorer och vanor som utgör hälsa som helhet: mat, motion, sömn, rusmedel, hygien, relationer (introduktion) - utveckling som rör ungdomen: pubertet, sexualitet (särdrag, variation, individuellt perspektiv) - emotionella och kommunikativa färdigheter: - uttrycka och reglera sina känslor - kommunikation, konflikter och problem - mobbning - identitet, självbild, -kännedom, -känsla (introduktion) | K1, K2, K3, K7 | Förmåga att analysera sina emotionella och sociala färdigheter och sitt beteende | Eleven kan namnge många känslor och ge exempel på sambandet mellan känslor och beteende och hur man kontrollerar sitt beteende. Eleven känner igen olika konfliktsituationer. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda sina emotionella och kommunikativa färdigheter samt lär sig att använda olika metoder för att hantera konflikt- och krissituationer.
|
Förmåga att analysera sina emotionella och kommunikativa färdigheter och hur man reglerar sitt beteende
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan kategorisera känslor, analysera bakgrundsfaktorer som inverkar på dem samt redogöra för olika sätt att reglera sitt beteende och sin kommunikation.
Eleven kan redogöra för orsaker till konfliktsituationer samt för motiverade sätt och lösningar för att reda ut konfliktsituationer och för att hantera stress och kriser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utöver de grundläggande känslorna även beskriva andra känslor och ge exempel på växelverkan mellan känslor och beteende och hur man reglerar sitt beteende.
Eleven kan beskriva olika lösningar och sätt för att reda ut konfliktsituationer samt för att hantera stress och kriser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna de grundläggande känslorna samt ge några exempel på växelverkan mellan känslor och beteende.
Eleven kan nämna sätt för att reda ut konfliktsituationer och för att hantera stress och kriser.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna grundläggande känslor och känner till att de inverkar på beteendet.
Eleven kan ange konfliktsituationer samt nämna drag som är karakteristiska för stress och kriser.
|
M3 handleda eleven att utveckla sin självkännedom och att ge akt på sina värderingar och attityder samt kroppens och sinnets signaler samt att kontrollera faktorer som stöder det egna beteendet, lärandet och studierna
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande och utveckling som stödjer hälsan | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M3 handleda eleven att utveckla sin självkännedom och att ge akt på sina värderingar och attityder samt kroppens och sinnets signaler och att identifiera och kontrollera faktorer som stödjer det egna beteendet, lärandet och studierna | - grundfaktorer och vanor som utgör hälsa som helhet: mat, motion, sömn, rusmedel, hygien, relationer (introduktion) - utveckling som rör ungdomen: pubertet, sexualitet (särdrag, variation, individuellt perspektiv) - emotionella och kommunikativa färdigheter: - uttrycka och reglera sina känslor - kommunikation, konflikter och problem - mobbning - identitet, självbild, -kännedom, -känsla (introduktion) | K1, K2, K3, K6 | | Används inte som grund för bedömningen. Eleverna handleds att som en del av självbedömningen reflektera över sina upplevelser. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utveckla sin självkännedom och att reglera sitt beteende och lärande
|
|
|
Faktorer som stödjer och tär på hälsan och att förebygga sjukdomar |
M6 stödja eleven att utveckla sina färdigheter att söka och använda information om hälsa och sjukdomar samt främja elevens förmåga att agera ändamålsenligt i situationer som anknyter till hälsa, säkerhet och sjukdomar
Lokal precisering
Mål för undervisning Faktorer som stödjer och tär på hälsan och förebyggandet av sjukdomar | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M6 stödja eleven att söka och använda information om hälsa och sjukdomar samt främja elevens förmåga att agera ändamålsenligt i situationer som anknyter till hälsa, säkerhet och sjukdomar | - grundläggande säkerhetskunskap (t.ex. säkerhet i närmiljön/skolan/ trafiken/samhället) - grundläggande första hjälp - grundläggande hygien - hur man söker stöd och hjälp - granska tillförlitligheten i hälsorelaterad information, aktuella hälsofenomen | K2, K3, K5, K6, K7 | Förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter med anknytning till hälsa, säkerhet och sjukdom | Eleven kan söka pålitlig hälsorelaterad information i olika källor och huvudsakligen använda den på ett ändamålsenligt sätt. Eleven kan beskriva principerna för grundläggande hygien, samt känna till hur hen kan söka hjälp och stöd. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att söka och använda information om hälsa och sjukdomar samt lär sig att agera ändamålsenligt i situationer som anknyter till hälsa, säkerhet och sjukdomar.
|
Förmåga att tillämpa kunskaper och färdigheter med anknytning till hälsa, säkerhet och sjukdom
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan söka hälsorelaterad information mångsidigt i olika informationskällor, kan bilda sökord och avgränsa sökningen samt använda informationen på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven kan bedöma olika tillvägagångssätt för egenvård, för att söka hjälp och för situationer som hotar hälsan och tryggheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan söka hälsorelaterad information i olika källor och huvudsakligen använda den på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven kan beskriva ändamålsenliga tillvägagångssätt för egenvård, för att söka hjälp och för situationer som hotar hälsan och tryggheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan söka hälsorelaterad information ur några källor och kan ställvis använda informationen på ett ändamålsenligt sätt.
Eleven kan ange tillvägagångssätt för egenvård, för att söka hjälp och för situationer som hotar hälsan och tryggheten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning söka hälsorelaterad information.
Eleven kan nämna något tillvägagångssätt för egenvård, för att söka hjälp och för situationer som hotar hälsan och tryggheten.
|
M7 handleda eleven att iaktta och utvärdera sina egna vanor, val och motiv som berör hälsa och säkerhet samt uppmuntra eleven att reflektera över resurser som är viktiga för den egna hälsan
Lokal precisering
Mål för undervisning Faktorer som stödjer och tär på hälsan och förebyggandet av sjukdomar | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M7 vägleda eleven att känna igen och utvärdera sina egna vanor, val och motiv som berör hälsa och säkerhet samt uppmuntra eleven att reflektera över resurser som är relevanta för den egna hälsan | - grundläggande säkerhetskunskap (t.ex. säkerhet i närmiljön/skolan/ trafiken/samhället) - grundläggande första hjälp - grundläggande hygien - hur man söker stöd och hjälp - granska tillförlitligheten i hälsorelaterad information, aktuella hälsofenomen | K2, K3, K4, K7 | | Används inte som grund för bedömningen. Eleven ska handledas att reflektera kring sina erfarenheter som en del av självbedömningen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta och utvärdera faktorer som anknyter till den egna hälsan och säkerheten samt lär sig att reflektera över resurser som är viktiga för den egna hälsan.
|
|
|
Hälsa, samfund, samhälle och kultur |
M10 handleda eleven att lägga grunden för den egnastudie-, funktions- och arbetsförmågan och för att upprätthålla den samt att beskriva hur man använder hälsotjänster på ett ändamålsenligt sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Hälsa, samfund, samhälle och kultur | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M10 vägleda eleven att lägga grunden för den egna studie-, funktions- och arbetsförmågan och att upprätthålla den samt att beskriva hur man använder hälsotjänster på ett ändamålsenligt sätt | - studie-, funktions- och arbetsförmågan i ungdomen (introduktion) - familj och närstående - vänskaps-relationer - hälsotjänster i skolan, närmiljön | K1, K3, K6 | Förmåga att uppfatta på vilka sätt man kan främja arbetsförmågan | Eleven kan nämna några faktorer som påverkar studie, funktioner och arbetsförmågan. Eleven kan beskriva hur man uppsöker den egna skolans hälsotjänster och ge exempel på hur de kan utnyttjas på ett ändamålsenligt sätt i olika sammanhang. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att lägga grunden för den egna studie-, funktions- och arbetsförmågan och för att upprätthålla den. Eleven lär sig beskriva hur man använder hälsotjänster på ett ändamålsenligt sätt.
|
Förmåga att uppfatta på vilka sätt man kan främja arbetsförmågan
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan tillämpa och utvärdera kunskap om faktorer som påverkar studie-, funktions- och arbetsförmågan, till exempel genom att göra upp en motiverad plan som stöder dessa.
Eleven kan beskriva och utvärdera olika hälsotjänster i samhället och hur de kan användas på ett ändamålsenligt sätt i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan tillämpa kunskap om faktorer som påverkar studie-, funktions- och arbetsförmågan, till exempel genom att göra upp en plan som stöder dessa.
Eleven kan beskriva olika hälsotjänster i samhället och ge exempel på hur de kan användas i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan beskriva faktorer som påverkar studie-, funktions- och arbetsförmågan.
Eleven kan beskriva den egna skolans och kommunens hälsotjänster.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna faktorer som påverkar studie-, funktions- och arbetsförmågan.
Eleven kan nämna den egna skolans och kommunens hälsotjänster.
|
M11 handleda eleven att förstå och bedöma uppfattningar om hälsa i den egna familjen, den närmaste omgivningen och inom olika samfund och att förstå deras betydelse för en själv samt handleda eleven att bilda sig en uppfattning om på vilka sätt hen lär sig bäst
Lokal precisering
Mål för undervisning Hälsa, samfund, samhälle och kultur | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M11 vägleda eleven att förstå och bedöma uppfattningar om hälsa i den egna familjen och den närmaste omgivningen, att förstå deras betydelse för en själv samt att hjälpa eleven att skapa sig en bild av på vilket sätt hen lär sig bäst | - studie-, funktions- och arbetsförmågan i ungdomen (introduktion) - familj och närstående - vänskaps-relationer - hälsotjänster i skolan, närmiljön | K1, K2, K3, K7 | Förmåga att bedöma uppfattningar om hälsa och att inse vilka faktorer som främjar lärande | Eleven kan ge exempel på hur familjen och den närmaste omgivningen påverkar uppfattningarna om hälsa. Eleven kan med hjälp av exempel ange vilka faktorer som främjar det egna lärandet. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att observera uppfattningar om hälsa i den egna familjen, den närmaste omgivningen och inom olika samfund samt förstår deras betydelse för en själv. Eleven lär sig att bilda sig en uppfattning om på vilka sätt hen lär sig bäst.
|
Förmåga att bedöma uppfattningar om hälsa och att inse vilka faktorer som främjar lärande
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan bedöma hur familjen, den närmaste omgivningen och andra sociala samfund påverkar uppfattningarna om hälsa samt kan utvärdera deras betydelse för den egna uppfattningen om hälsa.
Eleven kan analysera faktorer som stöder det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan med hjälp av ändamålsenliga exempel analysera hur familjen, den närmaste omgivningen och andra sociala samfund påverkar uppfattningarna om hälsa samt kan beskriva deras betydelse för den egna uppfattningen om hälsa.
Eleven kan beskriva faktorer som stöder det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan med hjälp av exempel beskriva hur familjen, den närmaste omgivningen eller andra sociala samfund påverkar uppfattningarna om hälsa samt kan känna igen hur de inverkar på den egna uppfattningen om hälsa.
Eleven kan nämna faktorer som stöder det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan med hjälp av ett exempel beskriva hur familjen, den närmaste omgivningen eller andra sociala samfund påverkar uppfattningarna om hälsa.
Eleven kan nämna en faktor som stöder det egna lärandet.
|