Betydelse, värderingar och attityder |
M1 väcka elevens intresse för historia som vetenskap och identitetsskapande läroämne
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 väcka elevens intresse för historia som vetenskap och identitetsskapande läroämne | Eleven intresserar sig för historia som vetenskap och dess betydelse för identiteten. | Nya tiden – ett brytningsskede: Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar. Finland som en del av Sverige: Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland (och speciellt Esbo) på 1600–1700-talen. | K1–K7 | Används inte som grund för bildande av vitsord. Eleverna handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven intresserar sig för historia som vetenskap och dess betydelse för identiteten.
|
|
|
Att söka information om historia |
M2 handleda eleven att känna till olika historiska källor
Lokal precisering
Mål för undervisning Att söka information om historia | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven att känna till olika historiska källor | Eleven känner till olika historiska källor. | Nya tiden – ett brytningsskede: Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar. Finland som en del av Sverige: Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland (och speciellt Esbo) på 1600–1700-talen. | K1, K2, K4–K5, K7 | Förmåga att känna till historiska källor | För vitsord 5: Eleven känner till några historiska källor. För vitsord 7: Eleven ger exempel på historiska ursprungskällor för de tidsperioder som ska studeras. För vitsord 8: Eleven ger ett exempel på hur en ursprungskälla skiljer sig från andrahandskällor. För vitsord 9: Eleven ger exempel på hur ursprungskällorna för de tidsperioder som studeras skiljer sig från andrahandskällor. |
Mål för elevens lärande
Eleven känner till olika historiska källor.
|
Förmåga att känna till historiska källor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på hur ursprungskällorna för de tidsperioder som studeras skiljer sig från andrahandskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven ger ett exempel på hur en ursprungskälla skiljer sig från andrahandskällor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska ursprungskällor för de tidsperioder som ska studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till några historiska källor.
|
M3 hjälpa eleven att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Att söka information om historia | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 hjälpa eleven att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt | Eleven inser att historisk information kan tolkas på olika sätt. | Nya tiden – ett brytningsskede: Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar. Finland som en del av Sverige: Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland (och speciellt Esbo) på 1600–1700-talen. | K1, K2, K4–K7 | Förmåga att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt | För vitsord 5: Eleven ger exempel på historiska fakta. För vitsord 7: Eleven ger exempel på historiska fakta och tolkningar. För vitsord 8: Eleven inser att det kan finnas olika tolkningar av samma händelse eller företeelse. För vitsord 9: Eleven ger exempel på olika tolkningar i anknytning till samma händelse eller företeelse. |
Mål för elevens lärande
Eleven inser att historisk information kan tolkas på olika sätt.
|
Förmåga att inse att historisk information kan tolkas på olika sätt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på olika tolkningar i anknytning till samma händelse eller företeelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven inser att det kan finnas olika tolkningar av samma händelse eller företeelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på historiska fakta och tolkningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger exempel på historiska fakta.
|
Att förstå historiska företeelser |
M4 hjälpa eleven att förstå olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade historiska begrepp
Lokal precisering
Mål för undervisning Att förstå historiska företeelser | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 hjälpa eleven att förstå olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade historiska begrepp | Eleven förstår olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade begrep | Nya tiden – ett brytningsskede: Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar. Finland som en del av Sverige: Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland (och speciellt Esbo) på 1600–1700-talen. | K1, K2, K3 | Kronologisk uppfattning | För vitsord 5: Eleven känner till de centrala indelningarna i historiska epoker (antiken, medeltiden, nya tiden; förhistorisk tid, historisk tid; f.v.t., e.v.t) För vitsord 7: Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt. För vitsord 8: Eleven använder de centrala indelningarna i historiska epoker och ger exempel på olika särdrag som kännetecknar samhällen under olika tider och epoker. För vitsord 9: Eleven beskriver företeelser utifrån vilka indelningen i historiska epoker görs. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår olika sätt att dela in historien i epoker och att använda därmed relaterade begrepp.
|
Kronologisk uppfattning
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder de centrala indelningarna i historiska epoker och ger exempel på olika särdrag som kännetecknar samhällen under olika tider och epoker.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner de centrala indelningarna i historiska epoker och placerar händelser under olika epoker kronologiskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till de centrala indelningarna i historiska epoker (antiken, medeltiden, nya tiden; förhistorisk tid, historisk tid; f.v.t., e.v.t).
|
M5 hjälpa eleven att förstå motiven bakom människans handlingar
Lokal precisering
Mål för undervisning Att förstå historiska företeelser | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 hjälpa eleven att förstå motiven bakom människans handlingar | Eleven förstår motiven bakom människans handlingar i olika historiska situationer. | Nya tiden – ett brytningsskede: Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar. Finland som en del av Sverige: Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland (och speciellt Esbo) på 1600–1700-talen. | K1–K4, K6–K7 | Historisk inlevelseförmåga | För vitsord 5: Eleven inser att människor har haft olika motiv för sina handlingar. För vitsord 7: Eleven ger exempel på motiv som människor i förgången tid har haft för sina handlingar. För vitsord 8: Eleven lever sig in i situationen för människan i förgången tid och anger motiv till hennes handlingar. För vitsord 9: Eleven lever sig in i hur människan levde förr och granskar hur människans samhälleliga ställning påverkar hennes handlingar. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår motiven bakom människans handlingar i olika historiska situationer.
|
Historisk inlevelseförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven lever sig in i hur människan levde förr och granskar hur människans samhälleliga ställning påverkar hennes handlingar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven lever sig in i situationen för människan i förgången tid
och anger motiv till hennes handlingar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på motiv som människor i förgången tid har haft för sina handlingar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven inser att människor har haft olika motiv för sina handlingar.
|
M6 handleda eleven att inse olika orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser
Lokal precisering
Mål för undervisning Att förstå historiska företeelser | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att inse olika orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser | Eleven känner till orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser. | Nya tiden – ett brytningsskede: Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar. Finland som en del av Sverige: Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland (och speciellt Esbo) på 1600–1700-talen. | K2, K4, K7 | Förståelse för orsakssamman-hang i historia | För vitsordet 5: Eleven känner till en enskild orsak till eller följd av något som hänt i det förgångna. För vitsord 7: Eleven känner till en enskild orsak och en följd av den för sådant som hänt i det förgångna. För vitsord 8: Eleven känner till en enskild orsak och en följd av den för sådant som hänt i det förgångna. För vitsord 9: Eleven känner till olika orsaker (direkta och indirekta) till och följder (långvariga och kortvariga) av sådant som hänt i det förgångna. |
Mål för elevens lärande
Eleven känner till orsaker till och följder av historiska händelser och företeelser.
|
Förståelse för orsakssammanhang i historia
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven känner till olika orsaker (direkta och indirekta) till och följder (långvariga och kortvariga) av sådant som hänt i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till orsaker till och följder av sådant som hänt i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till en enskild orsak och en följd av den för sådant som hänt i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en enskild orsak till eller följd av något som hänt i det förgångna.
|
M7 hjälpa eleven att identifiera förändringar i den egna familjens eller samhällets historia samt förstå hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor
Lokal precisering
Mål för undervisning Att förstå historiska företeelser | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 hjälpa eleven att identifiera förändringar i den egna familjens eller samhällets historia samt förstå hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor | Eleven uppfattar förändringar och deras innebörd för olika människor och förstår hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor. | Nya tiden – ett brytningsskede: Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar. Finland som en del av Sverige: Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland (och speciellt Esbo) på 1600–1700-talen. | K1–K7 | Förmåga att förstå förändring | För vitsord 5: Eleven känner till saker som förändrats. För vitsord 7: Eleven känner till förändringar i det förgångna och ger exempel på vad en förändring inneburit för olika människor. För vitsord 8: Eleven beskriver med hjälp av exempel hur en förändring haft olika innebörd för olika människogrupper. För vitsord 9: Eleven ger exempel på situationer i vilka en förändring inte innebär utveckling för olika människor eller människogrupper. |
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar förändringar och deras innebörd för olika människor och förstår hur samma förändringar har kunnat få olika innebörd för olika människor.
|
Förmåga att förstå förändring
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på situationer i vilka en förändring inte innebär utveckling för olika människor eller människogrupper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver med hjälp av exempel hur en förändring haft olika innebörd för olika människogrupper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner till förändringar i det förgångna och ger exempel på vad en förändring inneburit för olika människor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till saker som förändrats.
|
M8 lära eleven att uppfatta historiska kontinuiteter
Lokal precisering
Mål för undervisning Att förstå historiska företeelser | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 lära eleven att uppfatta historiska kontinuiteter | Eleven uppfattar historiska kontinuiteter. | Nya tiden – ett brytningsskede: Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar. Finland som en del av Sverige: Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland (och speciellt Esbo) på 1600–1700-talen. | K1, K2, K4, K7 | Förmåga att förstå kontinuitet | För vitsord 5: Eleven känner till hur en företeelse ur det förgångna är synlig i nutid. För vitsord 7: Eleven nämner företeelser som kännetecknas av kontinuitet från en tidsepok till en annan. För vitsord 8: Eleven beskriver kontinuitet i företeelser i det förgångna. För vitsord 9: Eleven anger orsaker till att någon företeelse inte förändrats under olika tider. |
Mål för elevens lärande
Eleven uppfattar historiska kontinuiteter.
|
Förmåga att förstå kontinuitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven anger orsaker till att någon företeelse inte förändrats under olika tider.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver kontinuitet i företeelser i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven nämner företeelser som kännetecknas av kontinuitet från en tidsepok till en annan.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till hur en företeelse ur det förgångna är synlig i nutid.
|
Att använda historisk information |
M9 handleda eleven att redogöra för orsaker till förändringar
Lokal precisering
Mål för undervisning Att använda historisk information | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 handleda eleven att redogöra för orsaker till förändringar | Eleven kan redogöra för orsaker till förändringar. | Nya tiden – ett brytningsskede: Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar. Finland som en del av Sverige: Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland (och speciellt Esbo) på 1600–1700-talen. | K1, K2, K4 | Förmåga att beskriva förhållandet mellan orsak och verkan | För vitsord 5: Eleven anger orsaken till en förändring. För vitsord 7: Eleven ger exempel på orsaker som lett till förändringar. För vitsord 8: Eleven beskriver inverkan av direkta och indirekta orsaker på en förändring. För vitsord 9: Eleven jämför olika orsakers inverkan på en förändring. |
Mål för elevens lärande
Eleven kan redogöra för orsaker till förändringar.
|
Förmåga att beskriva förhållandet mellan orsak och verkan
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven jämför olika orsakers inverkan på en förändring.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven beskriver inverkan av direkta och indirekta orsaker på en förändring.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ger exempel på orsaker som lett till förändringar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven anger orsaken till en förändring.
|
M10 lära eleven förklara hur tolkningar kan ändras på grund av nya källor eller betraktelsesätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Att använda historisk information | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 lära eleven förklara hur tolkningar kan ändras på grund av nya källor eller betraktelsesätt | Eleven kan förklara varför tolkningar av det förgångna kan ändras på grund av nya källor eller betraktelsesätt. | Nya tiden – ett brytningsskede: Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar. Finland som en del av Sverige: Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland (och speciellt Esbo) på 1600–1700-talen. | K1–K7 | Förmåga att förklara tolkningar | För vitsord 5: Eleven ger ett exempel på en situation som det finns olika tolkningar om. För vitsord 7: Eleven förklarar med hjälp av ett exempel varför nya källor kan ändra tolkningen av en historisk händelse eller företeelse. För vitsord 8: Eleven kan utgående från några exempel förklara varför nya källor och betraktelsesätt kan ändra tolkningar av historien. För vitsord 9: Eleven jämför tolkningar som gjorts om samma historiska händelse eller företeelse och redogör för varför valet av källor inverkar på tolkningen. |
Mål för elevens lärande
Eleven kan förklara varför tolkningar av det förgångna kan ändras på grund av nya källor eller betraktelsesätt.
|
Förmåga att förklara tolkningar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven jämför tolkningar som gjorts om samma historiska händelse eller företeelse och redogör för varför valet av källor inverkar på tolkningen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan utgående från några exempel förklara varför nya källor och betraktelsesätt kan ändra tolkningar av historien.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förklarar med hjälp av ett exempel varför nya källor kan ändra tolkningen av en historisk händelse eller företeelse.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven ger ett exempel på en situation som det finns olika tolkningar om.
|
M11 handleda eleven att förklara mänsklig aktivitet
Lokal precisering
Mål för undervisning Att använda historisk information | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 handleda eleven att förklara mänsklig aktivitet | Eleven förklarar avsikter för mänsklig aktivitet. | Nya tiden – ett brytningsskede: Eleven undersöker förändringar inom vetenskapen, konsten och människans föreställningar. Finland som en del av Sverige: Eleven fördjupar sig i utvecklingen i Finland (och speciellt Esbo) på 1600–1700-talen. | K1–K4, K6–K7 | Förmåga att förklara mänsklig aktivitet | För vitsord 5: Eleven anger hur motivet för en människas agerande syns i hennes aktivitet. För vitsord 7: Eleven beskriver möjliga orsaker till människans aktivitet i det förgångna. För vitsord 8: Eleven presenterar något som ska behandlas så att hen förklarar händelsen eller företeelsen ur en enskild aktörs perspektiv. För vitsord 9: Eleven analyserar motiven till människors aktivitet och ger en beskrivning av hur människors position i samhället inverkar på deras aktivitet. |
Mål för elevens lärande
Eleven förklarar avsikter för mänsklig aktivitet.
|
Förmåga att förklara mänsklig aktivitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven analyserar motiven till människors aktivitet och ger en beskrivning av hur människors position i samhället inverkar på deras aktivitet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven presenterar något som ska behandlas så att hen förklarar händelsen eller företeelsen ur en enskild aktörs perspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beskriver möjliga orsaker till människans aktivitet i det förgångna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven anger hur motivet för en människas agerande syns i hennes aktivitet.
|