M1 stärka elevens intresse för arbete med händerna samt väcka elevens nyfikenhet för kreativt, experimentellt och lokalt förankrat slöjdarbete
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 stärka elevens intresse för arbete med händerna samt väcka elevens nyfikenhet för kreativt, experimentellt och lokalt förankrat slöjdarbete | | - Läraren presenterar och låter eleverna experimentera och bekanta sig med olika material och tekniker. - Undervisningen och alstren förankras i elevens vardag. - Eleverna ges möjlighet att pröva på programmering. - Ämnesintegration är en naturlig del av undervisningen. | K1, K2 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
|
|
|
M2 handleda eleven att lära sig gestalta, behärska och dokumentera en slöjdprocess i sin helhet
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven att lära sig gestalta, behärska och dokumentera en slöjdprocess i sin helhet | Eleven genomför en hel slöjdprocess, som omfattar planering och framställning av ett eget arbete samt utvärdering under arbetet. Eleven dokumenterar processen. | - Eleven genomgår och dokumenterar sin slöjdprocess på olika sätt med handledning av lärare. | K1, K5 | Förmåga att planera och genomföra sitt arbete samt utvärdera och dokumentera processen | För vitsord 5: Eleven känner igen slöjdprocessens delar. Eleven genomför någon del av slöjdprocessen under konkret handledning av läraren och dokumenterar den. För vitsord 7: Eleven genomför slöjdprocessens centrala delar under lärarens handledning. Eleven dokumenterar några skeden i slöjdprocessen. För vitsord 8: Eleven genomför en hel slöjdprocess och dokumenterar dess olika skeden. För vitsord 9: Eleven genomför en hel slöjdprocess självständigt och dokumenterar skedena i slöjdprocessen. Eleven reflekterar över sitt arbete. |
Mål för elevens lärande
Eleven genomför en hel slöjdprocess, som omfattar planering och framställning av ett eget arbete samt utvärdering under arbetet. Eleven dokumenterar processen.
|
Förmåga att planera och genomföra sitt arbete samt utvärdera och dokumentera processen
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven genomför en hel slöjdprocess självständigt och dokumenterar skedena i slöjdprocessen. Eleven reflekterar över sitt arbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven genomför en hel slöjdprocess och dokumenterar dess olika skeden.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven genomför slöjdprocessens centrala delar under lärarens handledning.
Eleven dokumenterar några skeden i slöjdprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen slöjdprocessens delar.
Eleven genomför någon del av slöjdprocessen under konkret handledning av läraren och dokumenterar den.
|
M3 handleda eleven att på egen hand eller tillsammans med andra planera och framställa en slöjdprodukt eller ett alster genom att lita på sina egna estetiska och tekniska lösningar
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 handleda eleven att på egen hand eller tillsammans med andra planera och framställa en slöjdprodukt eller ett alster genom att lita på sina egna estetiska och tekniska lösningar | Eleven planerar och framställer ensam eller i en grupp en slöjdprodukt eller ett alster där motiverade estetiska och tekniska lösningar förverkligas. | - Eleven lär sig att hämta inspiration från sin egen miljö och lär sig att visualisera, gestalta och formge ett slöjdalster i mjuka och hårda material. - I undervisningen diskuteras olika grundläggande tekniker för bearbetning av mjuka och hårda material samt kombinationer av dessa. - Eleven erhåller kunskaper och färdigheter om redskap och material samt handleds i hur dessa kan användas. - Eleven genomgår en slöjdprocess med varierande fokus på elevens självständiga arbetsförmåga och elevens förmåga att arbeta i par/grupp. - Estetik diskuteras och eleven uppmuntras till att våga fatta egna beslut och värdesätta sitt eget arbete. | K2, K4, K5 | Förmåga att tillverka en produkt eller ett alster | För vitsord 5: Eleven planerar eller framställer en produkt eller ett alster under konkret handledning av läraren. För vitsord 7: Eleven framställer en produkt eller ett alster som baserar sig på en egen eller gemensam plan under handledning av läraren. För vitsord 8: Eleven framställer en produkt eller ett alster och som baserar sig på en egen eller gemensam plan, och där estetiken och funktionaliteten har beaktats i produkten eller alstret. För vitsord 9: Eleven framställer en produkt eller ett alster som baserar sig på en egen eller gemensam plan, där estetiken och funktionaliteten har beaktats i produkten eller alstret. Eleven bedömer och motiverar produktens estetiska eller funktionella lösningar. |
Mål för elevens lärande
Eleven planerar och framställer ensam eller i en grupp en slöjdprodukt eller ett alster där motiverade estetiska och tekniska lösningar förverkligas.
|
Förmåga att tillverka en produkt eller ett alster
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven framställer en produkt eller ett alster som baserar sig på en egen eller gemensam plan, där estetiken och funktionaliteten har beaktats i produkten eller alstret.
Eleven bedömer och motiverar produktens estetiska eller funktionella lösningar.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven framställer en produkt eller ett alster och som baserar sig på en egen eller gemensam plan, och där estetiken och funktionaliteten har beaktats i produkten eller alstret.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven framställer en produkt eller ett alster som baserar sig på en egen eller gemensam plan under handledning av läraren.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven planerar eller framställer en produkt eller ett alster under konkret handledning av läraren.
|
M4 handleda eleven att bli bekant med olika termer, använda många olika material samt kunna bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att bli bekant med olika termer, använda många olika material samt kunna bearbeta material på ett ändamålsenligt sätt | Eleven använder slöjdrelaterade begrepp och känner till olika slöjdmaterial. Eleven bearbetar olika material på ändamålsenliga sätt och väljer tillverkningstekniker som lämpar sig för dem. | - Läraren använder och diskuterar centrala slöjdbegrepp med eleven. - Eleven erhåller kunskaper om olika material och handleds i hur dessa används inom olika slöjdtekniker. - Eleven experimenterar och prövar sig fram genom att bearbeta olika material och tekniker i sina produkter och alster. | K4, K6, K7 | Förmåga att välja, kombinera och använda material och tillverkningstekniker som används inom slöjden | För vitsord 5: Eleven känner igen några slöjdverktyg, material och tillverkningstekniker under konkret handledning av läraren. För vitsord 7: Eleven känner igen och nämner slöjdrelaterade begrepp och använder redskap, material och tillverkningstekniker för slöjd under handledning av läraren. För vitsord 8: Eleven känner till och kan använda slöjdrelaterade begrepp. Eleven väljer, kombinerar och använder olika material och tillverkningstekniker på ändamålsenliga sätt. För vitsord 9: Eleven väljer, kombinerar och använder på ett skickligt sätt olika material och tillverkningstekniker samt tillämpar dem på ändamålsenliga sätt. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder slöjdrelaterade begrepp och känner till olika slöjdmaterial. Eleven bearbetar olika material på ändamålsenliga sätt och väljer tillverkningstekniker som lämpar sig för dem.
|
Förmåga att välja, kombinera och använda material och tillverkningstekniker som används inom slöjden
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven väljer, kombinerar och använder på ett skickligt sätt olika material och tillverkningstekniker samt tillämpar dem på ändamålsenliga sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till och kan använda slöjdrelaterade begrepp.
Eleven väljer, kombinerar och använder olika material och tillverkningstekniker på ändamålsenliga sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen och nämner slöjdrelaterade begrepp och använder redskap, material och tillverkningstekniker för slöjd under handledning av läraren.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen några slöjdverktyg, material och tillverkningstekniker under konkret handledning av läraren.
|
M5 uppmuntra eleven att arbeta långsiktigt, ansvarsfullt och med hänsyn till trygghet och säkerhet samt att lära eleven att välja och använda ändamålsenliga redskap
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 uppmuntra eleven att arbeta långsiktigt, ansvarsfullt och med hänsyn till trygghet och säkerhet samt att lära eleven att välja och använda ändamålsenliga redskap | Eleven agerar långsiktigt och ansvarsfullt. Eleven arbetar enligt säkerhetsanvisningarna. Eleven väljer och använder redskap som lämpar sig för arbetet. | - Elevens förhållningssätt till ämnet och hens initiativförmåga diskuteras i undervisningen. - Ordningsregler och arbetssäkerhet diskuteras och tydliggörs för eleverna. - Eleven handleds i hur olika redskap och maskiner fungerar och hur de används tryggast. - Eleven undersöker hur konstruktioner skapas och hur energi kan utnyttjas. | K3, K6 | Arbetsfärdigheter | För vitsord 5: Eleven övar på långsiktigt och säkert arbete under konkret handledning av läraren. Eleven väljer och använder redskap under konkret handledning av läraren. För vitsord 7: Eleven arbetar långsiktigt, ansvarsfullt och säkert under handledning av läraren. Eleven övar på målmedvetet arbete. Eleven känner till funktionsprinciperna för de arbetsredskap och apparater som används i slöjden samt kan använda dem under handledning av läraren. För vitsord 8: Eleven tar ansvar för sitt arbete och agerar långsiktigt och målmedvetet. Eleven känner till funktionsprinciperna för de arbetsredskap och apparater som används i slöjden samt kan använda dem på ett säkert och ändamålsenligt sätt. För vitsord 9: Eleven arbetar ansvarsfullt, långsiktigt och målmedvetet. Eleven beaktar säkerheten i sitt eget arbete och i samarbetet med andra. Eleven känner till funktionsprinciperna för de arbetsredskap och apparater som används i slöjden samt kan välja de mest ändamålsenliga. |
Mål för elevens lärande
Eleven agerar långsiktigt och ansvarsfullt. Eleven arbetar enligt säkerhetsanvisningarna. Eleven väljer och använder redskap som lämpar sig för arbetet.
|
Arbetsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven arbetar ansvarsfullt, långsiktigt och målmedvetet.
Eleven beaktar säkerheten i sitt eget arbete och i samarbetet med andra.
Eleven känner till funktionsprinciperna för de arbetsredskap och apparater som används i slöjden samt kan välja de mest ändamålsenliga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tar ansvar för sitt arbete och agerar långsiktigt och målmedvetet.
Eleven känner till funktionsprinciperna för de arbetsredskap och apparater som används i slöjden samt kan använda dem på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar långsiktigt, ansvarsfullt och säkert under handledning av läraren.
Eleven övar på målmedvetet arbete.
Eleven känner till funktionsprinciperna för de arbetsredskap och apparater som används i slöjden samt kan använda dem under handledning av läraren.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar på långsiktigt och säkert arbete under konkret handledning av läraren.
Eleven väljer och använder redskap under konkret handledning av läraren.
|
M6 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att planera och tillverka slöjdprodukter samt för att dokumentera slöjdprocessen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att planera och tillverka slöjdprodukter samt för att dokumentera slöjdprocessen | Eleven använder digitala verktyg för att planera och tillverka slöjdprodukter samt för att dokumentera slöjdprocessen. | - Läraren handleder eleven i att själv söka och kritiskt granska information med hjälp av informations- och kommunikationsteknik samt att tillämpa den i sitt eget arbete. - Eleven handleds i hur presentationsprogram kan användas under slöjdprocessens olika skeden. | K5 | Förmåga att använda digitala verktyg i det egna arbetet | För vitsord 5: Eleven använder digitala verktyg under något skede av slöjdprocessen under konkret handledning av läraren. För vitsord 7: Eleven använder digitala verktyg under handledning av läraren för att planera och tillverka slöjdprodukter samt för att dokumentera slöjdprocessen. För vitsord 8: Eleven använder digitala verktyg enligt anvisningar för att planera och tillverka slöjdprodukter samt för att dokumentera slöjdprocessen. För vitsord 9: Eleven använder självständigt lämpliga digitala verktyg i olika skeden av slöjdprocessen och i dokumentationen av dem. |
Mål för elevens lärande
Eleven använder digitala verktyg för att planera och tillverka slöjdprodukter samt för att dokumentera slöjdprocessen.
|
Förmåga att använda digitala verktyg i det egna arbetet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder självständigt lämpliga digitala verktyg i olika skeden av slöjdprocessen och i dokumentationen av dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder digitala verktyg enligt anvisningar för att planera och tillverka slöjdprodukter samt för att dokumentera slöjdprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder digitala verktyg under handledning av läraren för att planera och tillverka slöjdprodukter samt för att dokumentera slöjdprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven använder digitala verktyg under något skede av slöjdprocessen under konkret handledning av läraren.
|
M7 handleda eleven att utvärdera, uppskatta och granska både sin egen och de andras slöjdprocess på ett interaktivt sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 handleda eleven att utvärdera, uppskatta och granska både sin egen och de andras slöjdprocess på ett interaktivt sätt | Eleven uppskattar sitt eget och andras arbete. Eleven granskar sin egen slöjdprocess och ändrar vid behov på sitt arbete. Eleven ger kamratrespons på slöjdprocessen. | - Eleven skapar sig en realistisk bild av sin egen och andras slöjdprocess. - Eleven lär sig att värdesätta sitt eget och andras arbete. - Olika utvärderingsmetoder s.s diskussion, samtal, skriftlig utvärdering samt utställning av slöjdalster används som underlag för sammanställning och dokumentation av slöjdprocessen. | K1, K4, K7 | Förmåga att granska sitt eget arbete och slöjdprocessen samt förmåga att ge kamratrespons. | För vitsord 5: Eleven övar på att granska sitt eget arbete och slöjdprocessen under konkret handledning av läraren. För vitsord 7: Eleven deltar i granskningen av det egna arbetet och slöjdprocessen samt i att ge kamratrespons under handledning av läraren. För vitsord 8: Eleven deltar på ett konstruktivt sätt i granskningen av det egna arbetet och slöjdprocessen. Eleven deltar på ett ändamålsenligt sätt i att ge kamratrespons. För vitsord 9: Eleven granskar på ett realistiskt sätt sitt eget arbete och slöjdprocessen. Eleven ger aktivt konstruktiv kamratrespons på slöjdprocessen. |
Mål för elevens lärande
Eleven uppskattar sitt eget och andras arbete. Eleven granskar sin egen slöjdprocess och ändrar vid behov på sitt arbete. Eleven ger kamratrespons på slöjdprocessen.
|
Förmåga att granska sitt eget arbete och slöjdprocessen samt förmåga att ge kamratrespons.
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven granskar på ett realistiskt sätt sitt eget arbete och slöjdprocessen.
Eleven ger aktivt konstruktiv kamratrespons på slöjdprocessen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven deltar på ett konstruktivt sätt i granskningen av det egna arbetet och slöjdprocessen.
Eleven deltar på ett ändamålsenligt sätt i att ge kamratrespons.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i granskningen av det egna arbetet och slöjdprocessen samt i att ge kamratrespons under handledning av läraren.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven övar på att granska sitt eget arbete och slöjdprocessen under konkret handledning av läraren.
|
M8 uppmana eleven att börja granska olika konsumtionsvanor och produktionssätt kritiskt
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 uppmana eleven att börja granska olika konsumtionsvanor och produktionssätt kritiskt | Eleven granskar mångsidigt konsumtionsvanor och produktionssätt. Eleven framställer sina produkter på ett materialekonomiskt sätt. | - Etik, hållbar utveckling samt konsumtionsvanor diskuteras och eleven handleds i att ta dessa i beaktande i slöjdprocessen och i sin vardag. - Eleven lär sig att reparera och återanvända. | K1, K3, K7 | Förmåga att reflektera över olika konsumtionsvanor och produktionssätt | För vitsord 5: Eleven väljer och använder material ekonomiskt under konkret handledning av läraren. För vitsord 7: Eleven reflekterar över konsumtionsvanor och produktionssätt under handledning av läraren. Eleven väljer och använder material ekonomiskt under handledning av läraren. För vitsord 8: Eleven kan berätta hur konsumtionsvanor och produktionssätt påverkar livscykeln för en produkt. Eleven framställer sina produkter på ett materialekonomiskt sätt. För vitsord 9: Eleven granskar kritiskt konsumtions- och produktionssättens inverkan på livscykeln för en produkt. Eleven framställer sina produkter på ett materialekonomiskt sätt och motiverar sina val. |
Mål för elevens lärande
Eleven granskar mångsidigt konsumtionsvanor och produktionssätt. Eleven framställer sina produkter på ett materialekonomiskt sätt.
|
Förmåga att reflektera över olika konsumtionsvanor och produktionssätt
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven granskar kritiskt konsumtions- och produktionssättens inverkan på livscykeln för en produkt.
Eleven framställer sina produkter på ett materialekonomiskt sätt och motiverar sina val.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta hur konsumtionsvanor och produktionssätt påverkar livscykeln för en produkt.
Eleven framställer sina produkter på ett materialekonomiskt sätt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven reflekterar över konsumtionsvanor och produktionssätt under handledning av läraren.
Eleven väljer och använder material ekonomiskt under handledning av läraren.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven väljer och använder material ekonomiskt under konkret handledning av läraren.
|