Kulturell mångfald och språkmedvetenhet |
M1 handleda eleven att lägga märke till den språkliga och kulturella mångfalden i den närmaste omgivningen och i världen samt engelskans ställning som ett globalt kommunikationsspråk
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 handleda eleven att lägga märke till den språkliga och kulturella mångfalden i den närmaste omgivningen och i världen samt engelskans ställning som ett globalt kommunikationsspråk | Eleven lär sig att känna igen den språkliga och kulturella mångfalden i sin närmiljö och i världen. Eleven lär sig att förstå engelskans ställning som globalt kommunikationsspråk. | Att bekanta sig med språklig och kulturell mångfald och engelskans utbredning. Att träna artigt språkbruk. Att lyssna på olika språk, att se på olika sätt att skriva och att upptäcka hur ord lånas från ett språk till ett annat. Att reflektera över hur man kan göra om man endast har ringa kunskaper i ett språk. | K2 | Förmåga att bilda sig en uppfattning om den språkliga och kulturella mångfalden samt om engelskans ställning och betydelse | För vitsordet 5: Eleven kan nämna några språk som används i hens närmiljö eller i världen. Eleven kan ge något exempel på typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder. För vitsordet 7: Eleven kan berätta vilka språk som används i hens närmiljö och i världen. Eleven kan ge några exempel på typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder. Eleven kan ge exempel på en situation där engelska används som ett globalt kommunikationsspråk. För vitsordet 8: Eleven kan berätta om den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen. Eleven kan ge exempel på typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder. Eleven kan berätta var i och vilka situationer engelska används som ett globalt kommunikationsspråk. För vitsordet 9: Eleven kan på ett mångsidigt sätt berätta om den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen. Eleven kan jämföra typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder. Eleven kan berätta var, i vilka situationer samt varför engelska används som ett globalt kommunikationsspråk. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen den språkliga och kulturella mångfalden i sin närmiljö och i världen. Eleven lär sig att förstå engelskans ställning som globalt kommunikationsspråk.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om den språkliga och kulturella mångfalden samt om engelskans ställning och betydelse
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan på ett mångsidigt sätt berätta om den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen.
Eleven kan jämföra typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder.
Eleven kan berätta var, i vilka situationer samt varför engelska används som ett globalt kommunikationsspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om den språkliga mångfalden i hens närmiljö och i världen.
Eleven kan ge exempel på typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder.
Eleven kan berätta var i och vilka situationer engelska används som ett globalt kommunikationsspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta vilka språk som används i hens närmiljö och i världen.
Eleven kan ge några exempel på typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder.
Eleven kan ge exempel på en situation där engelska används som ett globalt kommunikationsspråk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna några språk som används i hens närmiljö eller i världen.
Eleven kan ge något exempel på typiska kulturella drag i olika engelskspråkiga länder.
|
M2 motivera eleven att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund och den språkliga och kulturella mångfalden i världen samt att bemöta människor fördomsfritt
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 motivera eleven att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund och den språkliga och kulturella mångfalden i världen samt att bemöta människor fördomsfritt | Eleven lär sig att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund. Eleven lär sig att värdesätta den språkliga och kulturella mångfalden i världen. Eleven lär sig att bemöta människor fördomsfritt. | Att bekanta sig med språklig och kulturell mångfald och engelskans utbredning. Att träna artigt språkbruk. Att lyssna på olika språk, att se på olika sätt att skriva och att upptäcka hur ord lånas från ett språk till ett annat. Att reflektera över hur man kan göra om man endast har ringa kunskaper i ett språk. | K1, K2 | Används inte som bedömningsgrund. Eleven handleds att som en del av självvärderingen reflektera över sina egna erfarenheter. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att värdesätta sin egen språkliga och kulturella bakgrund. Eleven lär sig att värdesätta den språkliga och kulturella mångfalden i världen. Eleven lär sig att bemöta människor fördomsfritt.
|
|
|
M3 handleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja hen att utveckla språklig slutledningsförmåga
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 handleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga | Eleven lär sig att känna igen likheter och olikheter mellan olika språk. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga. | Att bekanta sig med språklig och kulturell mångfald och engelskans utbredning. Att träna artigt språkbruk. Att lyssna på olika språk, att se på olika sätt att skriva och att upptäcka hur ord lånas från ett språk till ett annat. Att reflektera över hur man kan göra om man endast har ringa kunskaper i ett språk. | K1, K2 | Språklig slutledningsförmåga | För vitsordet 5: Eleven kan nämna någon likhet och skillnad mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan. För vitsordet 7: Eleven kan ge exempel på likheter och skillnader mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan. För vitsordet 8: Eleven kan berätta om likheter och skillnader mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan. Eleven kan nämna några strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga. För vitsordet 9: Eleven kan jämföra likheter och skillnader mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan. Eleven kan använda lämpliga strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen likheter och olikheter mellan olika språk. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga.
|
Språklig slutledningsförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra likheter och skillnader mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan.
Eleven kan använda lämpliga strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om likheter och skillnader mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan.
Eleven kan nämna några strategier som stödjer utvecklingen av hens språkliga slutledningsförmåga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på likheter och skillnader mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna någon likhet och skillnad mellan engelska och modersmålet eller andra språk hen kan.
|
M4 handleda eleven att förstå att det finns gott om material på engelska och att välja innehållsmässigt och till svårighetsgraden lämpligt material som stödjer det egna lärandet
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att förstå att det finns gott om material på engelska och att välja innehållsmässigt och till svårighetsgraden lämpligt material som stödjer det egna lärandet | Eleven lär sig att hitta och välja engelskspråkigt material som är lämpligt och intressant för hen själv. | Att bekanta sig med språklig och kulturell mångfald och engelskans utbredning. Att träna artigt språkbruk. Att lyssna på olika språk, att se på olika sätt att skriva och att upptäcka hur ord lånas från ett språk till ett annat. Att reflektera över hur man kan göra om man endast har ringa kunskaper i ett språk. | K2, K3 | Förmåga att hitta engelskspråkigt material | För vitsordet 5: Eleven kan ge ett exempel på något för hen själv lämpligt engelskspråkigt material. För vitsordet 7: Eleven kan ge exempel på engelskspråkiga material som är intressanta för hen själv. För vitsordet 8: Eleven kan berätta om engelskspråkiga material som är lämpliga och intressanta för hen själv. För vitsordet 9: Eleven kan jämföra engelskspråkiga material som är lämpliga och intressanta för hen själv. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta och välja engelskspråkigt material som är lämpligt och intressant för hen själv.
|
Förmåga att hitta engelskspråkigt material
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan jämföra engelskspråkiga material som är lämpliga och intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om engelskspråkiga material som är lämpliga och intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på engelskspråkiga material som är intressanta för hen själv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge ett exempel på något för hen själv lämpligt engelskspråkigt material.
|
Färdigheter för språkstudier |
M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär, där det viktigaste är att budskapet går fram och att uppmuntra varandra att lära sig tillsammans
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär, där det viktigaste är att budskapet går fram och att uppmuntra varandra att lära sig tillsammans | Eleven lär sig att berätta om målen ör sina studier i engelska. Eleven lär sig att samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans. | Att tillsammans lära sig planera arbetet, att ge och ta emot respons och att ta ansvar. Att lära sig effektiva sätt att studera språk, t.ex. att aktivt ta i bruk nya ord eller strukturer i sitt eget sätt att uttrycka sig, härleda nya ords betydelse på basen av kontexten. Att vänja sig vid att utvärdera sina språkkunskaper. | K1, K3 | Förmåga att berätta om målen för sina studier engelska och att fungera i grupp | För vitsord 5: Eleven kan nämna något enskilt mål för sina studier i engelska. Eleven kan stundvis samarbeta och delta i gruppens aktiviteter. För vitsord 7: Eleven kan ge några exempel på mål för sina studier i engelska. Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter. För vitsord 8: Eleven kan berätta om målen för sina studier i engelska. Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans. För vitsord 9: Eleven kan berätta om målen för sina studier i engelska och berätta hur hen arbetar för att uppnå målen. Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett mångsidigt sätt och som motiverar till att lära sig tillsammans. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att berätta om målen för sina studier i engelska. Eleven lär sig att samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
|
Förmåga att berätta om målen för sina studier i engelska och att fungera i grupp
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta om målen för sina studier i engelska och berätta hur hen arbetar för att uppnå målen.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett mångsidigt sätt och som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om målen för sina studier i engelska. Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge några exempel på mål för sina studier i engelska.
Eleven kan samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna något enskilt mål för sina studier i engelska.
Eleven kan stundvis samarbeta och delta i gruppens aktiviteter.
|
M6 handleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier, uppmuntra hen att modigt öva sina kunskaper i engelska, också med hjälp av digitala verktyg, samt att pröva sig fram till vilka sätt att lära sig språk som passar hen bäst
Lokal precisering
Mål för undervisning Färdigheter för språkstudier | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier, uppmuntra hen att modigt öva sina kunskaper i engelska, också med hjälp av digitala verktyg, samt att pröva sig fram till vilka sätt att lära sig språk som passar hen bäst | Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i engelska. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i engelska samt för sina språkstudier. Eleven lär sig att modigt använda sina färdigheter i engelska. | Att tillsammans lära sig planera arbetet, att ge och ta emot respons och att ta ansvar. Att lära sig effektiva sätt att studera språk, t.ex. att aktivt ta i bruk nya ord eller strukturer i sitt eget sätt att uttrycka sig, härleda nya ords betydelse på basen av kontexten. Att vänja sig vid att utvärdera sina språkkunskaper. | K1, K4, K5, K6 | Förmåga att ta ansvar för sina studier i engelska samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk. | För vitsordet 5: Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i engelska. Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk. För vitsordet 7: Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i engelska. Eleven kan använda några sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk. För vitsordet 8: Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i engelska. Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk och som främjar det egna lärandet. För vitsordet 9: Eleven kan ta stort ansvar för sina studier i engelska. Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk och som främjar det egna lärandet. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i engelska. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i engelska samt för sina språkstudier. Eleven lär sig att modigt använda sina färdigheter i engelska.
|
Förmåga att ta ansvar för sina studier i engelska samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ta stort ansvar för sina studier i engelska.
Eleven kan mångsidigt utnyttja olika sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta relativt stort ansvar för sina studier i engelska.
Eleven kan använda många olika sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk och som främjar det egna lärandet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan i någon mån ta ansvar för sina studier i engelska. Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning i någon mån ta ansvar för sina studier i engelska.
Eleven kan använda något sätt, även digitala, för att lära sig engelska och andra språk.
|
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera |
M7 handleda eleven att öva sig i att kommunicera på olika sätt och i olika miljöer också genom att uppmuntra till fortsatt interaktion oberoende av avbrott och pauser
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 handleda eleven att öva sig i att kommunicera på olika sätt och i olika miljöer också genom att uppmuntra till fortsatt interaktion oberoende av avbrott och pauser | Eleven lär sig att kommunicera muntligt och skriftligt i olika situationer. | Att iaktta och flitigt träna uttal. Att bygga upp ordförrådet och strukturer via varierande teman. Att öva muntlig och skriftlig kommunikation i varierande situationen. | K2, K4, K5, K7 | Förmåga att kommunicera i olika situationer | För vitsordet 5: Kunskapsnivå A1.1 Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer. För vitsordet 7: Kunskapsnivå A1.3 Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner. För vitsordet 8: Kunskapsnivå A2.1 Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation. För vitsordet 9: Kunskapsnivå A2.2 Eleven reder sig relativt bra i olika vardagliga kommunikationssituationer. Eleven kan i allt högre grad ta initiativ i en kommunikationssituation. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera muntligt och skriftligt i olika situationer.
|
Förmåga att kommunicera i olika situationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven reder sig relativt bra i olika vardagliga kommunikationssituationer.
Eleven kan i allt högre grad ta initiativ i en kommunikationssituation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.
|
M8 uppmuntra eleven att med hjälp av olika slag av strategier hålla igång och utveckla en kommunikation
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 uppmuntra eleven att med hjälp av olika slag av strategier hålla igång och utveckla en kommunikation | Eleven lär sig att använda kommunikationsstrategier i olika kommunikationssituationer | Att iaktta och flitigt träna uttal. Att bygga upp ordförrådet och strukturer via varierande teman. Att öva muntlig och skriftlig kommunikation i varierande situationen. | K4 | Förmåga att använda kommunikations-strategier | För vitsordet 5: Kunskapsnivå A1.1 Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet). Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper. Eleven kan uttrycka om hen har förstått. För vitsordet 7: Kunskapsnivå A1.3 Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel. Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons. Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa. För vitsordet 8: Kunskapsnivå A2.1 Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Eleven använder mera sällan non-verbala uttryck. Eleven måste ganska ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga. Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation. För vitsordet 9: Kunskapsnivå A2.2 Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Eleven använder vid behov standarduttryck för att be om precisering av nyckelord. Eleven måste då och då be samtalspartnern upprepa eller förtydliga. Eleven använder till exempel ett närliggande eller allmännare begrepp när hen inte vet det exakta begreppet (hund/djur eller hus/stuga). |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda kommunikationsstrategier i olika kommunikationssituationer
|
Förmåga att använda kommunikationsstrategier
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation.
Eleven använder vid behov standarduttryck för att be om precisering av nyckelord.
Eleven måste då och då be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven använder till exempel ett närliggande eller allmännare begrepp när hen inte vet det exakta begreppet (hund/djur eller hus/stuga).
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation.
Eleven använder mera sällan nonverbala uttryck.
Eleven måste ganska ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga.
Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel.
Eleven kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (till exempel genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons.
Eleven måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet).
Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper.
Eleven kan uttrycka om hen har förstått.
|
M9 stödja elevens kulturellt lämpliga språkbruk genom att erbjuda möjligheter att mångsidigt öva sig i sociala situationer
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 stödja elevens kulturellt lämpliga språkbruk genom att erbjuda möjligheter att mångsidigt öva sig i sociala situationer | Eleven lär sig att använda för engelska språket och för kulturerna inom språkområdet typiska artighetsfraser. | Att iaktta och flitigt träna uttal. Att bygga upp ordförrådet och strukturer via varierande teman. Att öva muntlig och skriftlig kommunikation i varierande situationen. | K2, K4 | Kulturellt lämpligt språkbruk | För vitsordet 5: Kunskapsnivå A1.1 Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang. För vitsordet 7: Kunskapsnivå A1.3 Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang. För vitsordet 8: Kunskapsnivå A2.1 Eleven klarar av korta sociala situationer. Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana. För vitsordet 9: Kunskapsnivå A2.2 Eleven kan använda språket på ett enkelt sätt för centrala ändamål, till exempel för att utbyta information eller uttrycka sin åsikt eller ståndpunkt på ett lämpligt sätt. Eleven kan diskutera artigt med hjälp av vanliga uttryck och grundläggande kommunikationsrutiner. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda för engelska språket och för kulturerna inom språkområdet typiska artighetsfraser.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan använda språket på ett enkelt sätt för centrala ändamål, till exempel för att utbyta information eller uttrycka sin åsikt eller ståndpunkt på ett lämpligt sätt.
Eleven kan diskutera artigt med hjälp av vanliga uttryck och grundläggande kommunikationsrutiner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer.
Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.
|
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter |
M10 handleda eleven att med hjälp av olika strategier sätta sig in i muntliga och skriftliga texter av varierande svårighetsgrad
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att med hjälp av olika strategier sätta sig in i muntliga och skriftliga texter av varierande svårighetsgrad | Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter med hjälp av olika strategier. | Öva läs- och hörförståelse med varierande texter. Att ge eleven möjlighet att träna mer krävande språksituationer och lära sig hitta engelskspråkigt material. | K4 | Förmåga att tolka texter | För vitsordet 5: Kunskapsnivå A1.1 Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck. Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken. För vitsordet 7: Kunskapsnivå A1.3 Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Eleven kan plocka ut enkel information enligt behov ur en kort text. För vitsordet 8: Kunskapsnivå A2.1 Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd. Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten. För vitsordet 9: Kunskapsnivå A2.2 Eleven kan i mycket stora drag följa med ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en pågående diskussion och förstår det väsentliga i en allmänspråklig text eller långsamt tal som innehåller bekanta ord. Eleven kan härleda betydelsen av obekanta ord utgående från kontexten. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter med hjälp av olika strategier.
|
Förmåga att tolka texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan i mycket stora drag följa med ett tydligt anförande, känner ofta igen ämnet i en pågående diskussion och förstår det väsentliga i en allmänspråklig text eller långsamt tal som innehåller bekanta ord.
Eleven kan härleda betydelsen av obekanta ord utgående från kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal.
Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd.
Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck.
Eleven kan plocka ut enkel information enligt behov ur en kort text.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck.
Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.
|
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter |
M11 erbjuda eleven möjligheter att producera tal och skrift som berör en växande mängd temaområden och med beaktande av centrala strukturer och grundregler för uttal
Lokal precisering
Mål för undervisning Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 erbjuda eleven möjligheter att producera tal och skrift som berör en växande mängd temaområden och med beaktande av centrala strukturer och grundregler för uttal | Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda engelskans centrala ordförråd och centrala strukturer. Eleven lär sig att uttala förståeligt. | Att öva muntlig och skriftlig kommunikation som passar till de behandlade temana. Följande strukturer tas upp: oregelbunden preteritum/imperfekt futurum indefinita pronomen oregelbundna pluralformer adjektivets komparation självständiga possessiva pronomen Öva fonetisk skrift. | K3, K4, K5, K7 | Förmåga att producera texter | För vitsordet 5: Kunskapsnivå A1.1 Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck. Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt. Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck. För vitsordet 7: Kunskapsnivå A1.3 Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer. Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt. För vitsordet 8: Kunskapsnivå A2.1 Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen. Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer. Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck. För vitsordet 9: Kunskapsnivå A2.2 Eleven kan räkna upp och beskriva (för sin ålder typiska) saker som anknyter till vardagen med hjälp av vanliga ord, några idiomatiska uttryck samt grundläggande och ibland också lite svårare strukturer. Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda engelskans centrala ordförråd och centrala strukturer. Eleven lär sig att uttala förståeligt.
|
Förmåga att producera texter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.2: Eleven kan räkna upp och beskriva (för sin ålder typiska) saker som anknyter till vardagen med hjälp av vanliga ord, några idiomatiska uttryck samt grundläggande och ibland också lite svårare strukturer.
Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan med enkla meningar och ett konkret ordförråd berätta om vardagliga och konkreta saker som är viktiga för hen.
Eleven behärskar ett lätt förutsägbart ordförråd och många centrala strukturer.
Eleven kan tillämpa några grundläggande uttalsregler också i andra än inövade uttryck.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer.
Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden.
Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck.
Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt.
Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck.
|